AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #41 Skrevet 1. mai 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det. Det kan ha vært tankeløshet som gjorde at de valgte å snu ruten, men hvis de velger å ikke snu ruten tilbake er det ikke annet enn vrangvilje det står på. Da regner jeg med at du melder deg som frivillig for transport og pass. Det er ikke enkelt å forflytte 30-50 eldre med bevegelseshemminger. (Og PS, jeg er hverken ansatt eller pårørende til noen på sykehjemmet. Jeg er kun en objektiv utenforstående som mener dette er feil) Anonymkode: e2231...732 tviler på at ALLE er SÅ bevegelseshemmet, OG har intenst lyst å se toget OG har ingen pårørende som besøker dem på 17. mai. Du lager problemer av ingenting. Anonymkode: 4bed8...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #42 Skrevet 1. mai 2018 Så sykt kort de går! Da jeg var liten gikk vi 1,2 km fra skolen til oppmarsjplassen hvor fellestoget startet. Fellestoget går deretter ca 2,5 km. Husker at det var slitsomt i førsteklasse, deretter var det mest frustrerende at man ikke fikk plukke opp russekort :-P Anonymkode: e335a...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #43 Skrevet 1. mai 2018 Hadde jeg vært på sykehjem hadde jeg vært lykkelig over å slippe korpsmusikken. Det er ulyder i mine ører. Anonymkode: c217e...393 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #44 Skrevet 1. mai 2018 17. mai har blitt en rar dag mange steder. Forrige gang jeg flyttet havnet jeg på et sted hvor "sivile" voksne ikke fikk lov til å gå i 17. mai tog! Grunnen var at interesseorganisasjoner og ulike lag og foreninger (som spyttet mye penger inn) var de som skulle eie 17. mai toget. Så da kom de, med BMX sykler og traktorer, med klovnekostymer og med turndrakter. Det var en merkelig forestilling hvor de viktigste personene med størt oppmerksomhetsbehov skulle bejubles. På sidelinjen stod alle vi vanlige folk og kjente hardt på forventingspresset om å skulle klappe ivrig mens en høytaler fortalte at leder av denne fantastiske foreningen som haadde støttet årets 17. mai tog med 100.000 kroner var xxx.xxxx. Jeg savnet sårt å kunne få lov å gå i 17. mai toget sammen med "folk flest". 17. mai er for alle som bor i landet vårt. Det er ikke en dag for bare enkelte av oss. Anonymkode: 8e28d...7fb 6
Minlillelykke Skrevet 1. mai 2018 #45 Skrevet 1. mai 2018 Nittrist om det har blitt sånn! Her går vi samme rute jeg gikk for 25 år siden. Barnehagetoget er litt kortere. Vi har ingen sykehjem i bygda, men går forbi andre boliger og senior tune de har bygd. 2
jente 93 Skrevet 1. mai 2018 #46 Skrevet 1. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: tviler på at ALLE er SÅ bevegelseshemmet, OG har intenst lyst å se toget OG har ingen pårørende som besøker dem på 17. mai. Du lager problemer av ingenting. Anonymkode: 4bed8...c4b Nei, FAU-gruppa som har endra rute uten å tenke seg om lager problemer av ingenting. Herregud så dum du er. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #47 Skrevet 1. mai 2018 Det var dårlig av FAU! De kan umulig ha tenkt skikkelig over saken! Anonymkode: 14c11...682 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #48 Skrevet 1. mai 2018 De klarer fint den gamle ruten! Da jeg var liten parkerte vi ved skolen, gikk 3 km dit toget startet. Så gikk vi i tog i 3 km. Halvveis til skolen, stoppet vi opp ved omsorgssenteret og sang for dem. Stor stas for de eldre, og det ble en god pause for små bein. Så gikk vi i tog bort til skolen. Der var det taler, leker og mat. Det var jo et stykke å gå for de i 1.klasse, og barnehagen, men de klarte det utmerket. De barnehagebarna som ble slitne i beina fikk sitte i vognen sin som mammaen hadde med seg i tilfelle. Hvor vanskelig kan det være liksom? Skylde på at de små blir så slitne..ærlig talt. Da burde foreldene stille bedre opp for barna sine og forberede seg bedre før den store dagen. Barnet mitt og resten av gjengen i barnehagen klarte da fint å gå 4 km opp fjell uten problemer. (hun er snart ferdig med 1.klasse nå) Det ble noen få pauser klart nok, men poenget er at barn klarer mer enn foreldrene ofte tror. Og foreldre benytter muligheten til å ha noe å "unnskylde på" for å slippe unna. Sleipt.. Ta det til avisen og få en endring på dette. Å gå gjennom avisen har stor effekt altså Anonymkode: d770a...9b5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #49 Skrevet 1. mai 2018 Takk for svar alle sammen. Jeg har snakket med flere bekjente i dag, og har fått vite at dette skjer flere steder, både innen kommunen, og i andre kommuner. En bekjent fortalte at hun også har kontaktet det lokale korpset for å få mer informasjon, men hun hadde fått inntrykk av at årsaken til at de måtte korte ned rutene, og kutte ut å besøke institusjoner, skyldtes tidspress. Uansett ser det ut til at flere har engasjert seg flere steder i kommunen, og jeg håper det kommer noe ut av det. Anonymkode: e2231...732
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #50 Skrevet 1. mai 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Ja, 17. mai er for barna. Hvorfor skulle det være "skammelig"? Det må jo gjelde en veldig liten prosentandel av de eldre som ikke greier og gå eller bli trillet og som i tillegg er å friske at de har et kjempestort ønske om å se toget. Anonymkode: 4bed8...c4b Hmm...var ikke noe barn som ble drept slik at Norge kunne være selvstendig. 17.mai er ikke barnas dag! Men det stopper ikke dere egoistisk foreldre for å prøve å stjele alle røde dager for deres snørrunger! Ta deg en bolle! Anonymkode: e66d8...81e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #51 Skrevet 1. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 17. mai har blitt en rar dag mange steder. Forrige gang jeg flyttet havnet jeg på et sted hvor "sivile" voksne ikke fikk lov til å gå i 17. mai tog! Grunnen var at interesseorganisasjoner og ulike lag og foreninger (som spyttet mye penger inn) var de som skulle eie 17. mai toget. Så da kom de, med BMX sykler og traktorer, med klovnekostymer og med turndrakter. Det var en merkelig forestilling hvor de viktigste personene med størt oppmerksomhetsbehov skulle bejubles. På sidelinjen stod alle vi vanlige folk og kjente hardt på forventingspresset om å skulle klappe ivrig mens en høytaler fortalte at leder av denne fantastiske foreningen som haadde støttet årets 17. mai tog med 100.000 kroner var xxx.xxxx. Jeg savnet sårt å kunne få lov å gå i 17. mai toget sammen med "folk flest". 17. mai er for alle som bor i landet vårt. Det er ikke en dag for bare enkelte av oss. Anonymkode: 8e28d...7fb Dette er noe av det verste jeg har hørt i sammenheng med 17. mai. Å kjøpe seg plass i toget? Jeg har ikke ord for slik idioti. Anonymkode: e2231...732 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #52 Skrevet 2. mai 2018 Dette hørtes trist ut. Her går barna forbi de lokale sykehjemmene. I tillegg bytter klassene på å spise frokost på et av sykehjemmene. I år er det min datters klasse som skal møte opp kl 6.50 å spise 17 mai frokost med beboerne. Et flott tiltak! Anonymkode: 6e7d2...4d8 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #53 Skrevet 2. mai 2018 Aldri forstått hvorfor nasjonaldagen vår «tilhører» barna. De vet jo ikke engang hva vi feirer! Anonymkode: 028c0...596 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #54 Skrevet 2. mai 2018 Et 17.mai-tog som bare går 350 meter... Det blir sånn ca rundt skolegården det da. Det nekter jeg å tro på. Er denne tråden laget kun for å provosere og få i gang en diskusjon? Anonymkode: a837e...c25
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #55 Skrevet 2. mai 2018 17 mai er ikke bare for barna, men dette arrangementet er jo faktisk for barna da. De deltar og er dermed førstepri, om noen synes det er hyggelig å se på er det bare en hyggelig bieffekt Anonymkode: ca56e...687 1
EvaLena Skrevet 2. mai 2018 #56 Skrevet 2. mai 2018 Veien er vel like lang uansett hvilken vei de går. Barn klarer å gå 0.5 km, selv 1 klassinger. Kan det være at de kanskje skal møte opp på sykehjemmet tidligere/senere på dagen? Jeg vet det skjer flere steder hvor det er alt for stor rute å gå forbi de forskjellige sykehjemmene her jeg bor. Det er 2 forskjellige korps her også og de starter sammen og avslutter sammen. Jeg synes det er trist at de eldre skal ha den samme monotone hverdagen hver dag på ett sykehjem. De kjeder seg jo nærmest til døde. 2
EvaLena Skrevet 2. mai 2018 #57 Skrevet 2. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen. Jeg har snakket med flere bekjente i dag, og har fått vite at dette skjer flere steder, både innen kommunen, og i andre kommuner. En bekjent fortalte at hun også har kontaktet det lokale korpset for å få mer informasjon, men hun hadde fått inntrykk av at årsaken til at de måtte korte ned rutene, og kutte ut å besøke institusjoner, skyldtes tidspress. Uansett ser det ut til at flere har engasjert seg flere steder i kommunen, og jeg håper det kommer noe ut av det. Anonymkode: e2231...732 Her jeg bor så er korpset med fra tidlig morgen. De skal være med å spille når flagget heises på kommunehuset. De reiser rundt og spiller flere steder før og etter selve toget. Jeg snakket med flere foreldre som hadde barn i korps for noen år siden og de sto opp i 5-6 tiden og begynte dagen med å kjøre barna rundt. Foreldrene jeg snakket med sa at barna ikke var ferdig før ut på ettermiddagen. Jeg må få ærlig si at jeg er glad barna mine ikke ville gå i korps. Uansett så synes jeg sykehjem og andre institusjoner skal få ett lite besøk. De kan spille ett par låter og ferdig med det.
Lumos Skrevet 2. mai 2018 #58 Skrevet 2. mai 2018 For en skam, og kun for et par hundre meter?! Er samtlige unger bevegelseshemmet? Jeg hadde gitt klar beskjed til skole, FAU og sendt en mail til lokalavisa. Curlingforeldre altså! 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #59 Skrevet 2. mai 2018 6 minutter siden, EvaLena skrev: Her jeg bor så er korpset med fra tidlig morgen. De skal være med å spille når flagget heises på kommunehuset. De reiser rundt og spiller flere steder før og etter selve toget. Jeg snakket med flere foreldre som hadde barn i korps for noen år siden og de sto opp i 5-6 tiden og begynte dagen med å kjøre barna rundt. Foreldrene jeg snakket med sa at barna ikke var ferdig før ut på ettermiddagen. Jeg må få ærlig si at jeg er glad barna mine ikke ville gå i korps. Uansett så synes jeg sykehjem og andre institusjoner skal få ett lite besøk. De kan spille ett par låter og ferdig med det. Jeg har selv gått i, og med, korps i ca 40 år, og alle har startet å spille på slaget 7 hver 17.mai, og vært ferdige rundt kl 16-17 på ettermiddagen. Jeg elsker den travelheten, og det gjorde barna mine også. Men dette handler ikke om korpset i seg selv. Det beboerne syntes var trist, var at de ikke lenger skulle få se barnetoget gå forbi. Der har ikke korpset noen innflytelse. De må gå den ruten FAU har bestemt. Men som jeg skrev, jeg fikk vite i går at dette ikke var spesielt for vår krets, det er gjort samme endring i flere andre kretser i kommunen også, så jeg er ikke lenger sikker på at dette bare handler om tankeløshet. Det kan være at arrangementene har fått tidsbegrensninger. Jeg regner med at jeg får snakket med noen av de involverte i dag, og håper at jeg får noen svar, og at det blir en løsning på det. Anonymkode: e2231...732 1
Måbarefåsiat... Skrevet 2. mai 2018 #60 Skrevet 2. mai 2018 Så synd at de dropper sykehjemmet! Det kan ikke være gjennomtenkt. Her går toget forbi sykehjem og aldersboliger og jeg husker da gutten min gikk i første klasse. Den ekstra svingen kostet ca 1 km. Jeg var togvakt, og bar en unge under hver arm inn på torget. Skolen vår ligger langt unna og de gikk og de gikk og de gikk. Selv vi voksne var slitne - uten bmi på 35... Det å glede de eldre 17. mai er en stor del av å feire. Og ja, det er også barnas dag - og ja, barna vet godt hvorfor vi feirer. Ellers synes jeg det er mye sutring på FAU her inne. Det er som regel ikke kampvotering for å komme inn der, så bli med selv og styr det sånn som dere vil. Selv synes jeg det er en fin ting å bidra for fellesskapet, både som skolemamma og korpsmamma.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå