Gå til innhold

Å være kristen i postmodernismens tidsalder


Anbefalte innlegg

Først en definisjon på hva postmodernisme er:

https://no.wikipedia.org/wiki/Postmodernisme

"I mange lærebøker fremstilles gjerne postmoderniteten negativt, blant annet fordi den synes å innebære en relativistisk holdning: Alt er relativt – alt kan være like riktig – og det er ikke så nøye hva du tror, bare det fungerer for deg."

Stemmer ikke dette her? Tenk over hvor mange mennesker ute i samfunnet som repeterer ting de har hørt som om det var sant, uten å gi det 10 sekunder betenkningstid. 

Jesus sa jeg er veien, sannheten og livet. I det ligger kjernen i kristendommen: Vi påstår at vi har sannheten. Så hvordan kan vi få fram det i en kultur som er trent til å tro at sannhet er relativ, at det ikke finnes noen absolutte sannheter, og hvor vi egentlig pr definisjon har gjort oss til guder i vår egen verden?

George Orwell sa en gang: "I en tid med løgn over alt er det å si sannheten en revolusjonær handling"

Og med den introen, så vil jeg presentere Frank Turek som er genial å høre på for nye kristne, her vil dere kjenne igjen ting dere garantert hører daglig fra folk:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, den1m said:

 

Stemmer ikke dette her? Tenk over hvor mange mennesker ute i samfunnet som repeterer ting de har hørt som om det var sant, uten å gi det 10 sekunder betenkningstid. 

 

Katekisme. 

Anonymkode: 4f47c...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst er de kristne selv som tror kun de har rett. Bullshit alt sammen. Please ikke skyld på islam nå. 

Anonymkode: 9baeb...885

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, den1m skrev:

Først en definisjon på hva postmodernisme er:

https://no.wikipedia.org/wiki/Postmodernisme

"I mange lærebøker fremstilles gjerne postmoderniteten negativt, blant annet fordi den synes å innebære en relativistisk holdning: Alt er relativt – alt kan være like riktig – og det er ikke så nøye hva du tror, bare det fungerer for deg."

Stemmer ikke dette her? Tenk over hvor mange mennesker ute i samfunnet som repeterer ting de har hørt som om det var sant, uten å gi det 10 sekunder betenkningstid. 

Jesus sa jeg er veien, sannheten og livet. I det ligger kjernen i kristendommen: Vi påstår at vi har sannheten. Så hvordan kan vi få fram det i en kultur som er trent til å tro at sannhet er relativ, at det ikke finnes noen absolutte sannheter, og hvor vi egentlig pr definisjon har gjort oss til guder i vår egen verden?

George Orwell sa en gang: "I en tid med løgn over alt er det å si sannheten en revolusjonær handling"

Og med den introen, så vil jeg presentere Frank Turek som er genial å høre på for nye kristne, her vil dere kjenne igjen ting dere garantert hører daglig fra folk:

 

 

Postmodernisme er et enormt felt. Så det blir litt latterlig når du skriver: "Tenk over hvor mange mennesker ute i samfunnet som repeterer ting de har hørt som om det var sant, uten å gi det 10 sekunder betenkningstid."

Det er veldig trendy å være imot postmodernisme om dagen, og det uten å ha lest annet enn en definisjon av det på wikipedia. Postmodernisme er en måte å tenke på, på godt og vondt, som alt annet.

Anonymkode: 91b94...9db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verst er de kristne selv som tror kun de har rett. Bullshit alt sammen. Please ikke skyld på islam nå. 

Anonymkode: 9baeb...885

islam har vi strøket fra lista over en "mulig sannhet" for lenge siden, islam får ikke vært sant.

dette "svaret" her faller i kategorien "postmodernisme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, den1m skrev:

Så du er skikkelig inne i postmodernisme, er det det du prøver å si?

Ja, jeg studerer filosofi. Dessuten har jeg ingenting imot kristendom og jeg har lest mye i bibelen. Jeg er opptatt av livsvisdom også. Ser ikke hvorfor dette skal settes så innmari opp mot hverandre. Alt med postmodernismen er selvfølgelig ikke positivt, men det er det vel ingen "skrifter" og tankeretninger som er.

Anonymkode: 91b94...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg studerer filosofi. Dessuten har jeg ingenting imot kristendom og jeg har lest mye i bibelen. Jeg er opptatt av livsvisdom også. Ser ikke hvorfor dette skal settes så innmari opp mot hverandre. Alt med postmodernismen er selvfølgelig ikke positivt, men det er det vel ingen "skrifter" og tankeretninger som er.

Anonymkode: 91b94...9db

Nå er det vel ikke det du tenker på som de positive tingene ved postmodernisme vi snakker om her, men det negative, så hva slags relevans har det du har på hjertet for det temaet jeg tar opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, den1m skrev:

Nå er det vel ikke det du tenker på som de positive tingene ved postmodernisme vi snakker om her, men det negative, så hva slags relevans har det du har på hjertet for det temaet jeg tar opp?

At du skaper falske motsetninger.

Anonymkode: 91b94...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At du skaper falske motsetninger.

Anonymkode: 91b94...9db

Jaha? Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, den1m skrev:

Jaha? Hvordan da?

Se på innlegget ditt, da vel.

Anonymkode: 91b94...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Se på innlegget ditt, da vel.

Anonymkode: 91b94...9db

Jeg ser på det... Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Postmodernisme er et enormt felt. Så det blir litt latterlig når du skriver: "Tenk over hvor mange mennesker ute i samfunnet som repeterer ting de har hørt som om det var sant, uten å gi det 10 sekunder betenkningstid."

Det er veldig trendy å være imot postmodernisme om dagen, og det uten å ha lest annet enn en definisjon av det på wikipedia. Postmodernisme er en måte å tenke på, på godt og vondt, som alt annet.

Anonymkode: 91b94...9db

Postmodernisme er en moderne religion.

Anonymkode: 1fccb...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ligger her

 

Anonymkode: 7f831...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dagen sannheten blir åpenbart for dere vil dere aldri gi slipp på den. 

Anonymkode: b2b45...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen sannheten blir åpenbart for dere vil dere aldri gi slipp på den. 

Anonymkode: b2b45...ad2

Bibelen er den største løgnen!

https://youtu.be/KHtKbIfHbh4

 

 

 

Anonymkode: 7f831...7bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen er den største løgnen!

https://youtu.be/KHtKbIfHbh4

 

 

 

Anonymkode: 7f831...7bf

Trenger ikke å se noe video. Bare de som ikke vet sannheten tror det er løgn. Søk så skal du finne. Anbefaler det. Hvordan kan du vite om du aldri søkte Herren av hele ditt hjerte? 

Anonymkode: b2b45...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke å se noe video. Bare de som ikke vet sannheten tror det er løgn. Søk så skal du finne. Anbefaler det. Hvordan kan du vite om du aldri søkte Herren av hele ditt hjerte? 

Anonymkode: b2b45...ad2

Problemet her en lære som ikke kan representere noe sanhet. Hvordan kan sanheten ligge et testament som historisk ikke holder mål. Da hjelper det lite å søke herren med hele mitt hjerte, for da kan jeg uansett velge alle religioner som har Herre/Gud og finne det som passer best.

Leser jeg bibelen med hjerte så vil jeg kunne lukke øynene for sanheten om bibelen, leser jeg bibelen med åpent sinn så ser jeg at utgangspunktet er galt og da blir resultater galt. Derfor mister skriften sin guddommelight gjennom redaktørene og motsetningene.

Rent vitenskapelig og historisk er det grunn til å tvile på bibelen. Dette har professor og forfatter Bart Ehrman belyst i sin historiske og kritiske tilnærming til bibelen.

Selv musliner søker Herren med hele sitt hjerte. Så hva betyr det at man skal søke Herren med hele sitt hjerte?  

Anonymkode: 7f831...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her en lære som ikke kan representere noe sanhet. Hvordan kan sanheten ligge et testament som historisk ikke holder mål. Da hjelper det lite å søke herren med hele mitt hjerte, for da kan jeg uansett velge alle religioner som har Herre/Gud og finne det som passer best.

Leser jeg bibelen med hjerte så vil jeg kunne lukke øynene for sanheten om bibelen, leser jeg bibelen med åpent sinn så ser jeg at utgangspunktet er galt og da blir resultater galt. Derfor mister skriften sin guddommelight gjennom redaktørene og motsetningene.

Rent vitenskapelig og historisk er det grunn til å tvile på bibelen. Dette har professor og forfatter Bart Ehrman belyst i sin historiske og kritiske tilnærming til bibelen.

Selv musliner søker Herren med hele sitt hjerte. Så hva betyr det at man skal søke Herren med hele sitt hjerte?  

Anonymkode: 7f831...7bf

Det er så mange bevis på at Gud finnes. Du skulle bare vist! Det er ikke lett å se når man ønsker så sterkt å ikke se. Slør. 

Anonymkode: b2b45...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her en lære som ikke kan representere noe sanhet. Hvordan kan sanheten ligge et testament som historisk ikke holder mål. Da hjelper det lite å søke herren med hele mitt hjerte, for da kan jeg uansett velge alle religioner som har Herre/Gud og finne det som passer best.

Leser jeg bibelen med hjerte så vil jeg kunne lukke øynene for sanheten om bibelen, leser jeg bibelen med åpent sinn så ser jeg at utgangspunktet er galt og da blir resultater galt. Derfor mister skriften sin guddommelight gjennom redaktørene og motsetningene.

Rent vitenskapelig og historisk er det grunn til å tvile på bibelen. Dette har professor og forfatter Bart Ehrman belyst i sin historiske og kritiske tilnærming til bibelen.

Selv musliner søker Herren med hele sitt hjerte. Så hva betyr det at man skal søke Herren med hele sitt hjerte?  

Anonymkode: 7f831...7bf

Muslimer gjør ikke det, når de med noen minutters googling kan finne ut at koranen er falsk, noe jeg kan dokumentere her og har gjort før. Og hvorfor trekker du inn en irrelevant type som Barth Ehrman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret ligger her

 

Anonymkode: 7f831...7bf

Vi tar William Lane Craig igjen om Ehrman og hvorfor han ikke er verdt å høre på:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...