Gå til innhold

Hvordan øve historie eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Eksamen nærmer seg med stormskritt! Jeg er ferdig med notater, og nå begynner puggingen. Men hvor skal jeg starte? 

Historiepensum er jo mega stort! Hvordan kan jeg lære meg alt? Trenger øve tips! 

Anonymkode: 4514d...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i stedet for å fokusere på pugging, fokusere på de store linjene. Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på, men se på årsakssammenhenger. Hvilken hendelse utløste 1. verdenskrig? Hvilke premisser var til stede for at det kunne bli en verdenskrig? Hvem var involvert? Hvordan påvirket krigen folk i de ulike landene?

Så gjør du det samme for alle de store temaene dere har på pensum. Det viktigste er ikke å huske årstall, men årsakssammenhenger. 

Anonymkode: 5d5b9...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på,

Vg3 påbygg ;-) 

Nå er jeg dum i huet, men hvilke store temaer er viktige? 

WW1, WW2, Unionsoppløsningen, Kolonisering av Afrika og Asia, Kommunisme og Fascisme, Den kalde krigen, Svartedauden

Disse?? Hva mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe i historie muntlig på vg3, og fikk 6 blaa etter å ha fått gode råd fra faglærer da det ble klart at vi kom opp i muntlig. 

Start med å skaffe deg en oversikt over læringsplan med læringsmål, der vil det stå ganske greit hva det er forventet at du skal kunne. Den vil gjerne også gi deg innsikt i hvilke temaer som er ment å ta stor plass, og hvilke som ikke er det. Det kan for eksempel stå "skal kjenne til..." eller "ha god kunnskap om" , da er det naturlig å bruke mer tid på områdene med "ha god gunnskap om". Nå kan eksamensoppgavene ha endret seg mye siden jeg gikk på skolen, men typisk så vil det være 1-3 store oppgaver, også en gang i blant en oppgave med a, b, c ,d etc som er spørsmål om litt diverse temaer. Det vil si at dersom du , som brukeren over sier kjenner til de store linjene på de viktige temaene så kan du skrive gode besvarelser selv om du ikke husker nøyaktig hvilken dato noe skjedde. 

Det er svært sjeldent at du vil bli bedt om å skrive en diger besvarelse på noe som har liten plass i læringsmålene. 

På muntlig bet jeg meg merke i at på slutten av utspørringen kom det ikke lenger spørsmål om hva som skjedde og hvorfor, men om hva *jeg* tenkte. Altså min vurdering av en situasjon e.l. Jeg oppfattet det i ettertid slik at det var spørsmål ment for å avgjøre om jeg skulle få 5 eller 6, at jeg ikke bare kunne gjenfortelle hva jeg hadde lest men også selv reflektere over hendelser. Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men kanskje det er noe du kan vurdere å gjøre i en av oppgavene :)

Lykke til på eksamen!

Anonymkode: 83d9a...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jeg bare hvordan jeg lærer best, og det er gjerne å lese et delkapittel, for så å lukke boken, og skrive ned det jeg husker. Etterpå leser jeg det på nytt. Usikker på om det er aktuelt hvis det er veldig mye pensum (er vant til realfag og ikke så mye lesing), men det går jo an å skumlese og stoppe opp når du ser et viktig avsnitt/delkapittel som er viktig og skrive ned det du husker? 

Lykke til på eksamen! 

Anonymkode: 944b9...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen kompetansemål du må ha oppnådd etter endt skoleår? Tenker det er de kompetansemålene du burde følge, og de største temaene i hvert kapittel. Det ville ihvertfall jeg gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som hjalp meg var å lese inn et opptak høyt fra historie boka, senere leste jeg opp dette for meg selv dagen før eksamen. Det hadde utrolig god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann historie fra når jeg tok den:

Hadde ikke åpnet historieboka før kvelden før historieeksamen. Og hadde ikke deltatt på så mange av historietimene akkurat. Og med ingen obligatoriske hjemmeoppgaver var ikke det noe problem.

Så ca kl 18:00 på kvelden før eksamen etter å ha sett en del på TV og YouTube og generelt latet meg og utsatt ting åpnet jeg boka for første gang og tenkte dette går til helvete. Så leste jeg gjennom boka kanskje 3-4 ganger gjennom hele natta frem til en time før eksamenen på morgenen. Så var det en rask frokost (etter null søvn) før jeg gikk på eksamen.

På eksamen hadde jeg det meste jeg hadde lest gjennom natta ferskt i minne så jeg skrev alt jeg husket relatert til oppgavene, også leverte inn og gikk hjem en god stund før fristen. Så gikk jeg og la meg til å sove endelig...

Resultat: Jeg fikk 5'er på historieeksamen (mens jeg vanligvis tidligere hadde fått 4'er) så jeg var godt fornøyd. Dette var på VK2 som i dag vel tilsvarer VG3 og så klart også midt i russetiden med festing og drikking rett før.

 

Så konklusjonen min er at jeg har bedre korttidshukommelse enn langtids hukommelse. Og siden Historieeksamen er 100% pugging/hukommelse så klarte jeg meg bedre med alt ferskt i minne enn hvis jeg hadde lest mer metodisk over hele skoleåret slik som man egentlig skal gjøre.

Anonymkode: ce6e5...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...