Gå til innhold

Sliter med å kjøre andres biler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snart hatt lappen i et år, og er bare vandt til å kjøre manuell bilen jeg har hjemme. Mitt store problem er at jeg klarer ikke kjøre andre biler, jeg får ikke til. Jeg får skikkelig panikk og kvæler den hele tiden, ikke alltid jeg får til å skifte gir ordentlig heller.. Jeg skjønner ikke hva dette kommer av? 

Har aldri hatt problemer med dette før nå. Det er så ille at jeg har begynt å få angst for å være ute i trafikken når det ikke er min egen bil jeg kjører. 

Kan bare legge til at jobben jeg har krever at man kjører bil, heldigvis har jeg den siste tiden hatt en person sammen med meg som kjører istedenfor. 

Ligger å gruer meg hver kveld i tilfelle jeg må kjøre bilen, sånn skal det ikke være. Trenger sårt tips. 

Anonymkode: b5710...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle biler er ulike. Det er helt normalt. 

Anonymkode: 328e0...5c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du er på jobb, snakk med kollegaen din om det. Si at du gjerne vil kjøre men at du kanskje kan kvele bilen litt, men at du bare må prøve deg frem. Om du føler deg trygg på kollegaen kan du kanskje spørre om veiledning.  Du må ikke unngå å kjøre, da blir det bare verre. Å bli usikker på andre biler er helt normalt. Man er ingen verdensmester i å kjøre bare fordi man har lappen, og det er nettopp derfor man må øve seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde faktisk dette! det som skjedde var at jeg kvælte bilen i hvert eneste kryss og feilgiret hele tiden. Selv synes jeg det var utrolig flaut og ekkelt, men han var helt rolig på siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøvde faktisk dette! det som skjedde var at jeg kvælte bilen i hvert eneste kryss og feilgiret hele tiden. Selv synes jeg det var utrolig flaut og ekkelt, men han var helt rolig på siden av. 

Du har overbevist deg selv om at du vil kvele og feilgire, dermed gjør du det også. Du må øve, erfare at du klarer det, øve og tilslutt sitter alt. Du er kommet inn i en vond sirkel nå, og du må bryte dette mønsteret. 

Du klarer det, husk at du klarte å ta lappen og du klarer fint å kjøre din bil. Det krevde øvelse, ikke sant?

Dermed har du nøkkelen, øv og øv :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snart hatt lappen i et år, og er bare vandt til å kjøre manuell bilen jeg har hjemme. Mitt store problem er at jeg klarer ikke kjøre andre biler, jeg får ikke til. Jeg får skikkelig panikk og kvæler den hele tiden, ikke alltid jeg får til å skifte gir ordentlig heller.. Jeg skjønner ikke hva dette kommer av? 

Har aldri hatt problemer med dette før nå. Det er så ille at jeg har begynt å få angst for å være ute i trafikken når det ikke er min egen bil jeg kjører. 

Kan bare legge til at jobben jeg har krever at man kjører bil, heldigvis har jeg den siste tiden hatt en person sammen med meg som kjører istedenfor. 

Ligger å gruer meg hver kveld i tilfelle jeg må kjøre bilen, sånn skal det ikke være. Trenger sårt tips. 

Alle biler er ulike, selv samme merke kan være variasjoner over å kjøre med. 

Gassen tar ulikt, girene er litt forskjellige og kan være forskjellige med å endre på posisjonen til. 

Noen mennesker er mer vanemennesker, ønsker å ha ting likt, fintfølelnde for små endringer, og da blir bilkjøring slik du opplever bilkjøring med ulike biler. Det er ikke unormalt. Du er ikke unormal. 

Ett år bak rattet er kort tid. 

Hvis det hjelper deg noe, så er jeg særdeles sær i hvilke sko jeg kan kjøre bil med og jeg har kjørt i mange år. Skoene må være smale, faste å sålen og sitte skikkelig støpt på foten. Skal jeg bruke andre sko, så må jeg bytte i bilen. Jeg kjører rundt med en liten skobutikk i bilen. Det er min sære sepsialitet. Kan din uvanthet ha noe med skotøyet ditt å gjøre? 

Anonymkode: 93505...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle biler er ulike, selv samme merke kan være variasjoner over å kjøre med. 

Gassen tar ulikt, girene er litt forskjellige og kan være forskjellige med å endre på posisjonen til. 

Noen mennesker er mer vanemennesker, ønsker å ha ting likt, fintfølelnde for små endringer, og da blir bilkjøring slik du opplever bilkjøring med ulike biler. Det er ikke unormalt. Du er ikke unormal. 

Ett år bak rattet er kort tid. 

Hvis det hjelper deg noe, så er jeg særdeles sær i hvilke sko jeg kan kjøre bil med og jeg har kjørt i mange år. Skoene må være smale, faste å sålen og sitte skikkelig støpt på foten. Skal jeg bruke andre sko, så må jeg bytte i bilen. Jeg kjører rundt med en liten skobutikk i bilen. Det er min sære sepsialitet. Kan din uvanthet ha noe med skotøyet ditt å gjøre? 

Anonymkode: 93505...134

Støtter denne, inkl skobruk.

-

du må rett og slett bare øve og øve og øve litt mer. Opplevde det samme med bilen til mamma (samme merke som min), men fordi clutchpunket sitter lavere enn på min kan du banne på at jeg kvelte bilen et tosifret antall ganger. Sist jeg skulle kjøre bilen hennes kvelte jeg vel bilen 5(!) ganger inne i et garasjehus på maks 20 meter. 

Etterhvert går det, du mestrer følelsen og du begynner å kjenne hvordan bilens funksjoner fungerer, når det skjer vil det bare bli lettere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler er ulike, og det er helt normalt å ikke være komfortabel med alle biler når du har hatt lappen så kort tid. Jeg har hatt lappen i seks år og liker ikke å kjøre andres biler

Anonymkode: 9ea2f...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...