Gå til innhold

Er norsk et spesielt vanskelig språk?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Det er så mange utlendinger som sier at norsk er _så_ vanskelig. Vi har noen vanskelige bøyninger og mange preposisjoner å velge mellom, men det finnes vel verre språk?

Hvilke språk i verden er vanskeligst å tilegne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg underviser fremmedspråklige i norsk, frivillig arbeid, så jeg er ikke utdannet. Jeg syns iallfall det er vanskelig å lære bort. Noen tar ting fortere enn andre, men de sier alle at det er vanskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Ja, det er det. Men det kommer litt an på hvor du er fra og hvilket språk du snakker fra før.Er du tysk eller nederlandsk er det enkelt., er du kineser eller russer er det antagelig ganske mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Ja, det er det. Men det kommer litt an på hvor du er fra og hvilket språk du snakker fra før.Er du tysk eller nederlandsk er det enkelt., er du kineser eller russer er det antagelig ganske mye vanskeligere.

Snakket med en fra Nederland om dette. Hun syntes norsk var veldig vanskelig og syntes ikke at hun hadde noe fortrinn. 

For en kineser så vil norsk være vanskelig. Jeg lurer på om det hadde vært det samme for dem om norsk ble byttet ut med islandsk eller finsk? Hadde de brukt enda lengre tid på å komme igang der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanskelig eller ikke, kommer an på utgangspunktet. For folk fra sør-asia er norske lyder helt horrible, mens for øst-europerere er det stort sett veldig enkelt. Det finnes ikke noe språk som er universalt vanskeligst, da måtte vi vurdert hvilke morsmålsbrukere som bruker lengst tid på å snakke "riktig" (som barn) og det er jo en nær sagt umulig ting å måle.

Hilsen lektor i norsk som underviser voksne innvandrere i norsk

Anonymkode: 896e3...f05

  • Liker 4
Lenke til kommentar