Gå til innhold

Krasjet i syklist - skade på bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem hadde hatt vikeplikt hvis sykkelen var en bil? Dvs kom sykkelen fra høyre eller venstre for deg? Sto du stille i hans kjørebane eller kom han inn i din? Du har vikeplikt for sykkel hvis den kjører i veibanen.

Anonymkode: ca38b...e4b

Han kom fra høyre og inn i min kjørebane. Jeg bremset da jeg så han og sto stille like før han traff meg. Jeg hadde ikke kommet helt frem til utkjørselen av gata, og det er der jeg møtte syklisten.

- TS

Anonymkode: 84500...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han kom fra høyre og inn i min kjørebane. Jeg bremset da jeg så han og sto stille like før han traff meg. Jeg hadde ikke kommet helt frem til utkjørselen av gata, og det er der jeg møtte syklisten.

- TS

Anonymkode: 84500...ad1

Det er uansett ikke relevant, du må selv dekke skader på egen bil. Se info om "objektiv ansvar" i linken jeg la ved tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, -jk- skrev:

Det er uansett ikke relevant, du må selv dekke skader på egen bil. Se info om "objektiv ansvar" i linken jeg la ved tidligere.

 

4 timer siden, -jk- skrev:

Jeg foreslår at dere leser litt her:

http://www.finkn.no/Aktuelt/Artikler/Kollisjon-mellom-syklist-og-bilist

 

Sitat: 

Hovedregel – objektivt ansvar for bilisten.

Ved sammenstøt mellom bilist og syklist er utgangspunktet i norsk rett at bilisten har det objektive ansvaret for skade på både sykkelen og syklisten, jf. bilansvarsloven (bal.) § 4. Objektivt ansvar innebærer at erstatningsansvaret gjelder uavhengig av skyld hos bilføreren. Dette betyr at bilansvarsforsikringen må dekke skaden, selv om bilisten ikke har gjort noe feil.

 

Mettopp hva jeg har opplyst om i flere innlegg på side 1 av tråden. Takk for at du fant link og dine saklig og støttende innlegg.

Anonymkode: 24733...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo også brutt vikeplikten du har for kjøretøy fra høyre med mindre du hadde forkjørsrett. Godt du ikke ringte politi for tror førerkortet ditt hadde ligget tynt ann.

Endret av JackNapier
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JackNapier skrev:

Du har jo også brutt vikeplikten du har for kjøretøy fra høyre med mindre du hadde forkjørsrett. Godt du ikke ringte politi for tror førerkortet ditt hadde ligget tynt ann.

Hvis du hadde lest innlegget så ville du sett at jeg faktisk ringte politiet, hvor jeg ble rådet om å ringe forsikringsselskapet. Det ble ikke noen sak ut av det, da det ikke var min feil. Jeg har ikke brutt vikeplikten da dette var noen meter før jeg kom frem til krysset ut av gata. Syklisten kom inn i mitt kjørefelt. 

Anonymkode: 84500...ad1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.5.2018 den 16.01, JackNapier skrev:

Du har jo også brutt vikeplikten du har for kjøretøy fra høyre med mindre du hadde forkjørsrett. Godt du ikke ringte politi for tror førerkortet ditt hadde ligget tynt ann.

Ser forsikringsselskapet på skademeldingen at kunden har opptrådt i strid med trafikkreglene og særlig på en slik måte at førerkortet skulle vært beslaglagt, og her med en mindrrårig syklist innvolvert, så melder forsikringsselskapet fra til politiet, det er en del av forsikringsavtalen. 

Anonymkode: 24733...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Skademelding skal også skrives og sendes inn til forsikringsselskapet. Her er det du som er i trøbbel og kan få mye trøbbel. Du kan til og med risikere å bli anmeldt både for kjøringen din, for at du ikke har skrevet skademelding på stedet og sendt inn til forsikringsselskapet. I verste fall får du politiet på døra og blir uten førerkort. 

Trafikkregler for syklister under eller over 18. År når tid ble det obligatorisk for barn? 

Bilen og bilens fører er alltid ansvarlig i møte med myke trafikkanter, påstår dts og dere andre noe annet så får dere slå opp i teoriboka og vise meg. 

Parker bilen inntil du kan trafikkreglene og hensynsfull, aktpågivende og varsom nok til å sitte bak et ratt. 

Anonymkode: 24733...297

Herregud menneske. Må du gi deg med dette oppgulpet! 

Anonymkode: 686e9...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden hadde vi en sak her jeg bor, med en guttunge som kjørte på en bil med sykkelen sin i ett fotgjenger felt. 

Sjåføren så at han kom i stor fart, og bråstoppet. Gutten hadde så stor fart at han ikke fikk stoppet, og det var mye løs grus. Så han skled rett i fra skjermen på bilen så den datt av. Gikk bra med gutten, men bilen fikk en stygg bulk, og skjermen fikk skader. 

Politiet kom, vitner fortalte hva som hadde hendt, og det ble ikke noen sak av det. Gutten kom så fort at det ikke var sjans for sjåføren å se han i tide. 

Det er en grunn til at loven er som den er, når det kommer til å sykle over fotgjenger felt. 

 

Anonymkode: a6098...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått svar av forsikringsselskapet, og syklisten fikk faktisk skylda i denne saken. Jeg får ikke bonustap, og slipper å betale egenandel for skadene. :) Det går på innboforsikringen til foreldrene til syklisten. 

- TS

Anonymkode: 84500...ad1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått svar av forsikringsselskapet, og syklisten fikk faktisk skylda i denne saken. Jeg får ikke bonustap, og slipper å betale egenandel for skadene. :) Det går på innboforsikringen til foreldrene til syklisten. 

- TS

Anonymkode: 84500...ad1

Det var godt å høre! :) 

(Generelt altfor mange arrogante syklister og de trenger virkelig ikke alltid å ha loven på sin side...)

Anonymkode: 96c9e...565

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt å høre! :) 

(Generelt altfor mange arrogante syklister og de trenger virkelig ikke alltid å ha loven på sin side...)

Anonymkode: 96c9e...565

Det er nok enda fler arrogante bilister mtp at det er fler av oss på veien enn syklister!:fnise:

I holdt jeg på å kræsje med ei gammal dame som bare kjørte ut i rundkjøringen foran meg. Hun så meg ikke engang enda jeg måtte bråbremse og tutet! Burde skrevet ned skiltet hennes og sagt fra til politiet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...