Gå til innhold

Uttale av navnet Alice

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det går fint an å ha et typisk engelsk navn i Norge, for å uttale det på norsk. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alice er Ællis. Alise er Alise. 

Anonymkode: 26ed9...5f2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Det går fint an å ha et typisk engelsk navn i Norge, for å uttale det på norsk. 

Det går fint an ja, men man må regne med at en del uttaler et typisk engelsk navn på engelsk. Det kommer man liksom ikke utenom. 

Anonymkode: 916fa...68b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett eller hørt Alice uttalt som Alise. I Sverige er Alice et mye vanligere navn enn i Norge og der uttaler de det "Allis". Jeg vil anta jentungen må komme til å korrigere uttalen av navnet sitt gjennom hele sitt liv.

Anonymkode: b63cb...c42

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som heter Alice. Gjennom alle årene på skolen så har 90% av lærerne kalt henne Ællis. Selv når hun rettet på dem og sa det uttales "Alise". Det var visst fryktelig vanskelig å huske. 

Jeg har også gått sammen med en Kate, som på norsk blir "Ket". Men der klarte de det, ingen brukte den engelske uttalen, som jeg synes var mer naturlig. 

Jeg har sett noen som har skrevet Alise, da skal det godt gjøres for at noen ikke klarer å uttale det riktig. 

Anonymkode: 0a28c...a0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan jo i fremtiden underskrive med vennlig hilsen Alice (Alise) Hansen ....

Anonymkode: 86fa0...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde skrevet det Alise. Ikke mulig å ta feil av uttale. Alice uttales Ællis. 

Anonymkode: 0c447...d23

• Liker 4
Skrevet

I dagens/fremtidens samfunn som er såpass påvirket av amerikansk kultur vil det være naturlig at de fleste kommer til å si Ællis, altså å uttale navnet på en engelsk måte. Det enkleste vil være å bare kalle ungen for Alise. 

• Liker 2
Skrevet

Vakkert navn. Du bestemmer uttalen, og andre trenger ikke fortelle deg hvordan det skal uttales. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde skrevet det Alise. Ikke mulig å ta feil av uttale. Alice uttales Ællis. 

Anonymkode: 0c447...d23

Nei, det uttales jo ikke sånn. Leste du HI ? Hun er oppkalt etter oldemoren som het Alice, og uttalte det Alise. Så dumt av deg å skrive at det uttales "Ællis" når det helt åpenbart ikke trenger å gjøre det.

Skrevet

For 20 år siden hadde jeg ei venninne som het Alice uttalt som Alise. Ingen lurte på uttalen engang. 

I dag ville jeg tenkt at det er 50/50 om Alice heter Alise eller Ællis. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alice hadde nok ogå jeg tenkt på som "ællis".

Hvis du er fastlåst på at det skal skrives med c, og samtidig at ungen skal slippe å presisere uttalen av navnet sitt hele livet, TS, ja, da må du rett og slett velge et annet navn. (Er det så sabla viktig å oppkalle henne etter en avdød oldemor?!)

Anonymkode: 6be77...64f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eller hva med å heller kalle henne det norske navnet for Alice, nemlig Else? (jfr SNL)

:laugh:

Anonymkode: 6be77...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner er litt i samme situasjon som deg. Hun oppkalte datteren etter sin oldemor. Navnet var slett ikke uvanlig i Norge ved århundreskiftet og hun bruker norsk uttale. Men det finnes også liknende varianter av navnet verden over med andre uttaler. Når du ser det skrevet kan det også tas for å være et mannsnavn. Min venninne må ofte presisere navnet når hun introduserer datteren.

Jeg vet hun syntes det var dumt i begynnelsen, hun hadde ikke forventet at navnet var ukjent for så mange, da navnet var kjent og kjært for henne og hennes slekt. Nå lar hun seg ikke lenger plage. Mange kommenterer at det er et fint og koselig navn selv om det noen ganger må gjentas med en gang. Flere har også fortalt henne at de har oldemødre/tippoldemødre ved samme navn. Navnet skjemmer ingen, barnet er også mest i de samme kretsene og folk lærer seg jo hva folk heter.

Anonymkode: 4bf6c...d4c

Skrevet

Jeg jobber med barn, og hadde en gang ei Alice som ble uttalt Alise.

Allikevel er jeg VELDIG usikker de gangene jeg møter noen med det navnet hvis de ikke har sagt navnet sitt først.... Om dere skriver med c (som jeg forsåvidt synes ser mest "riktig" ut, men det er sikkert en vane) må dere kanskje være forberedt på å få spørsmål om hvordan det uttales. Men det er vel neppe noen katastrofe? I barnets hverdagsliv må man gjøre det EN gang, og så vet jo "alle" at navnet til Alice uttales Alise.... Som voksen vil jeg tro hun takler det!

Kjenner forøvrig ei Alice med svenske foreldre (bor i Norge), og hun heter "Allis".... Toppen av forvirring ved et tredje alternativ ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Uttaler Alice som Alice, akkurat som Kate (Ket), Micheal (Mika-ell) og Steve (Ste-ve). Er det som er vanlig her med vår dialekt (troms)

Anonymkode: e9dee...906

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Uttaler Alice som Alice, akkurat som Kate (Ket), Micheal (Mika-ell) og Steve (Ste-ve). Er det som er vanlig her med vår dialekt (troms)

Anonymkode: e9dee...906

Jeg er også fra Troms og ville vært usikker på om det var Alise eller Ællis. Kate uttaler jeg som Keit, Michael som Mi-kael og jeg har aldri møtt en norsk Steve, så ville sikkert tenkt at det uttales som Stiv :laugh:

Anonymkode: 925bc...1ac

• Liker 9
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg ville uttalt det Alise dersom det var en norsk jente/kvinne. 

Jeg skjønner ikke at det skal være noe problem å stave det Alice. Jeg vet om flere som heter f.eks Michael - det uttales Mikael, ikke "Majkel". Jeg vet også om flere som heter Anne-Marie - noen uttaler e'ene og andre ikke (uttaler det som Ann-Marí). Kunne sikkert kommet med flere eksempler. Poenget er at dette bare er et "problem" når innehaveren av navnet møter folk som bare har lest navnet og ikke hørt det, men da sier man jo hvordan man uttaler det, problem solved. 

Skrevet

Og kommer dere til rette bygda i Norge, blir det Allise, med trykk på all - minst to l-er...

Ellers kjenner jeg en Alise, aldri spørsmål om hvordan det uttales.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...