Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.


Bonusmammaen

Anbefalte innlegg

Så lenge de ikke er oppe i ølen går det greit 😅

Ananas er forresten et partysted for veps og humle. Har hatt en ring ute i to døgn og må snart sette inn naboklage for høylyttt summing etter kl.23

IMG_4426.JPG

Endret av Bonusmammaen
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Bonusmammaen skrev:

Så lenge de ikke er oppe i ølen går det greit 😅

Ananas er forresten et partysted for veps og humle. Har hatt en ring ute i to døgn og må snart sette inn naboklage for høylyttt summing etter kl.23

---

Så gøy! :ler: Det må jeg prøve også :Nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rumle skrev:

Så gøy! :ler: Det må jeg prøve også :Nikke:

Anbefaler ikke å ha ananasen der du sitter. Bonusbarna hadde glemt igjen etter grilling, så det ble tilfeldig oppdaget. Bittelitt saft fra feks en boks og de er i himmelen. :rodmer: Måtte redde 4 stykker fra druknings-glupskhet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bonusmammaen skrev:

Anbefaler ikke å ha ananasen der du sitter. Bonusbarna hadde glemt igjen etter grilling, så det ble tilfeldig oppdaget. Bittelitt saft fra feks en boks og de er i himmelen. :rodmer: Måtte redde 4 stykker fra druknings-glupskhet. 

Notert! :ler:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 16.38, Bonusmammaen skrev:

Håper flere tenker på å miljøet å planter spesielt med tanke på å bevare våre summende venner. Uten dem vil det bli svært så kjedelig i matveien for oss alle i fremtiden.

http://vhu.no/nyheter/ingen-humler-ingen-mat (et par år gamme reportasje)

Hva slags planter tiltrekker seg humler, veps og sommerfugler? 

Jeg har Lavendel, eple og kirsebærtrær. Tenker å plante solhatt og har krydderurter. Oppdaget også at jeg har et lite humlehotell i egen hage. :) 

Har du noen tips? 

Hei :vinke: Det er lurt å la være å klippe gresset nå som det er tørke "Hjelp humla i varmen: – Dropp å klippe gresset.  Det er mange insekter som sliter i varmen, og for humla er det tørken som er den største utfordringenhttps://www.nrk.no/ho/hjelp-humla-i-varmen_-_-dropp-a-klippe-gresset-1.14121575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 7/11/2018 at 6:32 PM, Bonusmammaen said:

Så lenge de ikke er oppe i ølen går det greit 😅

Ananas er forresten et partysted for veps og humle. Har hatt en ring ute i to døgn og må snart sette inn naboklage for høylyttt summing etter kl.23

IMG_4426.JPG

Det der er ikke en veps, det er en blomsterflue :)

Jeg må visst ut og handle noe blomster til biene her, det er så mye som er avblomstret og tørket nå i "villhagen" min. Jeg har slått litt så det kommer opp igjen, men det tar jo litt tid. Må få meg en spreder også, til nå har jeg bare brukt slange men det er ikke nok. Ser vepsen leter etter vann i grønnsakshagen der jeg vanner, så det er lurt å dusje et større område. Tenker å få meg noe lavendel og isop og kanskje ringblomst...

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vi gjort i hele sommer! Er jo så tørt, så vi har latt alt gro opp! Kan jo ikke klippe gresset når det er brunsvidd. Har også lagt ut frukt og har flere vannstasjoner. Ikke bare til insekter, men også til andre tørste dyr.

Anonymkode: b4925...75a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har vi gjort i hele sommer! Er jo så tørt, så vi har latt alt gro opp! Kan jo ikke klippe gresset når det er brunsvidd. Har også lagt ut frukt og har flere vannstasjoner. Ikke bare til insekter, men også til andre tørste dyr.

Anonymkode: b4925...75a

Så utrolig bra :) 

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Det der er ikke en veps, det er en blomsterflue :)

Jeg må visst ut og handle noe blomster til biene her, det er så mye som er avblomstret og tørket nå i "villhagen" min. Jeg har slått litt så det kommer opp igjen, men det tar jo litt tid. Må få meg en spreder også, til nå har jeg bare brukt slange men det er ikke nok. Ser vepsen leter etter vann i grønnsakshagen der jeg vanner, så det er lurt å dusje et større område. Tenker å få meg noe lavendel og isop og kanskje ringblomst...

Anonymkode: 3ce9e...857

Ja, jeg blingsa😂 Det der er en blomsterflue sikkert, men vepsen er skremmende glad i øl. 

Forresten fint med lyng nå som høsten nærmer seg. Det holdt til første snøen kom i fjor, så har de noe å gnafse på en stund utover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 19.10, Bonusmammaen skrev:

Ja, jeg blingsa😂 Det der er en blomsterflue sikkert, men vepsen er skremmende glad i øl. 

Forresten fint med lyng nå som høsten nærmer seg. Det holdt til første snøen kom i fjor, så har de noe å gnafse på en stund utover. 

Takk for tips! Skal handle inn lyng :jepp: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2018 den 16.38, Bonusmammaen skrev:

Håper flere tenker på å miljøet å planter spesielt med tanke på å bevare våre summende venner. Uten dem vil det bli svært så kjedelig i matveien for oss alle i fremtiden.

http://vhu.no/nyheter/ingen-humler-ingen-mat (et par år gamme reportasje)

Hva slags planter tiltrekker seg humler, veps og sommerfugler? 

Jeg har Lavendel, eple og kirsebærtrær. Tenker å plante solhatt og har krydderurter. Oppdaget også at jeg har et lite humlehotell i egen hage. :) 

Har du noen tips? 

Bevar biene. Uten dem, ingen bier. Biene er ikke til for din skyld. De er til for sin egen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Biefilmen på Netflix med barnet mitt I går! Anbefales! 😄 

Anonymkode: 0a9c5...f5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så Biefilmen på Netflix med barnet mitt I går! Anbefales! 😄 

Anonymkode: 0a9c5...f5a

Haha takk for tips. Vi prøvde oss på dinosaur film i går, men det ble tydeligvis for skummelt. Da blir det søndags mys med film. Husker du hva den heter? I dag skal jeg sjekke ut en vakker hage til en venninne som har laget hotell 🐝❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tøytigern skrev:

Bevar biene. Uten dem, ingen bier. Biene er ikke til for din skyld. De er til for sin egen.

Så klart, men det er nyttedyr så de er i balanse med oss og våre gode hjelpere. Så da kan jo vi gi tilbake å prøve å hjelpe dem. 😊 

Den urten her har fått små gule blomster som baby biene digger! 

IMG_4586.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Så klart, men det er nyttedyr så de er i balanse med oss og våre gode hjelpere. Så da kan jo vi gi tilbake å prøve å hjelpe dem. 😊 

Den urten her har fått små gule blomster som baby biene digger! 

IMG_4586.JPG

Baby biene? Du mener sikkert bielarvene. :) Bzzz!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Tøytigern skrev:

Baby biene? Du mener sikkert bielarvene. :) Bzzz!

Hehe, rettere sagt baby humler som akkurat har klekket eller kanskje de er ungdommer? Vanskelig å se alder😂 🐝🐝 De har laget et eget hotell i Hagen min

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Hehe, rettere sagt baby humler som akkurat har klekket eller kanskje de er ungdommer? Vanskelig å se alder😂 🐝🐝 De har laget et eget hotell i Hagen min

Humlene? Har de laget seg bol? Eller han du laget humlehotell?

Har hørt om humlehotell. Jeg syns i og for seg det er en god idé- for dem som vil ha stikkende og bitende insekter i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Humlene? Har de laget seg bol? Eller han du laget humlehotell?

Har hørt om humlehotell. Jeg syns i og for seg det er en god idé- for dem som vil ha stikkende og bitende insekter i nærheten.

De har laget det helt på egenhånd her jeg bor. Har ikke blitt bitt en eneste gang av humler og veps! Derimot klegg og den fæle ^*+>|%%€+ myggen :sulosi: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at humlene liker lobelia. Det kan man ha i urner og man kan plante henge-lobelia sammen med andre blomster i verandakasser. Man kan tilogmed ha kant-lobelia i bed. De er blå.

1200px-Lobelia_(aka).jpg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...