Nighthawk Skrevet 13. mai 2018 #61 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Jeg bidrar ved at jeg har plantet en stor krukke med bieblomster, en blanding jeg fant på solhatt.no, som inneholder bokhvete, kornblomst, ringblomst, agurkurt, dill, koriander og honningurt. I tillegg er det nok av andre blomster som har fått besøk mange ganger i år! 🐝 Endret 13. mai 2018 av Nighthawk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #62 Del Skrevet 13. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: De sterkeste gifter er økologiske... Stort sett bare tull og meninger basert på misforstått markedsføring og hysteriske mennesker som "tror de kan redde verden". Anonymkode: 71bf1...17f Nå er det vel slik at hvis vi holder oss til Norskprodusert mat at det ikke skal være så ille hvis vi sammenligner giftstoffer som brukes i feks Nerdeland og Tyskland alt fra hormoner i kjøtt.. Likevel ble det funnet blant annet giftige jordbær med et kreftfremkallende stoff i Norsk produksjon som ble forsket på av amerikanere. Noe forskere på i Norge ikke hadde oppdaget selv. Jeg er ikke noe økologisk fantast, men jeg heller mot å bruke Norske råvarer fra de som produserer i det små helst, da uten noe som helst gift. Hva du anser som hysterisk vet jeg ikke hvordan du definerer. Jeg ser en venninne som går etter alt i butikken som det står økologisk på, hun er ikke konsekvent hvilket land det er fra og da er man like langt. Hvis vi endrer tankegang og er konsekvente med omtanke på miljøet vil alle ha en innvirkning i det lange løp. Hvis alle blåser i det, kan du tenke hvordan verden vil bli om noen år. Dette gjelder alt i miljøet, ikke kun en spesiell ting. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #63 Del Skrevet 13. mai 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: De sterkeste gifter er økologiske... Stort sett bare tull og meninger basert på misforstått markedsføring og hysteriske mennesker som "tror de kan redde verden". Anonymkode: 71bf1...17f Du leste ikke linken min, det er konvensjonelt landbruk som bruker "de sterkeste giftene", og noen av disse har blitt funnet i økologisk mat, selvsagt i forsvinnende liten grad i forhold til konvensjonelt. Det er altså konvensjonelt landbruk som sprer gifta si over alt. Hvis du tror jeg ikke vet hva jeg snakker om, så kan jeg fortelle deg at jeg har: Vokst opp på gård. Gått på konvensjonell jordbruksskole. Gått på folkehøyskole med øko-linje. Jobbet på økologisk gård. Bodd i økologisk landsby. For tiden er jeg andelshaver i en økologisk gård (som betyr at jeg betaler litt, jobber litt, og høster til meg selv gjennom hele sesongen.) Jeg vet hvilke mennesker som driver med økologisk jorbruk og hva de driver med. Disse menneskene har ikke penger til å drive massiv propaganda, men det har Monsanto som genmanipulerer planter for at de skal tåle mere gift. Er dette veien å gå? De som driver økologisk landbruk er fanatikere ja. De gjør dette av ideologi og de unngår fanatisk sprøytemidler. De har også veldig strenge regler å forholde seg til. I konvensjonelt landbruk er det å sprøyte ofte det første man gjør. I økologisk velger man hardføre planter, man rydder ugress mekanisk, man driver vekselbruk, man samplanter, man bruker nyttedyr (f.ex. bruker man snylteveps og marihøner mot lus) etc. Istedenfor å sprøyte. Det er ingen tvil om at det er mere insekter og mikroorganismer på en økologisk gård enn en konvensjonell. I konvensjonelt landbruk er 200 sprøytemidler tillatt, og disse er alle kjemisk-syntetiske. I økologisk landbruk er 11 sprøytemidler itllatt, og disse er alle av naturlig opprinnelse. Men det var altså ikke i hovedsak de sistnevnte man fant små rester av i enkelte økologiske produkter, det var de konvensjonelle, de som dreper biene man fant, og i hovesak i utenlandske produkter. Anonymkode: 3ce9e...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra-78 Skrevet 13. mai 2018 #64 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) La selja få lov til å vokse seg stor, den kommer med mye pollen og nektar tidlig på våren. Og man kan henge opp slike kolibri-fôringsstasjoner. Lag sukkervann av like deler vann og sukker, det setter humler og bier stor pris på Og har du mulighet til det; Gå på kurs, skaff deg to eller tre bikuber du kan ha i hagen. Endret 13. mai 2018 av Huldra-78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #65 Del Skrevet 13. mai 2018 Jeg har løytnanthjerte, flere av dem. Jeg har hørt at de er bievennlige, men ser den ikke på noen lister. Lavendel, kirsebær, klematis + noen jeg ikke husker har jeg plantet for biene. Anonymkode: 14ebf...fe4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #66 Del Skrevet 13. mai 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du leste ikke linken min, det er konvensjonelt landbruk som bruker "de sterkeste giftene", og noen av disse har blitt funnet i økologisk mat, selvsagt i forsvinnende liten grad i forhold til konvensjonelt. Det er altså konvensjonelt landbruk som sprer gifta si over alt. Hvis du tror jeg ikke vet hva jeg snakker om, så kan jeg fortelle deg at jeg har: Vokst opp på gård. Gått på konvensjonell jordbruksskole. Gått på folkehøyskole med øko-linje. Jobbet på økologisk gård. Bodd i økologisk landsby. For tiden er jeg andelshaver i en økologisk gård (som betyr at jeg betaler litt, jobber litt, og høster til meg selv gjennom hele sesongen.) Jeg vet hvilke mennesker som driver med økologisk jorbruk og hva de driver med. Disse menneskene har ikke penger til å drive massiv propaganda, men det har Monsanto som genmanipulerer planter for at de skal tåle mere gift. Er dette veien å gå? De som driver økologisk landbruk er fanatikere ja. De gjør dette av ideologi og de unngår fanatisk sprøytemidler. De har også veldig strenge regler å forholde seg til. I konvensjonelt landbruk er det å sprøyte ofte det første man gjør. I økologisk velger man hardføre planter, man rydder ugress mekanisk, man driver vekselbruk, man samplanter, man bruker nyttedyr (f.ex. bruker man snylteveps og marihøner mot lus) etc. Istedenfor å sprøyte. Det er ingen tvil om at det er mere insekter og mikroorganismer på en økologisk gård enn en konvensjonell. I konvensjonelt landbruk er 200 sprøytemidler tillatt, og disse er alle kjemisk-syntetiske. I økologisk landbruk er 11 sprøytemidler itllatt, og disse er alle av naturlig opprinnelse. Men det var altså ikke i hovedsak de sistnevnte man fant små rester av i enkelte økologiske produkter, det var de konvensjonelle, de som dreper biene man fant, og i hovesak i utenlandske produkter. Anonymkode: 3ce9e...857 Nei, absolutt ikke veien å gå med genmanipulering. Er for små bøndene jeg. Betaler heller dobbelt og varene er friske enn gift, så godt det lar seg gjøre. Du har garantert mere peiling en meg- ingen tvil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #67 Del Skrevet 13. mai 2018 Supert tips @Huldra-78. Løytnanthjerte skal sjekkes ut anonym. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #68 Del Skrevet 13. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har løytnanthjerte, flere av dem. Jeg har hørt at de er bievennlige, men ser den ikke på noen lister. Lavendel, kirsebær, klematis + noen jeg ikke husker har jeg plantet for biene. Anonymkode: 14ebf...fe4 Den var vakker!! Hardfør også. Akkurat noe slikt jeg er på jakt etter. Takk @Nighthawk for fine tips 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
An0nymBruker Skrevet 18. mai 2018 #69 Del Skrevet 18. mai 2018 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 18. mai 2018 Forfatter #70 Del Skrevet 18. mai 2018 14 minutter siden, An0nymBruker skrev: Yndlingssangen så klart 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 18. mai 2018 #71 Del Skrevet 18. mai 2018 Og denne! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 18. mai 2018 #72 Del Skrevet 18. mai 2018 På 13.5.2018 den 17.34, Bonusmammaen skrev: Den var vakker!! Hardfør også. Akkurat noe slikt jeg er på jakt etter. Takk @Nighthawk for fine tips Jeg sto og så på en svær humle som var meget begeistret for løyntnantshjertene her på terrassen i forgårs 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 18. mai 2018 Forfatter #73 Del Skrevet 18. mai 2018 40 minutter siden, Rumle skrev: Jeg sto og så på en svær humle som var meget begeistret for løyntnantshjertene her på terrassen i forgårs Flott! Skal definitivt plante den og nyper👏🏼👏🏼 Koselig humlesang 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 19. mai 2018 Forfatter #74 Del Skrevet 19. mai 2018 Flere som skal ut å handle planter i dag? Humlevennilige så klart. https://naturvernforbundet.no/hage/hjelp-humla-article31307-3649.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #75 Del Skrevet 19. mai 2018 Jeg har jevnt over prøvd å plante blomster som biene, humler og sommerfugler liker. Disse er mest populære hos meg: - kattemynte (kjempepopulær hos humlene hele sommeren) - høstbergknapp (populær hos biene om høsten) - solhatt - lavendel - fjellflokk - storstjerneskjerm - steppesalvie (ny i år, men skal visstnok være populær) - sibiriris -rododendron - oregano og timian Anonymkode: ad4e9...f6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 19. mai 2018 Forfatter #76 Del Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jevnt over prøvd å plante blomster som biene, humler og sommerfugler liker. Disse er mest populære hos meg: - kattemynte (kjempepopulær hos humlene hele sommeren) - høstbergknapp (populær hos biene om høsten) - solhatt - lavendel - fjellflokk - storstjerneskjerm - steppesalvie (ny i år, men skal visstnok være populær) - sibiriris -rododendron - oregano og timian Anonymkode: ad4e9...f6c Fine tips! Ha en fin dag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 26. mai 2018 Forfatter #77 Del Skrevet 26. mai 2018 (endret) Vi har funnet et vepsebol opp under terrassen på hytta. Dette må være en monster veps?? Aldri før sett noe så langt og de bråker som et lite helikopter! Trodde først vi så dronningen, men vi har sett 2 som er like store. Prøver å ta bilde. Den er rundt 5-6 cm lang! 🐝🐝 @Rumle og @An0nymBruker har dere sett noe lignende ?? Endret 26. mai 2018 av Bonusmammaen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
An0nymBruker Skrevet 26. mai 2018 #78 Del Skrevet 26. mai 2018 1 time siden, Bonusmammaen skrev: Vi har funnet et vepsebol opp under terrassen på hytta. Dette må være en monster veps?? Aldri før sett noe så langt og de bråker som et lite helikopter! Trodde først vi så dronningen, men vi har sett 2 som er like store. Prøver å ta bilde. Den er rundt 5-6 cm lang! 🐝🐝 @Rumle og @An0nymBruker har dere sett noe lignende ?? Hei Bonusmammaen Nei, jeg har aldri sett så stor veps, og jeg vet ikke hvilken art det er. "Monstervepsen" Geithams skal være ca 3 cm leste jeg. Her står det mye om den https://forskning.no/naturvitenskap-insekter/2016/08/monstervepsen-er-tilbake-i-norge Kanskje du kan sende bildene og beskrivelsene av de vepsene til en ekspert og spørre? https://www.bio.no/enbiolog/forum.asp?FORUM_ID=32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 26. mai 2018 #79 Del Skrevet 26. mai 2018 3 timer siden, Bonusmammaen skrev: Vi har funnet et vepsebol opp under terrassen på hytta. Dette må være en monster veps?? Aldri før sett noe så langt og de bråker som et lite helikopter! Trodde først vi så dronningen, men vi har sett 2 som er like store. Prøver å ta bilde. Den er rundt 5-6 cm lang! 🐝🐝 @Rumle og @An0nymBruker har dere sett noe lignende ?? Jeg har sett et par enkle slike veps i hagen min, men, vet ikke hva de heter, dessverre. De er virkelig sjokkerende store! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 26. mai 2018 Forfatter #80 Del Skrevet 26. mai 2018 34 minutter siden, An0nymBruker skrev: Hei Bonusmammaen Nei, jeg har aldri sett så stor veps, og jeg vet ikke hvilken art det er. "Monstervepsen" Geithams skal være ca 3 cm leste jeg. Her står det mye om den https://forskning.no/naturvitenskap-insekter/2016/08/monstervepsen-er-tilbake-i-norge Kanskje du kan sende bildene og beskrivelsene av de vepsene til en ekspert og spørre? https://www.bio.no/enbiolog/forum.asp?FORUM_ID=32 Disse er større! Er helt fasinert! Tok målbånd frem etter jeg så flere nå og sammenlignet med en ledning inn til hiet. Rundt 5-6cm! Geithams tror jeg det er, men dette kunne virkelig sett ut som en japansk kjempeveps!! 😅 Prøver å ta video og bilder, men den er raskt og målrettet inn i hiet 🐝🌼 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå