Gå til innhold

Folk som går over veien uten å se seg for

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mulig dette har blitt tatt opp her før, men jeg lager en tråd uansett. 

Alle vet at fotgjengere har første prioritet til å gå over veien ved fotgjengerovergang og bilistene har vikeplikt (utenom sporvogn). 

Men hvorfor er det så mange som går over veien uten å se seg for og uten å gi signal/vise med kroppspråket at de skal over (stå foran fortauet for å se om bilene senker farten for å slippe de over?) Det er så mange som kan stå med ryggen til veien (hvis de prater med noen) for å så gå rett over veien uten å se om bilene faktisk stopper. Eller kommer joggende langs veien for så å løpe rett over veien uten å se seg for (og de har i tillegg musikk på øret sånn at de ikke får med seg noe).

Sånt er skummelt. 

Jeg er klar over at det er lav fartsgrense på slike veier og bilisten alltid skal være klar for å stoppe. Men det virker som fotgjengerne bare går over veien uten å se om det faktisk er en bil som senker farten fordi de har retten på sin side...

Anonymkode: d9d56...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi vi er i Norge, og bilister, biler og lastebiler er egentlig klumper med bæsj med hjul (og bein) på. Når du setter deg i en bil for å kjøre den blir du forvandla til barnevakt. Det savner jeg med utlandet - forsikrer deg om at det er TRYGT å krysse veien

Jeg ser meg alltid for, og vinker til den som stopper. Altfor mange går over med holdninga "best for deg", forakt i blikket og med et surt tryne. "Fitte/rasshøl" mumler jeg da. 

Nå er det sikkert mange som er helt uenige med meg, men norske fotgjengere er bortskjemte og har mista evnen til å passe på seg selv. Dette er sikkert sånn det skal være, i følge flertallet, som forøvrig garantert ikke har noe i mot syklister - på E16

Så har du syklistfaenskapet som insisterer på å sykle over fotgjengerovergangene, fordi vi "må" stoppe når de kommer. 

Nå kjenner jeg blodtrykket øke

Endret av Ginavn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger skulle jeg nesten tro at noen fotgjengere ønsker å bli påkjørt. Flere områder hvor jeg nesten vurderer å kjøre i 10 kilometer i timen, fordi det nesten er garantert at en eller annen idiot, som er mer opptatt av å glo i mobilen enn faktisk å se hvor h*n går, finner det for godt å skråne ut i veien uten en gang å løfte blikket. Har gitt dem mange "vakre" klengenavn der jeg sitter med hjertet i halsen og foten klistret til bremsen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AvocadoMelon

Jeg fikk plutselig ei dame som begynte å løpe over fotgjengerfeltet i en uoversiktlig vei. Så jeg så ikke henne før hun var i min kjørebane.. løpende. Måtte jo bare bråbremse. Hadde jo sett henne om du hadde gått. Hun var ikke en jogger men heller ei som skulle skynte seg over.. men ja ser ofte de som ser ut til å skulle fortsette fremover på gangveien som plutselig snur på føttene. Jeg stopper opp, ser til høyre og venstre sånn at bilene skjønner at jeg skal over og har mulighet til å stoppe... Holdte på å kjøre på en liten hund engang også da den kom 3 m foran eier i bånd rett ut fra et gjerde og til et overgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt med alle de som går rett fram i raskt tempo og plutselig bråsvinger og er på vei over veien. Flere burde gjøre som bilistene, altså vise tydelig og i god tid hva de har tenkt å gjøre. Sånn vil det nok aldri bli med alle unger og vimsemennesker som ferdes i trafikken, så da er det eneste fornuftige å ha foten klar over bremsen når man passerer en fotgjengerovergang eller samling med mennesker. Man vet aldri hva de finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk bruker ikke hodet. Holdt på å treffe en jogger som jogget i godt tempo på en gang- og sykkelvei, forbi fotgjengerovergangen og plutselig skar ut for å krysse veien i krysset rett etterpå. Uten å se seg for, og uten å høre at jeg kom (ørepropper og musikk, tenker jeg). Jeg vrengte bilen til venstre, og han skvatt tilbake mot høyre, og begge slapp med skrekken. Det var heldigvis bare oss to i trafikkbildet, ingen motgående trafikk. 

Anonymkode: 377a9...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De forbanna syklistene i fotgjengeroverganger ja...🤬 Jobbet en periode på St.Hanshaugen i Oslo og kjørte nesten daglig Ullevålsveien ned fra Kirkeveien og særlig et fotgjengerfelt var ille i morgentrafikken, der kom det idioter på sykkel som krysset fotgjengerfeltet i rasende tempo. Virket ikke som de så seg for i det hele tatt og bare forventet at bilene skulle stoppe, var skikkelig skummelt for når de kom fra den ene siden kom de gjerne fra en sidegate og dermed så man dem knapt før de var på vei over veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...