AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #21 Del Skrevet 4. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er kanskje derfor at mesterkokkene i Frankrike og Italia bruker olivenolje extra vergine til fritering? For å drepe kundene, liksom? Anonymkode: 0a34e...4c6 Det må jeg nesten ha kilder på. De fleste er da klar over at olivenolje ikke lønner seg til fritering hverken helsemessig eller økonomisk Anonymkode: 9ce83...653 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #22 Del Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, LeneXCII skrev: Det virker rart å fritere i en så smaksrik olje som extra virgin? Hvor har du den info fra, eller er det noe som kun brukes til spesiell matlaging? Jeg har den infoen fordi jeg bor mesteparten av året i Sør-Europa, og fordi jeg har 2 venner her som jobber på Michelin-restauranter (Milano og Paris). Samt at jeg ser ørtentusen matprogrammer på TV her i uken. Og har en svigermor som steker og friterer i extra vergine, og det har hun lært av sin mor. Som har lært av sin mor. Og så videre. Gjennom mange generasjoner. Anonymkode: 0a34e...4c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #23 Del Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må jeg nesten ha kilder på. De fleste er da klar over at olivenolje ikke lønner seg til fritering hverken helsemessig eller økonomisk Anonymkode: 9ce83...653 Og hvem er "de fleste"? Noen "eksperter" i olivenoljelandet Norge? Søk litt på nettet. For 10 år siden (ca.) var det en stor reportasje i Dagbladet Magasinet. De besøkte en av verdens mest prisbelønte olivenoljeprodusenter. Da journalisten ankom, fikk han følgende spørsmål (fritt etter hukommelsen): "Så du er fra Norge? Det lille landet som tror man ikke skal steke i olivenolje? Hehe" Anonymkode: 0a34e...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #24 Del Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvem er "de fleste"? Noen "eksperter" i olivenoljelandet Norge? Søk litt på nettet. For 10 år siden (ca.) var det en stor reportasje i Dagbladet Magasinet. De besøkte en av verdens mest prisbelønte olivenoljeprodusenter. Da journalisten ankom, fikk han følgende spørsmål (fritt etter hukommelsen): "Så du er fra Norge? Det lille landet som tror man ikke skal steke i olivenolje? Hehe" Anonymkode: 0a34e...4c6 Jeg tror nok at det du skriver er tull. Man kan gjerne steke i olivenolje, men å fritere er under helt andre temperaturer. Hvorfor skal restauranter bruke olivenolje til å fritere i det hele tatt? Det setter smak som ikke nødvendigvis komplimenterer, det kan være helsefarlig etter å ha blitt behandlet under såpass høye temperaturer, det gir ikke noe bedre resultat, men det er betydelig dyrere. Anonymkode: 9ce83...653 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #25 Del Skrevet 4. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at Olivenolje, når det stekes så omformes det til transfett? Transfett er vel det eneste man med 100 % sikkerhet har funnet ut at har en signifikant sammenheng med kreft? Anonymkode: e88d6...392 Dette her stemmer ikke. Olivenolje er faktisk noe av det beste av oljer man kan steke i da det har høyere røykpunkt en mange andre oljer. Anonymkode: 47fb9...3d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #26 Del Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette her stemmer ikke. Olivenolje er faktisk noe av det beste av oljer man kan steke i da det har høyere røykpunkt en mange andre oljer. Anonymkode: 47fb9...3d9 Olivenolje har et mye lavere røykpunkt enn mange andre oljer, så her har du nok lest feil. Likevel kan olivenolje fint brukes til steking, men ikke f.eks. fritering Anonymkode: 9ce83...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #27 Del Skrevet 4. mai 2018 Du kan godt steke i olivenolje, men ikke i høye temperaturer. Du skal absolutt ikke fritere med extra vergine olivenolje. I Italia er det vanlig å fritere i solsikkeolje, maisolje eller peanøttolje. Jeg kjøper olivenolje i innvandrerbutikker. Til salat velger jeg en i Extra vergine i mørkt glass. Til steking er jeg ikke like nøye. Anonymkode: 1a11a...ee0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #28 Del Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt steke i olivenolje, men ikke i høye temperaturer. Du skal absolutt ikke fritere med extra vergine olivenolje. I Italia er det vanlig å fritere i solsikkeolje, maisolje eller peanøttolje. Jeg kjøper olivenolje i innvandrerbutikker. Til salat velger jeg en i Extra vergine i mørkt glass. Til steking er jeg ikke like nøye. Anonymkode: 1a11a...ee0 Siden du mener at man absolutt ikke skal fritere, og nevner Italia. Her er noen linker. Går utifra at du fikser oversettelse selv, siden du kan mye om dette. https://www.google.it/search?rlz=1C5CHFA_enNO736NO736&ei=SdfsWvG7NuicgAaIkInYDw&q=olio+extravergine+di+oliva+friggere&oq=olio+extravergine+di+oliva+fr&gs_l=psy-ab.1.8.0l10.2495.7514.0.11647.3.3.0.0.0.0.270.484.1j1j1.3.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.3.482...0i67k1.0.JV95IOCCe_Q Anonymkode: 0a34e...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #29 Del Skrevet 4. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan godt steke i olivenolje, men ikke i høye temperaturer. Du skal absolutt ikke fritere med extra vergine olivenolje. I Italia er det vanlig å fritere i solsikkeolje, maisolje eller peanøttolje. Jeg kjøper olivenolje i innvandrerbutikker. Til salat velger jeg eni Extra vergine i mørkt glass . Til steking er jeg ikke like nøye. Anonymkode: 1a11a...ee0 Hehe, ja, det var jo opplysende. Mørkt glass..... Anonymkode: 0a34e...4c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #30 Del Skrevet 4. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Olivenolje har et mye lavere røykpunkt enn mange andre oljer, så her har du nok lest feil. Likevel kan olivenolje fint brukes til steking, men ikke f.eks. fritering Anonymkode: 9ce83...653 http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3t902pqt3C7nGN99hVRFc1y/which-oils-are-best-to-cook-with Se her, det er kun kokosolje som er mer stabil en olivenolje. Olivenolje tåler bedre de høye temperaturene enn både solsikkeolje, maisolje, raps og sesamolje. Anonymkode: 47fb9...3d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #31 Del Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3t902pqt3C7nGN99hVRFc1y/which-oils-are-best-to-cook-with Se her, det er kun kokosolje som er mer stabil en olivenolje. Olivenolje tåler bedre de høye temperaturene enn både solsikkeolje, maisolje, raps og sesamolje. Anonymkode: 47fb9...3d9 https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-smoke-points Solsikkeolje ligger på 107 grader (denne bør man heller ikke fritere med), mais ligger på 160 grader, extra virgin olivenolje ligger på 160 grader, raps på 177 grader, og sesamolje på 210 grader. Solsikke og maisolje kan tåle høyere temperaturer, men det kommer an på kvaliteten. Anonymkode: 9ce83...653 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #32 Del Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-smoke-points Solsikkeolje ligger på 107 grader (denne bør man heller ikke fritere med), mais ligger på 160 grader, extra virgin olivenolje ligger på 160 grader, raps på 177 grader, og sesamolje på 210 grader. Solsikke og maisolje kan tåle høyere temperaturer, men det kommer an på kvaliteten. Anonymkode: 9ce83...653 Du gidda ikke lese linken? Anonymkode: 47fb9...3d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #33 Del Skrevet 5. mai 2018 Kjøper alltid økologisk extra virgin olivenolje, hvorfor kjøpe noe annet når jeg kan få den giftfri? Anonymkode: 296d9...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #34 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) På 4.5.2018 den 23.22, AnonymBruker skrev: Hvordan "vet" vi dette??? Anonymkode: 0a34e...4c6 Allmenn kunnskap. Eller BURDE (helst i en optimal verden) vært barneskolepensum. På 4.5.2018 den 23.25, AnonymBruker skrev: Javel, så det er derfor menneskene i Sør-Europa spiser sunnere enn oss? De steker nemlig i olivenolje, og har gjort det i tusenvis av år. (Seriøs) link til at olivenolje omformes til transfett når den brukes til steking? Anonymkode: 0a34e...4c6 Du greier å svare her, da har jeg stor tro på at du greier å Google selv, ja. Hvem sier de spiser sunnere? Blogginnlegg? Og ja: de steker i olivenolje basert i sosialantropologi og sosiologi (kulturrelaterte årsaker). Og ja: det er mangel på opplysning for de. Og ja: de gjør det av vane. Helt enig der. På 4.5.2018 den 23.27, AnonymBruker skrev: Brun olivenolje brukes av spanjoler i matlaging. Er den grønn tåler den dårligere temperatur. Anonymkode: dec38...635 Nettopp! På 4.5.2018 den 23.28, AnonymBruker skrev: Det kommer an på temperaturen olivenolje stekes på Olivenolje skal ikke brukes til matlaging under høye temperaturer som f.eks. fritering Anonymkode: 9ce83...653 Bør helst ikke brukes i det hele tatt til steking, nei. Hva ser du på som høy temperatur der du har 0,5-grader frem til 9 på en 1-9 skala? På 4.5.2018 den 23.29, AnonymBruker skrev: Olivenolje har et høyt røykepunkt – punktet der degradering begynner å skje – på 210°C som er godt over normal temperatur for steking av mat. Til sammenlikning har smør, margarin, maisolje og soyaolje røykepunkt på rundt 160-170°C. Anonymkode: dec38...635 Hvis du skulle oversatt dette til reelle steke-tall på platen? På 4.5.2018 den 23.33, LeneXCII skrev: Extra virgin fra Eldorado, den er faktisk helt fin! Har du sett på etikketen om det står % av oliven? Håper Oliven kommer først i ingredienslista i hvert fall, ja. På 4.5.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er vanskelig å finne olivenolje av god kvalitet i Norge. Og jeg ser faktisk ikke store forskjellen mellom oljen på dagligvarebutikkene og Oliviers. Begge kjøper fra digre lagere, der det er vanskelig å finne ut opprinnelsen til oljen. Oliviers har riktignok penere etiketter/flasker... Det er utrolig mye juks med olivenolje. Og da hjelper det ikke med pen etikett/kul flaske. Derfor kjøper jeg vanlig extra vergine på dagligvarebutikken. Styrer unna varemerkene som har fått kritikk for juks (blant annet Bertolli). Og handler med meg noen gode flasker direkte fra produsent i Italia når jeg er der på ferie. Anonymkode: 0a34e...4c6 Det er litt av greien her: opprinnelse. Oliviers og Co. og Olivenlunden 1830 handler selektivt. Alle olivenoljer de har er av begrenset opplag, ja. Og caset er sentralt med at de to overnevnte har ALL info om verdikjeden til produktet fullstendig offentlig ute. Vi prater om spesifikk gårdsnivå i spesifikk regionsnivå for landet. Mange olivenoljer fra andre land, har man kanskje maksimalt regionsnivå på. På de reelle olivenoljene fra nisjebutikker har de til og med dokumentasjon om hvem Olivendyrkerne er. Hvis du mener det er mye juks med olivenolje, og derfor handler fra dagligvare: da .... nei. Okey På 4.5.2018 den 23.35, AnonymBruker skrev: Og det er kanskje derfor at mesterkokkene i Frankrike og Italia bruker olivenolje extra vergine til fritering? For å drepe kundene, liksom? Anonymkode: 0a34e...4c6 Mangel på reell næringskunnskap og pga. smak/kultur/mote. På 4.5.2018 den 23.40, LeneXCII skrev: Det virker rart å fritere i en så smaksrik olje som extra virgin? Hvor har du den info fra, eller er det noe som kun brukes til spesiell matlaging? Jepp, virket rart ja. På 4.5.2018 den 23.41, AnonymBruker skrev: Det må jeg nesten ha kilder på. De fleste er da klar over at olivenolje ikke lønner seg til fritering hverken helsemessig eller økonomisk Anonymkode: 9ce83...653 Helt enig. På 4.5.2018 den 23.44, AnonymBruker skrev: Jeg har den infoen fordi jeg bor mesteparten av året i Sør-Europa, og fordi jeg har 2 venner her som jobber på Michelin-restauranter (Milano og Paris). Samt at jeg ser ørtentusen matprogrammer på TV her i uken. Og har en svigermor som steker og friterer i extra vergine, og det har hun lært av sin mor. Som har lært av sin mor. Og så videre. Gjennom mange generasjoner. Anonymkode: 0a34e...4c6 Jepp. Som nevnt over: sosialantropologi, sosiologi og kultur teller mer her enn reelll næringskunnskap. Enig! På 4.5.2018 den 23.47, AnonymBruker skrev: Og hvem er "de fleste"? Noen "eksperter" i olivenoljelandet Norge? Søk litt på nettet. For 10 år siden (ca.) var det en stor reportasje i Dagbladet Magasinet. De besøkte en av verdens mest prisbelønte olivenoljeprodusenter. Da journalisten ankom, fikk han følgende spørsmål (fritt etter hukommelsen): "Så du er fra Norge? Det lille landet som tror man ikke skal steke i olivenolje? Hehe" Anonymkode: 0a34e...4c6 De fleste trodde jeg at var de fleste. Men folk er jo mindre opplyste enn worst case scenario ser jeg. Du vet hva bonden gjorde? Han fjernet en legitim fordom for å frigjøre salg. Hvis du kan LITT markedsføring vet du at til steking har man x antall valg: det står for mange mellom smør vs. olivenolje. Olivenolje blir avslørt at er farlig til steking: en journalist skriver det er feil: markedet deles igjen 50/50. Og ja, helt enig: 1 (en) olivenbonde er representativt for sannheten .... Innlegg ryddet for sitering. På 4.5.2018 den 23.51, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok at det du skriver er tull. Man kan gjerne steke i olivenolje, men å fritere er under helt andre temperaturer. Hvorfor skal restauranter bruke olivenolje til å fritere i det hele tatt? Det setter smak som ikke nødvendigvis komplimenterer, det kan være helsefarlig etter å ha blitt behandlet under såpass høye temperaturer, det gir ikke noe bedre resultat, men det er betydelig dyrere. Anonymkode: 9ce83...653 Sosialantropologi, sosiologi, kultur, smak, mote. På 5.5.2018 den 0.01, AnonymBruker skrev: Dette her stemmer ikke. Olivenolje er faktisk noe av det beste av oljer man kan steke i da det har høyere røykpunkt en mange andre oljer. Anonymkode: 47fb9...3d9 Nei. På 5.5.2018 den 0.03, AnonymBruker skrev: Du kan vel starte med å skyte inn noen linker selv om hvordan kokker rundt om i verden foretrekker å bruke olivenolje til fritering Anonymkode: 9ce83...653 Helt enig. På 5.5.2018 den 0.04, AnonymBruker skrev: Olivenolje har et mye lavere røykpunkt enn mange andre oljer, så her har du nok lest feil. Likevel kan olivenolje fint brukes til steking, men ikke f.eks. fritering Anonymkode: 9ce83...653 Ja. Nei. På 5.5.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev: Du kan godt steke i olivenolje, men ikke i høye temperaturer. Du skal absolutt ikke fritere med extra vergine olivenolje. I Italia er det vanlig å fritere i solsikkeolje, maisolje eller peanøttolje. Jeg kjøper olivenolje i innvandrerbutikker. Til salat velger jeg en i Extra vergine i mørkt glass. Til steking er jeg ikke like nøye. Anonymkode: 1a11a...ee0 Hvorfor kjøper du via innvandrerbutikker (utenom prisen)? På 5.5.2018 den 0.08, AnonymBruker skrev: Siden du mener at man absolutt ikke skal fritere, og nevner Italia. Her er noen linker. Går utifra at du fikser oversettelse selv, siden du kan mye om dette. https://www.google.it/search?rlz=1C5CHFA_enNO736NO736&ei=SdfsWvG7NuicgAaIkInYDw&q=olio+extravergine+di+oliva+friggere&oq=olio+extravergine+di+oliva+fr&gs_l=psy-ab.1.8.0l10.2495.7514.0.11647.3.3.0.0.0.0.270.484.1j1j1.3.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.3.482...0i67k1.0.JV95IOCCe_Q Anonymkode: 0a34e...4c6 Gratulerer: du greide å Google. Da vet du at hva som kommer på organisk søkefelt oppdateres kontinuerlig, og hva som kommer på PPC/betalt også tilpasses hver enkelts søkehistorikk på egen PC, samt selve søket i seg selv? Ergo: vi får opp andre resultater enn deg på det søket til og med. På 5.5.2018 den 0.11, AnonymBruker skrev: http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3t902pqt3C7nGN99hVRFc1y/which-oils-are-best-to-cook-with Se her, det er kun kokosolje som er mer stabil en olivenolje. Olivenolje tåler bedre de høye temperaturene enn både solsikkeolje, maisolje, raps og sesamolje. Anonymkode: 47fb9...3d9 Kokosolje er jo det beste, egentlig, ja. På 5.5.2018 den 0.15, AnonymBruker skrev: https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-smoke-points Solsikkeolje ligger på 107 grader (denne bør man heller ikke fritere med), mais ligger på 160 grader, extra virgin olivenolje ligger på 160 grader, raps på 177 grader, og sesamolje på 210 grader. Solsikke og maisolje kan tåle høyere temperaturer, men det kommer an på kvaliteten. Anonymkode: 9ce83...653 Endelig en .org-kilde! På 5.5.2018 den 4.32, AnonymBruker skrev: Kjøper alltid økologisk extra virgin olivenolje, hvorfor kjøpe noe annet når jeg kan få den giftfri? Anonymkode: 296d9...7e9 Så key! Anonymkode: e88d6...392 Endret 15. mai 2018 av Elaine Marley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 5. mai 2018 #35 Del Skrevet 5. mai 2018 Kommer greit ut i test http://www.klikk.no/mat/eldorado-extra-virgin-spansk-kaldpresset-olivenolje-3678614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #36 Del Skrevet 5. mai 2018 Hvor får man tak i olivenoljen til Olivers og Co. og Olivenlunden 1830? Jeg har pleid å kjøpe Ybarra sin extra virgin fra dagligvare. Er den 100 % oliven? Anonymkode: 1a71c...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille humla Skrevet 5. mai 2018 #37 Del Skrevet 5. mai 2018 Kolonihangen sin extra virgin olivenolje bruker jeg på mye. ok pris, veldig drøy er den også. (: Til steking bruker jeg rapsolje eller meierismør. Kommer litt an på hva jeg skal steke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #38 Del Skrevet 5. mai 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvor får man tak i olivenoljen til Olivers og Co. og Olivenlunden 1830? Jeg har pleid å kjøpe Ybarra sin extra virgin fra dagligvare. Er den 100 % oliven? Anonymkode: 1a71c...30a De har egne butikker. Se på nettsiden deres etter butikken nærmest deg. De selger også over nett. Men beregn olivenolje til 300-500 vs. 50-100 kr. i dagligvare: bare at her får du 100 % oliven vs. i butikk, da. Anonymkode: e88d6...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #39 Del Skrevet 5. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Allmenn kunnskap. Eller BURDE (helst i en optimal verden) vært barneskolepensum. Anonymkode: e88d6...392 Spørsmålet mitt var hvordan VET du/vi at olivenoljene fra de to butikkene du reklamerer for er "100% oliven". Det var som svar på en påstand du kom med. Å svare at det er allmenn kunnskap og at det burde vært barneskolepensum er - for å si det pent - flåsete. Selvfølgelig er det ikke allmenn kunnskap å kjenne kvaliteten på olivenoljene i 2 butikker/butikk-kjeder. Oliviers er en stor, internasjonal franchise-kjede. Og ikke en koselig butikk på hjørnet der eierne personlig plukker ut de beste varene. Ok, noen av butikkene i Norge plukker muligens det beste av det de kan få tak i - på franchisekjedens lager, riktignok Anonymkode: 0a34e...4c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #40 Del Skrevet 5. mai 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Spørsmålet mitt var hvordan VET du/vi at olivenoljene fra de to butikkene du reklamerer for er "100% oliven". Det var som svar på en påstand du kom med. Å svare at det er allmenn kunnskap og at det burde vært barneskolepensum er - for å si det pent - flåsete. Selvfølgelig er det ikke allmenn kunnskap å kjenne kvaliteten på olivenoljene i 2 butikker/butikk-kjeder. Oliviers er en stor, internasjonal franchise-kjede. Og ikke en koselig butikk på hjørnet der eierne personlig plukker ut de beste varene. Ok, noen av butikkene i Norge plukker muligens det beste av det de kan få tak i - på franchisekjedens lager, riktignok Anonymkode: 0a34e...4c6 Forskjellen på Oliviers og Co og Olivenlunden 1830 vs. masseproduseringen Rema og Kiwi f.eks. tar inn: er jo nettopp masseproduseringen. Men ok: sjekk ut disse to forskjellene neste gang du kjøper: - Verdikjede! Hvor detaljert ned på opprinnelsessted står det at oljen er fra? Hint: Du er flink hvis du finner noe i dagligvare hvor du har navnet på bonden. - Ingredienser! Bare se: står det vann, olivenolje: eller olivenolje, vann. I de fleste masseproduserte flasker står det vel type vann, eddik, aroma, ekstrakt av oliven (0,50 %) osv., ja. Anonymkode: e88d6...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå