Gå til innhold

Er norsk et spesielt vanskelig språk?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Det er så mange utlendinger som sier at norsk er _så_ vanskelig. Vi har noen vanskelige bøyninger og mange preposisjoner å velge mellom, men det finnes vel verre språk?

Hvilke språk i verden er vanskeligst å tilegne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg underviser fremmedspråklige i norsk, frivillig arbeid, så jeg er ikke utdannet. Jeg syns iallfall det er vanskelig å lære bort. Noen tar ting fortere enn andre, men de sier alle at det er vanskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Ja, det er det. Men det kommer litt an på hvor du er fra og hvilket språk du snakker fra før.Er du tysk eller nederlandsk er det enkelt., er du kineser eller russer er det antagelig ganske mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Ja, det er det. Men det kommer litt an på hvor du er fra og hvilket språk du snakker fra før.Er du tysk eller nederlandsk er det enkelt., er du kineser eller russer er det antagelig ganske mye vanskeligere.

Snakket med en fra Nederland om dette. Hun syntes norsk var veldig vanskelig og syntes ikke at hun hadde noe fortrinn. 

For en kineser så vil norsk være vanskelig. Jeg lurer på om det hadde vært det samme for dem om norsk ble byttet ut med islandsk eller finsk? Hadde de brukt enda lengre tid på å komme igang der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vanskelig eller ikke, kommer an på utgangspunktet. For folk fra sør-asia er norske lyder helt horrible, mens for øst-europerere er det stort sett veldig enkelt. Det finnes ikke noe språk som er universalt vanskeligst, da måtte vi vurdert hvilke morsmålsbrukere som bruker lengst tid på å snakke "riktig" (som barn) og det er jo en nær sagt umulig ting å måle.

Hilsen lektor i norsk som underviser voksne innvandrere i norsk

Anonymkode: 896e3...f05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er vanskelig eller ikke, kommer an på utgangspunktet. For folk fra sør-asia er norske lyder helt horrible, mens for øst-europerere er det stort sett veldig enkelt. Det finnes ikke noe språk som er universalt vanskeligst, da måtte vi vurdert hvilke morsmålsbrukere som bruker lengst tid på å snakke "riktig" (som barn) og det er jo en nær sagt umulig ting å måle.

Hilsen lektor i norsk som underviser voksne innvandrere i norsk

Anonymkode: 896e3...f05

Det er dansk, etter hva jeg lærte da jeg studerte språkvitenskap. Danske barn bruker i snitt lengre tid på å lære eget morsmål enn andre barn.

Anonymkode: bcf0a...fb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min er amerikansk og måtte lære seg norsk for å kunne studere i Norge. Han synes at det var relativt greit, men så hadde han også hatt tysk før på skolen så han hadde et lite fortrinn. Det som var vanskelig var selve setningsoppbygningen, fordi dersom man endrer plassering på ordene så kan setningen plutselig bety noe helt annet. En annen ting var en/ei/et, her er det ingen spesielle huskeregler og han ble forvirret av at noen valgte å ikke bruke ei og a-endelser, mens bøkene og programmene han brukte for å lære norsk derimot konsekvent brukte ei istedenfor en dersom det var mulig. 

Anonymkode: 18eb0...f66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dansk, etter hva jeg lærte da jeg studerte språkvitenskap. Danske barn bruker i snitt lengre tid på å lære eget morsmål enn andre barn.

Anonymkode: bcf0a...fb0

Jeg har lest det samme, men det er viktig å understreke at dette er sammenlignet med andre vesteuropeiske land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er vanskelig eller ikke, kommer an på utgangspunktet. For folk fra sør-asia er norske lyder helt horrible, mens for øst-europerere er det stort sett veldig enkelt. Det finnes ikke noe språk som er universalt vanskeligst, da måtte vi vurdert hvilke morsmålsbrukere som bruker lengst tid på å snakke "riktig" (som barn) og det er jo en nær sagt umulig ting å måle.

Hilsen lektor i norsk som underviser voksne innvandrere i norsk

Anonymkode: 896e3...f05

Men det er vel noe i det at noen språk gjør ting ekstra vanskelig eller lett? Har hørt at noe av det enkleste er afrikaans i sør Afrika. De har ingen sterke verb, alt er helt regelmessig og greit. Ingen kasus og bare én fortidsform. 

Motpolen er nok grønlandsk som "ingen" innflyttere klarer å tilegne seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at norsk er middels vanskelig å lære. Men det kommer jo an på hvor man er fra også.

 

Anonymkode: 69c7e...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min er amerikansk og måtte lære seg norsk for å kunne studere i Norge. Han synes at det var relativt greit, men så hadde han også hatt tysk før på skolen så han hadde et lite fortrinn. Det som var vanskelig var selve setningsoppbygningen, fordi dersom man endrer plassering på ordene så kan setningen plutselig bety noe helt annet. En annen ting var en/ei/et, her er det ingen spesielle huskeregler og han ble forvirret av at noen valgte å ikke bruke ei og a-endelser, mens bøkene og programmene han brukte for å lære norsk derimot konsekvent brukte ei istedenfor en dersom det var mulig. 

Anonymkode: 18eb0...f66

Australsk mann her, spurte han nettopp hva han syntes var vanskelig og svarte med nøyaktig det samme som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er de vanskeligste språkene for engelsktalende, ikke generelt.

Anonymkode: bcf0a...fb0

Ikke for engelsktalende generelt, heller: "her ser vi på ti av de vanskeligste språk å lære for en innfødt engelsk høyttaler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er de vanskeligste språkene for engelsktalende, ikke generelt.

Anonymkode: bcf0a...fb0

Har engelsktalende lært et fremmedspråk på skolen som oss? Hvis de ikke har erfaring med det så må norsk fortone seg som veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pipaluk skrev:

Snakket med en fra Nederland om dette. Hun syntes norsk var veldig vanskelig og syntes ikke at hun hadde noe fortrinn. 

For en kineser så vil norsk være vanskelig. Jeg lurer på om det hadde vært det samme for dem om norsk ble byttet ut med islandsk eller finsk? Hadde de brukt enda lengre tid på å komme igang der? 

Det er jo rart, for nederlandsk har jo en del ord som ligner både engelsk og norsk. Tror finsk ville vært langt verre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Pipaluk said:

Snakket med en fra Nederland om dette. Hun syntes norsk var veldig vanskelig og syntes ikke at hun hadde noe fortrinn. 

For en kineser så vil norsk være vanskelig. Jeg lurer på om det hadde vært det samme for dem om norsk ble byttet ut med islandsk eller finsk? Hadde de brukt enda lengre tid på å komme igang der? 

Jeg var ansvarlig for utvekslingsstudenter som kom til Norge. Mitt inntrykk var at tyskere lærte norsk rimelig fort. 

Anonymkode: 154e8...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns norsk kan være noe vanskelig. Jeg vokste opp tospråklig, men kan fremdeles italiensk mye bedre. Mulig fordi jeg vokste opp der da.

Har hørt av andre utlendinger at bergensk er lettest å lære. Jeg aner ikke om det er sånt da. Jeg vet heller ikke hvorfor jeg kan surre det litt til med norsk iblant. Det går mest på det muntlige, at jeg får et hjerneteppe. Da slurver jeg med å bruke engelske ord. Ikke bra, jeg vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med mange polakker og de sier at lydene i den norske språket er enkelt da de har de samme lydene på polsk.

Hos afghanere merker jeg at setnigsoppbygnignen vår er veldig ulik dems noe som skaper det gebrokne språket selv om de øver veldig på ordlyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spansk, og synes norsk var ganske vanskelig.

Anonymkode: 436d3...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...