AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Jeg ser at setningen "Helgen er et mareritt" går igjen ofte på kg og jeg har også lagt merke til andre foreldre i bhg og ellers som sier det samme. Dette er i kontekst jobb, familieliv, og da spesielt dette at man har barna hele helgen uten "fri". Og da blir jeg litt satt ut. Hva gjør dere i helgene? Hvorfor trives du bedre på jobb enn hjemme? Hva gjør barna i helgene som er så mareritt aktig? Og hvorfor gjøres ikke noe for å forandre på dette, så man kan kose seg og gjøre ting sammen? Er vi blitt for avhengig av barnehage tilbudet at vi ikke lengre orker å være foreldre? Har vi ikke tid pga jobb? Kjenner jeg trenger svar på dette! Anonymkode: 8c88d...d47 14
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 Fordi det er så mange egoister der ute som skal dyrke seg selv først. Av dette får man unger som higer etter oppmerksomhet og en oppførsel deretter.... Anonymkode: 3a0c6...32a 17
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 Fordi det er da mødre og fedre virkelig får foreldrerollen i fanget. Ingen åpne barnehager eller dagmamma til å slenge ungen fra seg hen. Anonymkode: ae429...a0b 6
Infinitum Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er så mange egoister der ute som skal dyrke seg selv først. Av dette får man unger som higer etter oppmerksomhet og en oppførsel deretter.... Anonymkode: 3a0c6...32a Enig. Legg vekk pc'r og telefoner. Glem internett. Dra ut og finn på ting sammen. Det trenger ikke å koste! Bruk naturen, skap gode minner og gode relasjoner. Jeg har 4 stykker, vi er ute hele helgene fra morgen til kveld med mindre det er ekstrem vær. Min fokus ligger på ungene å på å vise og utforske verden med dem. Fornøyde barn som legger seg raskt til kvelden da man blir sliten av å være ute hele dagen som igjen gir oss voksne muligheten til å ha alenetid og slappe av. En stor pluss er at huset da ikke er rasert iløpet av dagen da alle har vært ute hele tiden. Endret 10. mai 2018 av Infinitum 15
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 ...men barn skulle de ha Anonymkode: ae429...a0b 11
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 Før gruet jeg meg alltid til helgene, jeg syntes de var krevende, men det skyldes ikke barna. Helgene klarte eksmannen min å ødelegge. Nå er helger helt herlig😊 Anonymkode: 46f92...840 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #7 Skrevet 10. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Før gruet jeg meg alltid til helgene, jeg syntes de var krevende, men det skyldes ikke barna. Helgene klarte eksmannen min å ødelegge. Nå er helger helt herlig😊 Anonymkode: 46f92...840 Hvordan ødla han de for deg? Spørr av ren nysgjerrighet. Anonymkode: 92b83...a0b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #8 Skrevet 10. mai 2018 Jeg elsker helgene med barna mine❤ Anonymkode: fbb34...9b5 5
Puny Skrevet 10. mai 2018 #9 Skrevet 10. mai 2018 (endret) Jeg storgleder meg til hver helg med masse tid med barnet mitt❤️❤️❤️ Samtidig tenker jeg at man skal være forsiktig med å dømme. Man vet ikke hva andre går igjennom. Endret 11. mai 2018 av Puny 10
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. mai 2018 #10 Skrevet 10. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er så mange egoister der ute som skal dyrke seg selv først. Av dette får man unger som higer etter oppmerksomhet og en oppførsel deretter.... Anonymkode: 3a0c6...32a Handler nok mer om at mange unger krever underholdning 24/7. Pluss at de er vant til å være i barnehagen mesteparten av uka, og da blir det å være hjemme hele dagen et rutinebrudd. Å ha små unger ER slitsomt - for mange er jo jobben som fri i forhold. Noen helger blir mareritt, noen veldig fine, de fleste et sted midt i mellom.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #11 Skrevet 10. mai 2018 12 minutter siden, Infinitum skrev: Enig. Legg vekk pc'r og telefoner. Glem internett. Dra ut og finn på ting sammen. Det trenger ikke å koste! Bruk naturen, skap gode minner og gode relasjoner. Jeg har 4 stykker, vi er ute hele helgene fra morgen til kveld med mindre det er ekstrem vær. Min fokus ligger på ungene å på å vise og utforske verden med dem. Fornøyde barn som legger seg raskt til kvelden da man blir sliten av å være ute hele dagen som igjen gir oss voksne muligheten til å ha alenetid og slappe av. En stor pluss er at huset da ikke er rasert iløpet av dagen da alle har vært ute hele tiden. Gratulerer som årets forelder! Anonymkode: 6518e...25b 26 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #12 Skrevet 10. mai 2018 Det er hva man gjør det til selv. Jeg elsker helger og fridager med ungene. Slippe å stresse avgårde, gjøre ting i eget tempo. Jada, det er krangling, sure unger og ting som burde vært gjort i går her og, men det går over! I dag våknet alle 3ungene og hunden i 8tiden, så lå alle og slumret i sengen min til 9, så var det frokost, så ville alle ligge i senga igjen, der en leste, en spilte og en hørte på sanger. Jeg fikk lest nettaviser og slappet av. Ingen krangling. Etter det gikk vi ut, jeg jobbet i hagen, mens ungene lekte med nabounger. Idyll hele dagen. Ungene fikk løpe frem og tilbake. Senere var vi på løpetur i skogen, mor ville trene, så da må man ta med alle sammen.. Gulvet burde vært vasket og rommene ryddet, men shit på.. Ingen mareritt i sikte her. Og ja, vi har enkelte dager der de er sure og dager der vi ikke gjør så mye... Men ibunn og grunn så er det digg med fri! Har ei venninne med barn på samme alder, der er alle helger og fridager et mareritt, og hvorfor er det sånn der? Jo, for hun stresser for mye. Huset skal være perfekt, ungene må delta på 100ting og leke med ørten klassekamerater tilfelle de ikke opplever nok, og de må bli slitne nok (ender med at de blir hypre) til kvelden. Så jeg tror det er mye med hva man gjør det til selv.. Om ungene trives med sandkasse og lek i hagen, så la de gjøre det. Anonymkode: 5e3fc...58f 18
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. mai 2018 #13 Skrevet 10. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er hva man gjør det til selv. Jeg elsker helger og fridager med ungene. Slippe å stresse avgårde, gjøre ting i eget tempo. Jada, det er krangling, sure unger og ting som burde vært gjort i går her og, men det går over! I dag våknet alle 3ungene og hunden i 8tiden, så lå alle og slumret i sengen min til 9, så var det frokost, så ville alle ligge i senga igjen, der en leste, en spilte og en hørte på sanger. Jeg fikk lest nettaviser og slappet av. Ingen krangling. Etter det gikk vi ut, jeg jobbet i hagen, mens ungene lekte med nabounger. Idyll hele dagen. Ungene fikk løpe frem og tilbake. Senere var vi på løpetur i skogen, mor ville trene, så da må man ta med alle sammen.. Gulvet burde vært vasket og rommene ryddet, men shit på.. Ingen mareritt i sikte her. Og ja, vi har enkelte dager der de er sure og dager der vi ikke gjør så mye... Men ibunn og grunn så er det digg med fri! Har ei venninne med barn på samme alder, der er alle helger og fridager et mareritt, og hvorfor er det sånn der? Jo, for hun stresser for mye. Huset skal være perfekt, ungene må delta på 100ting og leke med ørten klassekamerater tilfelle de ikke opplever nok, og de må bli slitne nok (ender med at de blir hypre) til kvelden. Så jeg tror det er mye med hva man gjør det til selv.. Om ungene trives med sandkasse og lek i hagen, så la de gjøre det. Anonymkode: 5e3fc...58f Her stod ungene opp kl 5... Hvor mye man får sovet har nok stor betydning for hvordan man takler resten av dagen Nå er ungene mine såpass store at jeg kan sove litt mens de leker, men da de var mindre var det bare å stå opp med solen...
Infinitum Skrevet 10. mai 2018 #14 Skrevet 10. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gratulerer som årets forelder! Anonymkode: 6518e...25b DET er jeg ihvertfall ikke. Men å være tilstede for ungene sine, bruke tiden med dem og ikke selvrealisering samt bruke tiden på relasjonen seg imellom er en minste krav i mine øyne. Noe er galt med samfunnet når SÅ mange higer etter å kunne sette vekk ungene på skolen eller bhg/dagmamma etter bare en helg. 11
GammelKaktus Skrevet 10. mai 2018 #15 Skrevet 10. mai 2018 Jeg elsker helgene, kjenner jeg savner barnehagen da vi kunne ta en fridag i ny og ne og bare kose oss. Nå har vi ikke de mulighetene siden han er skolegutt. Men men sånn er det.🙂 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #16 Skrevet 10. mai 2018 Helgene er mye bedre nå som snøen er borte og det er lettere å gjøre gratis ting ute. 😊 Anonymkode: 4f8ad...b9f 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #17 Skrevet 10. mai 2018 Mange bitre personer uten barn i denne tråden? Eller bedrevitere med barn? Det kan være slitsomt i helgene med barn, og spesielt hvis en er gravid. I tillegg føler jeg at barn i dag må underholdes mye mer enn da vi selv var små? Anonymkode: 222df...cca 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #18 Skrevet 10. mai 2018 5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Her stod ungene opp kl 5... Hvor mye man får sovet har nok stor betydning for hvordan man takler resten av dagen Nå er ungene mine såpass store at jeg kan sove litt mens de leker, men da de var mindre var det bare å stå opp med solen... Alle ungene er morgenfugler, så en dag innimellom med en sen morgen er gull verdt her i huset 🤣 Tenk, før unger var 8 i en helg utenkelig. Det var jo fortsatt natta 😂 Anonymkode: 5e3fc...58f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #19 Skrevet 10. mai 2018 Elsker helgene med mine tre barn. Vi drar på turer, utflukter, baker og koser oss. Dessverre tror jeg mange, som syns helgen er et "mareritt", sliter med foreldrerollen og har svært krevende barn (som igjen, ofte, kommer av foreldre som ikke helt mestrer.....) Anonymkode: ce24c...7dc 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. mai 2018 #20 Skrevet 10. mai 2018 (endret) 11 minutter siden, Infinitum skrev: DET er jeg ihvertfall ikke. Men å være tilstede for ungene sine, bruke tiden med dem og ikke selvrealisering samt bruke tiden på relasjonen seg imellom er en minste krav i mine øyne. Noe er galt med samfunnet når SÅ mange higer etter å kunne sette vekk ungene på skolen eller bhg/dagmamma etter bare en helg. Nja. Det kan jo bli for mye av det gode også. Barn har godt av å se at foreldrene har annet å gjøre enn å dyrke dem 24/7... Det er lov å ha et liv utenom barna. Selvsagt ikke bra hvis foreldrene jobber døgnet rundt, bare sitter og glaner på mobilen e.l, men å la ungene få muligheten til å kjede seg litt og finne på ting selv tror jeg bare er bra for dem. En balanse er nok det beste! Som et apros så bruker dagens foreldre mer tid på barna sine enn for en generasjon siden, spesielt fedrene. Endret 10. mai 2018 av Anonymus Notarius
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå