Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.


Bonusmammaen

Anbefalte innlegg

I min hage er det ei stor gammaldags rosebusk, med fine roser og fæle torner. Eg hadde store planar om å få den bort, heilt til eg såg det yrande livet av humler. Så no får den stå, så får eg heller bruke tjukke hanskar i nærområdet;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hvilke blomster har du i hagen nå som tiltrekker seg bier? Jeg har ikke plantet noe blomster, men har diverse ville blomster da hagen vokser vilt. Ser at de går på geitramsen nå, og så har jeg rødkløver, hvitkløver, oregano osv.... Men kan ikke se at jeg har spesielt mye bier eller humler nå, det var mer tidligere på sommeren.

Hvilke burde jeg plante for å få mer på sensommeren og høsten også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sol70 skrev:

Hvilke blomster har du i hagen nå som tiltrekker seg bier? Jeg har ikke plantet noe blomster, men har diverse ville blomster da hagen vokser vilt. Ser at de går på geitramsen nå, og så har jeg rødkløver, hvitkløver, oregano osv.... Men kan ikke se at jeg har spesielt mye bier eller humler nå, det var mer tidligere på sommeren.

Hvilke burde jeg plante for å få mer på sensommeren og høsten også?

Her hos meg er de veldig glad i storkenebb/geranium, flere av de blomstrer helt til frost :jepp:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 16.46, An0nymBruker skrev:

Takk for hyggelig tilbakemelding :blomst: Så fint at du passer på humlene og biene :ninuskapus:

Humlene og biene er søte, men vepsen er en dritt.

Anonymkode: b13a9...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sol70 skrev:

Hvilke blomster har du i hagen nå som tiltrekker seg bier? Jeg har ikke plantet noe blomster, men har diverse ville blomster da hagen vokser vilt. Ser at de går på geitramsen nå, og så har jeg rødkløver, hvitkløver, oregano osv.... Men kan ikke se at jeg har spesielt mye bier eller humler nå, det var mer tidligere på sommeren.

Hvilke burde jeg plante for å få mer på sensommeren og høsten også?

Favorittene hos meg er 

- kattemynte (blomstret i juni og blomstrer fortsatt)

- solhatt (blomstrer snart)

- oktoberbergknapp (blomstrer på høsten (august?) Og fram til frosten tar den)

Anonymkode: ad4e9...f6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantet masse lavendel i hagen, og alle de er godt besøkte.

I går kveld telte jeg antall humler og bier som var på min ene lavendelplante, og det var 11 humler og 13 bier som koste seg der.

Det var en summing og buzzing av en annen verden i planten.  😂

Så min erfaring er at lavendel er et sikkerstikk hvis en vil ha masse bier i hagen. 

Anonymkode: 5ab3f...4db

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange forslag! Lavendel og solhatt er noe jeg har tenkt på lenge, men foreløpig har grønnsaker blitt prioritert. Kanskje jeg kan få kjøpt noen blomster enda...

Fikk dette i nyhetsbrev for Kiwi idag, de åpner butikk i Hokksund med blomstereng og humlehus på taket. De har jo også mye økologisk, så dette passer dem fint :) 

https://kiwi.no/tema/samfunnsansvar/Miljo-og-barekraft/dette-skjer-om-humlene-forsvinner--og-slik-kan-vi-hjelpe-dem/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper et insekthotell, hva bør en tenke på når det skal henges opp? Skal det henge et spesielt sted, eller er hvor som helst hvor det er eng eller blomster i nærheten? Jeg har lest noe om sukkervann bør dryppes inn i hvert hull i hotellet, er dette sant? 

Anonymkode: fecd5...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

  • 3 måneder senere...

Bier er like viktige som edderkopper!

Anonymkode: 49040...dc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en skikkelig bie- hage. Eneste problemet med det er at et par venninner ikke vil besøke meg i hagen når det summer rundt på alle kanter. 

Merkelig hvor redde noen er for bier. Jeg sitter der hver dag, det summer rundt meg overalt, og jeg er aldri blitt stukket. Det er ikke meg biene er interessert i. Eller mennesker generelt. 

Veldig koselig sommerselskap i biene. 😊

Anonymkode: 2b0fb...8e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 9 måneder senere...

I år blir det, som alle tidligere år, sommerblomster til biene! I tillegg har jeg stauder de liker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thildamor skrev (3 timer siden):

I år blir det, som alle tidligere år, sommerblomster til biene! I tillegg har jeg stauder de liker!

Samme her, gleder meg over hver eneste som summer rundt og forsyner seg ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...