Gå til innhold

Oppgaver i bryllup - jeg synes ikke dette er greit!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt i overkant av bruden. 

Men samtidig kan jeg forstå henne. Om mannen er forlover blir jo han opptatt på og rundt dagen, så det er fint å gi deg en rolle i bryllupet. Og når du er positiv, smilende og hjelpsom, er det jo mulig at hun tenker at du setter pris på å hjelpe til, og derfor legger til flere oppgaver? 

Om det blir for mye må du si fra med en gang. Fungerer dårlig å være ja-menneske, for så å angre seg og ikke synes det er greit i etterkant. Det er ikke en god situasjon for noen parter. 

Anonymkode: 9e292...ab1

EN rolle? Hva med 15?? Det er for mye!

Anonymkode: 75dc5...d0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, O.G. skrev:

Nja, det er en uting å be budne gjester om tjenester under bryllupet.

Da må vi bare være enige om å være uenige. Jeg mener bryllup hadde vært triste saker uten forlovere, innslag i kirken, gavebord, kaker og taler. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må vi bare være enige om å være uenige. Jeg mener bryllup hadde vært triste saker uten forlovere, innslag i kirken, gavebord, kaker og taler. 

Anonymkode: 9e292...ab1

Innslag i kirken bør man betale musikere for.

Gavebordet aner jeg ikke hvordan man gjør det, men hvis det er en langvarig greie, så for all del ikke be den personen om så veldig mye annet.

Taler, er det ikke forloverne og foreldre som skriver og snakker?

Kaker bestiller man vel selv hos bakeren? Hvis man ber venner om å lage kake, så håper jeg de forstår at det er kostbart og ikke forvente mer fra den kanten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at min mann skal være forlover i et bryllup til sin fetter nå i mai, og jeg er også invitert. I den anledning har bruden spurt meg om jeg kan hjelpe litt til. De har et forholdsvis lavt budsjett og er veldig avhengige av hjelp for å få gjennomført bryllupet slik de vil ha det. Det hele startet med at jeg ble spurt om å bake, noe jeg selvfølgelig sa ja til - det skulle jo bare mangle. Så kom forespørselen om jeg kunne ta ansvar for gavebordet, noe jeg også synes bare var hyggelig å kunne bidra med. Men etter det har det bare ballet på seg. Nå skal jeg i tillegg pynte i kirken og ta ansvar for å få med pynten fra kirken og sette den på plass i lokalet. I tillegg har bruden bedt meg om å fremføre en sang i kirken, og nå kom det jammen meg en forespørsel om jeg kan være med dagen før og sette ut bord og dekke dem, samt være med på rydding dagen etter. I tillegg mente bruden nå at hvis jeg først skulle bake én kake, kunne jeg jo kanskje lage to i samme slengen... Jeg unner jo selvfølgelig brudeparet sitt drømmebryllup, og har jo derfor sagt ja til alt dette, men jeg kjenner at dette rett og slett bare blir stress. Det hele toppet seg da vi var i utdrikningslag til bruden for noen uker siden, og jeg fant ut at ingen av de andre vennene hennes (foruten forloveren) har fått noen oppgaver overhodet. Jeg føler meg nærmest som en lakei, og er veldig usikker på om jeg skal ta dette opp med bruden. Jeg synes jo på ingen måte at det er greit å be én person om å gjøre så mye, men det er jo jeg selv som har sagt ja, og jeg vil jo ikke stresse bruden mer enn nødvendig så nærme bryllupet. What to do? Har jeg rett og slett bare melet min egen kake her? 

Anonymkode: a1500...a7f

Si at du er syk og la være å gjøre noen ting. Det der er skikkelig drittoppførsel, ikke finn deg i det. Hun valser rett over deg fordi du lar henne gjøre det. Dropp dama og ønsk henne et fint bryllup. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Innslag i kirken bør man betale musikere for.

Gavebordet aner jeg ikke hvordan man gjør det, men hvis det er en langvarig greie, så for all del ikke be den personen om så veldig mye annet.

Taler, er det ikke forloverne og foreldre som skriver og snakker?

Kaker bestiller man vel selv hos bakeren? Hvis man ber venner om å lage kake, så håper jeg de forstår at det er kostbart og ikke forvente mer fra den kanten.

 

Jeg har vært i 40-50 bryllup. 

Innslag i kirken er en nær og viktig oppgave - en søster som leser et bibelvers, eller en god venn som spiller eller synger. Jeg har aldri vært med på at noen har leid inn noen, det hadde føltes upersonlig og fjernt. 

Gavebordet er det normalt 2-3 venner som tar seg av. Det skal pakkes opp og kategoriseres, det skjer normalt mens brudeparet er på fotografering, og øvrige gjester mingler eller slapper av litt. 

Taler er jo også en tjeneste. Og om noe er det dette flest føler seg presset til og ukomfortabel med i et bryllup.

Toastmaster må man ha. Har aldri vært med på at denne er innleid, det hadde føltes veldig rart. Jeg har selv hatt rollen fire ganger. Og det er vanvittig mye jobb. 

Med unntak av bryllupskaken som nesten alltid har vært kjøpt, pleier det å være utelukkende hjemmebakte kaker på kakebordet. dette går jo opp i opp over tid. Jeg har bakt til flere bryllup enn det ble bakt til mitt, men det er en oppgave jeg koser meg stort med, og det er jo virkelig snakk om småpenger. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i 40-50 bryllup. 

Innslag i kirken er en nær og viktig oppgave - en søster som leser et bibelvers, eller en god venn som spiller eller synger. Jeg har aldri vært med på at noen har leid inn noen, det hadde føltes upersonlig og fjernt. 

Gavebordet er det normalt 2-3 venner som tar seg av. Det skal pakkes opp og kategoriseres, det skjer normalt mens brudeparet er på fotografering, og øvrige gjester mingler eller slapper av litt. 

Taler er jo også en tjeneste. Og om noe er det dette flest føler seg presset til og ukomfortabel med i et bryllup.

Toastmaster må man ha. Har aldri vært med på at denne er innleid, det hadde føltes veldig rart. Jeg har selv hatt rollen fire ganger. Og det er vanvittig mye jobb. 

Med unntak av bryllupskaken som nesten alltid har vært kjøpt, pleier det å være utelukkende hjemmebakte kaker på kakebordet. dette går jo opp i opp over tid. Jeg har bakt til flere bryllup enn det ble bakt til mitt, men det er en oppgave jeg koser meg stort med, og det er jo virkelig snakk om småpenger. 

Anonymkode: 9e292...ab1

Vel, men fikk de her som gjorde ditt og datt som du snakker om masse andre oppgaver i tillegg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært i 40-50 bryllup. 

Innslag i kirken er en nær og viktig oppgave - en søster som leser et bibelvers, eller en god venn som spiller eller synger. Jeg har aldri vært med på at noen har leid inn noen, det hadde føltes upersonlig og fjernt. 

Gavebordet er det normalt 2-3 venner som tar seg av. Det skal pakkes opp og kategoriseres, det skjer normalt mens brudeparet er på fotografering, og øvrige gjester mingler eller slapper av litt. 

Taler er jo også en tjeneste. Og om noe er det dette flest føler seg presset til og ukomfortabel med i et bryllup.

Toastmaster må man ha. Har aldri vært med på at denne er innleid, det hadde føltes veldig rart. Jeg har selv hatt rollen fire ganger. Og det er vanvittig mye jobb. 

Med unntak av bryllupskaken som nesten alltid har vært kjøpt, pleier det å være utelukkende hjemmebakte kaker på kakebordet. dette går jo opp i opp over tid. Jeg har bakt til flere bryllup enn det ble bakt til mitt, men det er en oppgave jeg koser meg stort med, og det er jo virkelig snakk om småpenger. 

Anonymkode: 9e292...ab1

Så fint da. Men at EN person skal gjøre nesten alt dette er bare galskap. Da får brudeparet heller bruke penger på å leie inn folk så får det bare bli upersonlig da.

Anonymkode: 75dc5...d0b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint da. Men at EN person skal gjøre nesten alt dette er bare galskap. Da får brudeparet heller bruke penger på å leie inn folk så får det bare bli upersonlig da.

Anonymkode: 75dc5...d0b

Det er jo det de ikke har råd til ifølge HI, så de må plage gjestene med diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var drøyt! 

Men ikke tenk at bruden er frekk, for kanskje har hun bare mistet oversikt og er stresset!

Men for guds skyld, du skal bake kake kvelden før og du skal IKKE hjelpe til å rydde etter festen! Det var liksom det som gjorde det fra litt mye til helt krise! 

Det må du klare å komme deg unna! Vær ærlig, si at det blir litt mye! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint da. Men at EN person skal gjøre nesten alt dette er bare galskap. Da får brudeparet heller bruke penger på å leie inn folk så får det bare bli upersonlig da.

Anonymkode: 75dc5...d0b

Og det har jeg allerde sagt at jeg er helt enig i :)

Jeg ba en person om tre ting, fordi hun var så positiv, og ønsket mer å gjøre. Særlig da mannen hennes sa til min mann at hun satt så stor pris på dette. 

Nettopp derfor jeg velger å være en annen stemme i denne tråden. Når man opplever at den andre personen er kjempepositiv og svarer ja, kan det være vanskelig å fange opp at det ikke er helt greit likevel. Så mitt råd til TS er ærlighet, det er lov å ta en telefon og si at det blir litt mye. 

Anonymkode: 9e292...ab1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 

Jeg innser jo selv at dette er min egen feil og at jeg burde ha satt en grense for lenge siden. Jeg er innstilt på å gjøre alt, men hadde jo håpet at bruden selv kanskje ville fordele oppgavene blant flere av oss. Vi er ikke veldig nære, men ingen av de andre som var i utdrikningslaget hadde fått noen oppgaver som helst, med unntak av en som er make up-artist og skal sminke bruden på selve dagen. Problemet er jo at jeg ikke har sagt ifra, og derfor ikke vil lage bråk når det bare er noen uker igjen til bryllupet. Hadde sikkert blitt rimelig stresset selv om jeg var brud og folk begynte å si fra seg oppgaver (selv om jeg liker å tro at jeg ikke ville ha lagt så mye ansvar på én person). Hvis alle gjestene som har sagt ja til invitasjonen kommer, blir vi 94 stykker, og jeg aner jo ikke hvor mye tid disse gavegreiene vil ta. En stor del av selskapet er jo min manns slekt, og jeg hadde håpet at vi kunne kose oss sammen denne dagen, selv om jeg tviler litt på om det blir så mye tid til det for min del nå :P 

Jeg lurte i grunn på om det bare var meg som reagerte på dette eller om det var vanlig at én person gjorde så mye. Jeg tror nok jeg kommer til å hinte litt til bruden om å kanskje fordele litt bedre i forkant, men om hun ikke tar hintet så tar jeg det heller opp med henne i etterkant. Jeg ønsker ikke å stresse henne nå før den store dagen hennes, jeg vil jo at de skal få det så perfekt som mulig. 

Anonymkode: a1500...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var drøy! Vi valgte også lav budsjett bryllup men gjorde mye av jpbben selv. Både mannen og jeg er/var i restaurant bransjen, så vi hadde godt nettverk. Dekking gjorde vi selv. De som spirte fikk beskjed om at lokalet var åpent fra ett klokkeslett til ett annet. Ingen av oppgavene var påtvunget, og de som ønsket å hjelpe til ble ikke bedt om mer! Vår hjelpere fikk også forsyne seg av gjenværende bar varer, mineral vann og snacks. Kokk og servitører fikk betalt. Velger man lavt budsjett må man ta mye jobb selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Jeg innser jo selv at dette er min egen feil og at jeg burde ha satt en grense for lenge siden. Jeg er innstilt på å gjøre alt, men hadde jo håpet at bruden selv kanskje ville fordele oppgavene blant flere av oss. Vi er ikke veldig nære, men ingen av de andre som var i utdrikningslaget hadde fått noen oppgaver som helst, med unntak av en som er make up-artist og skal sminke bruden på selve dagen. Problemet er jo at jeg ikke har sagt ifra, og derfor ikke vil lage bråk når det bare er noen uker igjen til bryllupet. Hadde sikkert blitt rimelig stresset selv om jeg var brud og folk begynte å si fra seg oppgaver (selv om jeg liker å tro at jeg ikke ville ha lagt så mye ansvar på én person). Hvis alle gjestene som har sagt ja til invitasjonen kommer, blir vi 94 stykker, og jeg aner jo ikke hvor mye tid disse gavegreiene vil ta. En stor del av selskapet er jo min manns slekt, og jeg hadde håpet at vi kunne kose oss sammen denne dagen, selv om jeg tviler litt på om det blir så mye tid til det for min del nå :P 

Jeg lurte i grunn på om det bare var meg som reagerte på dette eller om det var vanlig at én person gjorde så mye. Jeg tror nok jeg kommer til å hinte litt til bruden om å kanskje fordele litt bedre i forkant, men om hun ikke tar hintet så tar jeg det heller opp med henne i etterkant. Jeg ønsker ikke å stresse henne nå før den store dagen hennes, jeg vil jo at de skal få det så perfekt som mulig. 

Anonymkode: a1500...a7f

Jeg synes det er helt innafor å legge frem et forslag om å fordele oppgavene litt. Jeg gifter meg nå denne sommeren/høsten, og sliter med å spørre folk om noe så enkelt om de vil ta med en kake eller dele ut kirkeprogram. Føler jo at alt er mitt og mannens ansvar, men har heldigvis en stor gjeng som ønsker å hjelpe. 

Jeg synes at hun har lagt for mye på bare en person. Grunnen til at hun valgte akkurat deg vet jeg ikke, men synes det uansett blir feil at du ikke får tid til å være gjest. 

Anonymkode: 3672b...93c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Det har seg slik at min mann skal være forlover i et bryllup til sin fetter nå i mai, og jeg er også invitert. I den anledning har bruden spurt meg om jeg kan hjelpe litt til. De har et forholdsvis lavt budsjett og er veldig avhengige av hjelp for å få gjennomført bryllupet slik de vil ha det. Det hele startet med at jeg ble spurt om å bake, noe jeg selvfølgelig sa ja til - det skulle jo bare mangle. Så kom forespørselen om jeg kunne ta ansvar for gavebordet, noe jeg også synes bare var hyggelig å kunne bidra med. Men etter det har det bare ballet på seg. Nå skal jeg i tillegg pynte i kirken og ta ansvar for å få med pynten fra kirken og sette den på plass i lokalet. I tillegg har bruden bedt meg om å fremføre en sang i kirken, og nå kom det jammen meg en forespørsel om jeg kan være med dagen før og sette ut bord og dekke dem, samt være med på rydding dagen etter. I tillegg mente bruden nå at hvis jeg først skulle bake én kake, kunne jeg jo kanskje lage to i samme slengen... Jeg unner jo selvfølgelig brudeparet sitt drømmebryllup, og har jo derfor sagt ja til alt dette, men jeg kjenner at dette rett og slett bare blir stress. Det hele toppet seg da vi var i utdrikningslag til bruden for noen uker siden, og jeg fant ut at ingen av de andre vennene hennes (foruten forloveren) har fått noen oppgaver overhodet. Jeg føler meg nærmest som en lakei, og er veldig usikker på om jeg skal ta dette opp med bruden. Jeg synes jo på ingen måte at det er greit å be én person om å gjøre så mye, men det er jo jeg selv som har sagt ja, og jeg vil jo ikke stresse bruden mer enn nødvendig så nærme bryllupet. What to do? Har jeg rett og slett bare melet min egen kake her? 

Anonymkode: a1500...a7f

Nei, tvert om. Du har vel snarere redd senga di selv.

Selv om du har sagt ja kan jeg ikke helt skjønne at bruden har fått deg til å be ett menneske om så mange tjenester. Det jeg ville gjort om jeg var i dine sko: ring henne og si at du innser at du har gapt over for mye, og at du trenger hjelp. Spør om det er ok at du kontakter noen av hennes venninner og forsøker å få delt noen av oppgavene med dem. Om alle får bare én oppgave hver vil det jo være nokså overkommelig?

Anonymkode: 1444b...438

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i 40-50 bryllup. 

 

Anonymkode: 9e292...ab1

Oi. 

Jeg kjenner masse mennesker, men jeg har aldri vært i andre bryllup enn mitt eget. Er det vanlig å ha vært i så mange bryllup? 

Anonymkode: a0284...3fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det har jeg allerde sagt at jeg er helt enig i :)

Jeg ba en person om tre ting, fordi hun var så positiv, og ønsket mer å gjøre. Særlig da mannen hennes sa til min mann at hun satt så stor pris på dette. 

Nettopp derfor jeg velger å være en annen stemme i denne tråden. Når man opplever at den andre personen er kjempepositiv og svarer ja, kan det være vanskelig å fange opp at det ikke er helt greit likevel. Så mitt råd til TS er ærlighet, det er lov å ta en telefon og si at det blir litt mye. 

Anonymkode: 9e292...ab1

At folk vil være snille og hjelpe til, betyr faktisk ikke at du gjør dem en tjeneste ved å gi dem flere oppgaver! Det skal ikke være nødvendig å måtte si i fra at man ikke vil ha ansvaret for halve bryllupet bare fordi man ønsker å hjelpe til. Såpass burde voksne folk med normalt gangsyn forstå, helt uten å være tankelesere.

Anonymkode: 15ba7...468

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, med så mange gjester har du ikke sjans til å ta hele gavebordet alene i tillegg til alt det andre. Du må si i fra til bruden, hun har garantert en 3-4 venninner som kan gjøre noe.

Anonymkode: 75dc5...d0b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.... Jeg syns du skal sette grenser å si at det blir altfor mye for deg, men at du kan bake to kaker og ta deg av gavebordet, og muligens hjelpe med å ta ned pynten.

Hun har kanskje oppfattet at du er fri til å spørres om alt om du var veldig positiv og sa"ja det er bare hyggelig, du må bare si fra hvis det er noe" etter hun spurte deg ..Kanskje hun ikke har så mange andre venninder men det er jo ikke ditt problem..!! Ser folk søker bryllupshjelp på finn.no småjobber hele tiden så kanskje hun kan prøveå få tak i noen der som hjelper for en femhundrelapp eller tusenlapp? Utgifter til hjelp må de strengt talt regne med, de kan ikke bare ta det for gitt at alle venner og bekjente stiller opp og jobber ræva av seg

Anonymkode: 7f4f8...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, med så mange gjester har du ikke sjans til å ta hele gavebordet alene i tillegg til alt det andre. Du må si i fra til bruden, hun har garantert en 3-4 venninner som kan gjøre noe.

Anonymkode: 75dc5...d0b

Jeg har vært gavebord-dame i ørtogførti bryllup av den størrelsen TS beskriver, og ALDRI i verden om jeg hadde klart det alene. Vi har alltid vært 3-5 personer, og fortsatt brukt et par timer. Skal TS liksom stå der alene hele kvelden og pakke opp gaver og dandere gavebord alene?

I tillegg til gavene fra gjestene som faktisk er i bryllupet, er det gaver fra kollegaen, naboer, filletanter, familievenner og fandens oldemor som skal åpnes og settes ut.

Så vil jeg legge til at det fra brudeparet sin side er galematias å basere hele logistikken på én person! Hva om TS blir matforgiftet dagen før bryllupet? Hva om hun sklir i trappa og brekker armen? Hva om noe skulle skje i familen hennes som gjør at hun ikke kan delta?

Endret av Alice123
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...