Gå til innhold

Hvor kjøper du Olivenolje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men i alle dager - du etterspør dokumentasjon, og når den framskaffes forholder du deg ikke til den! :ler:

Du har kommet med noen ganske drøye påstander om olivenolje i dagligvare her, uten å kunne underbygge med noe som helst av lenker fra nettet. Du har fått presentert motdokumentasjon fra flere i tråden. Men i stedet for å faktisk forholde deg til den, svarer du med sarkasmer og pinlige forsøk på hersketeknikk??

Spesielt.

Anonymkode: 9e370...955

Ja, du? Jeg er helt enig: blogger er jo den mest troverdige forskningskilden. Helt enig.....

Anonymkode: e88d6...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du? Jeg er helt enig: blogger er jo den mest troverdige forskningskilden. Helt enig.....

Om du finner deg en annen diskusjonsform, samt har linker/dokumentasjon når dette etterspørres: Ja, da kan vi gjerne diskutere med deg. Nå fremstår du bare som en som slenger fra seg påstander i hytt og pine uten å kunne bevise noe, samt at du driver med elendige hersketeknikker. 

Anonymkode: 0a34e...4c6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg googlet selv, som TS ber om. Jeg søkte opp First Price olivenolje, et ordentlig billigmerke. ingrediensene i følge nettbutikken til Meny er:

"Raffinert olivenolje 98 %, ekstra virgin olivenolje 2 %"

TS, du ba oss spesifikt om å google selv og lese ingredienslisten på billige oljer. Det har jeg nå gjort. Og jeg ser ikke at First Price-oljen (på gjennomsiktig plast til og med) inneholder noe annet en olivenolje.

Nei, det betyr ikke at jeg sier eller mener at den er bedre enn de olivenoljene du snakker om, så ikke kom med sånne stråmenn. Du ba oss spesifikt om å sjekke ingredienslisten fordi du påsto at billigoljer inneholdt andre ingredienser enn oliven, og at oliven kom lenger ned på listen. Dette er nå sjekket, akkurat slik du ba om, og du har beviselig feil i din påstand.

Anonymkode: fe544...362

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

(...)

Nei, det betyr ikke at jeg sier eller mener at den er bedre enn de olivenoljene du snakker om, (...)

Anonymkode: fe544...362

This. Case closed. Takk :)

Og til orientering: olivenolje er ikke nødvendigvis kvalitet, nei. Derfor bør man være mest mulig sikker på at man kjøper kvalitet.

For alt jeg VIL så kan jeg kontakte bonden som dyrket oliven til min olivenolje, og komme på besøk og se prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

This. Case closed. Takk :)

Og til orientering: olivenolje er ikke nødvendigvis kvalitet, nei. Derfor bør man være mest mulig sikker på at man kjøper kvalitet.

For alt jeg VIL så kan jeg kontakte bonden som dyrket oliven til min olivenolje, og komme på besøk og se prosessen!

Og du hoppet elegant over det brukeren tok deg på:

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ba oss spesifikt om å sjekke ingredienslisten fordi du påsto at billigoljer inneholdt andre ingredienser enn oliven, og at oliven kom lenger ned på listen. Dette er nå sjekket, akkurat slik du ba om, og du har beviselig feil i din påstand.

Ingen kommentar til det, Ts?

Anonymkode: a79de...bf2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vi nå lyst til å diskutere hva tråden spør om?

Hvor kjøper du olivenolje (ikke ''olivenolje'') og bryr du deg om kvalitet (nisje vs. dagligvarens masseproduksjon)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper du olivenolje (ikke ''olivenolje'') og bryr du deg om kvalitet (nisje vs. dagligvarens masseproduksjon)?

For å holde på flertallsformen (er vi kongelige?:laugh:) så har vi lyst til at du svarer på forrige innlegg. Det blir kjedelig å diskutere om du ikke svarer på innlegg. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ba oss spesifikt om å sjekke ingredienslisten fordi du påsto at billigoljer inneholdt andre ingredienser enn oliven, og at oliven kom lenger ned på listen. Dette er nå sjekket, akkurat slik du ba om, og du har beviselig feil i din påstand.

Her avventer vi din kommentar. 

(Jeg har også sjekket flaskene vi har med olivenolje, og det er kun raffinert olivenolje og ekstra virgin olivenolje på alle flaskene. Ingenting annet.)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å kjøpe olje i små butikker som importerer selv direkte fra olivenprodusentene. 

Men som du vet, er det ikke lett å finne dette i Norge. Det er ikke alle som bor i de store byene. 

Selvfølgelig bryr jeg meg om kvalitet. 

Et par spørsmål til deg som påberoper deg så store kunnskaper om olivenolje og kvalitet: 

1. Hvor mange liter (extra vergine) olivenolje får man fra 1 - ett - oliventre? Eller hvor mange kilo oliven går med for å produsere 1 liter olje? 

2. Disse produsentene med navn og telefonnummer: Hvor mange oliventrær tror du de har siden de kan levere extra vergine olje til en diger, internasjonal franchisekjede? Her er det ikke snakk om at en liten importør bestiller 10 kasser olje fra en bonde. Her er det snakk om store kvanta. 

3. Har du besøkt noen av disse produsentene som har gigantiske mengder med oliventrær? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg foretrekker å kjøpe olje i små butikker som importerer selv direkte fra olivenprodusentene. 

Men som du vet, er det ikke lett å finne dette i Norge. Det er ikke alle som bor i de store byene. 

Nei. Helt enig! Derfor bør man jo handle hos de som har i hvert fall de TETTESTE båndene til kvalitet, ja!

Selvfølgelig bryr jeg meg om kvalitet. 

Bra!

Et par spørsmål til deg som påberoper deg så store kunnskaper om olivenolje og kvalitet: 

1. Hvor mange liter (extra vergine) olivenolje får man fra 1 - ett - oliventre? Eller hvor mange kilo oliven går med for å produsere 1 liter olje? 

4 kg. oliven.

2. Disse produsentene med navn og telefonnummer: Hvor mange oliventrær tror du de har siden de kan levere extra vergine olje til en diger, internasjonal franchisekjede? Her er det ikke snakk om at en liten importør bestiller 10 kasser olje fra en bonde. Her er det snakk om store kvanta. 

Det er jo kjent fakta at i motsetning til dagligvare så er det begrenset opplag på all olivenolje fra nisje-produsenter.

3. Har du besøkt noen av disse produsentene som har gigantiske mengder med oliventrær? 

Har planer om det, ja. Har jo all kontaktinfo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du overser totalt innleggene som gruser dine påstander?

Ja, det gir jo et godt inntrykk av deg og din måte å diskutere på. :ironi:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noe har denne tråden gjort meg temmelig skeptisk til at ansatte ved "spesialbutikkene" som selger olivenolje i høyere prisklasse har særlig peiling på både olivenolje og det meste annet.:roll:

Anonymkode: 9acb3...c60

DETTE! 

Beklager at jeg bruker versaler. Men det trengs noen ganger. 

Det denne TS kanskje ikke vet, er at flere i denne tråden som har stilt spørsmål som hun/han ikke har besvart muligens har litt bedre kunnskap om temaet.  

Selv har jeg jobbet med olivenolje og annen søreuropeisk mat i 18 år, både som nisjeimportør i Norge, samt at jeg har bodd mange år i "olivenland". Jeg har nok møtt atskillig flere olivenbønder (med eller uten telefonnummer...) en TS. Jeg behersker også flere søreuropeiske språk, og har lest meg meget godt opp på mye matjuks vedr. olivenolje. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DETTE! 

Beklager at jeg bruker versaler. Men det trengs noen ganger. 

Det denne TS kanskje ikke vet, er at flere i denne tråden som har stilt spørsmål som hun/han ikke har besvart muligens har litt bedre kunnskap om temaet.  

Selv har jeg jobbet med olivenolje og annen søreuropeisk mat i 18 år, både som nisjeimportør i Norge, samt at jeg har bodd mange år i "olivenland". Jeg har nok møtt atskillig flere olivenbønder (med eller uten telefonnummer...) en TS. Jeg behersker også flere søreuropeiske språk, og har lest meg meget godt opp på mye matjuks vedr. olivenolje. 

Takk :blomst: 

Veldig bra at du og andre her i tråden deler ekte kunnskap! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gi deg nå. Du har akkurat selv oppsummert hvor mye kg oliven som må til for å produsere en liten extra vergine. Ser du misforholdet mellom å være en lokal, passe stor produsent (et par tusen trær krever litt areal....), og samtidig kunne levere til store internasjonale franchisekjeder med butikker over hele Europa? 

Og tips: Les deg opp om Bertolli-skandalen. Bertolli er en av de mest solgte oljene på verdensbasis. Selger som "hakka møkk" i USA og England og mange andre land. Gå inn på hjemmesiden. Se de vakre bildene om den vakre familiegården med de vakre oliventrærne. Mitt i det vakreste av Italia. Fact: Firmanavnet Bertolli er kjøpt av en av de store multinasjonale selskapene. Fact: Oljen på flaskene er ikke italiensk, og har aldri vært i nærheten av hverken vakre sypresser eller familiegårder. Den er fraktet inn på svære skip fra Marokko og Hellas. Mye av oljen er ikke engang extravergine. Underveis i løpet av frakten forandrer "papirene" på frakten seg; fra olivenolje til extra vergine. Svære skip går inn til kysten av Italia. Internasjonal matmafia kjøper opp lasten, forandrer så papirene slik at all oljen er "extra vergine". Tapper på flasker med navn fra en eller annen olivengård i Italia, gjerne Toscana. 

MEN: Ikke så mye som en eneste liten prosent av oljen er italiensk! 

Så TS, du som er "ekspert". Skal vi diskutere dette videre? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Siden du, blant alt det andre tullet her (har du svart på hvem de "VI" du refererer til når du forteller om kvalitetsnivået "VI" har på olivenolje tidligere i tråden, forresten?), er så opptatt av .org vs. com-domener:

Vi vet alle at troverdige forskningsbaserte nettsider baserer seg på org. vs. nettaviser og blogger via .com?

Det er bare et sunnhetstegn at når folk kommer med ''forskning'' til meg, så viser de til en helseblogg.

DA må jeg le, - litt.

(...)

Ingen her har jo hevet at billig olivenolje er den beste, eller like bra, uansett hvor mange ganger du påstår at noen gjør det. 

This.

Om noe har denne tråden gjort meg temmelig skeptisk til at ansatte ved "spesialbutikkene" som selger olivenolje i høyere prisklasse har særlig peiling på både olivenolje og det meste annet.:roll:

Heldigvis har vi såpass mange olivenolje-kjennere i Norge og i verden, at nisje-bransjen fortsatt vil fortsette å leve.

Det er gøy når dere prøver å diskutere ''Matjuks'': når matjuks i utg. er forbeholdt at dagligvarer tror SELV de selger olivenolje; men det de selger er ''olivenolje''.

Vis meg f.eks. en dagligvare som selger olivenolje med så høy kvalitet at du smaker forskjell på italiensk vs. gresk og du smaker forskjeller i aromaene på friske vs. gressaktig. Kjør! :)

Anonymkode: 9acb3...c60

10 hours ago, AnonymBruker said:

(...)

Så utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2018 at 12:14 PM, AnonymBruker said:

Igjen: dere linker til mathelseblogger som deres argumentasjon?

Håper ikke dere gjorde slik i bachelor- og/eller masteroppgaven deres?

Jeg ser type bare på adressefeltet at her er det ikke engang organisert forskning: org, men ren .com nettside, ja!

Hva er det du tror en .org side er for noe egentlig?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Duckie said:

Hva er det du tror en .org side er for noe egentlig?

Forskjellen på .blogg, .com, .no, osv. er jo litt land, og litt hva de står for.

De fleste sertifiserte forskningsinstitutsjoner opererer med .org i domene.

Foreleserne våre trakk oss for å bruke for mange blogger i vår besvarelse i en eksamen vs. org. og forskningssider, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 12.5.2018 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Gi deg nå. Du har akkurat selv oppsummert hvor mye kg oliven som må til for å produsere en liten extra vergine. Ser du misforholdet mellom å være en lokal, passe stor produsent (et par tusen trær krever litt areal....), og samtidig kunne levere til store internasjonale franchisekjeder med butikker over hele Europa? 

Og tips: Les deg opp om Bertolli-skandalen. Bertolli er en av de mest solgte oljene på verdensbasis. Selger som "hakka møkk" i USA og England og mange andre land. Gå inn på hjemmesiden. Se de vakre bildene om den vakre familiegården med de vakre oliventrærne. Mitt i det vakreste av Italia. Fact: Firmanavnet Bertolli er kjøpt av en av de store multinasjonale selskapene. Fact: Oljen på flaskene er ikke italiensk, og har aldri vært i nærheten av hverken vakre sypresser eller familiegårder. Den er fraktet inn på svære skip fra Marokko og Hellas. Mye av oljen er ikke engang extravergine. Underveis i løpet av frakten forandrer "papirene" på frakten seg; fra olivenolje til extra vergine. Svære skip går inn til kysten av Italia. Internasjonal matmafia kjøper opp lasten, forandrer så papirene slik at all oljen er "extra vergine". Tapper på flasker med navn fra en eller annen olivengård i Italia, gjerne Toscana. 

MEN: Ikke så mye som en eneste liten prosent av oljen er italiensk! 

Så TS, du som er "ekspert". Skal vi diskutere dette videre? 

Og jeg venter på TS :filer: 

KG's ekspert på olivenolje. 

Uffda: Ser ut som han/hun har gått over til å bli "kaffe-ekspert". 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg venter på TS :filer: 

KG's ekspert på olivenolje. 

Uffda: Ser ut som han/hun har gått over til å bli "kaffe-ekspert". 

Okay :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/4/2018 at 10:20 PM, AnonymBruker said:

Du vet at Olivenolje, når det stekes så omformes det til transfett?

Transfett er vel det eneste man med 100 % sikkerhet har funnet ut at har en signifikant sammenheng med kreft?

Du kan stole på meg eller ikke stole på meg (du velger nok det siste) men dette er galt. Olivenolje som brukés en gang forblir meget trygg og sikker for steking. Det er sunt og godt. 

Anonymkode: e0173...ac3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke mulig å lage transfett hjemme på sitt eget kjøkken, uansett hvor mye man prøver.

Jeg steker selvsagt i olivenolje når jeg lager alt av italiensk og mat fra Middelhavslandene. Sjekk feks kokebøkene til The River Café eller Ottolenghi, TS, og se hva de steker i. Du har vel dem i bokhyllen du også, siden du er slik en matkjenner. :jepp: 

PS: Det som er kreftfarlig er for øvrig akrylamid, TS. Og det unngår du ikke med mindre du unngår all kraftig stekt mat. Inkl brente :rope: KAFFEBØNNER. (Men det rører du vel ikke, tenker jeg :rolleyes: ).

Anonymkode: 9e370...955

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...