Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.


Bonusmammaen

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Ja, ikke plant Linde trær! Stakkars humler. 

Sommerfugl busken synes jeg er litt sjør.Den er vel et-årig? Kanskje jeg gjør noe feil, jeg synes den dør raskt. 

---

Jeg har sommerfuglbusk som har overlevd i mange år. Jeg har plassert den i en skråning, så det er veldig god naturlig drenering der, kanskje det har noe å si? :vetikke: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Tøytigern skrev:

Bjørnebærbusker tiltrekker seg iallefall humler og bier. Kan hende man ikke får bær på dem om man ikke bor ved kysten og de sprer seg som f@en. Så man må vite hva man gjør. Men et lite kratt med bjørnebærbusker er gull for humler og bier.

Det kan jeg skrive under på! Har bjørnebærkratt og de elsker det.

Rhododendron er en annen plante jeg har har glemt å nevne, når de blomstrer er det bier på nonstop.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg har sommerfuglbusk som har overlevd i mange år. Jeg har plassert den i en skråning, så det er veldig god naturlig drenering der, kanskje det har noe å si? :vetikke: 

Hakke peiling. Kanskje det er feil plassering og pH? Hører venner sliter med de som veranda blomst. Dør innen de er tilbake etter helgen omtrent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Hakke peiling. Kanskje det er feil plassering og pH? Hører venner sliter med de som veranda blomst. Dør innen de er tilbake etter helgen omtrent. 

Det kan godt være, har ikke peiling jeg heller for å være ærlig. Vet bare at min står i skråning + at jeg har ikke gjødslet den noe særlig, men gir den ofte en neve skjellsand på våren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rumle skrev:

Det kan godt være, har ikke peiling jeg heller for å være ærlig. Vet bare at min står i skråning + at jeg har ikke gjødslet den noe særlig, men gir den ofte en neve skjellsand på våren.

Sur jord her. Skulle vært perfekt til rodeodendron. Har så mye annet her nå at det knapt er plass til en blomst til 😂

Fint tips til de som vil ha sommerfugl blomst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Sur jord her. Skulle vært perfekt til rodeodendron. Har så mye annet her nå at det knapt er plass til en blomst til 😂

---

Samme her! Overfylt! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rumle skrev:

Samme her! Overfylt! :fnise:

Klarer likevel ikke dy meg.. ser jeg noe på en plantebutikk så MÅ jeg bare ha det. :ler: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bonusmammaen skrev:

Klarer likevel ikke dy meg.. ser jeg noe på en plantebutikk så MÅ jeg bare ha det. :ler: 

Når det blir fullt i hagen, kan dere jo plante i høyden, ved å lage en slags høy vegg av planter? :jepp: Eller evt dekke husveggene med bie-og humle-vennlige planter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, An0nymBruker skrev:

Når det blir fullt i hagen, kan dere jo plante i høyden, ved å lage en slags høy vegg av planter? :jepp: Eller evt dekke husveggene med bie-og humle-vennlige planter?

Gjett om! :fnise: Her blir det loddrett vannrett og sidelengs planting og rene luksus ferie for flyvende vesner. 

Neste prosjekt er å lage en platting der veggen bak skal gro vilt. Det blir nok til neste år, siden det er så mye å gjøre denne sommeren. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bonusmammaen skrev:

Gjett om! :fnise: Her blir det loddrett vannrett og sidelengs planting og rene luksus ferie for flyvende vesner. 

Neste prosjekt er å lage en platting der veggen bak skal gro vilt. Det blir nok til neste år, siden det er så mye å gjøre denne sommeren. 

 

Dere er så snille og omsorgsfulle med biene og humlene :hjerte: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Gjett om! :fnise: Her blir det loddrett vannrett og sidelengs planting og rene luksus ferie for flyvende vesner. 

Neste prosjekt er å lage en platting der veggen bak skal gro vilt. Det blir nok til neste år, siden det er så mye å gjøre denne sommeren. 

 

Herlig! :ninuskapus:

Ja, det er utrolig så kreativ man blir når det ikke er mer plass :fnise:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Hakke peiling. Kanskje det er feil plassering og pH? Hører venner sliter med de som veranda blomst. Dør innen de er tilbake etter helgen omtrent. 

Verandablomst? Tenker du på sommerfugllavendel, kanskje? Sommerfuglbusk er noe annet, en blomstrende buske som blir inntil 3 m høy, og som sommerfugler og humler skal være ekstra glad i. :) 

Anonymkode: 07334...dc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verandablomst? Tenker du på sommerfugllavendel, kanskje? Sommerfuglbusk er noe annet, en blomstrende buske som blir inntil 3 m høy, og som sommerfugler og humler skal være ekstra glad i. :) 

Anonymkode: 07334...dc9

Å ja!! Nå er det jeg som roter, beklager. Tenkte så klart på sommerfugl:ninja:lavendel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bonusmammaen skrev:

Å ja!! Nå er det jeg som roter, beklager. Tenkte så klart på sommerfugl:ninja:lavendel. 

:fnise:

Lett for! 

Den har jeg aldri fått til å overleve vinteren igjennom heller, jeg tenker at her er det en sommerblomst :jepp:

 

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/1/2018 at 10:03 AM, Bonusmammaen said:

Kanskje det er området du bor i som har lite nå? Synes det er enormt i år på Østlandet og vestfold/Østfold. 

Masse gode tips på hva du kan plante for å tiltrekke :) tenk variasjon, sprikende blomster, ulike farger, forskjellige krydder. Blomstereng da? Tenk så norsk du kan. De kommer sikkert. Har vel bare ikke funnet ut at dere har gourmet mat til dem ennå? 

bor på Østlandet. 😩 Nei, går greit egentlig, men kjedelig for barna. Vi har jo lagd hotell sånn at de kunne se på insekter, men ingen flytter inn. 

Anonymkode: 88d1c...86a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

bor på Østlandet. 😩 Nei, går greit egentlig, men kjedelig for barna. Vi har jo lagd hotell sånn at de kunne se på insekter, men ingen flytter inn. 

Anonymkode: 88d1c...86a

Æsj så kjedelig. Her er det en uregjerlig hage der de selv har laget hus. Masse her. 🐝 Er plasseringen et solrikt sted litt i høyden? Det liker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en kaprifol på terrassen som er i full blomst nå og den er skikkelig populær hos humlene :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 12.56, Rumle skrev:

Jeg har en kaprifol på terrassen som er i full blomst nå og den er skikkelig populær hos humlene :jepp:

Åå så fint! 🐝:duskedame: Det vrimler her i år! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...