Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som ikke har bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg på ingen måte om folk bruker bunad eller ikke på 17. mai. Syns folk egentlig kan gå i det de vil, jeg bryr meg ikke om jeg ser noen i joggebukse heller - syns det er mye koseligere at folk kommer seg ut og lager liv i gatene i stedenfor å sitte hjemme fordi man "ikke har noe som er pent nok til å gå ut med". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden skulle de være dårligere mennesker en de med bunad? At man ikke har bunad sier kun én ting om deg- og det er at du ikke har bunad.

Anonymkode: 51891...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mennesker som tenker at andre som ikke har bunad er dårlige mennesker er kyniske snobber som jeg ikke vil assosieres med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe på det. Bunad er dyrt da, så om noen ikke har råd eller ønsker å bruke så mye penger, så har jeg full forståelse for det.

Jeg har bunadspause, så har ikke vist meg i bunaden på et par år. Jeg ble så lei av det tungvinte med hele bunaden og synes den er ganske tung å gå i en hel dag. Spesielt med småbarn man må løpe etter og som griser en del. Nei, ble en lang pause på meg. Deilig var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om tema da TS?

..........................

Jeg nektet plent ta imot bunad til konfirmasjonen fordi jeg syns nordlandsbunaden var stygg den gang og min oldemor som ville ig meg bunaden nektet gi meg den bunaden jeg ville ha fordi det handlet om tradisjoner, hvor man kom fra osv - selv om jeg forsøkte fortelle at JEG ikke var nordlenning selv om HUN var det :P så jeg valgte la være å ta imot.. Noe jeg selvsagt angret på i voksen alder..
Så flyttet jeg hjemmefra som 16 åring for å gå på skole, og flyttet aldri tilbake - etterhvert kjøpte jeg meg bunad som hører til her jeg bor, og har bodd de siste 30 årene.. Jeg er glad i den, den er min "fallback" for store dager som dåp, konfirmasjon, bryllup osv når jeg kan og kombinerer den ofte med et bytte til kjole etterhvert.. og jeg elsker bunaden min - men, og det er et stort men!

Det er dritdyrt med bunad, selv de "billige" draktene koster når opp mot 20 000, de some r sydd i kina også - og jeg tenker at det er mye penger å ha i skapet om man ikke bruker den ved enhver annledning, det er synd det er et "rikmannsplagg"
Det hadde vært bedre om det var mer "allemannseie" og at man var åpen nok og trygg nok som nordmann til at "ALLE" fritt kan bruke den bunaden de ønsker - uten å få masse "pes" for det av andre.

 

Anonymkode: bebc2...01b

Men bunad er jo dyrt å produsere, selvfølgelig koster det også. Det er heller ikke så mange her til lands som faktisk kan å sy bunader og med de ulike mønstrene. Jeg synest det er mer enn fair at man betaler de som syr greitt, men uansett er det ikke sånn at de som syr tar blodpriser akkurat, de som syr hjemme i mine trakter har det som en hobby nærmest og har andre jobber. Uansett er det jo kostbart med materialer i ull (noe min bunad har). Skjorter skal ofte også ha kompliserte broderier, selvfølgelig koster det. Søljer produseres vel heller ikke billig. De fleste har jo søljer laget av sølv. 

Skal bunad være et plagg som er "allmannseie" og ha storproduksjon av sånne drakter så blir det jo også mindre variasjon og mer likt, og det tror jeg heller ikke alle vil ha. Man får heller ikke variasjon. Det er helt normalt at ting som ikke produseres i stor skala koster mer. Produseres det i Kina øker forøvrig transportkostnader, og dem som har funnet ut at plagget skal produseres i utlandet, ønsker vel åpenbart fortjeneste og å produsere utanlands for å øke sin egen lønnsomhet. Så den sammenligningen er kanskje ikke så relevant. Det er da mye bedre at bunader sys av damer her hjemme. 

Forøvrig kan man jo kjøpe seg festdrakt på Sparkjøp, de er faktisk ganske fine. Jeg hadde en selv når jeg var rundt 9 år. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Jeg tenker at mennesker som tenker at andre som ikke har bunad er dårlige mennesker er kyniske snobber som jeg ikke vil assosieres med. 

Men hvem er det som faktisk har sagt det og sier det? Jeg som eier bunad selv kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen. Dette tror jeg er en myte. De som har bunad er glad i bunaden sin, men det betyr ikke at de ser ned på andre som ikke har bunad? Men det virker som det er en trang til å plassere de som eier bunad som "kyniske" mennesker fordi de velger å bruke penger på bunad?

Jeg føler derimot det er mange som starter diskusjoner om at bunad er stygt, gjerne folk som ikke har bunad, for å rettferdiggjøre at de ikke har bunad? 

Man trenger hverken å rettferdiggjøre hvorfor man har eller ikke har bunad. Man kan respekterer begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Occulta skrev:

Det er jo et festplagg så da er det naturlig at det koster mer og brukes mindre. Om jeg bruker bunaden min 2 ganger i året i 50 år (min kostet 40k) så betyr det at for hver anledning jeg har brukt den så har antrekket kostet meg 400kr. Hadde jeg ikke hatt bunad så hadde jeg nok vært meeeget fristet til å kjøpe ny kjole hver 17 mai. Med andre ord så tror jeg at jeg hadde brukt de pengene som bunaden kostet meg på andre kjoler til de samme anledningen som jeg bruker bunaden til. 

Bunad er helt nydelig men jeg tenker ikke over det andre ikke har bunad. 

Så du mener at dersom du ikke hadde bunad ville du kjøpt en ny kjole hver 17. mai, som du kun brukte den ene dagen? Og nå som du har bunad kjøper du aldri andre kjoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke ingenting om det. Bunad er svindyrt, så ikke alle har råd til å kjøpe bunad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skjønner jeg ikke hva som er fint med bunad.

Anonymkode: 48c85...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, missmcbeal skrev:

Men hvem er det som faktisk har sagt det og sier det? Jeg som eier bunad selv kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen. Dette tror jeg er en myte. De som har bunad er glad i bunaden sin, men det betyr ikke at de ser ned på andre som ikke har bunad? Men det virker som det er en trang til å plassere de som eier bunad som "kyniske" mennesker fordi de velger å bruke penger på bunad?

Jeg føler derimot det er mange som starter diskusjoner om at bunad er stygt, gjerne folk som ikke har bunad, for å rettferdiggjøre at de ikke har bunad? 

Man trenger hverken å rettferdiggjøre hvorfor man har eller ikke har bunad. Man kan respekterer begge veier.

Jeg svarte bare på innlegget til TS. Nei, jeg tenker ikke stygt om de som ikke har bunad, hvis noen gjør det er de kyniske snobber som jeg ikke ville assosiert meg med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Cata skrev:

Jeg tenker ikke.

Så deilig! Da regner jeg med at du møter i buddhistisk nonneklede?

Anonymkode: 48c85...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er de dårligere mennesker enn dere som har bunad? 
Eller er det greit å gå i det man ønsker på 17 mai? 

Anonymkode: fce34...26e

Hvem tenker noe om det? 

Gjør du det siden du spør? 

Anonymkode: 5e8cb...732

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Folk bryr seg så altfor mye om det som er trivielt, og så altfor lite om det som betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting.

Men jeg har noen tanker om folk som reiser slike spørsmål. Jeg tenker de er fordomsfulle i flere enn en retning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart bunadsløse mennesker er dårlige mennesker! Har alltid sett på disse som untermenschen, uten noen form for verdi, totalt utenfor min "sone". 

Nei, men seriøst ts, du klarer bedre enn det her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Jeg bryr meg ikke. For alt jeg vet er de som meg, med en bunad i skapet som ikke blir brukt til enhver tenkelig anledning. Jeg går ikke i tog, og jeg gidder ikke å sitte i parken og drikke vin og grille burger i bunad. Den er god å ha, og jeg er glad i den fordi den ble sydd av min mormor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.5.2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Er de dårligere mennesker enn dere som har bunad? 
Eller er det greit å gå i det man ønsker på 17 mai? 

Anonymkode: fce34...26e

Hjernen min er opptatt med viktigere tanker enn å gå rundt og se ned på mennesker basert på om de har på seg bunad eller ikke.

Hvor får du det fra at mennesker er, eller noen menesker tror andre er, det du kaller "dårligere" fordi de ikke har på seg bunad? 

Så langt jeg vet er det ingen offentlig instans som holder kontroll med hva privatpersoner har på seg når de går ut dørene på 17. mai.

Reaksjoner kommer derimot dersom man går ut dørene uten klær på, og de reaksjonene er offentlige

Altså står hvert enkelt menneske fritt til selv å velge blant sine egne klær i eget kleskap på 17. mai.

Anonymkode: e318b...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 17.07, LeilaS skrev:

Tenker ikke ingenting om det. Bunad er svindyrt, så ikke alle har råd til å kjøpe bunad

Ja, min kostet totalt (med sko, sjal/cape, belte, mansjettknapper, søyler, belteveske, skjorte, underkjole og selve bunaden) kr 65.000,-

 

 

 

Anonymkode: 0efe9...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Personlig skjønner jeg ikke hva som er fint med bunad.

Anonymkode: 48c85...1f5

Ok, men da har du vel følgelig ikke bunad.

Anonymkode: 0efe9...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...