Gå til innhold

Hvor lenge kjøre for å lade batteri på bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Batteriet er helt flatt og jeg må bruke startkabler. Den har stått ute i kulden i månedsvis uten å bli brukt. Jeg kjørte i 5-10minutter og skrudde av motoren. Etter det fikk jeg heller ikke start på den og må bruke startkabler. Batteriet skal vel lades mens man kjører?

Jeg leste man må kjøre opp til 10 mil for å lade det helt opp. Men lurer på hvor mye jeg må kjøre for å kunne få start på den uten startkabler? Holder det med 5km? Eller 1 mil? 

Anonymkode: 6ab62...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kjørt en halvtimes tur

Anonymkode: e1d77...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe en batterilader? Det koster nesten ingenting og er bra for batteriet. Hvis du kjører så sjeldent kan du montere en lader inni bilen så du kan plugge den i veggen som en elbil for å lade. Heller ikke det koster så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vær at batteriet har tatt skade av å bli utladet. Dam må du enkelt kjøpe nytt batteri. Men  bilrr lader ganske kraftig, så en time da er det topp ladet. Men om batteriet var veldig utladet, kan det også gå litt lade tid for batteriet stritter litt imot i begyndelsen. Moderne batteri ladere som en kjøper føler på batteriets egenskaper så om batteriet er defekt så viser laderen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av viking om å holde bilen i gang, Arendal - Brokelandsheia var det OK, turte dog ikke å skru av motoren før ved Porsgrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, dillyduzit skrev:

Fikk beskjed av viking om å holde bilen i gang, Arendal - Brokelandsheia var det OK, turte dog ikke å skru av motoren før ved Porsgrunn. 

oki da kan jeg prøve kjøre 10 mil og håper det ikke er dynamo eller noe slik som er ødelagt. Går det an å se om batteriet er ødelagt eller bare flatt? Eller må jeg først teste å kjøre 10 mil for så å finne det ut?

Anonymkode: 6ab62...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Batteriet er helt flatt og jeg må bruke startkabler. Den har stått ute i kulden i månedsvis uten å bli brukt. Jeg kjørte i 5-10minutter og skrudde av motoren. Etter det fikk jeg heller ikke start på den og må bruke startkabler. Batteriet skal vel lades mens man kjører?

Jeg leste man må kjøre opp til 10 mil for å lade det helt opp. Men lurer på hvor mye jeg må kjøre for å kunne få start på den uten startkabler? Holder det med 5km? Eller 1 mil? 

Anonymkode: 6ab62...69c

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oki da kan jeg prøve kjøre 10 mil og håper det ikke er dynamo eller noe slik som er ødelagt. Går det an å se om batteriet er ødelagt eller bare flatt? Eller må jeg først teste å kjøre 10 mil for så å finne det ut?

Anonymkode: 6ab62...69c

Kjører du en times tid på landevei så skal det ha ladet seg opp greit. 

Du kan teste batteriet ved å kjøpe et voltmeter. Koster ofte bare en hundrelapp på biltema e.l. 

Ellers kunne det vel vært en ide å spandert på seg nytt batteri når bilen har stått i flere måneder i kulde uansett. Koster rundt en tusenlapp, og du skifter lett selv. Bare google det :) 

Anonymkode: e8a06...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

oki da kan jeg prøve kjøre 10 mil og håper det ikke er dynamo eller noe slik som er ødelagt. Går det an å se om batteriet er ødelagt eller bare flatt? Eller må jeg først teste å kjøre 10 mil for så å finne det ut?

Anonymkode: 6ab62...69c

Ja, et verksted har mulighet for å sjekke om batteriet er gåent. Det kan fungere rett etter du har kjørt en lengre tur, men være dødt etter noen timer. Det kan og skje plutselig, har gjort det med meg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtime-time sier stort sett Viking og de der som hjelper til. Men det skal litt til å tømme et batteri. Da det skjedde med min bil 4-5 ganger på et år måtte batteriet skiftes.

Anonymkode: 06e71...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst en time ifølge min mann her som er bilberger. Det KAN absolutt fungere med kortere tid også, men han sier han opplever ofte å gi noen starthjelp, be dem om å kjøre/holde bilen i gang en time....og så må han kjøre ut igjen like etterpå for å gi samme bil starthjelp en gang til

Anonymkode: 4f3f8...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...