Gå til innhold

Har bestilt en katt, men oppdretter svarer ikke!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er aktiv i en raseklubb. Ikke katt, men hund. Det er ikke uvanlig at valpeselger kommer med slike unnskyldninger, og tilbakebetaler depositum, dersom de er usikre på kjøper. 

Selv om kjøp av dyr juridisk er som kjøp av ting, ønsker oppdretter kun det beste for de dyrene de sender ut. 

Anonymkode: 383b3...5aa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppdretter selv, og trekker aldri et salg med mindre jeg får seriøse betenkeligheter ang kjøper eller de nye boforholdene. Og så fort jeg vet, så gir jeg beskjed. Men nå har jeg en rase som det finnes langt flere interesserte enn tilgjengelige kattunger, og kunne aldri vurdert og bruke Finn. Kjøperne finner meg hvis de virkelig ønsker seg en slik.

Men nå er Maine Coon en av som det selges mest av. Mitt råd er at du oppsøker en utstilling og knytter kontakt der. Man må være tolmodig i anskaffelsen av rasekatt. Og det er bra.

  

Anonymkode: 5d76d...3d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette opp i rasekattgrupper på face.

Jeg ville rett og slett spurt om hun var ærlig eller om det var en annen grunn til at du ikke fikk katten.

Nå blir sikkert folk veldig irriterte, men jeg har vært borti mange ''seriøste'' katteoppdrettere. De selger syke katter og avler på katter med skavanker og alvorlige sykdommer. Mange tenker kun penger og ikke at det skal være rene og friske raser... Jeg har sett det ene katteoppdrettet værre enn andre og alle oppdretter damene jeg har møtt, har vært mildt sakt spesielle. Det er virkelig ikke lett å vite hva man skal gå for i katteoppdrettere. Men de fleste som har kjøpt katta i sekken, skriver gjerne om dette på nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er oppdretter selv, og trekker aldri et salg med mindre jeg får seriøse betenkeligheter ang kjøper eller de nye boforholdene. Og så fort jeg vet, så gir jeg beskjed. Men nå har jeg en rase som det finnes langt flere interesserte enn tilgjengelige kattunger, og kunne aldri vurdert og bruke Finn. Kjøperne finner meg hvis de virkelig ønsker seg en slik.

Men nå er Maine Coon en av som det selges mest av. Mitt råd er at du oppsøker en utstilling og knytter kontakt der. Man må være tolmodig i anskaffelsen av rasekatt. Og det er bra.

  

Anonymkode: 5d76d...3d6

Helt enig!

TS, det var rett og slett ikke meningen at den katten skulle til deg. Ta deg god tid, finn en oppdretter du får god kjemi med. Jeg sender fortsatt julekort med oppdretteren til min første hund, selv om den ble avlivet for 15 år siden. Hun stakk ikke av med pengene dine, så jeg regner med at hun rett og slett fikk en dårlig følelse. Det hadde jo du også, da er det nok like greit at det gikk som det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner oppdretter godt. Jeg hadde aldri solgt et dyr til deg, du virket jo helt hysterisk. 

Anonymkode: 8e3ef...33d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ingenting om ts sine evner til å ta vare på en katt. Hun har faktisk satt seg inn i ulike raser og funnet en hun liker. Det er mer enn man kan si for kanskje 80% av Norges katteeiere, all den tid de fleste har katt fordi onkelens/naboens/venninnas katt fikk et kull og de ungene måtte bort. I tillegg mener jeg at hennes stressnivå (det dere kaller hysteri) er et tegn på bekymring/sorg over at hun likevel ikke skulle få denne fine kattungen som hun gledet seg til å dele livet med. Så slutt å krisemaksimere og svar heller på spørsmålene hvis dere absolutt må skrive noe. 

Anonymkode: c6fe1...02d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner, samt svar til dette.
/lillesky (mod)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Aldri betalt en forhåndssum for å hente et dyr, sorry, men jeg skjønner at du er stressa, fordi det er mange som lurer folk osv. Og hun sier at hun skal være utilgjengelig i samme slengen ? Klarer selv ikke å stole en døyt på fremmede mennesker. Var det ikke andre du kunne kjøpt hos ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skorstein skrev:

Hadde Aldri betalt en forhåndssum for å hente et dyr, sorry, men jeg skjønner at du er stressa, fordi det er mange som lurer folk osv. Og hun sier at hun skal være utilgjengelig i samme slengen ? Klarer selv ikke å stole en døyt på fremmede mennesker. Var det ikke andre du kunne kjøpt hos ? 

Det er helt vanlig og betale depositum når kattungen reserveres. Setter kjøper seg i mot, da blir det ingen kattunge. Hvis selger derimot IKKE ønsker depositum er det gjerne fordi det er lettere å trekke salget helt frem til overlevering.

Her fikk TS tilbake depositumet. 

Rasekatter er såpass etterspurt at oppdrettere lett får kattungene solgt, og trenger derfor ikke selge til noen de får en dårlig følelse for. Ikke det at jeg tror TS har gjort noe galt, men ett eller annet ble feil. Da er det bare og finne en annen oppdretter, er ingen grunn til og hente ut denne.

Anonymkode: 5d76d...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Skorstein said:

Hadde Aldri betalt en forhåndssum for å hente et dyr, sorry, men jeg skjønner at du er stressa, fordi det er mange som lurer folk osv. Og hun sier at hun skal være utilgjengelig i samme slengen ? Klarer selv ikke å stole en døyt på fremmede mennesker. Var det ikke andre du kunne kjøpt hos ? 

Nærmest enhver seriøs oppdretter krever depositum, med god grunn.

Anonymkode: 2d44b...684

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skorstein skrev:

Hadde Aldri betalt en forhåndssum for å hente et dyr, sorry, men jeg skjønner at du er stressa, fordi det er mange som lurer folk osv. Og hun sier at hun skal være utilgjengelig i samme slengen ? Klarer selv ikke å stole en døyt på fremmede mennesker. Var det ikke andre du kunne kjøpt hos ? 

Depositum er helt vanlig for oppdrettere.

Anonymkode: 207a3...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 18.34, Sphynx skrev:

Om hun har bra reviews fra andre, så er det nok greit. Hun har sakt hun skulle reise bort, så da er hun kanskje ikke tilgjengelig. Om du har blitt lurt, kontakt Finn.no og spre dette i kattegrupper på facebook :P

Visste du at samme damen kan finne på å lage falsk bruker, eller be bekjente kommentere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Hun er med i NRR ja. Jeg skjønner at man er opptatt osv, men syns hun kunne sagt fra når katten kan overtas, er det jeg lurer på nå. Sendte henne en melding i går og hun har fortsatt ikke svart. 

Hvor lang tid hadde dere gitt det før dere gjorde noe mer? Ut måneden, eller ut sommeren? Venter jeg til høsten så er jo litt av poenget borte, da jeg ville ha en kattunge.. 

Anonymkode: 2b2f7...3a1

Var det sånn at hun sendte masse meldinger før dette og oppdaterte deg, og nå har det plutselig stoppet helt opp? Ja, da kan det lukte litt svndel eller at hun prøver å svindle deg, men håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje oppdretter kom over denne tråden her, og dermed fikk litt kalde føtter?

Anonymkode: 7a88f...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nera skrev:

Var det sånn at hun sendte masse meldinger før dette og oppdaterte deg, og nå har det plutselig stoppet helt opp? Ja, da kan det lukte litt svndel eller at hun prøver å svindle deg, men håper på det beste.

Får du lese tråden før du skriver da..... 🙄

Anonymkode: 207a3...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...