Gå til innhold

Arr på underarmene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er der en ting jeg angrer på i livet... Er det at jeg måtte kutte armene mine i et selvmordsforsøk for over ti år siden... Jeg ville aldri gjort det, dersom jeg ikke var fast bestemt på å dø. Men det gjorde jeg ikke, det klarte jeg ikke. Og jeg er glad for det. Men arrene plager meg så mye... Jeg burde vel bare akseptere dem, men jeg klarer ikke det. 

Jeg utdanner meg til et yrke som har relativ innflytelse, som også vil ha med mennesker å gjøre. Jeg vil hverken vise arrene til studiekamerater eller i en jobbsituasjon som det... Og det er ikke alltid så lett å skjule underarmene sine. Det hemmer meg så mye. Går aldri i t-skjorte på skolen. Og vurderer å takke nei til å bli med studiekamerater å bade, pga armene i tilfelle de ser det. Har prøvd fraksjonert co2 laser, som ikke hjalp... Hadde jeg bare enda kunne fått dem til å se ut som noe annet. At det ikke er så åpenbart at det er selvskading/kutt... Det er ikke over hele armen, bare 9-10 kutt på hver underarm. Men det er nok til å synes, og nok til å skjønne at man ikke bare skrapet seg opp en gang. Har vurdert å legge armen på en varm plate eller forsøke å brenne meg på komfyren, for å få det til å se ut som brann/pizzaskader eller noe sånt... Har spurt flere hudleger og hudspesialister, som sier det ikke er noe å gjøre for å få dem til å se bedre ut... Vil ikke tatovere begge undearmene, da jeg er redd det vil tiltrekke enda større oppmerksomhet mot dem... 

Penger er ikke problemet. Jeg er villig til å betale masse, hadde det bare fantes en løsning. Men det virker ikke som om det er det. Og undrer meg så fælt, over at vi kan bo i et av verdens rikeste land, i 2018, og fortsatt ikke ha en eneste metode for å få bort arr.. Eller gjøre noe med det. 

:(

Anonymkode: d6d80...12b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikkw hvordan arrene dine ser ut, er de uthevede eller går de innover? Isåfall så kan du fylle de eller jevne de ut med botox eller restylane eller noe før du tatoverer, så vil ingen se det. Finnes mange fine tatoveringer

Anonymkode: 19bb4...68e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som skrev over her, kom på en annen ting hvis du ikke vil tatovere i det heletatt, så finnes det mye fin sminke som ikke synes ;) og hvis de er bulkete så kan du gjøre som jeg sa å gjevne de ut med noe fillers av noe slag. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke fordra tatoveringer, men i ditt tilfelle hadde jeg faktisk vurdert det. Alle har tatoveringer nå, leger, psykologer, finansmeglere, sivilingeniører. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev over her, kom på en annen ting hvis du ikke vil tatovere i det heletatt, så finnes det mye fin sminke som ikke synes ;) og hvis de er bulkete så kan du gjøre som jeg sa å gjevne de ut med noe fillers av noe slag. 

Takk for svar. De fleste av dem går nok litt utover, mens en går innover? Begge deler jevnes ut med botox eller restylane? 

Hvis tatovering hadde gjort at de faktisk ikke syntes, så hadde jeg nok gjort det, selv om jeg egentlig ikke vil ha tatoveringer. Men redd for at det fortsatt skal synes, og da blir det bare dobbelt mislykket. Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. De fleste av dem går nok litt utover, mens en går innover? Begge deler jevnes ut med botox eller restylane? 

Hvis tatovering hadde gjort at de faktisk ikke syntes, så hadde jeg nok gjort det, selv om jeg egentlig ikke vil ha tatoveringer. Men redd for at det fortsatt skal synes, og da blir det bare dobbelt mislykket. Ts. 

Det finnes tattovører som er spesialister på å dekke over ting som arr. 

Anonymkode: 23f72...3f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Microneedling i kombinasjon med co2 laser over 3-4 måneder burde minimere det..? Min venninne hadde lignende problem, også etter selvskading. Dype arr, de fleste stod ut hos henne. Nå er de kun synlige i godt dagslys egentlig, legger ellers ikke merke til dem. Dette var i LA.

Anonymkode: aa9e4...acd

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd mesoterapi? Det funker på kvisearr iallfall.

Anonymkode: bfaa5...e7f

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Penger er ikke problemet. Jeg er villig til å betale masse, hadde det bare fantes en løsning. Men det virker ikke som om det er det. Og undrer meg så fælt, over at vi kan bo i et av verdens rikeste land, i 2018, og fortsatt ikke ha en eneste metode for å få bort arr.. Eller gjøre noe med det. 

:(

Så at vi bor i verdens rikeste land i 2018 skal likesom gjøre det mulig å kjøpe nye kropp av universets ukjente opphavsmann og hersker? Nei penger fikser faktisk ikke all dumskap du har foretatt deg, noe må du bare leve med. Mange med arr tar tattoveringer med god effekt (google så får du bilder i fleng), ellers så blir det å gå med lange ermer eller gi faen i at folk ser arrene. 

Anonymkode: 1cbb3...b38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde store keloidearr som var rosa/lilla og vonde fortsatt 6-7 år etter. Jeg tok kortisonsprøyter i arrene i tre runder og nå er de helt flate og lyse :) Jeg har også tatt en del tatoveringer andre steder på armene som tar bort oppmerksomheten fra arrene.

Men for min egen del har jeg sluttet å bry meg. Har store arr på begge beina også, og etter 10 år uten selvskading har jeg godtatt at det er sånn jeg er. Barn spør over nysgjerrige, men når de får en enkel forklaring (type "jeg har vært syk og skadet meg, men jeg er frisk nå og det er bare arr akkurat som du har på knærne dine") så er det greit. Det er verre med voksne som glaner og hvisker åpenbart til sidemannen..

Anonymkode: d46ea...b48

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du bare må øve deg på å akseptere det? Har mange arr selv og må ta full coverup på armene hvis jeg skal tatovere de "vekk ". 

Så jeg øver meg på å lære meg å leve med det. Jeg går med t-skjorte og skjuler meg ikke. Noen ganger er det ubehagelig, men jeg kan ikke endre at jeg ser slik ut. Så jeg har akseptert at slik er det bare. 

Vil virkelig fraråde deg å brenne deg selv for å dekke arrene. Det blir ikke bedre av den grunn! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange tatovører som er flinke til å dekke over arr.

Anonymkode: 83f99...4ea

Skrevet

Jeg har også mye arr, mest på den ene armen og noe på beinet. Har sånn sett det greit i og med at jeg har holdt meg til et bein og én arm. Den ene armen min ser ikke ut. Men jeg tenker at du nok må lære deg å akseptere at det var en tid du hadde det vondt, men at du ennå står og du står sterkere enn den gang. Jeg orker ikke lengre gå å skjule armen min. Det er ingen som har spurt heller, med unntak av familie da de fant ut av det. Jeg tror ingen kommer til å spørre og ingen kommer til å behandle deg annerledes om du har arr eller ikke. Aldri ta tatovering når du er usikker. Du må være sikker på at det er noe du vil.

AnonymBruker
Skrevet

Arrene dine vil nok bli mndre synlige med tiden. Og de fleste har arr av ulike typer og årsaker. Jeg forstår at du er usikker på om arrene blir langt godt merke til.

Uten sammenlikning så har jeg et 20 cm langt operasjonsarr rundt den ene albuen min. I begynnelsen var det veldig rødt og lyste som en sol på en vinterblek arm :fnise:  Jeg lurte litt på om jeg da var dømt til å gå med langermet skjorte i alle sammenhenger fremover som involverte folk utenfor egen jobb, men jeg bestemte meg for å bare gi blaffen og heller forklare hva arret var om noen spurte.

Det gikk helt fint, og nå er arret hvitt og ingen legger merke til det (heller ikke folk jeg møter for første gang). Jeg knuste albuen og fikk den satt sammen med en haug skruer og stålplater, men det er jo et operasjonsarr og det er veldig rent og pent i kantene da.

Jeg tror dette kommer til å gå helt greit. Det er jo ikke mening skapt i at du skal måtte gå med lange ermer resten av livet. Arrene dine er en del av din historie. En historie som har gjort deg sterkere og mer innsiktfull. Løft hodet og møt sommeren.

Anonymkode: f71e1...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arr på den ene underarmen og jeg legger jo merke til om det er andre i samme «liga» som meg, oss selvskadere som har overlevd og blitt sterkere (for det er det vi er!) Det er også som regel de som har gjort noe slikt som vil gjøre det best i jobb med mennesker. Man har bedre forståelse. 

Man har en type plaster på apotek som kan forminske arr på noen måneder, eller bruke en krem over slik at de synes mindre. 

Anonymkode: 42d79...5d7

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på akkurat hva de bruker, hørt noe om at man kan fylle det med eget fett også så blir det et varig resultat. Det vil nok syntes LITT med tatovering hvis du tar øya rett inn på armene dine, men hvem er det som gjør det liksom? Vil ikke syntes på en meters avstand med tatoveringer. Og hvis du får glatta de ut med å fylle de inn så syntes det ikke på 10 cm avstand en gang. Det som stikker ut tror jeg du kan operere vekk. Kan hende de kan fikse det med fillers også. Hvis du overhode ikke vil ha tatovering, så kan du kjøpe en dekk krem som heter dacol eller eteller annet, husker ikke hva den heter, men den er veldig vannfast så du kan bade og alt uten at det går av. Også er det en annen som heter riparcover som er like bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du se før og etter bilder ved bruk av den riparcover kremen. Den brukes blandt annet til å dekke tatoveringer 100%. 

Screenshot_20180510-233100.png

Screenshot_20180510-233108.png

Gjest ClickB4it
Skrevet

Jeg har vært skadefri i ti år nå. Som deg har jeg vært gjennom laserbehandling (det hjalp litt), og vært hos flere hudleger for å høre om mulighetene for å korrigere huden. Ingen kunne love gode resultater.

På gode dager gir jeg blaffen og går i t-skjorte. Har jeg en dårlig dag, eller kjenner jeg er redd for at arrene skal ta mye oppmerksomhet (kundemøte, jobbintervju, møte svigers, etc.), så bruker jeg langermet, evt har jeg med en jakke/skjorte jeg kan ta på meg. 

Jeg tenker som så at øvelse gjør mester. Bent Høie holdt et veldig godt innlegg under Verdensdagen mot selvskading: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/a-slass-med-en-love/id2592241/

Gjest Cocosa
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men vil bare gi deg en tilbakemelding likevel. Jeg har vært mye innom helsevesenet, og ei som jobber som helsepersonell har masse arr på begge underarmene sine. Det er ikke til å misforstå hvordan de har havnet der. Men mot meg som pasient har hun vært utrolig hyggelig, og jeg har aldri tenkt noe negativt om henne som person. Ved en annen anledning møtte jeg på henne og de to barna hennes. Et helt vanlig menneske med et helt vanlig liv. Poenget mitt er, selv om arrene plager deg, trenger de ikke ha noe å si for hvordan andre oppfatter deg. Uansett hva du bestemmer deg for, tatovering eller ikke (kanskje bare på den ene?), håper jeg dette kunne hjelpe deg på noen måte. Om så bare bittelitt :)

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2018 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Her kan du se før og etter bilder ved bruk av den riparcover kremen. Den brukes blandt annet til å dekke tatoveringer 100%. 

Screenshot_20180510-233100.png

Screenshot_20180510-233108.png

Ts her. Wow! Dette var jo fantastisk å se, kanskje jeg i første omgang kan bruke det når jeg er med andre i t-skjorte. Jeg skjuler det ikke når jeg er i byen, og med visse venner, men synes det er verst i jobbsammenheng, og nå studiesammenheng. 

Fylle med eget fett høres jo også spennende ut, bare vet ikke hvem som kan hjelpe meg med sånt. Har forsøkt litt å spørre flere hudleger og plastisk kirurger, som sier at de ikke kan gjøre arrene noe bedre, og da blir jeg litt motløs. 

Leste på nettet noe om dermaroller, som man kan rulle på arrene, som har små nåler som skal produsere kollagen. Er jo mest om akne arr på nett, og litt tvetydlig hvor mye det egentlig hjelper. Finnes jo også noe hudtransplantasjonsmuligheter, men redd det ikke blir noe bedre av den grunn, og åpenbart hvorfor man har de arrene der, og da mistes jo poenget litt. Virker også som om offentlig helsetjeneste er noe motvillig til å hjelpe de med selvskadingarr? Men det kan jo være fordi det rett og slett ikke er så mange muligheter, i tillegg til at det kan for mange være en fare for at man gjør det igjen. 

Dermabrasjon virket også spennende synes jeg, men fant ikke noen i Norge/Oslo som utførte dette. At det gjør vondt o.l. er ikke problemet. Er villig til å gå gjennom ild og vann for forbedring hehe, men er vel det at det ikke er så lett. Er ikke akkurat rik heller, men penger til behandling for dette er noe jeg strekker meg langt for å spare til, dersom noe kunne fungert. 

Vel, tusen takk til alle som tok seg tiden til å svare. Jeg tror jeg i første omgang skal se på disse dekk kremene som ble anbefalt her, og muligens undersøke det med restylane, fillers o.l. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...