Gå til innhold

Barnebidrag og klær/utstyr hos samværsforelder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til nå har jeg ordnet alt av nødvendig utstyr både hos meg og hos far. Jeg sender med alt som trengs av klær og annet utstyr. Skal de på ski, slalom e.l. får selvsagt barnet med dette. Sykkel har vært nødvendig begge steder og jeg har kjøpt to sykler til barnet. Jeg har også kjøpt flere sett med klær så barnet skal ha diverse klesskift, regntøy passende utejakke, -bukse og -sko etter årstid. Har også ordnet matbokser, drikkeflasker og diverse annet (bøker, spill, mobiltlf m.m. til begge steder). Det jeg lurer på er om dette faktisk er å forvente dersom jeg får utregnet og krever inn riktig bidrag? Tenker å fortsette med å sende med nødvendig klær utstyr, men dersom et mindre bidrag forplikter meg til å sikre at barnet har alt som trengs begge steder (evt to sett slalom-/langrennski, sykler ++) er jeg usikker på om jeg vil motta bidrag. Hvordan ordner andre dette? Tenker det er en selvfølge at den med hovedomsorgen sørger for at barnet har nødvendigheter av klær/utstyr til enhver tid (også til utlån ved samvær), men må man sørge for at det er dobbelt opp av alt? Ofte kommer jo ikke tingene tilbake heller eller blir ødelagt under samværet og da må man jo erstatte dette også slik at det i praksis blir å sikre barnet trippelt opp. Er så lei av å stå for alt alene!

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samværforelderen skal kun stå for kost og forbruksvarer. Alt barnet har hos deg følges barnet og må derfor ha med seg til far i tilfelle. Far skal ikke betale noe utenom barnebidrag. 

 

Fedrer som er så banale er syke i hodet. Spør du meg

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samværforelderen skal kun stå for kost og forbruksvarer. Alt barnet har hos deg følges barnet og må derfor ha med seg til far i tilfelle. Far skal ikke betale noe utenom barnebidrag.

Fedrer som er så banale er syke i hodet. Spør du meg

Anonymkode: 0453c...c9f

Men hva er forbruksvarer? Må jeg kjøpe sykler, skiutstyr og alt annet som ikke bare kan pakkes med fra gang til gang for helge- og ukesamvær?

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktig til å sende med noe utover klær/sko. Her er det lite samvær og jeg har omtrent sluttet å sende med vinterbukse om ikke faren har bedt om det. Så mye problemer for å få ting tilbake m.m...

Drikkeflaske og matboks mener jeg er forbruksvare som far må ordne selv. At du tar med barna på langrenn/slalom betyr ikke at det er utstyr som er "vanlig" og jeg tenker at enten kan far være med å betale for dette om det skal være her og der ellers får han ordne eget utstyr. 

Anonymkode: 3d904...668

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke pliktig til å sende med noe utover klær/sko. Her er det lite samvær og jeg har omtrent sluttet å sende med vinterbukse om ikke faren har bedt om det. Så mye problemer for å få ting tilbake m.m...

Drikkeflaske og matboks mener jeg er forbruksvare som far må ordne selv. At du tar med barna på langrenn/slalom betyr ikke at det er utstyr som er "vanlig" og jeg tenker at enten kan far være med å betale for dette om det skal være her og der ellers får han ordne eget utstyr. 

Anonymkode: 3d904...668

Jeg har kjøpt slalåmutstyr fordi far tar med barnet på slalom iblant. Det er ikke jeg som mener dette er nødvendig, men far. Hvis det er snakk om at jeg må kjøpe dobbelt opp ville jeg foretrukket å ha dette stående hos far for å unngå å måtte kjøpe til å ha her hjemme også.

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening: mottar du bidrag står du for barnehage/sfo, betaling av fritidsaktiviter, klær, sko og utstyr som ski, sykkel, skøyter osv. 

Men ingen mener man skal ha dobbelt opp av alt. Ta med sykkel om sommeren, ta med skiene om vinteren. Hverdagstøy trenger jo ikke alltid å være kjempe dyrt, så handler man smart kan man lett handle litt klær barne skal ha hos far også. 

Samboeren min har en datter fra før, men betaler ikke barnebidrag. Har datteren 50/50, og her er det kun skolesekken som går mellom. Ellers har hun alt av utstyr og klær dobbelt opp. Syns ikke jenta skal føle at hun må flytte vær uke. 

Men nå vet ikke jeg hvor mye samvær det er i din situasjon. Har dere 50/50, dropp barnebidrag, så sørger dere for at ongen har alt hun trenger hver for dere. Skulle ikke vært lov å kreve barnebidrag ved 50/50 løsning. 

Men skjønner situasjonen om far har barnet annenhver helg osv. Da blir det dyrt med dobbelt skiutstyr, sykkler osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen kan forvente at du skal kjøpe to av alt!!!

Stebarna her har hatt ett par langrennsski og et par slalåmski osv, ski er litt enklere å frakte. Sykkel har vi skaffet til dem alle tre bestandig sånn at de har hatt sykkel begge steder. Men det har vi betalt selv, hadde aldri forventet at mor skulle kjøpe to sykler til hvert barn sånn at hun skulle sponse sykkel hos oss også!!

Matbokser og flasker har vi også hatt selv... Det samme med en del vanlig inneklær. Yttertøy og sko har fulgt barna.

Er det langt mellom dere sånn at det er umulig å frakte ting? Å kjøpe to par ski, to sykler osv synes jeg er vanvittig....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thelen skrev:

Min mening: mottar du bidrag står du for barnehage/sfo, betaling av fritidsaktiviter, klær, sko og utstyr som ski, sykkel, skøyter osv. 

Men ingen mener man skal ha dobbelt opp av alt. Ta med sykkel om sommeren, ta med skiene om vinteren. Hverdagstøy trenger jo ikke alltid å være kjempe dyrt, så handler man smart kan man lett handle litt klær barne skal ha hos far også. 

Samboeren min har en datter fra før, men betaler ikke barnebidrag. Har datteren 50/50, og her er det kun skolesekken som går mellom. Ellers har hun alt av utstyr og klær dobbelt opp. Syns ikke jenta skal føle at hun må flytte vær uke. 

Men nå vet ikke jeg hvor mye samvær det er i din situasjon. Har dere 50/50, dropp barnebidrag, så sørger dere for at ongen har alt hun trenger hver for dere. Skulle ikke vært lov å kreve barnebidrag ved 50/50 løsning. 

Men skjønner situasjonen om far har barnet annenhver helg osv. Da blir det dyrt med dobbelt skiutstyr, sykkler osv.

Far har normalt samvær (annenhver helg og en ettermiddag i uka). Jeg har ingen problemer med å stå for barnehage/sfo, betaling av fritidsaktiviter, klær, sko og utstyr som ski, sykkel, skøyter osv. Mottar ikke barnebidrag i dag og lurer altså på om jeg ved å kreve inn bidrag vil forplikte meg til å stå for sykler, flere par med ski, skøyter og annet sportsutstyr i tillegg til fulle klesskap begge steder. Har stått for ALT begge steder til nå uten å kreve en krone, men vil altså enten kreve bidrag eller at far dekker utgifter til sykkel og ting som er vanskelig å frakte mellom selv. Tenker også jeg vil kreve å få levert tilbake klær jeg sender med så jeg slipper å måtte hamstre unødvendig mye her hjemme fordi ting hoper seg opp hos far.

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke forventet at du skal stå for det som trengs hos far. Det er naturlig å sende med større, dyrere ting som ski hvis det er skidag på farens samværsdsg, yttertøy, sko, osv. Men sånt som bare er kjekt å ha, som ekstra sykkel hos far, får han stå for selv. Ungen trenger ikke fullt opp av alt begge plasser, og trenger ungen å bruke det, får far komme og låne eller be om at det sendes med. Jeg forventer at far har et par ekstra skift i hver størrelse hos seg, men ikke noe mer enn det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er forbruksvarer? Må jeg kjøpe sykler, skiutstyr og alt annet som ikke bare kan pakkes med fra gang til gang for helge- og ukesamvær?

Anonymkode: f3938...427

Hygiene produkter osv. Alt du kjøper av eiendeler til barna er verken ditt eller fars, derfor følger eiendelene barna når de er hos deg og far. Eiendelene til barna ligger i bidraget du får, derfor har han vært med å investere i tingene og kan da ikke kreves at han kjøper ting til å ha hos seg. 

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har normalt samvær (annenhver helg og en ettermiddag i uka). Jeg har ingen problemer med å stå for barnehage/sfo, betaling av fritidsaktiviter, klær, sko og utstyr som ski, sykkel, skøyter osv. Mottar ikke barnebidrag i dag og lurer altså på om jeg ved å kreve inn bidrag vil forplikte meg til å stå for sykler, flere par med ski, skøyter og annet sportsutstyr i tillegg til fulle klesskap begge steder. Har stått for ALT begge steder til nå uten å kreve en krone, men vil altså enten kreve bidrag eller at far dekker utgifter til sykkel og ting som er vanskelig å frakte mellom selv. Tenker også jeg vil kreve å få levert tilbake klær jeg sender med så jeg slipper å måtte hamstre unødvendig mye her hjemme fordi ting hoper seg opp hos far.

Anonymkode: f3938...427

Hvis du ikke har krevd bidrag og kjøpt dobbelt, er det du selv som har valgt en dårlig avtale. Krev bidrag. 

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hygiene produkter osv. Alt du kjøper av eiendeler til barna er verken ditt eller fars, derfor følger eiendelene barna når de er hos deg og far. Eiendelene til barna ligger i bidraget du får, derfor har han vært med å investere i tingene og kan da ikke kreves at han kjøper ting til å ha hos seg. 

Anonymkode: 0453c...c9f

Fint om du leser tråden. Far betaler ikke bidrag per i dag, men jeg betaler likevel alt for utstyr både dobbelt og trippelt opp for at far skal ha det nødvendigste også hos seg.

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fint om du leser tråden. Far betaler ikke bidrag per i dag, men jeg betaler likevel alt for utstyr både dobbelt og trippelt opp for at far skal ha det nødvendigste også hos seg.

Anonymkode: f3938...427

Forventet ikke at du hadde vært så dum til å takke nei til penger på vegne av barnet. Bidrag går til å dekke utgifter til barnet og det barnet trenger og ønsker. Om du har nok penger kunne du i det minste ha spart dem. 

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har krevd bidrag og kjøpt dobbelt, er det du selv som har valgt en dårlig avtale. Krev bidrag. 

Anonymkode: 0453c...c9f

Fint du leste videre i tråden. Da ser du også at jeg vurderer å kreve bidrag fra nå, men er usikker på om far da kan kreve at jeg skal kjøpe to sett sykler, dobbelt opp av fullt slalomutstyr o.s.v. Jeg vil så absolutt kjøpe alt barnet trenger fortsatt, men synes kanskje ikke det burde være meg som skal kjøpe sykkel begge steder. Det ble nevnt moped her forleden også og det tenker jeg ikke å kjøpe dobbelt av. Det kan da ikke være normalt?

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forventet ikke at du hadde vært så dum til å takke nei til penger på vegne av barnet. Bidrag går til å dekke utgifter til barnet og det barnet trenger og ønsker. Om du har nok penger kunne du i det minste ha spart dem. 

Anonymkode: 0453c...c9f

Ja, dette med sparing er det jeg har kommet frem til. Og ja, jeg har nok vært dum.

Anonymkode: f3938...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står for alt og mottar bidrag. Jeg har lagt igjen klær hos far og bytter ut når det blir for smått. Regntøy ligger fast sammen med støvler og vanlige sko og jakke kommer han i når han drar dit. Om sommeren legger jeg igjen sommertøy. Sykkel settes på sykkelstativ på bilen. Om barnet vil ha med seg noe annet pakker han det i en sekk selv.

Anonymkode: 0453c...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint du leste videre i tråden. Da ser du også at jeg vurderer å kreve bidrag fra nå, men er usikker på om far da kan kreve at jeg skal kjøpe to sett sykler, dobbelt opp av fullt slalomutstyr o.s.v. Jeg vil så absolutt kjøpe alt barnet trenger fortsatt, men synes kanskje ikke det burde være meg som skal kjøpe sykkel begge steder. Det ble nevnt moped her forleden også og det tenker jeg ikke å kjøpe dobbelt av. Det kan da ikke være normalt?

Anonymkode: f3938...427

Hvorfor kjøpe dobbelt av utstyr som kan sendes med? 

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fint du leste videre i tråden. Da ser du også at jeg vurderer å kreve bidrag fra nå, men er usikker på om far da kan kreve at jeg skal kjøpe to sett sykler, dobbelt opp av fullt slalomutstyr o.s.v. Jeg vil så absolutt kjøpe alt barnet trenger fortsatt, men synes kanskje ikke det burde være meg som skal kjøpe sykkel begge steder. Det ble nevnt moped her forleden også og det tenker jeg ikke å kjøpe dobbelt av. Det kan da ikke være normalt?

Anonymkode: f3938...427

Du er i din fulle rett til å kreve bidrag, far har derimot ikke noen rettigheter til å kreve at du skal kjøpe dobbelt opp av alt. Han prøver seg sikkert, men det er ditt valg om du vil gjøre som han sier eller ikke. Far kan ikke velge selv om han vil betale bidrag, om du krever det.

Du får si at utstyret er barnet sitt, han/hun kan ta det med seg frem og tilbake etter eget ønske.

Anonymkode: 8f76b...118

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver dette: bøker, spill, mobiltlf m.m. til begge steder)

Leker får vel barnet hos far? Gaver til jul og bursdag fra far og hans familie? Hadde rommet vært tomt om ikke du hadde sendt med? Og hvorfor har barnet to mobiltelefoner? 

Virker jo ut som du har valgt selv en merkelig løsning.

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke matbokser og drikkeflasker til å ha hos far. Dette ligger i skolesekken fra før. Far vasker dette og sender med ny mat og drikke

Anonymkode: 0453c...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...