Gå til innhold

Bytte ut bil- elbil? Nygammel diesel? Hjelp!


atropos

Anbefalte innlegg

Vi blir flere i familien og må se på 7 setere. Vi kan få rundt 100 for den gamle dieselbilen vår, så jeg har titta på andre biler i samme prisklasse slik så jeg slipper å ta opp billån. Men så sniker det seg inn en tanke om at vi kanskje burde ta opp det lånet. Kjøpe en tesla med plass til alle unga... hva tror dere? Det er så mye skriverier i avisa om dagen om st diesel er helt utdatert og elbil er det nye, så blir påvirket kjenner jeg. 

Og hvor mye må man beregne å betale på et lån for en av de 7 seter teslaene? De ser jo helt ville ut, men har hørt at lånene er veldig gunstige på de... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit i batteribil og kjør diesel! Å kjøpe Tesla er risikosport på høyt nivå, etter hva som kan leses om de!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2018 at 10:45 PM, tdm900 said:

Drit i batteribil og kjør diesel! Å kjøpe Tesla er risikosport på høyt nivå, etter hva som kan leses om de!

Tull. Vedkommende har ikke peiling på hva han snakker om. Om TS kjøper en Model X vil vedkommende ikke angre. Fantastisk bil. 

Endret av Quakecry
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Quakecry skrev:

Tull. Vedkommende har ikke peiling på hva han snakker om. 

😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 said:

😂😂

Nei, du har ikke det. Det er derimot risikosport å kjøpe en diesel bil idag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil eller diesel kommer jo an på hvor dere bor og kjøremønsteret deres. Det har å gjøre med ladestasjoner, bompenger, parkering osv. Men ville ikke kjøpt en ny tesla eller annen bil til samme pris når dere har 100 000 i kapital og er en stor barnefamilie. Heller slippe å ta opp lån og heller bruke opp bilen. Men det er min mening. 

Anonymkode: d822a...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Quakecry skrev:

Nei, du har ikke det. Det er derimot risikosport å kjøpe en diesel bil idag. 

Beklager å måtte si det, men du har nok litt feil! Diesel kommer til å leve lenge når de kommer med siste utgave av motorisering. Da er lufta som kommer ut bak renere enn den som blir sugd inn. Dèt klarer ikke en batteribil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Beklager å måtte si det, men du har nok litt feil! Diesel kommer til å leve lenge når de kommer med siste utgave av motorisering. Da er lufta som kommer ut bak renere enn den som blir sugd inn. Dèt klarer ikke en batteribil!!

Sånn som bilprodusentene har jukset med utslippstallene i årevis for å lure politikerne til å tro at diesel er miljøvennlig. Så ble svindelen avslørt. De har snytt staten for milliarder i avgifter og mistet enhver troverdighet. Selv NAF tror jo at dieselbilen er død.

Anonymkode: 33747...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som bilprodusentene har jukset med utslippstallene i årevis for å lure politikerne til å tro at diesel er miljøvennlig. Så ble svindelen avslørt. De har snytt staten for milliarder i avgifter og mistet enhver troverdighet. Selv NAF tror jo at dieselbilen er død.

Anonymkode: 33747...51d

NAF har jeg aldri klart å ta helt seriøst😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 19.48, atropos skrev:

Vi blir flere i familien og må se på 7 setere. Vi kan få rundt 100 for den gamle dieselbilen vår, så jeg har titta på andre biler i samme prisklasse slik så jeg slipper å ta opp billån. Men så sniker det seg inn en tanke om at vi kanskje burde ta opp det lånet. Kjøpe en tesla med plass til alle unga... hva tror dere? Det er så mye skriverier i avisa om dagen om st diesel er helt utdatert og elbil er det nye, så blir påvirket kjenner jeg. 

Og hvor mye må man beregne å betale på et lån for en av de 7 seter teslaene? De ser jo helt ville ut, men har hørt at lånene er veldig gunstige på de... 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke sjekker nettsiden deres selv?

Hvis man velger Model X (antar det er den du vil ha), med minst batteripakke og syv seter koster den 699 620. Hvis du bruker deres lån til 2.49 nominell rente (3.24% effektiv) vil det koste deg 5350 i måneden (merk at det kreves 244 876 i egenkapital da). Sammenlign det med Sbanken som har 4.55% effektiv rente på "Grønt Billån" med 80% finansiering så ser du at det er litt bedre men ikke fantastisk. Renten er heller ikke låst på Tesla.  

Det beste argumentet for å kjøpe en Tesla til familien er sikkerhet. Det er en ny premiumbil med fantastiske deformasjonssoner. En syvseter diesel til 100 000 er en dødsfelle. 

Hvis du klarer deg med Model S ville jeg kjøpt en brukt en. Den økte renten med andre lån vil være lavere enn besparelsen ved at bilen er billigere.Du får en 2013 model S til 400 000 med 7 seter. Merk at de to setene ekstra er barneseter i bagasjerommet eller noe (har ikke spesielt greie på Tesla). Da trenger dere ca 80 000 i egenkapital og med 8 års lån (tror det er det Tesla tilbyr) koster det ca 4000 i måneden for billånet.

Om EL-bil likevel lønner seg kommer jo an på om dere kjører mye, om dere kjører langt, hvor mye vedlikehold bilene deres krever og mulighet for gratis lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke sjekker nettsiden deres selv?

Hvis man velger Model X (antar det er den du vil ha), med minst batteripakke og syv seter koster den 699 620. Hvis du bruker deres lån til 2.49 nominell rente (3.24% effektiv) vil det koste deg 5350 i måneden (merk at det kreves 244 876 i egenkapital da). Sammenlign det med Sbanken som har 4.55% effektiv rente på "Grønt Billån" med 80% finansiering så ser du at det er litt bedre men ikke fantastisk. Renten er heller ikke låst på Tesla.  

Det beste argumentet for å kjøpe en Tesla til familien er sikkerhet. Det er en ny premiumbil med fantastiske deformasjonssoner. En syvseter diesel til 100 000 er en dødsfelle. 

Hvis du klarer deg med Model S ville jeg kjøpt en brukt en. Den økte renten med andre lån vil være lavere enn besparelsen ved at bilen er billigere.Du får en 2013 model S til 400 000 med 7 seter. Merk at de to setene ekstra er barneseter i bagasjerommet eller noe (har ikke spesielt greie på Tesla). Da trenger dere ca 80 000 i egenkapital og med 8 års lån (tror det er det Tesla tilbyr) koster det ca 4000 i måneden for billånet.

Om EL-bil likevel lønner seg kommer jo an på om dere kjører mye, om dere kjører langt, hvor mye vedlikehold bilene deres krever og mulighet for gratis lading. 

Tja, jeg pendler langt da, så er evnt nødt til å ha en elbil som har en del rekkevidde. 

Hvorfor er en dieselbil til 100 000 en dødsfelle? Man kan jo få mange biler med 7 seter som ikke er så veldig gamle til rundt den prisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, atropos skrev:

Tja, jeg pendler langt da, så er evnt nødt til å ha en elbil som har en del rekkevidde. 

Hvorfor er en dieselbil til 100 000 en dødsfelle? Man kan jo få mange biler med 7 seter som ikke er så veldig gamle til rundt den prisen? 

Hvor langt pendler du? Kan du lade på jobb? Selv en billig elbil som Renault Zoe klarer jo 12 mil på en lading. I den billigste model X klarer du vel å komme deg 25 mil minimum (om vinteren). 

Jeg må innrømme jeg så litt for fort på syvseterne på finn. Det er faktisk et par gode biler der som er trygge. Så bare de første resultatene som var Opel Safira fra 2000. Men ser nå at hvis man går opp til 130 000 får man VW Touran eller Pegeut 5008 i 2010 modell. De er jo relativt trygge biler med alt man forventer av moderne sikkerhetsutstyr.

Begge to har hengerfeste, noe jeg antar man må ha i slike små syvsetere (det finnes jo ingen plass man trygt kan oppbevare bagasje).

Tenk på det slik. Kjøper du en 7-seter diesel til 130 000 har du minst 270 000 du kan bruke på vedlikehold, bompenger og drivstoff. Hvis du sammenligner med model X med mest batteri vil du ha 1.1 millioner kroner du kan bruke før den koster det samme. Det blir mange bomringer og mye diesel. 

Hvor du bor har litt å si da. I små byer vil ikke diesel bli forbudt med det første. Men i de store byene er det jo en viss fare for midlertidige forbud. 

Jeg ville muligens ventet med å kjøpe EL-bil. Det finnes ingen brukte model X til salgs på finn. Om et par år kommer det nok noen. Faren med å vente er jo at hvis det kommer moms på elbiler hopper prisen opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvor langt pendler du? Kan du lade på jobb? Selv en billig elbil som Renault Zoe klarer jo 12 mil på en lading. I den billigste model X klarer du vel å komme deg 25 mil minimum (om vinteren). 

Jeg må innrømme jeg så litt for fort på syvseterne på finn. Det er faktisk et par gode biler der som er trygge. Så bare de første resultatene som var Opel Safira fra 2000. Men ser nå at hvis man går opp til 130 000 får man VW Touran eller Pegeut 5008 i 2010 modell. De er jo relativt trygge biler med alt man forventer av moderne sikkerhetsutstyr.

Begge to har hengerfeste, noe jeg antar man må ha i slike små syvsetere (det finnes jo ingen plass man trygt kan oppbevare bagasje).

Tenk på det slik. Kjøper du en 7-seter diesel til 130 000 har du minst 270 000 du kan bruke på vedlikehold, bompenger og drivstoff. Hvis du sammenligner med model X med mest batteri vil du ha 1.1 millioner kroner du kan bruke før den koster det samme. Det blir mange bomringer og mye diesel. 

Hvor du bor har litt å si da. I små byer vil ikke diesel bli forbudt med det første. Men i de store byene er det jo en viss fare for midlertidige forbud. 

Jeg ville muligens ventet med å kjøpe EL-bil. Det finnes ingen brukte model X til salgs på finn. Om et par år kommer det nok noen. Faren med å vente er jo at hvis det kommer moms på elbiler hopper prisen opp. 

Jeg bor i en middels stor by på Østlandet uten bomringer (ihvertfall for nå). Pendler til sammen 80 km hver dag til nabobyen på jobb. Så ser nå at elbil utgår pga rekkevidde 🙈 Sjansen for at dieselbiler bli forbudt her med det første er også veldig liten tror jeg. Det er såpass mange som pendler lange avstander og relativt dårlig kollektivtilbud. (Ihvertfall til utkantene) 

Har kikket på Peugeot 5008 og Ford s-max som aktuelle biler. Jeg har før hatt wv sharan, og det var en lang elektronikkfeil etter den andre, så litt skeptisk til wag kjenner jeg. Og ja, det blir nok hengerfeste og takgrind/boks til bagasje ja👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, atropos skrev:

Jeg bor i en middels stor by på Østlandet uten bomringer (ihvertfall for nå). Pendler til sammen 80 km hver dag til nabobyen på jobb. Så ser nå at elbil utgår pga rekkevidde 🙈 Sjansen for at dieselbiler bli forbudt her med det første er også veldig liten tror jeg. Det er såpass mange som pendler lange avstander og relativt dårlig kollektivtilbud. (Ihvertfall til utkantene) 

Har kikket på Peugeot 5008 og Ford s-max som aktuelle biler. Jeg har før hatt wv sharan, og det var en lang elektronikkfeil etter den andre, så litt skeptisk til wag kjenner jeg. Og ja, det blir nok hengerfeste og takgrind/boks til bagasje ja👍

80 kilometer klarer jo alle elbiler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

80 kilometer klarer jo alle elbiler...

Oi! Ja, jeg kimsa. Leste km istedet for mil i svaret ditt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tdm900 skrev:

Beklager å måtte si det, men du har nok litt feil! Diesel kommer til å leve lenge når de kommer med siste utgave av motorisering. Da er lufta som kommer ut bak renere enn den som blir sugd inn. Dèt klarer ikke en batteribil!!

Da regner jeg med at vi kan sette bilene våre i hver vår garasje, lukke den og la bilene gå på tomgang? 

Uansett utslipp ellers vil det bli utslipp av CO2 med forbrenning av fossilt brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Da regner jeg med at vi kan sette bilene våre i hver vår garasje, lukke den og la bilene gå på tomgang

Uansett utslipp ellers vil det bli utslipp av CO2 med forbrenning av fossilt brennstoff.

Hvor vil du gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Illuminatum skrev:

Da regner jeg med at vi kan sette bilene våre i hver vår garasje, lukke den og la bilene gå på tomgang? 

Uansett utslipp ellers vil det bli utslipp av CO2 med forbrenning av fossilt brennstoff.

 

17 timer siden, tdm900 skrev:

Hvor vil du gjøre det?

 

På 30.4.2018 den 20.26, tdm900 skrev:

Beklager å måtte si det, men du har nok litt feil! Diesel kommer til å leve lenge når de kommer med siste utgave av motorisering. Da er lufta som kommer ut bak renere enn den som blir sugd inn. Dèt klarer ikke en batteribil!!

Se det uthevede.

Anonymkode: b0a71...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Se det uthevede.

Anonymkode: b0a71...c6f

Ja, og så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla ville jeg ikke kjøpt, siden det stadig spekuleres i at de kan gå konkurs snart. Men det kommer jo stadig flere EL-biler fra andre merker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...