Gå til innhold

Pålagt overtid etter våken nattevakt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1Hei

Jeg jobber i en liten bedrift innen helse. Vi har turnus med dag,kveld og våkne nattevakter. Det er svært mye sykdom på arbeidsplassen,og ofte på kort varsel. I forbindelse med sommerferieavvikling har vi nå fått beskjed om at arbeidsleder kan pålegge oss overtid hvis det oppstår plutselig sykdom ( som for eksempel hvis jeg er på nattevakt,og tidligvakten dukker opp,må jeg bli værende på jobb). Jeg kan fjerne jobbe ekstra,men som enslig mor som er avhengig av barnevakt,kan det bli vanskelig hvis jeg plutselig blir pålagt å jobbe ekstra uten forvarsel.I tillegg er jeg rimelig utkjørt etter nattevakt,og har behov for å gå hjem å sove. Er det noen som vet hvordan reglene for dette er?

På forhånd takk for hjelpen.

Anonymkode: 43a15...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke barnevakt så er det en gyldig grunn til å slippe. Men de har rett til å beordre ansatte til å jobbe. Men er da absolutt ikke innafor å beordre nattvakt til å også gå dag. Jobber selv natt og har mått hjelpe til 2 timer i morgenstell når det har vært krise. Da blir jeg så utslitt at jeg ikke får sove og får enda en tøff natt på jobb. 

Anonymkode: 8d452...de2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,takk for svar!

Anonymkode: 43a15...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har barnevakt kan de ikke beordre deg på jobb. 

Anonymkode: 3ccc7...e10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er en dagvakt som skal komme og avløse deg, og denne dagvakten er syk. Så kan du måtte bli igjen til nestemann kommer på jobb, hvis du ikke får tak i noen andre.

Men manglende barnevakt er en grunn til å ikke bli beordret. Problemet oppstår hvis ingen dukker opp til dagvakt, noen må være der og ringe etter folk. 

Anonymkode: d7089...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1Hei

Jeg jobber i en liten bedrift innen helse. Vi har turnus med dag,kveld og våkne nattevakter. Det er svært mye sykdom på arbeidsplassen,og ofte på kort varsel. I forbindelse med sommerferieavvikling har vi nå fått beskjed om at arbeidsleder kan pålegge oss overtid hvis det oppstår plutselig sykdom ( som for eksempel hvis jeg er på nattevakt,og tidligvakten dukker opp,må jeg bli værende på jobb). Jeg kan fjerne jobbe ekstra,men som enslig mor som er avhengig av barnevakt,kan det bli vanskelig hvis jeg plutselig blir pålagt å jobbe ekstra uten forvarsel.I tillegg er jeg rimelig utkjørt etter nattevakt,og har behov for å gå hjem å sove. Er det noen som vet hvordan reglene for dette er?

På forhånd takk for hjelpen.

Anonymkode: 43a15...d9e

da jeg var våken nattvakt på 1 bruker før skjedde dette ofte, var helt forferdelig. sånne ting var grunn til og si opp, så etter mye tøys så sa jeg opp. nå er jeg våken nattvakt på et stort sted her kommer det alltid noen på jobb.

jeg jobbet en gang fra 15-21-så 21-3+ til ..................13 .13 dagen etter det var nok, for jeg måtte på natt igjen !!sånn går ikke overtid !

er så synd det blir fort sånn på mindre grupper, men de er mest sårbare. men kontakt fag forbun

jeg har barn så jeg kan uansett ikke jobbe overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men skal man ha overtidsbetaling? Altså fra første time,eller først nå man er over 12 timer? Og hva hvis man har kveldsvakt eller nattevakt påfølgende dag?( Altså hvis man har nattevakt,må ta dagvakt i tillegg,og så er oppsatt på kveldsvakt eller nattevakt) Hva skjer med hviletiden?

Anonymkode: 43a15...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn har ikke bedrifter noe å gjøre innen helse, med mindre det er private personer som betaler for tjenesten, ikke staten eller med mindre det er snakk om en humanitær stiftelse. Vet det er off topic, men profitt og helse er en dårlig kombo. 

 

Selvfølgelig kan du ikke beordres til jobb dersom barn ikke har noen sted å være. Utover det kan du beordres i hytt og gevær. Jobbet også på bolig for mange år siden og måtte en gang jobbe langt over 1 døgn uten hvile. Til slutt måtte de hente folk fra andre steder i kommunen, tror jaggu det var en IT fyr som kom også. Var vel noe influensa som herja litt da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det bare er en dagvakt som skal komme og avløse deg, og denne dagvakten er syk. Så kan du måtte bli igjen til nestemann kommer på jobb, hvis du ikke får tak i noen andre.

Men manglende barnevakt er en grunn til å ikke bli beordret. Problemet oppstår hvis ingen dukker opp til dagvakt, noen må være der og ringe etter folk. 

Anonymkode: d7089...fe4

Feil.

Da får sjefen komme og jobbe. Kan man ikke jobbe så kan man ikke. Hva skal hun gjøre?La ungen være alene hjemme?

Det er leders ansvar å dekke opp en vakt.

Anonymkode: 826b7...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

Da får sjefen komme og jobbe. Kan man ikke jobbe så kan man ikke. Hva skal hun gjøre?La ungen være alene hjemme?

Det er leders ansvar å dekke opp en vakt.

Anonymkode: 826b7...910

Det kan både være feil eller riktig, det kommer an på hva slags bransje vi snakker om. Hvis den du siterer mener arbeidstaker innen helse, der det kan være fare for liv/sikkerhet, så er det gjerne åpnet for rett til beordring gjennom tariffavtaler og lignende. Så ja, da kan man i prinsippet bli beordret til å ta en dagvakt etter en nattevakt hvis det absolutt ikke er noen andre som kan fylle inn. Ikke ubegrenset over tid, men der og da kan man det. 

Anonymkode: 22dc9...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan både være feil eller riktig, det kommer an på hva slags bransje vi snakker om. Hvis den du siterer mener arbeidstaker innen helse, der det kan være fare for liv/sikkerhet, så er det gjerne åpnet for rett til beordring gjennom tariffavtaler og lignende. Så ja, da kan man i prinsippet bli beordret til å ta en dagvakt etter en nattevakt hvis det absolutt ikke er noen andre som kan fylle inn. Ikke ubegrenset over tid, men der og da kan man det. 

Anonymkode: 22dc9...e48

Ja alle kan bli beordet,men da skal det være en god grunn til det. Og hvis man ikke kan så får sjefen løse det selv.

En person med et barn kan jo ikke la ungen være hjemme alene. Det er også svært sjeldent man absolutt må beordr noen.

Anonymkode: 826b7...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bedriften mangler ofte folk på jobb pga sykdom og div? Og det velger de å løse ved å beordre nattevakta til å jobbe dagvakt rett etter natta? Hva tenker sjefen at det kommer til å skje med dere da når dere har jobbet så mye at dere blir syke? Hva blir hens løsning da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...