AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #61 Skrevet 2. mai 2018 TS, jeg støtter forslaget om å sende noen ord til lokalavisa. Dette kan umulig være gjennomtenkt fra korpsets side. Det er ennå tid å endre på ruten, men ikke hvis det går mange flere dager. Mange av de eldre har mye sterkere følelser og minner knyttet til 17. mai enn det vi har, så det er en skam av korpset å droppe turen innom der hvis de ikke har en SVÆRT god grunn. Anonymkode: 2973c...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #62 Skrevet 2. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg støtter forslaget om å sende noen ord til lokalavisa. Dette kan umulig være gjennomtenkt fra korpsets side. Det er ennå tid å endre på ruten, men ikke hvis det går mange flere dager. Mange av de eldre har mye sterkere følelser og minner knyttet til 17. mai enn det vi har, så det er en skam av korpset å droppe turen innom der hvis de ikke har en SVÆRT god grunn. Anonymkode: 2973c...aa1 Korpset har ingenting med dette å gjøre, dette er en avgjørelse tatt av FAUs 17.mai-komité. Anonymkode: e2231...732 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #63 Skrevet 2. mai 2018 Har ikke byen/bygda egen 17.mai-komité? Korpset må jo bestemme selv, forresten, vanlig at de har en tur til sykehjem som ikke er på ruta dagen før eller om morgenen. Eller etter barnetoget. Og barnehager har da ingen ting i skoletoget å gjøre, annet enn at det kan være tillatt å slenge seg med helt bakerst (da med foreldrene). Det er da vanlig med eget barnehagetog den 16.? Her i Oslo skal førsteklassingen min gå 6,5 kilometer. Fullt tog, pluss i prosesjon til og fra skolen. Ikke lov å kutte toget, komme inn eller gå ut før. Vi gleder oss veldig, eldre søsken har gjort det samme på samme alder. De blir slitne ja, men det er jo hele stasen (andre skoler begynner gjerne ikke gå i hovedtoget før i andre eller tredje pga avstanden). Anonymkode: 35369...561
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #64 Skrevet 2. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm...var ikke noe barn som ble drept slik at Norge kunne være selvstendig. 17.mai er ikke barnas dag! Men det stopper ikke dere egoistisk foreldre for å prøve å stjele alle røde dager for deres snørrunger! Ta deg en bolle! Anonymkode: e66d8...81e Barna er Norges fremtid! Der andre nasjoner viser frem våpnene sine i militærparader på nasjonaldagen, har Norge barnetog. Vi feirer nasjonaldagen vår med å vise frem det mest verdifulle vi har, nemlig barna våre og Norges fremtid. Ta deg en bolle selv! Anonymkode: 4bed8...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #65 Skrevet 2. mai 2018 Det er en landeplage. Gi heller folk fri. Fjern togene, og la de som vil jobbe de skiftene få røddagslønn. Veier stengt av tog er noe herk. Ha åpent. La de som ikke vil feire få fred. Umulig å kjøre vekk fra faenskapen og ta seg en fjelltur når det passer en, når veiene er stengte. La barna få fri fra skolen, og bestemme selv hva de vil gjøre. Kjedeligste dagen vi har hele året. Jeg hater denne dagen, og det har jeg gjort så lenge jeg har levd. Det var ikke gøy som barn heller. stramme jævelige fletter som ga meg vondt i hodet, vonde sko som ga meg gnagsår, og toget som alle ble tvunget til å gå i. ville mye heller vært med mamma og pappa på tur. Eller kost oss i Hagen eller noe. Det hadde vært feiring og frihet for meg. 17 mai er ikke en dag for noen. «Feiringen» er frivillig tvang. Dritten er utdatert, og vi trenger den ikke. Hverken unge eller gamle. Deilig å få satt ord på det. Anonymkode: 830f7...966
Kontorotta Skrevet 2. mai 2018 #66 Skrevet 2. mai 2018 Dette er blant annet en av grunnene til at jeg gruer meg til 17. mai i år. Flyttet hit i 2009. Fikk barn i 2010. Var her på 17. mai i 2010, og hadde en helt forferdelig dag. Årene etter har jeg feiret 17. mai i kommunen jeg er oppvokst i. Der jeg er oppvokst, går alle skolene i samme tog om morgenen. De har byttet rute av og til, men alltid svingt innom gamlehjemmet og omsorgsboligene. Man har felles markering på idrettsplassen, hvor ungdomsskolene har blitt tilbudt å stå i kiosken eller bake kaker. Speiderne arrangerer leker for barna. Korpset selger ballonger. Lærerne og rektorer stiller opp i toget sammen med klassene sine/skolen sin. Koser meg skikkelig hvert år. I år skal vi feire her, da jentungen har lyst å prøve det å gå i tog sammen med klassen sin. Toget går et strekk hvor det nesten ikke bor folk, men heldigvis går de der fordi de skal innom gamlehjemmet. Etter toget bærer det til hver enkelt skole, hvor 6. klasse har ansvar for salg og leker. Ingen lærere fra vår skole stiller opp i toget. Man har FAU representanter som er mer opptatt av å være FAU representant utad, enn å kjenne elever eller foreldre i klassen. Disse skal liksom prøve å holde orden i toget, og stelle istand festen. Etter sammenkomsten på skolen, drar alle til sitt og dagen er over.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #67 Skrevet 2. mai 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke byen/bygda egen 17.mai-komité? Korpset må jo bestemme selv, forresten, vanlig at de har en tur til sykehjem som ikke er på ruta dagen før eller om morgenen. Eller etter barnetoget. Anonymkode: 35369...561 Som jeg har skrevet gjentatte ganger i løpet av tråden, dette har ingenting med korpset å gjøre, men at de eldre ikke lenger får se barnetoget gå forbi. Det å se barnetoget, med alle de pyntede barna, som vifter med flaggene, som synger og roper "hurra" er noe spesielt for de eldre. Og selv om de liker å få besøk av korpset, mangler det likevel noe når barna ikke er med. Og som jeg også skrev, omleggingen av ruten er det FAUs 17.mai-komité som har stått for. Anonymkode: e2231...732 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #68 Skrevet 2. mai 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Et 17.mai-tog som bare går 350 meter... Det blir sånn ca rundt skolegården det da. Det nekter jeg å tro på. Er denne tråden laget kun for å provosere og få i gang en diskusjon? Anonymkode: a837e...c25 17.mai kun for barn tråder dukker opp hvert år. Var en i fjor og. Anonymkode: e66d8...81e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #69 Skrevet 2. mai 2018 Her går våres barnetog 3.2km (barnehage barn kommer inn litt lengre innover) - 350m er ingenting og hvis dere har barn som klarer ikke dette sitter de alt for mye foran et skjerm. Får de ut i aktivitet! Anonymkode: e66d8...81e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #70 Skrevet 2. mai 2018 Men, hovedtema er ikke "er 17.mai kun for barn" . Hovedtema er at FAU har tatt en veldig trist beslutning på bekostning av eldre folk som allerede har det tøft på grunn av staten Norges behandling av eldre. Synes dette er en skam at noe maktkåte FAU ledere har kommet inn og forandret noe som har blitt gjort i 30 år. Anonymkode: e66d8...81e 1
Gjest making.a.mess Skrevet 2. mai 2018 #71 Skrevet 2. mai 2018 Slik jeg ser det så er gamlehjemmet det eneste nyttige stedet for toget å gå forbi. Ellers er det vel det samme hvor toget går så lenge det ikke blir for langt. Og ja, denne dagen inneholder for mye dugnadsarbeid og unødvendige oppgaver. Hvert år like vanskelig å få med noen til å arrangere 17mai opplegget. Ingen har lyst. Og mange syntes denne dagen bare blir mas og jag.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #72 Skrevet 2. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Et 17.mai-tog som bare går 350 meter... Det blir sånn ca rundt skolegården det da. Det nekter jeg å tro på. Er denne tråden laget kun for å provosere og få i gang en diskusjon? Anonymkode: a837e...c25 Det er dessverre ikke det. Selve toget er unnagjort på 10 minutter. Ruten er kort av to grunner. 1. Dette er et lokalt tog, og barna har gått i et større tog tidligere på dagen. 2. Barnehagebarna er med å gå. Anonymkode: e2231...732
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå