Gå til innhold

Barn som bruker hijab i Norge

Barn og hijab   

104 stemmer

1. 1. Synes du det er greit at barn bruker hijab før de ha nådd puberteten?

• Ja
      10
    • Nei
      90
    • Vet ikke/kommer an på
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så ønsker jeg egentlig ingen diskusjon om islam eller om hvor tullete jodel er :rolleyes:

I dag morges dro jeg til grønlandstorget frukt og grønt for å sjekke utvalget, men da jeg skulle gå fra butikken og mot banen så jeg en mor og to døtre som virket rundt 5-8 år gamle. Alle tre bar hijab og en stor formløs kjole som dekket alt. Dette var helt nytt for meg og jeg reagerte, og som "alle" unge voksne gjør så oppretter man en post på jodel. 

Det som jeg reagerer mest på er alle de ekstremt negative tilbakemeldingene jeg fikk. Jeg er ikke ute etter å ha rett, men dette var en stor kontrast til hva jeg trodde allmenheten mente om unge barn som bar hijab (det har jo f.eks. nylig vært saker i utenlandsk media hvor hijab vurderes å bli forbudt på offentlige barneskoler i England). Totalt fikk jeg rundt 55 upvotes, men endte likevel i -1 pga stor andel av downvotes. Kommentarene ble som følger.

"Og så?"

"Ok?"

"Kan hende de valgte å ha dem på selv"

"Sikkert nettopp vært i moskeen"

"Folk er forskjellige, det er det som gjør denne bydelen spennende"

"Hva med å la folk få være i fred? Hvorfor skal vi være så egosentriske og automatisk anta at vår kultur, våre tradisjoner og våre verdier er bedre enn alle andres?"

"kan vi ikke bare la folk få leve livene sine slik de vil?"

Flere mente også at barn i som badet nakne, i bikini, eller gikk i korte shorts var verre siden de ble seksualiserte. Andre påstod at det var pga mødrene var redd for pedofili og derfor dekket til døtrene. 

Er dette virkelig representativt blant unge voksne? 

Anonymkode: db7eb...01b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At unge voksne i Oslo er tolerante ovenfor andres religion, klesvalg og verdier? Ja, heldigvis tror jeg det er ganske representativt, det gir håp for framtiden.

Anonymkode: dacbb...b91

• Liker 7
Skrevet

Varn under 18 år er ikke gamle nok til å selv ta det valget selvstendig.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

At små jenter har på seg et klesplagg som viser religiøs tilhørighet, som de når som helst kan ta av og som ikke endrer dem permanent på noe vis, det er veldig skummelt. Men at små guttebabyer får skåret vekk deler av kjønnsorganet sitt, det er selvfølgelig helt greit. 

Anonymkode: d8973...34a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at muslimske kvinner bærer hijab er for å "spare" menn for seksuelle fristelser. Det er også et symbol på hvordan kvinnen er underdanig mannen. Et kontrollsystem.

Å sette sånt på barn bør være 100% ulovlig, og barnevernet bør kobles inn umiddelbart.

Det er disse tingene vi må kjempe imot. Tenk på de stakkars barna. De har ikke gjort noe for å fortjene dette.

Anonymkode: 917c1...a83

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger ikke bruke hijab i følge islam, men nå er mye kultur også. Tenker at mødrene og barna ikke legger de samme tankene i hijab som hijabmotstandere gjør ;)

Om datteren min vil bruke hijab, vær så god. Om hun ikke vil, vær så god.

Anonymkode: 8acbf...2b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mye mote og veldig mange forskjellige motiver bak dette. Selv synes jeg det vanskeligste å forstå er de som hardnakket forsvarer at småjenter bruker bikinitopp men som samtidig angriper hijab på de samme jentene. 

Anonymkode: e721a...948

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om kontroll av jentene. Legg merke til at de som kommenterer aldri kommenterer KJØNNSFORSKJELLENE i oppdragelsen. Det fremstilles som "spennende og eksotisk og frivillig", mens det ville vært utenkelig for guttene å ha samme restriksjoner på klesvalg (de går alltid i helt vestlige klær og bader i shorts og helt vestlige klær og gjør akkurat som de vil). 

Folk burde se denne filmen om 13 år gamle Najmia slik at man forstår litt hva slags kvinnekontroll det er snakk om: 

Anonymkode: 68438...74b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de er muslimer de som svarer at det er greit med barn i hijab.

Anonymkode: 65629...df2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror de er muslimer de som svarer at det er greit med barn i hijab.

Anonymkode: 65629...df2

Mange etniske nordmenn har blitt opplært til å se på hijab som bra og ønsker å vise seg som tolerant, selvom kvinnekontrollen er helt åpenbar for de som fremdeles har evne til å tenke selv.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange etniske nordmenn har blitt opplært til å se på hijab som bra og ønsker å vise seg som tolerant, selvom kvinnekontrollen er helt åpenbar for de som fremdeles har evne til å tenke selv.

Kineserne kaller oss "baizuo". Fra wikipedia:

The word baizuo is, according to political scientist Zhang Chenchen, a Chinese word that ridicules Western "Liberal elites".[7] The term has also been used to refer to perceived double standards of the Western media, such as the alleged bias on reporting about Islamist attacks in Xinjiang.[8][9][10]

Zhang Chenchen further defined the word "baizuo" with the definition "People who only care about topics such as immigration, minorities, LGBT and the environment" and “have no sense of real problems in the real world”; they are hypocritical humanitarians who advocate for peace and equality only to “satisfy their own feeling of moral superiority”; they are “obsessed with political correctness” to the extent that they “tolerate backwards Islamic values for the sake of multiculturalism”; they believe in the welfare state that “benefits only the idle and the free riders”; they are the “ignorant and arrogant westerners” who “pity the rest of the world and think they are saviours”.[11]

Baizuo is used as an insult amongst Chinese netizens.

Anonymkode: 917c1...a83

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinnekontrollen som ligger i at kvinner må dekke seg til på overkroppen der menn går kan gå toppløse er noe som i mye større grad er undertrykkende, seksualiserende og påfører kvinner et unødvendig skam, ansvar og skyld. Det er så rart at mange fokuserer på bekledning som kan tolkes kvinneundertrykkende hos andre når man ikke ser og er opptatt av det samme hos en selv. Men man er kanskje så vant med det at man ikke ser det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinnekontrollen som ligger i at kvinner må dekke seg til på overkroppen der menn går kan gå toppløse er noe som i mye større grad er undertrykkende, seksualiserende og påfører kvinner et unødvendig skam, ansvar og skyld. Det er så rart at mange fokuserer på bekledning som kan tolkes kvinneundertrykkende hos andre når man ikke ser og er opptatt av det samme hos en selv. Men man er kanskje så vant med det at man ikke ser det?

Ja, selvsagt er kvinnekontrollen for norske kvinner i Norge verre enn i Afghanistan og Somalia. Helt enig med deg der. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvsagt er kvinnekontrollen for norske kvinner i Norge verre enn i Afghanistan og Somalia. Helt enig med deg der. 

Da er vi nok ikke enige for det er ikke det jeg sier eller mener. Jeg snakker om symbolikken som man kan tolke inn i klær.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da er vi nok ikke enige for det er ikke det jeg sier eller mener. Jeg snakker om symbolikken som man kan tolke inn i klær.

Det norske kvinner blir utsatt for er helt klart verre, så jeg er enig med deg. Kvinner fra Midt-Østen og Afrika bør være glade for at de ikke har det like ille som norske jenter som hver dag kontrolleres av sine brødre. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At små jenter har på seg et klesplagg som viser religiøs tilhørighet, som de når som helst kan ta av og som ikke endrer dem permanent på noe vis, det er veldig skummelt. Men at små guttebabyer får skåret vekk deler av kjønnsorganet sitt, det er selvfølgelig helt greit. 

Anonymkode: d8973...34a

det går an å være motstander av begge.. jeg synes ikke omskjæring er greit. jeg synes heller ikke at unger som er dekket til pga foreldrenes tro er greit. jeg jobber med asylsøkere og kjenner godt til div religioner. Nei, de kan ikke ta av plagget når som helst. de lærer at det ikke er greit å gå uten. det er forventet av dem, og enkelte av disse barna har ikke noe valg. jeg kjenner mange flotte muslimer, men må si at det jeg har lært av holdninger og kvinnesyk gjennom jobben min gjør at jeg er sterk motstander av hijab på barn. Barn vil gjøre foreldrene til lags, og en skal aldri undervurdere hvor mye skam og påbud fra ens egen famliie og kultur har å si på valgfrihet. "valgfriheten" blir ofte ikke lenger et valg lenger, ikke for en 8åring..

Anonymkode: 71ecb...bd1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barna vil det selv og foreldrene ikke henger over dem og gir dem dårlig samvittighet hvis de ikke bruker det, synes jeg det er helt greit. Så et bittelite barn for ikke lenge siden som gikk med hijab, hun kan ikke ha vært eldre enn datteren min som er 1,5 år - det synes jeg var drøyt. Svart hijab og svarte klær. Synes det var litt trist å se et så lite barn som sannsynligvis heller foretrakk friske, fine farger bli kledd i helt svart. 

Anonymkode: 10802...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At unge voksne i Oslo er tolerante ovenfor andres religion, klesvalg og verdier? Ja, heldigvis tror jeg det er ganske representativt, det gir håp for framtiden.

Anonymkode: dacbb...b91

Sharia? 

Anonymkode: c7273...fc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge barna vil det selv og foreldrene ikke henger over dem og gir dem dårlig samvittighet hvis de ikke bruker det, synes jeg det er helt greit. Så et bittelite barn for ikke lenge siden som gikk med hijab, hun kan ikke ha vært eldre enn datteren min som er 1,5 år - det synes jeg var drøyt. Svart hijab og svarte klær. Synes det var litt trist å se et så lite barn som sannsynligvis heller foretrakk friske, fine farger bli kledd i helt svart. 

Anonymkode: 10802...8d2

Jentene skal jo gjemmes bort så tidlig som mulig i mange kulturer. Det er jo en av de viktigste grunnene til at landene er så fattige som de er. Halvparten av befolkningen blir foret med at de kommer til helvete eller blir voldtatt slik som vestlige jenter dersom de ikke pakkes inn og kontrolleres. Tragisk rett og slett. Og disse holdningene brer om seg i det norske samfunnet også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sharia? 

Anonymkode: c7273...fc7

Ja, sharia gir håp for fremtiden. Mer sharia og kvinnekontroll betyr mer mangfold og konservativ religion. Helt fantastisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...