Gå til innhold

Øvelseskjøring og bruk av mobiltelefon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Nå har jeg søkt meg ihjel i Google, men finner kun info om at ledsager må være fylt 25år og hatt lappen sammenhengende i 5år etc. 

Jeg lurer på en ting. Når jeg kjører med ledsager så kjører jo jeg på ledsagers førerkort. Skjer det noe er det ledsager som har det fulle ansvaret (kommer vel an på saken også). 

Det jeg har opplevd når jeg kjører med en av de to jeg kjører med, så er vedkommende mer opptatt av Facebook, messenger, Snapchat og andre ting mens jeg kjører. 

Jeg blir fort usikker av sånt fordi jeg for det første er redd for å gjøre noe galt, og for det andre blir det en jævlig sur periode hvis noe som helst skal føre til at denne personen mister førerkortet. 

Det jeg da lurer på er; ledsager skal jo følge med på hva jeg gjør og generelt være en co-pilot. Gi beskjeder til meg etc. Er det straffbart for ledsager å være opptatt med telefonen under øvelseskjøring? Vil det gå ut over meg også dersom vi blir stoppet? Hva slags straff vil vedkommende og/eller jeg få?

Jeg føler meg over hodet ikke trygg i den sammenhengen og foretrekker å kjøre med den andre ledsageren da vedkommende er mye mer rolig, fikler ikke med telefonen, har fokus på gode samtaler, veiledning osv. 

Anonymkode: 5c450...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ledsager skal selvsagt følge med osv. Han/hun vil kunne få problemer i en kontroll/ulykke. Den som er ledsager ved øvelseskjøring anses som føreren. Det betyr at han er ansvarlig. Han kan ikke gjøre noe som han ikke kunne gjort om han kjørte selv.

Se vegtrafikkloven paragraf 26, siste ledd.

Du vil sannsynligvis ikke få noen problemer, kanskje bortsett fra ved meget grove feil som du burde ha forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, politiet vil reagere på det dersom den du lærekjører med er opptatt med andre ting enn deg og kjøring 

 

Anonymkode: 14948...333

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, isåfall sliter kjørelærerne jeg har hatt. De har alle sammen vært mer opptatt av å snakke i telefon, sende meldinger, skrive på ipaden, røyke, spise burger etc...

Anonymkode: d7ab7...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som ledsager man øvelseskjører med eller kjørelærer er det like forbudt å sitte med mobil når man sitter i passasjer setet, som hvis de selv  kjørte bilen. Jeg syns du skal si til vennene dine at det er viktig at de følger med og faktisk er observante på veien for evn farer du ikke måtte få med deg, og på evn feil du gjør i kjørebildet, og ikke sitte på telefonen for da er det deres feil om noe skjer og påpeke at det er ulovlig og gjør deg utrygg. Og at du ikke føler du lærer noe når de ikke engang gidder å følge med.

 

Anonymkode: 58123...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, isåfall sliter kjørelærerne jeg har hatt. De har alle sammen vært mer opptatt av å snakke i telefon, sende meldinger, skrive på ipaden, røyke, spise burger etc...

Anonymkode: d7ab7...09f

Jeg har problemer med å tro at de røyker i bilen i 2018.

Anonymkode: 6a1a2...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, isåfall sliter kjørelærerne jeg har hatt. De har alle sammen vært mer opptatt av å snakke i telefon, sende meldinger, skrive på ipaden, røyke, spise burger etc...

Anonymkode: d7ab7...09f

Vel, det er slik loven er. De anses som fører av bilen. Har lite tro på at du snakker om kjørelærere (profesjonelle). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å tro at de røyker i bilen i 2018.

Anonymkode: 6a1a2...2cd

Nå tok jeg lappen i 2012 da... Men jo, han ene røykte i bilen. Ganske mye også. Jeg skiftet kjørelærer ettersom jeg har astma.

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Vel, det er slik loven er. De anses som fører av bilen. Har lite tro på at du snakker om kjørelærere (profesjonelle). 

Det gjør jeg ja. Kan sende deg navnet på kjørelærer og firma på pm hvis du ikke tror meg.

Anonymkode: d7ab7...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå tok jeg lappen i 2012 da... Men jo, han ene røykte i bilen. Ganske mye også. Jeg skiftet kjørelærer ettersom jeg har astma.

Det gjør jeg ja. Kan sende deg navnet på kjørelærer og firma på pm hvis du ikke tror meg.

Anonymkode: d7ab7...09f

Hehe, du trenger ikke det. Har hatt lappen lenger enn deg og trenger ikke kjørelærer! Men det hørtes merkelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hehe, du trenger ikke det. Har hatt lappen lenger enn deg og trenger ikke kjørelærer! Men det hørtes merkelig ut. 

Ja, da vet jeg ikke hva jeg skal si. Sant er det iallefall. Ikke byens mest ettertraktede riktignok, men han er en bekjent av familien så.

Anonymkode: d7ab7...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da vet jeg ikke hva jeg skal si. Sant er det iallefall. Ikke byens mest ettertraktede riktignok, men han er en bekjent av familien så.

Anonymkode: d7ab7...09f

Nå fikk jeg litt lyst til at du skulle sende meg navnet! Bare fordi jeg er nysgjerrig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Nå fikk jeg litt lyst til at du skulle sende meg navnet! Bare fordi jeg er nysgjerrig 😂

Lykke til. Svaret du søker finnes i din innboks. :) 

Anonymkode: d7ab7...09f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til. Svaret du søker finnes i din innboks. :) 

Anonymkode: d7ab7...09f

Takk 😂 nå er det sikkert nok avsporing her 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som ledsager man øvelseskjører med eller kjørelærer er det like forbudt å sitte med mobil når man sitter i passasjer setet, som hvis de selv  kjørte bilen. Jeg syns du skal si til vennene dine at det er viktig at de følger med og faktisk er observante på veien for evn farer du ikke måtte få med deg, og på evn feil du gjør i kjørebildet, og ikke sitte på telefonen for da er det deres feil om noe skjer og påpeke at det er ulovlig og gjør deg utrygg. Og at du ikke føler du lærer noe når de ikke engang gidder å følge med.

 

Anonymkode: 58123...45f

Ts her!

Jeg sier ifra til denne ledsageren at jeg blir utrygg av at det er så mye mobilbruk. Jeg kan stille spørsmål jeg aldri får noe svar på, etterlyser jeg svar på det får jeg som svar at dette er noe jeg må kunne. Når jeg sier fra at jeg blir usikker og utrygg pga mobil får jeg som svar at jeg ikke er skikket til å være sjåfør hvis jeg ikke tåler at han sitter med telefonen i ansiktet.

og ja.. kjører jeg i et hull i veien får jeg kjeft så øra flagrer, hull skal unngåes uansett om det kommer bil i motsatt kjørefelt.. 

så jeg ender opp med angstanfall på hver kjøretur. Jeg oppfatter «kritikken» som kjeft fordi han hever stemmen, snakker nedlatende og har fokus på dumper i veien i stede for veiplassering, hvor vi skal, etc. 

Anonymkode: 5c450...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast bort mer penger på denne kjørelæreren. Bare å bytte.  Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 5a867...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelærere sitter mere med nesa ned i iPaden nå enn før, fordi de tar notater o.l digitalt. Men her er det jo ikke snakk om en kjørelærer, er man privatperson med en uerfaren og redd sjåfør vedsiden av seg, så er det jo opplagt at man følger med. Hhadde ikke kjørt mere med den personen.

Anonymkode: 3c6c0...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/26/2018 at 10:41 AM, AnonymBruker said:

Ts her!

Jeg sier ifra til denne ledsageren at jeg blir utrygg av at det er så mye mobilbruk. Jeg kan stille spørsmål jeg aldri får noe svar på, etterlyser jeg svar på det får jeg som svar at dette er noe jeg må kunne. Når jeg sier fra at jeg blir usikker og utrygg pga mobil får jeg som svar at jeg ikke er skikket til å være sjåfør hvis jeg ikke tåler at han sitter med telefonen i ansiktet.

og ja.. kjører jeg i et hull i veien får jeg kjeft så øra flagrer, hull skal unngåes uansett om det kommer bil i motsatt kjørefelt.. 

så jeg ender opp med angstanfall på hver kjøretur. Jeg oppfatter «kritikken» som kjeft fordi han hever stemmen, snakker nedlatende og har fokus på dumper i veien i stede for veiplassering, hvor vi skal, etc. 

Anonymkode: 5c450...c22

Slutt å kjøre med denne ledsageren. Hin er det jeg velger å kalle en ulovlig sjåfør, og burde blitt fratatt lappen av rent prinsipp.
Ledsager vil få bot for mobilbruik på samme måte som føreren av bilen ville blitt bøtelagt.
Hin driver også med vranglære, og prøver å lære deg opp til å kjøre som et svin som ikke burde hatt lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 3.43, AnonymBruker skrev:

Hehe, isåfall sliter kjørelærerne jeg har hatt. De har alle sammen vært mer opptatt av å snakke i telefon, sende meldinger, skrive på ipaden, røyke, spise burger etc...

Anonymkode: d7ab7...09f

Da tror jeg f... meg jeg hadde forlangt pengene tilbake. 

Anonymkode: 6a626...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Ikke kast bort mer penger på denne kjørelæreren. Bare å bytte.  Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 5a867...fb3

Det er ikke en kjørelærer, men en ledsager under øvelseskjøring.  Sannsynligvis en venn eller et familiemedlem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 2.35, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Nå har jeg søkt meg ihjel i Google, men finner kun info om at ledsager må være fylt 25år og hatt lappen sammenhengende i 5år etc. 

Jeg lurer på en ting. Når jeg kjører med ledsager så kjører jo jeg på ledsagers førerkort. Skjer det noe er det ledsager som har det fulle ansvaret (kommer vel an på saken også). 

Det jeg har opplevd når jeg kjører med en av de to jeg kjører med, så er vedkommende mer opptatt av Facebook, messenger, Snapchat og andre ting mens jeg kjører. 

Jeg blir fort usikker av sånt fordi jeg for det første er redd for å gjøre noe galt, og for det andre blir det en jævlig sur periode hvis noe som helst skal føre til at denne personen mister førerkortet. 

Det jeg da lurer på er; ledsager skal jo følge med på hva jeg gjør og generelt være en co-pilot. Gi beskjeder til meg etc. Er det straffbart for ledsager å være opptatt med telefonen under øvelseskjøring? Vil det gå ut over meg også dersom vi blir stoppet? Hva slags straff vil vedkommende og/eller jeg få?

Jeg føler meg over hodet ikke trygg i den sammenhengen og foretrekker å kjøre med den andre ledsageren da vedkommende er mye mer rolig, fikler ikke med telefonen, har fokus på gode samtaler, veiledning osv. 

Anonymkode: 5c450...c22

Se vegtrafikkloven paragraf 26 femte ledd: "Ved øvingskjøring anses lærer eller ledsager som fører av motorvognen. Det som er bestemt i eller i medhold av kap. II og §§ 21, 22 og 22 a), gjelder likevel også for eleven."

Lærer eller ledsager er fører av motorvognen. Å bruke telefon strider med vegtrafikkloven paragraf 3 (aktsomhet), og forskrift om bruk av mobiltelefon i bil paragraf 2.

Ledsager vil normalt sett være ansvarlig for uhell og ulykker, med noen unntak (hvis du for eksempel gjør det med vilje). 

Å bruke telefon mens du kjører straffes med en bot på 1650 kroner. Konsekvensene er langt større hvis man forårsaker en ulykke. Jeg kan ikke tenke meg at du får bot fordi din ledsager bruker telefonen.

Å kjøre rundt uten tilbakemelding er sjeldent hensiktsmessig. Jeg har noen som kommer tilbake etter å ha øvd slik som har alt for mange uvaner.

På 26.4.2018 den 3.43, AnonymBruker skrev:

Hehe, isåfall sliter kjørelærerne jeg har hatt. De har alle sammen vært mer opptatt av å snakke i telefon, sende meldinger, skrive på ipaden, røyke, spise burger etc...

Anonymkode: d7ab7...09f

Konsekvensene er lave og man blir tilnærmet aldri stoppet. 1650 er litt surt, men ikke en katastrofe. 

På 26.4.2018 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Kjørelærere sitter mere med nesa ned i iPaden nå enn før, fordi de tar notater o.l digitalt. Men her er det jo ikke snakk om en kjørelærer, er man privatperson med en uerfaren og redd sjåfør vedsiden av seg, så er det jo opplagt at man følger med. Hhadde ikke kjørt mere med den personen.

Anonymkode: 3c6c0...c9e

Det er ikke en lovlig praksis da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...