AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 I går ble jeg oppriktig lei meg, og egentlig temmelig irritert, og dette har plaget meg i natt, så derfor spør jeg her: er 17. mai bare for barna? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg var på besøk på et sykehjem i går, og der var det mange eldre som var lei seg. Det skar meg virkelig i hjertet å se de triste ansiktene, og høre dem fortelle hvorfor de var så lei seg. De hadde fått høre at det lokale 17. mai toget, for første gang siden sykehjemmet ble bygget for 30 år siden, ikke skulle gå forbi sykehjemmet i år. Det å se barnetoget er et høydepunkt for mange eldre, men i år har FAU har bestemt at den vanlige ruten er for langt for de små å gå, og derfor stiller de opp toget ca 100 m unna sykehjemmet. Ruten har da blitt redusert fra ca 0,5 km til ca 350 meter. I tillegg har de også bestemt at de skal gå motsatt vei enn vanlig, bare for "variasjonen", med den konsekvensen at de mobile beboerne på sykehjemmet ikke engang har mulighet til å gå opp til krysset for å se barnetoget gå forbi, og de vil heller ikke høre musikken og barna. Selv mener jeg dette er skammelig av FAU! At de korter ned ruten er greit nok (det er merkelig at barna i dag plutselig ikke skal klare å gå ruten alle barn har gått de siste 30 årene, men men ...) men at de ikke tar seg tid til å glede den generasjonen som har bygget opp landet vårt etter krigen, og som hvert år gleder seg til å høre korpset spille, og se de glade barna veive med flaggene sine, det er ufattelig. Jeg har ikke ord for en slik selvsentrert tankegang! Hvis de ekstra 100-150 meterene er for langt å gå for de små, hvorfor måtte de snu ruten? For barna har det ingen betydning hvilken vei de går, men det har stor betydning for de eldre. Jeg kommer til å ta kontakt med skolen og korpset for å si min mening om dette, men jeg tviler på at det vil hjelpe noe. Men før jeg gjør det vil jeg høre hva dere mener. Er det virkelig slik at 17. mai er bare for barna, og er jeg helt urimelig som mener at de kunne latt være å snudd toget, slik at de mobile eldre fremdeles kunne fått se toget gå forbi. (De eldre må da gå ca 50 meter, og det er overkommelig for pleierne å hjelpe de som ikke er sengeliggende, men som vil se toget gå forbi) Anonymkode: e2231...732 24
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Skammelig! Snakk om å sy puter under armene på barna... Kontakt lokalavisen sporenstreks! Anonymkode: 7b549...5cb 24
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Høres rart ut. Nå kommer jeg fra bygda, men i alle bygdene rundt her er det vanlig at både russen og barnetoget tropper opp på sykehuset, sykehjemmene o.l. Anonymkode: 0ed70...237 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I går ble jeg oppriktig lei meg, og egentlig temmelig irritert, og dette har plaget meg i natt, så derfor spør jeg her: er 17. mai bare for barna? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg var på besøk på et sykehjem i går, og der var det mange eldre som var lei seg. Det skar meg virkelig i hjertet å se de triste ansiktene, og høre dem fortelle hvorfor de var så lei seg. De hadde fått høre at det lokale 17. mai toget, for første gang siden sykehjemmet ble bygget for 30 år siden, ikke skulle gå forbi sykehjemmet i år. Det å se barnetoget er et høydepunkt for mange eldre, men i år har FAU har bestemt at den vanlige ruten er for langt for de små å gå, og derfor stiller de opp toget ca 100 m unna sykehjemmet. Ruten har da blitt redusert fra ca 0,5 km til ca 350 meter. I tillegg har de også bestemt at de skal gå motsatt vei enn vanlig, bare for "variasjonen", med den konsekvensen at de mobile beboerne på sykehjemmet ikke engang har mulighet til å gå opp til krysset for å se barnetoget gå forbi, og de vil heller ikke høre musikken og barna. Selv mener jeg dette er skammelig av FAU! At de korter ned ruten er greit nok (det er merkelig at barna i dag plutselig ikke skal klare å gå ruten alle barn har gått de siste 30 årene, men men ...) men at de ikke tar seg tid til å glede den generasjonen som har bygget opp landet vårt etter krigen, og som hvert år gleder seg til å høre korpset spille, og se de glade barna veive med flaggene sine, det er ufattelig. Jeg har ikke ord for en slik selvsentrert tankegang! Hvis de ekstra 100-150 meterene er for langt å gå for de små, hvorfor måtte de snu ruten? For barna har det ingen betydning hvilken vei de går, men det har stor betydning for de eldre. Jeg kommer til å ta kontakt med skolen og korpset for å si min mening om dette, men jeg tviler på at det vil hjelpe noe. Men før jeg gjør det vil jeg høre hva dere mener. Er det virkelig slik at 17. mai er bare for barna, og er jeg helt urimelig som mener at de kunne latt være å snudd toget, slik at de mobile eldre fremdeles kunne fått se toget gå forbi. (De eldre må da gå ca 50 meter, og det er overkommelig for pleierne å hjelpe de som ikke er sengeliggende, men som vil se toget gå forbi) Anonymkode: e2231...732 Jeg er ikke norsk og flyttet til Norge i voksen alder. Jeg har fått inntrykk at 17. mai er bare for skolebarna, eller kanskje for FAU sånn egentlig. Pengeinnsamling. Det er ingen koselig dag lenger, man stresser seg ihjel med masse unødvendige oppgaver, barna får nesten ikke sett foreldrene sine i løpet av dagen, man må ut med masse penger, og småsøsken som ikke går på skolen, går for lut og kaldt vann. Husker jeg stod i oppvaska på skolekjøkkenet med 2 måneder gammel baby på armen. Anonymkode: 15b4c...83c 14
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 Ja, 17. mai er for barna. Hvorfor skulle det være "skammelig"? Det må jo gjelde en veldig liten prosentandel av de eldre som ikke greier og gå eller bli trillet og som i tillegg er å friske at de har et kjempestort ønske om å se toget. Anonymkode: 4bed8...c4b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skammelig! Snakk om å sy puter under armene på barna... Kontakt lokalavisen sporenstreks! Anonymkode: 7b549...5cb Lokalavisen var en god idé. Takk! 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres rart ut. Nå kommer jeg fra bygda, men i alle bygdene rundt her er det vanlig at både russen og barnetoget tropper opp på sykehuset, sykehjemmene o.l. Anonymkode: 0ed70...237 Det er slik det har vært her i alle år også, men ikke i år tydeligvis. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke norsk og flyttet til Norge i voksen alder. Jeg har fått inntrykk at 17. mai er bare for skolebarna, eller kanskje for FAU sånn egentlig. Pengeinnsamling. Det er ingen koselig dag lenger, man stresser seg ihjel med masse unødvendige oppgaver, barna får nesten ikke sett foreldrene sine i løpet av dagen, man må ut med masse penger, og småsøsken som ikke går på skolen, går for lut og kaldt vann. Husker jeg stod i oppvaska på skolekjøkkenet med 2 måneder gammel baby på armen. Anonymkode: 15b4c...83c Det kommer veldig an på hvor du feirer tror jeg, for jeg gjenkjenner ikke det du beskriver i det hele tatt. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, 17. mai er for barna. Hvorfor skulle det være "skammelig"? Det må jo gjelde en veldig liten prosentandel av de eldre som ikke greier og gå eller bli trillet og som i tillegg er å friske at de har et kjempestort ønske om å se toget. Anonymkode: 4bed8...c4b Det er mange som er dårlige til beins, men som er klare i hodet, og som har et stort ønske om å se barnetoget. I går snakket jeg med rundt 30 stykker (av 53 beboere) som var på gråten fordi de hadde fått høre om endringene. Det er en temmelig stor prosentandel. Anonymkode: e2231...732 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Og alt skal man klage på..... Mange av de gamle er til og med demente, og har glemt at toget var der straks de har dratt..... Anonymkode: 64c9f...66f 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og alt skal man klage på..... Mange av de gamle er til og med demente, og har glemt at toget var der straks de har dratt..... Anonymkode: 64c9f...66f Og derfor skal de aldri oppleve en glede i livet? Man ikke gi dem en opplevelse som gleder dem der og da? (Dette er uansett ikke relevant her, for de som bor på akkurat dette sykehjemmet er ikke demente, de er på sykehjem på grunn av somatiske plager. Blir de demente må de flyttes til et annet sykehjem med kompetanse på demens) Anonymkode: e2231...732 27
Xertio Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 Er det noen som virkelig har glede av 17mai toget så er det jo de eldre. Her jeg kommer fra går toget alltid forbi sykehjemmet tross litt variasjon i ruten ellers. Da jeg selv var liten og gikk rettet vi oss litt ekstra i ryggen, sang litt høyere og penere og smilte og vinket da vi gikk forbi der. Det var så hyggelig, de eldre var pyntet og de var så gla da vi gikk forbi og vinket tilbake til oss. Håper virkelig du tar kontakt med noen som kan ordne dette og at det blir endra. Det må vel gå an å eventuelt kombinere nedkorting av ruta med å likevel gå forbi om det absolutt plutselig trenger å kortest ned? Håper virkelig det ordner seg, og så bra at du tar tak i det 12
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og derfor skal de aldri oppleve en glede i livet? Man kan* ikke gi dem en opplevelse som gleder dem der og da? (Dette er uansett ikke relevant her, for de som bor på akkurat dette sykehjemmet er ikke demente, de er på sykehjem på grunn av somatiske plager. Blir de demente må de flyttes til et annet sykehjem med kompetanse på demens) Anonymkode: e2231...732 *jeg glemte et ord. Anonymkode: e2231...732
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og alt skal man klage på..... Mange av de gamle er til og med demente, og har glemt at toget var der straks de har dratt..... Anonymkode: 64c9f...66f For en trist holdning! Bare fordi de kanskje glemmer det etterpå betyr ikke at man ikke skal forsøke å glede de som har en demens diagnose, de opplever jo glede i øyeblikket! Anonymkode: 39e7b...836 14
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 1 minutt siden, Xertio skrev: Er det noen som virkelig har glede av 17mai toget så er det jo de eldre. Her jeg kommer fra går toget alltid forbi sykehjemmet tross litt variasjon i ruten ellers. Da jeg selv var liten og gikk rettet vi oss litt ekstra i ryggen, sang litt høyere og penere og smilte og vinket da vi gikk forbi der. Det var så hyggelig, de eldre var pyntet og de var så gla da vi gikk forbi og vinket tilbake til oss. Håper virkelig du tar kontakt med noen som kan ordne dette og at det blir endra. Det må vel gå an å eventuelt kombinere nedkorting av ruta med å likevel gå forbi om det absolutt plutselig trenger å kortest ned? Håper virkelig det ordner seg, og så bra at du tar tak i det Ja, som jeg skrev holder det med å snu ruten tilbake til den opprinnelige veien. Hvis de stiller opp på en parkeringsplass litt lenger borti gata, så er ruten fremdeles ca 350 m, men den går forbi sykehjemmet. Og jeg har samme erfaring som deg, om at de eldre er de som har mest glede av 17.mai-toget. Anonymkode: e2231...732 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For en trist holdning! Bare fordi de kanskje glemmer det etterpå betyr ikke at man ikke skal forsøke å glede de som har en demens diagnose, de opplever jo glede i øyeblikket! Anonymkode: 39e7b...836 Enig! Anonymkode: e2231...732 4
Gjest N-Nøff Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 For barna!? Ånei, du. 17.mai er i all hovedsak for de voksne, særlig utvalgte ivrige foreldre i FAU. De pålegger småbarnsforeldre å bruke hele feiringen på å stå bom stille, fast, med småbarna sine i en bod for å selge ting. De driter i barna! Og til din situasjon, hvordan kan det ha seg at det idiotiske forslaget gikk gjennom med flertall å FAU hadde møte? Er årets generasjon barn enda feitere og i dårligere form enn fra tidligere år? Hva er begrunnelsen? Jeg synes 17.mai skulle vært feiring på en slik måte at alle sørget for sin egen mat. Ikke pålegg slitne foreldre å stå og jobbe på en rød dag! Selge rundstykker og is til unger som er for slappe til å gå i tog, eller foreldre som er for slappe til å trille vogn. Nei. Hvorfor kan ikke alle få feire, også de med barn i bhg og skole? Det er ikke FINT eller GØY å kaste bort dagen på å stå på pinne for andre.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, 17. mai er for barna. Hvorfor skulle det være "skammelig"? Det må jo gjelde en veldig liten prosentandel av de eldre som ikke greier og gå eller bli trillet og som i tillegg er å friske at de har et kjempestort ønske om å se toget. Anonymkode: 4bed8...c4b Fordi 17. mai er Norges nasjonaldag. De eldre på 70-80 pluss er jo de som bygget dette landet. Og nå får de ikke sett toget fordi FAU vil tjene penger. Anonymkode: 15b4c...83c 11
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og alt skal man klage på..... Mange av de gamle er til og med demente, og har glemt at toget var der straks de har dratt..... Anonymkode: 64c9f...66f Så du leker ikke med ditt barn under tre år, dere drar ingen koselige steder med barnet, siden barnet ikke vil huske noe av det etterpå? Anonymkode: 15b4c...83c 21
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #17 Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, Neinøff skrev: Og til din situasjon, hvordan kan det ha seg at det idiotiske forslaget gikk gjennom med flertall å FAU hadde møte? Er årets generasjon barn enda feitere og i dårligere form enn fra tidligere år? Hva er begrunnelsen? Begrunnelsen for å korte ned ruten var at den opprinnelige ruten var for lang for de minste barna. (Barnehagebarna, som tidligere har blitt trillet i vogn når de ikke orket gå lenger. Så det er kanskje heller foreldrene som ikke orker gå sammen med barna i toget?) Og begrunnelsen for å snu ruten var "variasjon", de går samme rute, men motsatt vei. Og hvorfor det gikk igjennom FAU med flertall? Det aner jeg virkelig ikke, jeg skulle ønsket jeg var flue på veggen under det møtet, slik at jeg fikk høre hva som rørte seg i hodene på disse. Anonymkode: e2231...732 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 Trist! Mange eldre setter jo stor pris på å få se barnetoget! Anonymkode: 8fa54...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lokalavisen var en god idé. Takk! Det er slik det har vært her i alle år også, men ikke i år tydeligvis. Det kommer veldig an på hvor du feirer tror jeg, for jeg gjenkjenner ikke det du beskriver i det hele tatt. Det er mange som er dårlige til beins, men som er klare i hodet, og som har et stort ønske om å se barnetoget. I går snakket jeg med rundt 30 stykker (av 53 beboere) som var på gråten fordi de hadde fått høre om endringene. Det er en temmelig stor prosentandel. Anonymkode: e2231...732 Da har de vel rullestol? hvordan kommer de seg ellers rundt? Med litt planlegging går jo det fint. Anonymkode: 4bed8...c4b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #20 Skrevet 1. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi 17. mai er Norges nasjonaldag. De eldre på 70-80 pluss er jo de som bygget dette landet. Og nå får de ikke sett toget fordi FAU vil tjene penger. Anonymkode: 15b4c...83c De får jo sett det om de virkelig vil og dere planlegger litt. Trill de ned da, sett ut stoler i god tid. Alt man skal lage problemer av... Anonymkode: 4bed8...c4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå