AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #61 Skrevet 7. mai 2018 Jeg ville sagt "Ællis" siden hun jeg kjenner som heter Alise uttaler det "Ali-se". Og jeg kjenner ei som heter Alice som uttaler det "Ællis". Enkelt og greit. Anonymkode: 97757...147
Sunnfjording Skrevet 7. mai 2018 #62 Skrevet 7. mai 2018 De norske navnet Alice uttales Alise, på samme måte som det norske navnet Kate uttales Ket. Finnes helt sikkert flere tilsvarende eksempler.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #63 Skrevet 7. mai 2018 Hvor ofte leser egentlig folk navnet ditt før du presenterer deg? Har man presentert seg som Alise, er det det folk vil si, ikke Ællis. Selv når jeg får utdelt ei liste med navn, lar jeg ofte folk presentere seg selv, eller spør hvordan navnet skal uttales om ikke det er åpenbart. Jeg synes for øvrig Alice (uttale Alise) er et nydelig navn. Kjente ei som het det, hun er for øvrig fra Østlandet. Uttalen er dermed helt naturlig for meg. Anonymkode: 284a6...212 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #64 Skrevet 8. mai 2018 9 hours ago, Sunnfjording said: De norske navnet Alice uttales Alise, på samme måte som det norske navnet Kate uttales Ket. Finnes helt sikkert flere tilsvarende eksempler. Hvis det er vanlige norske navn forstår jeg ikke hvorfor jeg aldri har møtt verken en norsk Steve eller en norsk Kate. Er disse navnene vanlige i spesielle byer? Anonymkode: 925bc...1ac 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 8. mai 2018 #65 Skrevet 8. mai 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #66 Skrevet 8. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er vanlige norske navn forstår jeg ikke hvorfor jeg aldri har møtt verken en norsk Steve eller en norsk Kate. Er disse navnene vanlige i spesielle byer? Anonymkode: 925bc...1ac Jeg bor på Sunnmøre og kjenner to kvinner som heter Alice; og har hørt om et par Steve. Vet også om en eldre dame som ble kalt Kate, men tror det var kallenavn og ikke fra det engelske Kate. Har forøvrig også hørt om en Brian med norsk uttalelse. Anonymkode: 3e3d4...1d3
Bambi1995 Skrevet 8. mai 2018 #67 Skrevet 8. mai 2018 Alise. Aldri hørt noen i norge kalle Alice for ællis - altså engelsk uttale.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #68 Skrevet 8. mai 2018 10 timer siden, Sunnfjording skrev: De norske navnet Alice uttales Alise, på samme måte som det norske navnet Kate uttales Ket. Finnes helt sikkert flere tilsvarende eksempler. Jeg sier Kate på norsk også. Man uttaler jo feks Camilla som Kamilla, og ikke Samilla Anonymkode: e9e89...e3c
FantasDick Skrevet 8. mai 2018 #69 Skrevet 8. mai 2018 Jeg kjenner både ei Alice (Alise), ei Kate (Ket), en Steve (Steve) og en Brian (Brian).
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #70 Skrevet 8. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier Kate på norsk også. Man uttaler jo feks Camilla som Kamilla, og ikke Samilla Anonymkode: e9e89...e3c Her må jeg innrømme at jeg sliter med å forstå logikken din..! I navnet Camilla uttales C’en som K på engelsk- og den uttales derfor også som K på norsk. I navnet Alice uttales C’en som S på engelsk- og den uttales derfor også som s på norsk. Samme i navnet Cecilia- C’ene uttales som S på engelsk- og på norsk. Her kan du lære deg enkle engelske uttale-regler for bokstaven C: https://ell.stackexchange.com/questions/1023/how-can-i-tell-whether-c-should-be-pronounced-like-s-or-like-k Som du ser, skal C før en A uttales som K, mens C før en E skal uttales som S. Anonymkode: edaeb...3f3
Arkana Skrevet 8. mai 2018 #71 Skrevet 8. mai 2018 (endret) Jeg uttaler det slik de gjør i England, altså "ællis" (vi bor på østlandet). Du kan ikke unngå at barnet må forklare uttalen resten av livet, det er sånn det er når foreldre insisterer på navn som kan uttales på flere måter. Endret 8. mai 2018 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #72 Skrevet 8. mai 2018 4 timer siden, Arkana skrev: Jeg uttaler det slik de gjør i England, altså "ællis" (vi bor på østlandet). Du kan ikke unngå at barnet må forklare uttalen resten av livet, det er sånn det er når foreldre insisterer på navn som kan uttales på flere måter. Jeg heter Kristin med trykk på siste i’ en og har måttet forklare mange ganger at det er Kristiiiin og ikke Krisstinn, synes ikke det er problematisk. Det er mange navn med flere måter å uttale navnene på: Kristin, Synnøve, Sissel, Erika- disse skrives jo likt, men kan uttales på to måter. Er ikke verre enn man korrigerer uttalelsen, navnet skjemmer ingen. Anonymkode: 3e3d4...1d3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #73 Skrevet 8. mai 2018 4 hours ago, FantasDick said: Jeg kjenner både ei Alice (Alise), ei Kate (Ket), en Steve (Steve) og en Brian (Brian). Hvor kommer Kate, Steve og Brian fra? Altså hvilken by eller fylke? Jeg har aldri møtt noen norske som heter det og jeg vokste opp i Tromsø og Oslo. Anonymkode: 925bc...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #74 Skrevet 8. mai 2018 Min datter heter Alise, og skriver det med s. Men mange, turn-trener, SFO-personal osv. Skriver navnet hennes med c, selv om de sier Alise. Så tror det der er litt hva folk er vant til. Selv blir hun grådig fornærmet når de skriver feil, for hun er da ikke Alice fra eventyrland.. (hun er 7 år) Anonymkode: b3487...2ae
FantasDick Skrevet 8. mai 2018 #77 Skrevet 8. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor kommer Kate, Steve og Brian fra? Altså hvilken by eller fylke? Jeg har aldri møtt noen norske som heter det og jeg vokste opp i Tromsø og Oslo. Anonymkode: 925bc...1ac Kate er fra Finnmark, Steve er fra Trøndelag og Brian fra Møre/Oslo.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #78 Skrevet 8. mai 2018 Sier dere Ællis? Her er det vanlig å si Allis. Anonymkode: f64c2...a95
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #79 Skrevet 8. mai 2018 Kate = Ket Brian = Brian (uttales på norsk) Steve = Steve Alice = Allis Alise = Alice Jack = Jakk Anonymkode: f64c2...a95
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #80 Skrevet 8. mai 2018 For meg er Alice lik "Ællis" (engelsk uttale). Har en venninne fra et engelsktalende land med en datter som heter Alise og det uttales "A-lis". Anonymkode: f058e...80d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå