Gå til innhold

Hvorfor blir ikke ekteskap mellom søskenbarn snart forbudt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter det jeg forstår så ville regjeringen ha en utredning om konsekvensene og risiko for misdannelser, hvorfor man trenger å utrede dette er ganske rart, det har vært kjent i 200år.

Nå sier AP, at de ønsker å fremme et forslag om å ikke tillate ekteskap mellom søskenbarn, bra AP ! FrP sier da at de vil stemme for forbud sammen med AP.

https://www.rights.no/2018/05/frp-trosser-erna-og-stotter-forbud-mot-ekteskap-mellom-soskenbarn/

 

Så skjer trolig det litt bisarre Høyre kan komme til å stemme i mot.

Venstre sidens tankesmia mener det er viktig med et forbud :

https://www.nrk.no/norge/nytt-agenda-notat-konkluderer-med-at-soskenbarnekteskap-bor-forbys-1.13874099

Begriper ikke at Høyre vil sitte igjen som svarte-Per i denne saken.

 

Anonymkode: c46a2...4ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter det jeg forstår så ville regjeringen ha en utredning om konsekvensene og risiko for misdannelser, hvorfor man trenger å utrede dette er ganske rart, det har vært kjent i 200år.

Nå sier AP, at de ønsker å fremme et forslag om å ikke tillate ekteskap mellom søskenbarn, bra AP ! FrP sier da at de vil stemme for forbud sammen med AP.

https://www.rights.no/2018/05/frp-trosser-erna-og-stotter-forbud-mot-ekteskap-mellom-soskenbarn/

 

Så skjer trolig det litt bisarre Høyre kan komme til å stemme i mot.

Venstre sidens tankesmia mener det er viktig med et forbud :

https://www.nrk.no/norge/nytt-agenda-notat-konkluderer-med-at-soskenbarnekteskap-bor-forbys-1.13874099

Begriper ikke at Høyre vil sitte igjen som svarte-Per i denne saken.

 

Anonymkode: c46a2...4ff

vi må vente til kongen vår dør, - slik at vi ikke krenker han. Kongen vår er jo som kjent sønn av et utenlandsk ektepar som er fetter og kusine.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, waco skrev:

vi må vente til kongen vår dør, - slik at vi ikke krenker han. Kongen vår er jo som kjent sønn av et utenlandsk ektepar som er fetter og kusine.

Det forandrer jo ikke fakta om ulempene med søskenbarn ekteskap, eller at de giftet seg med hverandre.

De gikk bra i Norge og de fleste tilfeller. Men nettop pga. den europeiske adel, vet vi at dette er skadelig. 

https://forskning.no/historie/2009/04/innavl-til-kongelig-besvaer

https://www.dagbladet.no/nyheter/olav-og-mrtha-fryktet-barn-med-skader-som-folge-av-innavl/63528725

Anonymkode: c46a2...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når AP og FRP et enig om noe, da burde alle vite at det er sant :fnise::fnise::fnise:

Anonymkode: 14dfd...4a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Catalina Culès skrev:

For da blir muslimene, støtt, og det kan vi jo ikke ha noe av.......

Spesielt i det pakistanske miljøet, det er likevel elendig om Høyre stemmer i mot. Ap vil bruke det for alt det er verdt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel ikke det med ekteskap mellom søskenbarn som er problemet. Problemene oppstår når det er flere generasjoner der søskenbarn gifter seg som er barn av søskenbarn som har giftet seg... Og tilsvarende konstellasjoner med tremenninger og så videre.  Feks søskenbarn der det ene søskenbarnet er så mye eldre at de har fått  barn på alder med søskenbarnet sitt- og det yngste søskenbarnet gifter seg med barnet til det eldste.

Det er mange mulige konstellasjoner som gjør at nye gener blir vanskelige å få inn i slekter der det praktiseres inngifte.

Sånn sett er det jo inngifte man må se på her og ikke kun søskenbarn-relasjoner. Man må se litt videre på begrepet.

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, kat-e skrev:

Spesielt i det pakistanske miljøet, det er likevel elendig om Høyre stemmer i mot. Ap vil bruke det for alt det er verdt.

Hvorfor kun det pakistanske? Fordi det er dette nordmenn flest har hørt om??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dette ikke skal være lov. Er ikke så veldig normalt, og de få som vil det burde ha muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tøytigern skrev:

Hvorfor kun det pakistanske? Fordi det er dette nordmenn flest har hørt om??

Hørte Abid Raja si det for en stund siden, men han mente argumentene for et forbud var sterkere. Finner bare denne linken som er 7 år gammel :

 

http://spinnangr.blogg.no/1434434524_abid_raja_og_venstre_.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trikken skrev:

Skjønner ikke hvorfor dette ikke skal være lov. Er ikke så veldig normalt, og de få som vil det burde ha muligheten.

Blant en del innvandrergrupper er dette VELDIG vanlig og nærmest standarden. Ett enkelttilfelle er ikke problematisk, men i familier der dette er den vanligste formen for samliv, kan dette medføre mange helseproblemer.

Anonymkode: 958f8...b54

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blant en del innvandrergrupper er dette VELDIG vanlig og nærmest standarden. Ett enkelttilfelle er ikke problematisk, men i familier der dette er den vanligste formen for samliv, kan dette medføre mange helseproblemer.

Anonymkode: 958f8...b54

I Norge?

Har jeg vanskelig for å tro. Kjenner mange fra andre land og de kan bestemme selv hvem de gifter seg med. Sjeldent de velger søskenbarn. Problemet ligger heller når de skiller seg, at de da har begrenset mulighet. 

Og i de tilfellene dette gjelder vil øke sjangsene på å bli sendt til hjemland for tvangsekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kat-e skrev:

Hørte Abid Raja si det for en stund siden, men han mente argumentene for et forbud var sterkere. Finner bare denne linken som er 7 år gammel :

 

http://spinnangr.blogg.no/1434434524_abid_raja_og_venstre_.html

Jeg er enig med han. Man hører at det er stadige tilfeller av en hjernesykdom i det pakistanske miljøet i hovedstaden. Man kan jo tenke seg at det er et resultat av at søskenbarn har giftet seg i --- så lenge man kan huske. Og at de stadig henter bruder/brudgommer fra miljøer i hjemlandet der man er i slekt.

Men jeg tror her er helseopplysning og undervisning, og holdningsendringer som følge av dette, veien å gå og ikke et universellt forbud. Folk kan sette seg opp imot et forbud-- men ikke mot informasjon og undervisning. Holdningskampanjer har virket i India på barneantallet i familiene. Folk vil nå ha færre barn for å unngå fattigdom. Da kan man tenke seg at det samme vil gjelde, når det kommer til fødselsdefekter og hjerneskader...

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Trikken skrev:

I Norge?

Har jeg vanskelig for å tro. Kjenner mange fra andre land og de kan bestemme selv hvem de gifter seg med. Sjeldent de velger søskenbarn. Problemet ligger heller når de skiller seg, at de da har begrenset mulighet. 

Og i de tilfellene dette gjelder vil øke sjangsene på å bli sendt til hjemland for tvangsekteskap.

Jo, det er en greie i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jo, det er en greie i Norge.

Veldig lite nyere forskning på dette området. Jeg tror mye har forandret seg de siste 10-20 årene. 

uannsett tror jeg ikke å gjøre det ulovelig er veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Trikken skrev:

Veldig lite nyere forskning på dette området. Jeg tror mye har forandret seg de siste 10-20 årene. 

uannsett tror jeg ikke å gjøre det ulovelig er veien å gå. 

Ja, nei. Det tror ikke jeg heller. Et forbud må ramme alle likt, og da kan det hindre noen som det overhode ikke ville gått galt med... Vi kan ikke lage enkelte forbud som er tiltenkt at skal ramme bestemte grupper. Det er diskriminering satt i system, og det ønsker vi vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Trikken skrev:

Veldig lite nyere forskning på dette området. Jeg tror mye har forandret seg de siste 10-20 årene. 

uannsett tror jeg ikke å gjøre det ulovelig er veien å gå. 

Det er ikke riktig Forsker Camilla Stoltenberg har påvist at sjansen for alvorlige misdannelser øker betydlig. Tankesmia Agenda har påvist at det øker sjansen for tvangsekteskap. For meg virker det veldig spesielt an pakistaner født i Norge skal giftes bort til et søskenbarn de i mange tilfeller ikke kjenner. 

Anonymkode: c46a2...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig Forsker Camilla Stoltenberg har påvist at sjansen for alvorlige misdannelser øker betydlig. Tankesmia Agenda har påvist at det øker sjansen for tvangsekteskap. For meg virker det veldig spesielt an pakistaner født i Norge skal giftes bort til et søskenbarn de i mange tilfeller ikke kjenner. 

Anonymkode: c46a2...4ff

Hvis du har noen referanser som ikke er fra 2007 legg med link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Trikken skrev:

Hvis du har noen referanser som ikke er fra 2007 legg med link :)

Spiller det noen rolle om forskningen er fra 2007, 1951, 1964 eller 1993 ? genetikk har vel ikke forandret seg?

Her er en britisk studie fra 2013:

https://www.theguardian.com/science/2013/jul/04/marriage-first-cousins-birth-defects

Anonymkode: c46a2...4ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle om forskningen er fra 2007, 1951, 1964 eller 1993 ? genetikk har vel ikke forandret seg?

Her er en britisk studie fra 2013:

https://www.theguardian.com/science/2013/jul/04/marriage-first-cousins-birth-defects

Anonymkode: c46a2...4ff

Selvfølgelig spiller det en rolle, særlig når man snakker om omfanget av giftemål av søskenbarn. At den var på 44% for 20 år siden i pakistanske familier betyr ikke at omfanget er det samme i dag. 

Når man bare finner gammel studie er metodene eldre. Og når man bare finner fra 2003 - 2013, og ikke mange av dem. Det vil si at det er forsket lite på det. 

Alle studier jeg har lest er det når det er generasjon etter generasjon av søskenbarn som gifter seg, da er det snakk om at det kan ha bivirkninger. Denne tråden handler om det burde forbys ekteskap mellom søskenbarn. Da det kun er gammel forskning på temaet er det for dårlig grunnlag til å forby det. Som jeg ikke er for uannsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...