Gå til innhold

17.mai, bare for barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når skal man slutte med det tullet det er å hevde at 17. mai er barnas dag? Det er NORGES dag, og både for barn og voksne.

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe av det verste jeg har hørt. Du gjør helt rett i å si fra. Jeg spiller i korps, og vi stopper utenfor sykehjemmet og spiller bl.a Mellom bakkar og berg og Gud signe vårt dyre fedreland, og selv de mest senile kan teksten. Kjenner litt til ei dame som ellers aldri sier et ord, men på 17. mai både prater og synger hun. De ansatte sier at det betyr så utrolig mye for de eldre at barnetoget stopper ved sykehjemmet. De som kan og vil kommer ut på terrassen, de som ligger til sengs har ofte åpne vinduer for å høre musikken.

Anonymkode: 5974c...8f3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her går de eldre barna en litt lengre rute enn barnehagebarna, pga slitne bein. Skal sies at begge rutene er langt lengre enn 500 m da. Det er jo ikke langt. 

Fint du tar tak i det, eldre har blitt en glemt generasjon, som trenger ildsjeler for å bli ivaretatt.

Anonymkode: 404f2...66a

• Liker 3
Gjest N-Nøff
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelsen for å korte ned ruten var at den opprinnelige ruten var for lang for de minste barna.  (Barnehagebarna, som tidligere har blitt trillet i vogn når de ikke orket gå lenger.  Så det er kanskje heller foreldrene som ikke orker gå sammen med barna i toget?)
Og begrunnelsen for å snu ruten var "variasjon", de går samme rute, men motsatt vei.

Og hvorfor det gikk igjennom FAU med flertall?  Det aner jeg virkelig ikke, jeg skulle ønsket jeg var flue på veggen under det møtet, slik at jeg fikk høre hva som rørte seg i hodene på disse.

Anonymkode: e2231...732

JA, det er foreldrene som ikke gidder å trille barna. Har samtlige en såkalt BMI på over 35, kanskje, eller er de bare gjennomgående late og egoistiske? 

Erfaringsmessig er det de verste menneskene som velger å sitte i FAU, så kanskje du bør melde deg inn for å jevne ut litt og komme med litt fornuft ;)

Man lar søren meg ikke være å gå i 17.mai tog, eller korter ned på toget, fordi man ikke gidder å trille ungene i vogn! Hørt på maken. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har de vel rullestol? hvordan kommer de seg ellers rundt? Med litt planlegging går jo det fint. 

Anonymkode: 4bed8...c4b

De er på sykehjem fordi de ikke kommer seg rundt uten hjelp.

Tror du virkelig at norske sykehjem har 1:1 bemanning?

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får jo sett det om de virkelig vil og  dere planlegger litt. Trill de ned da, sett ut stoler i god tid. Alt man skal lage problemer av...

Som jeg skrev hadde det vært en mulighet hvis FAU ikke hadde snudd ruten samtidig som de kortet den ned.

Å hjelpe de eldre 50 meter er overkommelig for pleierne, å hjelpe dem 150 - 200 meter er ikke like overkommelig.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Neinøff skrev:

JA, det er foreldrene som ikke gidder å trille barna. Har samtlige en såkalt BMI på over 35, kanskje, eller er de bare gjennomgående late og egoistiske? 

Erfaringsmessig er det de verste menneskene som velger å sitte i FAU, så kanskje du bør melde deg inn for å jevne ut litt og komme med litt fornuft ;)

Man lar søren meg ikke være å gå i 17.mai tog, eller korter ned på toget, fordi man ikke gidder å trille ungene i vogn! Hørt på maken. 

Jeg satt i FAU i 4 år, og i korpsstyret i 15, så når jeg er ferdig med denne saken tror jeg at jeg har laget nok bråk for en livstid.  :ler:

• Liker 9
Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg satt i FAU i 4 år, og i korpsstyret i 15, så når jeg er ferdig med denne saken tror jeg at jeg har laget nok bråk for en livstid.  :ler:

Mange som var uenige med deg :P ? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går de eldre barna en litt lengre rute enn barnehagebarna, pga slitne bein. Skal sies at begge rutene er langt lengre enn 500 m da. Det er jo ikke langt. 

Fint du tar tak i det, eldre har blitt en glemt generasjon, som trenger ildsjeler for å bli ivaretatt.

Anonymkode: 404f2...66a

Enig med deg, 500 meter er ikke langt!  Det betyr mye for den eldre generasjon å få delta i feiringen av 17. mai selv om de bor på sykehjem og ikke kommer seg ut. Det burde også bety noe for barna og få lov til å glede de eldre.

Anonymkode: 2b2d7...a8e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og alt skal man klage på.....

Mange av de gamle er til og med demente, og har glemt at toget var der straks de har dratt.....

Anonymkode: 64c9f...66f

Selv om demente glemmer hendelsen fort, så sitter de igjen med følelsen. Altså i dette tilfellet gleden, ganske lenge. Så dette beviser jo at du ikke har kunnskapene, men spyr ut for det. 

Dette skjer innimellom at 17 mai komiteen finner opp kruttet på nytt. Har skjedd her mange ganger også. De forandrer ruten til toget, korter det ned osv. Da blir det alltid bråk, men de forandrer det ikke.

Å ikke gå 100 m for å gå forbi et sykehjem er jo helt horribelt faktisk. Her går ulike skoler og ulike korps til de forskjellige sykehjemmene etter toget er ferdig, fordi de ligger ikke i nærheten av ruta. Skulle da bare mangle. 

17 mai er folket, ikke bare barna. 

For oss foreldre som har barn på barneskolen så er det en slitsom dag med mye farting og oppgaver, men det går da det også. 

Anonymkode: 296ce...295

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Neinøff skrev:

For barna!? Ånei, du. 17.mai er i all hovedsak for de voksne, særlig utvalgte ivrige foreldre i FAU. 

Haha, så enig med deg. Jeg er selv blitt satt opp på lotteriet. Jeg er nyseparert og skal ikke engang være med barna i år. Synes det er utrolig trist å bare skulle stå på et arrangement med masse barn mens mine er reist med pappaen til besteforeldrene. Fau her er veldig ivrige på å aktivisere og pålegge arbeid på oss foreldre ellers i året, det skal være årstidsgrupper, vennegrupper, frokoster, kaffeslaberaser, innsamlingsaksjoner, overnattinger, grillparty, mammakveld/pappakveld osv. Det er blitt et rent helvete å være forelder på grunn av Fau-mafiaen. Kan de ikke bare lage noe moro for barna selv, ikke delegere så mye? Og hvor kommer disse påfunnene fra om at Fau skal ta ansvar for å aktivisere barn og foreldre på fritida?

Anonymkode: 2b445...183

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Neinøff skrev:

Mange som var uenige med deg :P ? 

Ikke så mange, men de som var uenige var veldig høylytte. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Neinøff skrev:

Erfaringsmessig er det de verste menneskene som velger å sitte i FAU

:laugh:

Anonymkode: 2b445...183

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å illustrere hva vi snakker om her.  (Dårlig illustrasjon, men den viser hvor enkelt det er å gjøre de eldre glade)

Det nederste rektangelet er sykehjemmet, det øverste er skolen.
Sort linje er den gamle ruten.
Rød linje er den nye ruten.
Grønn linje er mitt forslag.

17_mai.png.57dc0288d7394b60b6391f2063d55ef0.png

• Liker 7
Skrevet

Mange av de gamle er til og med demente, og har glemt at toget var der straks de har dratt.....

At de glemmer det med én gang har ikke noe å si, den gleden ved særlig høytidsfeiringer som bryter hverdagen er kjempeviktig og betyr noe for de. Du høres ut som en ufordragelig person, håper de som pleier deg når du blir gammel er snillere enn deg selv.

Ts, det kan godt hende de foreldrene i fau ikke engang har tenkt tanken. Si det til dem og stå på ditt, hvis de er for selvopptatte til å endre mening med en gang kan du gå til lokalavisa.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er du dum?

Her handler det om hensyn. At curlingforeldre skal ha det lettest mulig og komme med dårlige ideer er idioti.

Snu toget (Må riste påhodet jeg). I tillegg blir ikke barna skadet av å gå litt norn få ganger i året. Sutring blir det men sånn er det. Barna må lære seg å være med på ting de ikke har lyst til. 

Anonymkode: 56d4a...cbb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, jente 93 skrev:

At de glemmer det med én gang har ikke noe å si, den gleden ved særlig høytidsfeiringer som bryter hverdagen er kjempeviktig og betyr noe for de. Du høres ut som en ufordragelig person, håper de som pleier deg når du blir gammel er snillere enn deg selv.

Ts, det kan godt hende de foreldrene i fau ikke engang har tenkt tanken. Si det til dem og stå på ditt, hvis de er for selvopptatte til å endre mening med en gang kan du gå til lokalavisa.

Gå til avisa så fort som mulig, fortsatt mulig å endre det tilbake.Enda god tid😊

Anonymkode: 56d4a...cbb

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får jo sett det om de virkelig vil og  dere planlegger litt. Trill de ned da, sett ut stoler i god tid. Alt man skal lage problemer av...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har de vel rullestol? hvordan kommer de seg ellers rundt? Med litt planlegging går jo det fint. 

Kanskje meld deg som frivillig på et sykehjem så ser du hvor lett det er for de underbemannede pleierne å hjelpe eldre som selvfølgelig ikke kan gå langt, ikke kan være aleine (syk til pleier-ratio) for å sitte ute i kaldt vær (jo, kaldt vær for en 90-åring er noe annet enn dor deg som er hva, 50?). 

Herregud så mange selvsentrerte og dumme voksne det finnes.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hva vi snakker om her.  (Dårlig illustrasjon, men den viser hvor enkelt det er å gjøre de eldre glade)

Det nederste rektangelet er sykehjemmet, det øverste er skolen.
Sort linje er den gamle ruten.
Rød linje er den nye ruten.
Grønn linje er mitt forslag.

17_mai.png.57dc0288d7394b60b6391f2063d55ef0.png

Men i alle dager... Det ser ikke akkurat ut som det burde være et problem å gå den delen av den gamle ruten som leder forbi sykehjemmet...

Anonymkode: f3fd2...4a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er på sykehjem fordi de ikke kommer seg rundt uten hjelp.

Tror du virkelig at norske sykehjem har 1:1 bemanning?

Som jeg skrev hadde det vært en mulighet hvis FAU ikke hadde snudd ruten samtidig som de kortet den ned.

Å hjelpe de eldre 50 meter er overkommelig for pleierne, å hjelpe dem 150 - 200 meter er ikke like overkommelig.

Da får dere planlegge da.Trill ut de som vil sett de i stoler og trill ut de neste. Det er en prioritering. Det er sikkert flere som får besøk av pårørende også. Ser ikke problemet. Dette er skolens arrangement. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager... Det ser ikke akkurat ut som det burde være et problem å gå den delen av den gamle ruten som leder forbi sykehjemmet...

Anonymkode: f3fd2...4a4

Det er ikke det. Det kan ha vært tankeløshet som gjorde at de valgte å snu ruten, men hvis de velger å ikke snu ruten tilbake er det ikke annet enn vrangvilje det står på.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får dere planlegge da.Trill ut de som vil sett de i stoler og trill ut de neste. Det er en prioritering. Det er sikkert flere som får besøk av pårørende også. Ser ikke problemet. Dette er skolens arrangement. 

Da regner jeg med at du melder deg som frivillig for transport og pass.  Det er ikke enkelt å forflytte 30-50 eldre med bevegelseshemminger.

(Og PS, jeg er hverken ansatt eller pårørende til noen på sykehjemmet.  Jeg er kun en objektiv utenforstående som mener dette er feil)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...