Gå til innhold

Hvor kjøper du Olivenolje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Matentusiast her.

Jeg vet det er en sammenheng mellom kvalitet og pris, ofte.

Hvor sterk sammenligningen er (type dobbel pris = dobbelt så bra) vs. dynamisk er jo individuelt.

Da mener jeg individuelt mtp. på produktets objektive verdi i seg selv, ikke forbrukerens vaner.

Vi vet at Olivenoljen til Olivenlunden 1830 og Oliviers og Co. består av 100 % Oliven.

Vi vet likeså at billigoljen til dagligvarer består av type under 5 % ren Oliven, men mye annet rart i tillegg se.

Bryr du deg om du får Olivenolje eller bare ''Olivenolje'' når du kjøper?

Kjøper du av helsemessige årsaker, eller basert på smaker, eller bare helt prisbevisst?

Anonymkode: e88d6...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

jeg kjøper store pøser i typiske invandrerbutikker for de varer lenge, 

Anonymkode: db982...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper du extra virgin skal det være bra kvalitet, det er noen som svindler, men. Du kan google det, var en test for litt siden som avslørte svindlere

Selv kjøper jeg anglamark sin, den er ekstra virgin og den er god til en rimelig pris. 

Kvaliteten på oljen handler gjerne om hvor mange ganger oliven er presset for å lage oljen. Ekstra virgin er førstegangspresset. Men det er mulig å få ut mer væske fra olivenen om man tilsetter visse kjemiske stoff, og kjøper man annengradsolje får man gjerne uønskede stoffer med på kjøpet

https://www.dagbladet.no/mat/falsk-olivenolje-avslort-i-norge---derfor-blir-du-lurt-i-butikken/67559997

Anonymkode: af79d...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg kjøper store pøser i typiske invandrerbutikker for de varer lenge, 

Anonymkode: db982...8c3

Hvordan vet du det er kvalitet?

23 minutter siden, Catalina Culès said:

Kjøper når jeg er i Spania. 

For hele året, ell? Bruker du mye?

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøper du extra virgin skal det være bra kvalitet, det er noen som svindler, men. Du kan google det, var en test for litt siden som avslørte svindlere

Selv kjøper jeg anglamark sin, den er ekstra virgin og den er god til en rimelig pris. 

Kvaliteten på oljen handler gjerne om hvor mange ganger oliven er presset for å lage oljen. Ekstra virgin er førstegangspresset. Men det er mulig å få ut mer væske fra olivenen om man tilsetter visse kjemiske stoff, og kjøper man annengradsolje får man gjerne uønskede stoffer med på kjøpet

https://www.dagbladet.no/mat/falsk-olivenolje-avslort-i-norge---derfor-blir-du-lurt-i-butikken/67559997

Anonymkode: af79d...fa9

Helt enig! Den reelle bekymringen min er de som blir ''lurt'' til å tro at det er oliven i alle olivenoljer, når det som selges i dagligvare kun utgjør ren oliven av type 5 %. Det er bare å se på ingredienslisten, f.eks.

Jeg betaler med glede 500 ,- for OLIVENolje, vs. 50 kr. for ''olivenolje''.

Reell olivenolje skal kun ha oliven som ingredienser.

Litt det samme som Water Melom Water, som har bare SMAK (kunstig ekstrakt) av vannmelon, men på kartongen står det ish (water melon flavour 0,50 %).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det er kvalitet?

For hele året, ell? Bruker du mye?

Helt enig! Den reelle bekymringen min er de som blir ''lurt'' til å tro at det er oliven i alle olivenoljer, når det som selges i dagligvare kun utgjør ren oliven av type 5 %. Det er bare å se på ingredienslisten, f.eks.

Jeg betaler med glede 500 ,- for OLIVENolje, vs. 50 kr. for ''olivenolje''.

Reell olivenolje skal kun ha oliven som ingredienser.

Litt det samme som Water Melom Water, som har bare SMAK (kunstig ekstrakt) av vannmelon, men på kartongen står det ish (water melon flavour 0,50 %).

Kjøper med meg 2 flasker, da har jeg for et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
36 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Kjøper når jeg er i Spania. 

Så heldig du er, å lurt. Den er sikkert god. Jeg visste ikke at det var lov å ta med til Norge. Det skal jeg huske neste gang jeg drar til Italia 😊

Anonymkode: 22826...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oliviers & Co til olivenolje som brukes i dressinger også videre

Eldorado for steking :) 

Anonymkode: 9ce83...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er bevisst på at det skal være ekte ekstra virgin, da det er mye rart ute å går. Leste en test der de fleste olivenoljer kom dårlig ut, best i test på at det faktisk var ekte ekstra virgin var en av Jamie Oliver sine, og en av Monini sine. Så jeg holder meg til dem jeg :) 

Anonymkode: ff174...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Oliviers & Co til olivenolje som brukes i dressinger også videre

Eldorado for steking :) 

Du vet at Olivenolje, når det stekes så omformes det til transfett?

Transfett er vel det eneste man med 100 % sikkerhet har funnet ut at har en signifikant sammenheng med kreft?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Matentusiast her.

Hvor sterk sammenligningen er (type dobbel pris = dobbelt så bra) vs. dynamisk er jo individuelt.

Da mener jeg individuelt mtp. på produktets objektive verdi i seg selv, ikke forbrukerens vaner.

Vi vet at Olivenoljen til Olivenlunden 1830 og Oliviers og Co. består av 100 % Oliven.

Vi vet likeså at billigoljen til dagligvarer består av type under 5 % ren Oliven, men mye annet rart i tillegg se.

Kjøper du av helsemessige årsaker, eller basert på smaker, eller bare helt prisbevisst?

Hvordan "vet" vi dette???

Anonymkode: 0a34e...4c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Transfett er vel det eneste man med 100 % sikkerhet har funnet ut at har en signifikant sammenheng med kreft?

Javel, så det er derfor menneskene i Sør-Europa spiser sunnere enn oss? De steker nemlig i olivenolje, og har gjort det i tusenvis av år. 

(Seriøs) link til at olivenolje omformes til transfett når den brukes til steking? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brun olivenolje brukes av spanjoler i matlaging. Er den grønn tåler den dårligere temperatur. 

Anonymkode: dec38...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på temperaturen olivenolje stekes på :) Olivenolje skal ikke brukes til matlaging under høye temperaturer som f.eks. fritering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  • Olivenolje har et høyt røykepunkt – punktet der degradering begynner å skje – på 210°C som er godt over normal temperatur for steking av mat. Til sammenlikning har smør, margarin, maisolje og soyaolje røykepunkt på rundt 160-170°C.

Anonymkode: dec38...635

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Matentusiast her.

Jeg synes det er vanskelig å finne olivenolje av god kvalitet i Norge. Og jeg ser faktisk ikke store forskjellen mellom oljen på dagligvarebutikkene og Oliviers. Begge kjøper fra digre lagere, der det er vanskelig å finne ut opprinnelsen til oljen. Oliviers har riktignok penere etiketter/flasker... 

Det er utrolig mye juks med olivenolje. Og da hjelper det ikke med pen etikett/kul flaske. 

Derfor kjøper jeg vanlig extra vergine på dagligvarebutikken. Styrer unna varemerkene som har fått kritikk for juks (blant annet Bertolli). Og handler med meg noen gode flasker direkte fra produsent i Italia når jeg er der på ferie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på temperaturen olivenolje stekes på :) Olivenolje skal ikke brukes til matlaging under høye temperaturer som f.eks. fritering 

Og det er kanskje derfor at mesterkokkene i Frankrike og Italia bruker olivenolje extra vergine til fritering? For å drepe kundene, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er kanskje derfor at mesterkokkene i Frankrike og Italia bruker olivenolje extra vergine til fritering? For å drepe kundene, liksom? 

Det virker rart å fritere i en så smaksrik olje som extra virgin? Hvor har du den info fra, eller er det noe som kun brukes til spesiell matlaging? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...