Gå til innhold

Faddere i dåp- hvem??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal snart døpe barn nr.3, men strever med å finne faddere. 

På min side av familien er ingen døpt og ingen står i statskirken. Likevel har mine søsken vært faddere til de to første. På hans side er alle i statskirken, og hans søsken «brukt» på de to første barna. Altså  alle søsken var til begge våre to første, da vi trodde vi ikke kom til å få flere enn ett barn og ikke ville forbigå noen.

Hva gjør vi nå? Skal vi spørre venner? Samme søsken for tredje gang? Niese eller nevø?

Hvem har dere hatt som faddere til deres barn 

Anonymkode: ea6c7...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer til å velge samme på alle 😊

Anonymkode: afb4e...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Kommer til å velge samme på alle 😊

Anonymkode: afb4e...992

Velge? Du er klar over at man spør om vedkommende vil være fadder? 

Det er ikke en selvfølge det... 

Anonymkode: 60bb9...a18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ingenting å spørre de samme en gang til. Men jeg ville nok holdt meg til familiemedlemmer. Sa selv ja til å være fadder til en venninnes barn for mange år siden. Ikke lenge etter mistet vi kontakten og det føles litt dumt. Det er større mulighet for å beholde forholdet til de man er i familie med. Venner kan komme og gå.

Ingen av dere foreldres tanter eller onkler det er naturlig å spørre?  Eller som du sier, nieser eller nevøer som er litt opp i alder? Tror min kusine (6 år eldre enn meg) er en av mine faddere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2018 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Kommer til å velge samme på alle 😊

Anonymkode: afb4e...992

Din og hans nærmeste venn /venninne, som dere har mest med å gjøre..

 

Anonymkode: da5ed...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting galt i å bruke om igjen noen av de samme fadderne som tidligere. Heller ingen ting galt i å spørre venner, men jeg kjenner til mer enn ett tilfelle der venner har glidd fra hverandre (trenger ikke være noe dramatikk, bare tilfeldigheter) slik at man har svært lite kontakt noen år etter at barnet er døpt. Noen venner valgte en inngiftet svoger og en inngiftet svigerinne blant fadderne til ett av sine barn, og det var IKKE noe godt triks, da begge søsknene gjennomgikk skilsmisser før to år hadde gått..

Anonymkode: c3676...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besteforeldre eller vennepar er vel neste på lista. Det er heller ikke noe galt i å bruke de samme fadderne igjen

Anonymkode: daee5...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 22.42, Mafoyo skrev:

Gjør ingenting å spørre de samme en gang til. Men jeg ville nok holdt meg til familiemedlemmer. Sa selv ja til å være fadder til en venninnes barn for mange år siden. Ikke lenge etter mistet vi kontakten og det føles litt dumt. Det er større mulighet for å beholde forholdet til de man er i familie med. Venner kan komme og gå.

Ingen av dere foreldres tanter eller onkler det er naturlig å spørre?  Eller som du sier, nieser eller nevøer som er litt opp i alder? Tror min kusine (6 år eldre enn meg) er en av mine faddere.

Man kan ikke ha en fadder på 6 år. I kirken, må de være konfirmert. I humanistisk forbund har man ikke faddere (men kan selvsagt ha noen uoffisielt). Selv hadde jeg holdt meg til familie. Gjerne kusiner/fettere (hvis de er over 15), søsken, tanter/onkler og foreldre/besteforeldre. Mine besteforeldre er fadrene mine. Det er jeg stolt av, selv om to døde før jeg var 7 år. Min niese ble båret til dåpen av oldefar, veldig fint, og selv om han døde kort tid etter, er det noe spesielt for henne å ha med videre i livet.

Anonymkode: 43806...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke ha en fadder på 6 år. I kirken, må de være konfirmert. I humanistisk forbund har man ikke faddere (men kan selvsagt ha noen uoffisielt). Selv hadde jeg holdt meg til familie. Gjerne kusiner/fettere (hvis de er over 15), søsken, tanter/onkler og foreldre/besteforeldre. Mine besteforeldre er fadrene mine. Det er jeg stolt av, selv om to døde før jeg var 7 år. Min niese ble båret til dåpen av oldefar, veldig fint, og selv om han døde kort tid etter, er det noe spesielt for henne å ha med videre i livet.

Anonymkode: 43806...351

Du har nok rett! Jeg tror jeg blander med at det ble tatt et bilde der nevnte kusine holder meg på dåpsdagen, og at hun ble "fadder" i mitt hode. Det var hennes foreldre som var faddere. Enig i at det er best å velge familiemedlemmer, og kusiner og fettere kan, som du sier, være fine alternativer dersom de er gamle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Velge? Du er klar over at man spør om vedkommende vil være fadder? 

Det er ikke en selvfølge det... 

Anonymkode: 60bb9...a18

De har allerede sagt ja.

Anonymkode: afb4e...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2018 at 2:15 PM, AnonymBruker said:

Vi skal snart døpe barn nr.3, men strever med å finne faddere. 

På min side av familien er ingen døpt og ingen står i statskirken. Likevel har mine søsken vært faddere til de to første. På hans side er alle i statskirken, og hans søsken «brukt» på de to første barna. Altså  alle søsken var til begge våre to første, da vi trodde vi ikke kom til å få flere enn ett barn og ikke ville forbigå noen.

Hva gjør vi nå? Skal vi spørre venner? Samme søsken for tredje gang? Niese eller nevø?

Hvem har dere hatt som faddere til deres barn 

Anonymkode: ea6c7...dc4

Din bestevenninne og hans bestevenn. Dere trenger ikke flere enn to faddere til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...