Gå til innhold

Fotball VM 2018

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå holder det! Lise Klaveness er en glimrende kommentator og ekspert! Man angriper henne bare fordi hun er kvinne! Hva er galt med kompetansen hennes, liksom?

Anonymkode: 4c090...36f

Vel, Jeg får ha min mening. Lever vi ikke i et demokrati? Jeg angriper ingen men jeg forteller sannheten. Lise Klaveness forteller ting som alle som en gang har barnefotball allerede vet, Også tar hun ofte feil med de analysene som hun kommer. Også om man er en god eller dårlig kommentator har faktisk lite å gjøre med hvor mye man kan og vet om fotball, Kommentatorer skal først og fremst skape stemning og gi innlevelse til TV-seerne hvorfor tror du at kommentatorer som Bjørge Lillelien, Arne Scheie, Martin Tyler og John Matson eller Triziano Crudeli og Gianfranco Coelho blir ansett som legendariske fotballkommentatorer? Lise Klaveness er trist og høre på, Har ofte feil i sine analyser og har ingen innlevelse.

Anonymkode: c5819...f66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Leifern skrev:

I sykkel kan en middels utøver dope seg til å nå verdenstoppen. I fotball kan selvsagt ikke en middels spiller dope seg til å bli blant verdens beste. Det er en grunn til at det knapt har vært noen dopingsaker i fotball. Det er for lite å tjene på det. Ikke dermed sagt at russerne ikke er dopet, det kan sikkert være. Men tror nok ikke det i så fall vil ha så stor betydning for utfallet av kampene deres.

Du kan ikke dope deg fra tippeliga til premier League, men når du allerede er i det gode selskap hjelper det å holde 90 min kontra 75.

Se bare på Spania i VM 2010 når han dopinglegen drev på. De skåret alle mål helt på slutten når motstanderlaget var utslitt. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.

Anonymkode: 187e0...098

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke dope deg fra tippeliga til premier League, men når du allerede er i det gode selskap hjelper det å holde 90 min kontra 75.

Se bare på Spania i VM 2010 når han dopinglegen drev på. De skåret alle mål helt på slutten når motstanderlaget var utslitt. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.

Doping har ikke null effekt i fotball, men det har begrenset effekt i fotball, kontra mange andre idretter. I sykkel f.eks. har det helt avgjørende effekt. Siden det er mindre å tjene på det i fotball kontra andre idretter er det langt mindre doping i fotball, fordi konsekvensene av å bli tatt er like store.

De fleste friske fotballspillere på høyt nivå holder i 90 minutter.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, Jeg får ha min mening. Lever vi ikke i et demokrati? Jeg angriper ingen men jeg forteller sannheten. Lise Klaveness forteller ting som alle som en gang har barnefotball allerede vet, Også tar hun ofte feil med de analysene som hun kommer. Også om man er en god eller dårlig kommentator har faktisk lite å gjøre med hvor mye man kan og vet om fotball, Kommentatorer skal først og fremst skape stemning og gi innlevelse til TV-seerne hvorfor tror du at kommentatorer som Bjørge Lillelien, Arne Scheie, Martin Tyler og John Matson eller Triziano Crudeli og Gianfranco Coelho blir ansett som legendariske fotballkommentatorer? Lise Klaveness er trist og høre på, Har ofte feil i sine analyser og har ingen innlevelse.

Konkrete eksempler på ting hun forteller som "alle" vet, til forskjell på hva andre ekspertkommentatorer forteller om? Og hun tar ofte feil, sier du, som hva?

At hun er trist å høre og mangler innlevelse på kan du selvsagt få mene. Er vel få ekspertkommentatorer som har noen særlig innlevelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Leifern skrev:

De fleste friske fotballspillere på høyt nivå holder i 90 minutter.

Er det derfor mange lag ser utslitt ut de siste 10 minuttene og konsentrasjonen merkbart går ned?🤔

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det derfor mange lag ser utslitt ut de siste 10 minuttene og konsentrasjonen merkbart går ned?🤔

Du er åpenbart uenig i at de fleste fotballspillere på høyt nivå holder i 90 minutter. Deg om det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Leifern skrev:

Du er åpenbart uenig i at de fleste fotballspillere på høyt nivå holder i 90 minutter. Deg om det.

Jeg kan også holde i 90 min om jeg jogger rund. Skal jeg løpe holder jeg ikke like lenge, men ved hjelp av doping vil kondisjonen min bli langt bedre.

Om lag A holder 10% høyere tempo hele kampen enn lag B så kan lag A ved hjelp av doping holde hele kampen uten at lag B klarer det.

Som i eksempelet mitt med Spania i HELE VM 2010.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også holde i 90 min om jeg jogger rund. Skal jeg løpe holder jeg ikke like lenge, men ved hjelp av doping vil kondisjonen min bli langt bedre.

Om lag A holder 10% høyere tempo hele kampen enn lag B så kan lag A ved hjelp av doping holde hele kampen uten at lag B klarer det.

Som i eksempelet mitt med Spania i HELE VM 2010.

Jeg har ikke sagt at doping er 100 % irrelevant, men det har ikke avgjørende betydning med tanke på å skulle vinne fotball-VM. Gevinsten er svært begrenset kontra f.eks. sykkel, friidrett og vektløfting.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Leifern skrev:

Jeg har ikke sagt at doping er 100 % irrelevant, men det har ikke avgjørende betydning med tanke på å skulle vinne fotball-VM. Gevinsten er svært begrenset kontra f.eks. sykkel, friidrett og vektløfting.

Du mener at det ikke er avgjørende at et lag har 10-15% mer energi enn selv den beste motstanderen i hele mesterskapet? Dersom ferdighetene ellers er så og si like?

Det er ikke snakk om å gjøre Mads Hansen til Ronaldo. Det er snakk om at de som allerede har ekstremferdigheter innen fotball skal få en fysisk boost.

Du må vite hva du diskuterer.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at det ikke er avgjørende at et lag har 10-15% mer energi enn selv den beste motstanderen i hele mesterskapet? Dersom ferdighetene ellers er så og si like?

Det er ikke snakk om å gjøre Mads Hansen til Ronaldo. Det er snakk om at de som allerede har ekstremferdigheter innen fotball skal få en fysisk boost.

Du må vite hva du diskuterer.

En fotballkamp mellom to lag avgjøres på grunnlag av fotballferdigheter, lagsamhandling og tilfeldigheter. Det skal mye tilfeldigheter til for at en person som har tatt f.eks. EPO skal havne i en situasjon hvor det får avgjørende betydning. Til sammenligning vil en syklist sykle fortere av EPO, og øke vinnersjansene betydelig. Det er ikke sammenlignbart overhodet. I fotball er ikke ren kondisjon, dvs. oksygenopptak, så viktig. Tempoet er ikke så godt korrelert med det. De fleste toppidrettsutøvere innen kondisjon og hurtighet får et vanvittig tempoproblem når de prøver å trene med fotballag på et høyt nivå. Usain Bolt er ett eksempel, Thor Hushovd et annet.

Jeg har ellers ikke avvist at det er mulig at fotballkamper kan avgjøres fordi det ene laget har spillere som er dopet, kontra om de ikke hadde vært dopet. Men det er lite som tyder på at dette er noe stort problem i fotball, på samme måte som det har vært og er et kjempeproblem i svært mange andre idretter. Nettopp fordi det er så mange avgjørende aspekter ved fotball som det er umulig å forbedre ved doping.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er en oversikt over Spanias scoringer i VM i 2010, hvilket minutt de ble scoret i.

17, 24, 37, 51, 63, 73, 83, 116.

Dvs. på ingen måte "alle mål helt på slutten", som ut fra hva du ellers har skrevet om det siste kvarteret skulle være etter det 75. minutt. Kun to av åtte scoringer kom etter det 75. minutt, og tar vi gjennomsnittsminutt av scoringene (korrigerer siste til 90 for å få det på format uten ekstraomganger) så får vi 49, altså ikke noe spesielt ved det overhodet.

Spania tapte for øvrig mot Sveits i første gruppekamp, så om de var dopet hjalp det tydeligvis ikke til å slå et langt svakere ikke-dopet lag.

Skrevet

I mange idretter, spesielt i USA, driter de i doping. Men du ser jo ikke poenget mitt, så jeg gidder ikke diskutere dette med deg lenger.

Skrevet (endret)

Synes det er spesielt å dope seg i VM.  Gevinsten er jo begrenset  samtidig som om man blir tatt så blir det jo stor skam.  En ting er å dope seg for  å vinne gull. Noe annet å dope seg for å komme til 16-delsfinalen. Russerne lever jo  i tillegg på nåde med tanke på avsløringene i OL. Sanksjonene vil jo bare bli strengere om de fortsetter med systematisk doping. 

Blir også spesielt å snakke om at russerne har løpt mye mer enn de andre lagene.  Det er jo resultatet som teller, ikke hvor mange meter man har løpt.  Trikset i fotball er jo gjerne å få motstanderlaget til å løpe mer enn en selv for å slite dem ut.  Og tilsvarende at de beste spillerne vet å posisjonere seg slik de slipper å løpe like mye. 

Endret av Judas Iskariot
  • Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, WCKD skrev:

I mange idretter, spesielt i USA, driter de i doping. Men du ser jo ikke poenget mitt, så jeg gidder ikke diskutere dette med deg lenger.

Hva har idretter i USA med fotball å gjøre?

Det er uenigheter her, og tåler du ikke det er det selvsagt forståelig at du ikke orker å diskutere (på et debattforum, hvor litt av poenget er å diskutere), men om fotball og doping er jeg nok mer enig med Ronny Deila enn nevnte Kaggestad jr. Ut fra hva de sier i denne artikkelen er det tydelig hvem av dem som har peiling på fotball og hvem som ikke har det:

https://www.tv2.no/a/9723020/

Skrevet

Jeg er interessert i å diskutere, men du hører jo ikke på hva jeg sier, så da gidder jeg ikke mer. Har ikke noe med uenigheter å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konkrete eksempler på ting hun forteller som "alle" vet, til forskjell på hva andre ekspertkommentatorer forteller om? Og hun tar ofte feil, sier du, som hva?

At hun er trist å høre og mangler innlevelse på kan du selvsagt få mene. Er vel få ekspertkommentatorer som har noen særlig innlevelse.

Lise Klaveness prøver og analysere hver situasjon som skjer ute på banen i detalj og forteller en masse ting som alle som kan offside regelen allerede vet. Kommentatorer skal ikke prøve og fremstå seg selv som om at de har spilt for Real Madrid eller er manager for Manchester City og analysere hver singel detalj, Simpelt så skal kommentatorene fokusere på kampen i helhet og fortelle seerne hvor ballen er og hva stillingen i kampen er og sist men ikke minst- vise engasjement, entusiasme og innlevelse i kampen og Lise Klaveness mangler alle de tre elementene. Hun er både trist, kjedelig og masete som kommentator og hun hadde aldri fått jobben som kommentator i nasjoner hvor fotball er religion. Og jeg driter i hva du synes, Jeg forteller hva jeg mener og i dette tilfellet så har jeg rett. Fortell meg hvem synes du har mest innlevelse av Petter Myhre og Lise Klaveness?

Skrevet

Tyskland, Brasil Frankrike og Spania har virkelig ikke imponert hittil, men så er det jo litt sånn at vinnerne av VM gjerne starter litt seigt. Dette kan potensielt bli heidundranes utover i mesterskapet, men vi kan også se mye overraskelser.

En ting er sikkert: nivået generelt skyhøyt om dagen!

AnonymBruker
Skrevet

Irriterende at dem sender fotball på hovedkanalen til TV 2. 

Har dem ikke egne sportskanaler til idrett, og heller la de andre kanalene være åpne for andre programmer ? 

Anonymkode: 33a28...9cb

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irriterende at dem sender fotball på hovedkanalen til TV 2. 

Har dem ikke egne sportskanaler til idrett, og heller la de andre kanalene være åpne for andre programmer ? 

Anonymkode: 33a28...9cb

Hvorfor så irriterer du deg på det egentlig? Hva viser TV 2 vanligvis som er så interessant da?

TV 2 har sportskanaler, Men det er betalingskanaler som de færreste hadde brydd seg og betalt for når man kan få VM på gratis TV i samtlige andre europeiske kanaler. Og dessuten så tror jeg nok at du er i mindretall med den meningen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket resultat i Argentina-Kroatia kampen er best for Island? :) 

Anonymkode: fb50a...342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...