Gå til innhold

Uttale av navnet Alice

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uttaler Alice som Alice, akkurat som Kate (Ket), Micheal (Mika-ell) og Steve (Ste-ve). Er det som er vanlig her med vår dialekt (troms)

Anonymkode: e9dee...906

Den dagen jeg møter en Steve, så må jeg holde igjen for å ikke smile. 

Brian, kjenner jeg en som heter. Det var litt rart i starten å bare si det rett ut, isteden for den engelske måten. 

Anonymkode: 0a28c...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner også en Alice med uttale Alise. Ikke alle synes det er like naturlig, men hva så? Ikke la det stoppe dere. Jeg har et ganske vanlig etternavn og man skulle ikke tro det, men det må jeg nesten alltid delvis stave. Det tar ett sekund! Hvorfor er det noe stort problem? Da har man mye å slite med i livet, hvis selv en sånn filleting er plagsomt.

Anonymkode: 3ccab...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt noen uttale Alice som Alise.

Anonymkode: a38b2...775

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett eller hørt Alice uttalt som Alise. I Sverige er Alice et mye vanligere navn enn i Norge og der uttaler de det "Allis". Jeg vil anta jentungen må komme til å korrigere uttalen av navnet sitt gjennom hele sitt liv.

Anonymkode: b63cb...c42

Også jeg uttaler det som "Allis" 

Anonymkode: aaeb4...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alise sier jeg. Altså A-Lise

Anonymkode: f9c4f...875

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett eller hørt Alice uttalt som Alise. I Sverige er Alice et mye vanligere navn enn i Norge og der uttaler de det "Allis". Jeg vil anta jentungen må komme til å korrigere uttalen av navnet sitt gjennom hele sitt liv.

Anonymkode: b63cb...c42

Men i Sverige sier de jo Josefin, Katrin osv også. De har stum e uansett.

Alice uttales Alise i Norge TS, hvis folk sier Ællis så endrer de jo uansett når de hører at hun selv sier Alise :) jeg tenker det ikke er så stort problem at dere og etterhvert barnet selv må korrigere noen på uttalen, de fleste husker der jo etter en gang. Fint navn!

Anonymkode: 9a422...8f6

Skrevet

Jeg har kun hørt, og kun brukt ''Alise''.

Folk uttaler vel navnet slik dere foreldrene gjør? Når dere sier hun heter ''Alise'', så er det vel ingen som begynner å krangle på det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg uttaler det Alise selv om det skrives med c. Var tre stykker på barneskolen som hadde navnet på 80-tallet da jeg vokste opp, og de brukte alle denne uttalen. 

Anonymkode: 45601...d75

AnonymBruker
Skrevet

Alice som i Alise, likedan Cathrine som Katrine - vel å merke om det er Alice og Cathrine de sier selv. 

Anonymkode: 3e3d4...1d3

Skrevet

Jeg ville uttalt det Allis hvis jeg viste det var en norsk jente eller kvinne. Ikke Ælis. Og i alle fall ikke Alise? Aldri hørt NOEN som uttaler det Alise! Elise har jeg derimot hørt om. Vet om en eldre dame som het Alice fra barndommen og alle uttalte det Allis.

Bestemoren min het Annie. Uttales Anni. Ikke Ænni. Engelsk navn med fornorsket uttale. Allis høres ut som norsk versjon av Alice.

Alicia Vikander uttaler navnet sitt som Alisia. Kunne kanskje Alicia vært et alternativ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aliise

Anonymkode: 5044f...83b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt Alise.

Anonymkode: af750...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Ville uttalt det som A-lise, som er den norske uttalen. Ser ut som det er den yngre generasjonen som hovedsakelig har problemer med å vite uttalelsen? Hvordan uttalere dere Catherine? Som Katrine eller med engelsk uttalelse?

Anonymkode: e17b4...64a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

A-lise. Lise som i hvordan det norske navnet Lise uttales.

Anonymkode: 35549...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet med en Alice en gang. Hun sa "Alise". Men det første som slår meg er den engelske uttalen. 

Anonymkode: e612c...a27

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som heter det, hun sier Alliss. 

alltid sagt Alliss i eventyrland også.

Anonymkode: c6d97...9a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tøtta vår på tre år heter Alice. Vi uttaler det Allis, på svenskemåten. Forelsket meg i det etter å ha sett en serie som het Allis med "is" som barn. Tenker at man selv kan velge skrivemåte og uttale. Men må også tåle at andre sier feil. 

Anonymkode: 6b11d...437

Skrevet

Jeg kjenner tre som heter Alice. To uttaler det Alise (norske foreldre), den tredje Aliis (utenlandske foreldre)

AnonymBruker
Skrevet

Ville definitivt sagt "Ællis". Jeg tror nok det vil bli vanligere og vanligere også, slik andre også nevner. Jeg vet at min mor og min bestemor den gang hun levde ville sagt "Alise", mens jeg ikke kan tenke meg at noen av mine venner herfra (født tidlig 90-tall, oppvokst i Oslo) ville gjort det. Det er for meg et så utpreget utenlandskklingende navn at jeg ville uttalt det som om det var engelsk. Jeg hadde selvfølgelig innrettet meg og sagt "Alise" hvis jeg fikk vite at det var den uttalen Alice selv ønsket, men hadde definitivt sagt det "på engelsk" om jeg ikke ble bedt om annet. 

Anonymkode: 1653b...eae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alice på norsk er Ællis.  

Alise er Alise. 

Ferdig snakket. 

Anonymkode: 61f30...285

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...