Gå til innhold

.


Kaktuss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke vært i helt samme situasjon, men en privat gynekolog vil gjøre undersøkelser på deg og fortelle hvis de ser noe uvanlig. Det kan også være at du får medisiner for å stabilisere syklusen. Men tror jeg heller ville gått til en av fertilitetsklinikkene, tenker de har mer erfaring. Har vært innom Fertilitetssenteret i Oslo, og opplevde møtet med de som veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kaktuss skrev:

Hei. Jeg har nå tatt steget og bestilt meg time hos volvat da det offentlige utsetter "meg" hele tiden. 

Jeg lurer på hva kan jeg forvente skal skje? Får man oppfølgingstimer? Er de seriøse? Vil jeg få medisiner som er nødvendig? 

Jeg og mannen har nå prøvd i 1 år. Jeg har hatt en abort i juli. Og kaaanskje en gang til i oktober, det er usikkert den siste. Jeg har ikke hatt noe skikkelig mens på mange mnd, jeg har hatt brun utflod over lengre tid. Jeg får ikke positive eggløsningstester og ikke noe utslag på temp. Syklusene mine nå er på over 50 dager. 

Jeg får beskjed fra fastlegen min at det ikke vil bli gjort noe tiltak før oktober. Som da er om 5 mnd! Uansett at alt tyder på manglende eggløsning men ikke pco/pcos.  

Jeg er bare redd for at jeg vil få samme beskjed som hos fastlegen. At det er ikke noe de kan gjøre og at jeg bare må vente. 

 

Noen som har vært i noenlunde samme situasjon og som har fått noe form for resultat? 

Jeg har vært hos offentlig gyn, og nå Fertilitetssenteret i Oslo.

Hos offentlig gyn forsøkte vi Letrozol og Otrivelle. Jeg har mens og EL, men dette er egentlig for de som ikke har dette. Bivirkninger av Letrozol er eggløsning.

Nå tester jeg Crinone før IVF, fordi jeg lurer på om jeg muligens har bittelitt kort lutealfase.

De som ikke har mens mener jeg får medikamenter for å igangsette mens.

Jeg fikk sjekk for polypper, noe som resulterte i funn og operasjon. De foretar seg ingenting før åpenbare hindre som polypper o.l er ordnet. Så dette var et krav uansett for at jeg skulle bli vurdert til IVF. 

Siden jeg ikke har symptomer på endometriose skal jeg ikke ha kilhullsoperasjon foreløpig iallefall. Ved skylling av tette eggledere må man uansett igang med IVF, så dette gjøres ikke som rutine utenom IVF. 

Anonymkode: 1f6e2...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig utsetter ikke det offentlige noe på deg, du har prøvd kun i 1 år- helt innenfor normalen. 

 

Anonymkode: 1f6e2...af4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir spurt om du vil ha oppfølgingstime og bestiller i resepsjonen når du går derfra. Du kan spørre legen om medisiner og alternativer. Spør om alt og du får svar :) Ønsker dere lykke til :)

Anonymkode: e0b59...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått hjelp av privat gynekolog for å kartlegge manglende graviditet og eggløsning. På bakgrunn av undersøkelse der med sykehistorie på oss begge, blodprøver på oss begge, innvendig ultralyd på meg og henvisning til sædundersøkelse av mannen ble jeg satt på hormontabletter som skulle få i gang menstruasjonssyklusen og eggløsningen. 

Kommuniserte siden med legen og legesekretær via telefon og lyktes med å bli gravid. Er nå høygravid. 

Det er nok forskjellig hvordan oppfølging man får, men de private vil som regel følge nøyere opp enn i det offentlige. Vi ventet forresten ikke 1 år før vi kontaktet privat gynekolog, dette pga alder og kjent hormonsykdom hos meg som er kjent for å gi lavere fertilitet. 

Jeg ville kontaktet privat gynekolog og fått hjelp uansett hva fastlegen din sier! Lykke til! 

Anonymkode: 8afe5...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig utsetter ikke det offentlige noe på deg, du har prøvd kun i 1 år- helt innenfor normalen. 

 

Anonymkode: 1f6e2...af4

Jada, først fikk jeg beskjed om å komme tilbake i april 2018 når det hadde gått et år. Jeg ventet. Jeg kom tilbake i april 2018 og fikk beskjed om å vente til oktober 2018 før de ville gjøre noe selv om det meste tyder på manglende eggløsning og menstruasjon.  Da føler jeg det desverre slik at det blir utsettelse på utsettelse. Hva hadde skjedd om jeg kom tilbake i oktober 2018 og alt er helt likt? De vil utsette det enda lengre? Håper ikke det hadde vert tilfelle, men det vet vi ikke enda. Jeg håper jo det order seg før den tid. Er bare kjipt at de først sier vent et år så må jeg vente et halvt år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir spurt om du vil ha oppfølgingstime og bestiller i resepsjonen når du går derfra. Du kan spørre legen om medisiner og alternativer. Spør om alt og du får svar :) Ønsker dere lykke til :)

Anonymkode: e0b59...25f

Okei :-) tusen takk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått hjelp av privat gynekolog for å kartlegge manglende graviditet og eggløsning. På bakgrunn av undersøkelse der med sykehistorie på oss begge, blodprøver på oss begge, innvendig ultralyd på meg og henvisning til sædundersøkelse av mannen ble jeg satt på hormontabletter som skulle få i gang menstruasjonssyklusen og eggløsningen. 

Kommuniserte siden med legen og legesekretær via telefon og lyktes med å bli gravid. Er nå høygravid. 

Det er nok forskjellig hvordan oppfølging man får, men de private vil som regel følge nøyere opp enn i det offentlige. Vi ventet forresten ikke 1 år før vi kontaktet privat gynekolog, dette pga alder og kjent hormonsykdom hos meg som er kjent for å gi lavere fertilitet. 

Jeg ville kontaktet privat gynekolog og fått hjelp uansett hva fastlegen din sier! Lykke til! 

Anonymkode: 8afe5...c77

Okei, da ble jeg litt klokere. Nei, hadde jeg visst jeg brukte så lang tid på å få barn så hadde jeg nok bestilt time før hos privat. Trodde jeg skulle få hjelp nå i april fra offentlig, men jeg må vente 6mnd til før tiltak blir gjort selv om jeg tydeligvis har problemer. Det var litt tungt da jeg "gledet" meg til april så vi kunne få utredning. Hadde selvfølgelig håpet på baby før utredning da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Juni15 skrev:

Har ikke vært i helt samme situasjon, men en privat gynekolog vil gjøre undersøkelser på deg og fortelle hvis de ser noe uvanlig. Det kan også være at du får medisiner for å stabilisere syklusen. Men tror jeg heller ville gått til en av fertilitetsklinikkene, tenker de har mer erfaring. Har vært innom Fertilitetssenteret i Oslo, og opplevde møtet med de som veldig godt.

Håper jeg vertfall får noe positivt ut av timen vertfall 😁 Skjer det ikke noe spess hos privat, så sjekker vi vel ut en fertilitetsklinikk etterpå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kaktuss skrev:

Håper jeg vertfall får noe positivt ut av timen vertfall 😁 Skjer det ikke noe spess hos privat, så sjekker vi vel ut en fertilitetsklinikk etterpå :-) 

Jeg gikk til en fertilitetsklinikk for å gå til gynekolog. Viste seg at jeg ikke hadde EL og fikk resept på Letrozol samme dag. Trolig spiller det liten rolle om du går til gynekolog eller fertilitetsklinikk (der en gynekolog uansett undersøker deg), men jeg følte at klinikken blir mer sånn "nå skal vi fikse baby til deg". Om dette stemmer eller ikke blir jo bare synsing, gikk senere til en gynekolog jeg var henvist til, som sa han ville skrevet ut samme medisiner til meg, og skulle jeg trenge det i fremtiden så var det bare å komme til ham :)

Tror det er lurt av deg å gå privat uansett, hvis det kun er EL-stimulerende midler er det jo gode sjanser for at det skal klaffe før dere kommer til det offentlige! (Syns forøvrig det er rart du ikke blir henvist til gynekolog av din fastlege hvis du mistenker manglende EL, med uregelmessige sykluser kan man henvises før det har gått ett år. Kanskje ikke til full utredning, men en enkel gynekologisk sjekk)

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Aryamili skrev:

Jeg gikk til en fertilitetsklinikk for å gå til gynekolog. Viste seg at jeg ikke hadde EL og fikk resept på Letrozol samme dag. Trolig spiller det liten rolle om du går til gynekolog eller fertilitetsklinikk (der en gynekolog uansett undersøker deg), men jeg følte at klinikken blir mer sånn "nå skal vi fikse baby til deg". Om dette stemmer eller ikke blir jo bare synsing, gikk senere til en gynekolog jeg var henvist til, som sa han ville skrevet ut samme medisiner til meg, og skulle jeg trenge det i fremtiden så var det bare å komme til ham :)

Tror det er lurt av deg å gå privat uansett, hvis det kun er EL-stimulerende midler er det jo gode sjanser for at det skal klaffe før dere kommer til det offentlige! (Syns forøvrig det er rart du ikke blir henvist til gynekolog av din fastlege hvis du mistenker manglende EL, med uregelmessige sykluser kan man henvises før det har gått ett år. Kanskje ikke til full utredning, men en enkel gynekologisk sjekk)

Lykke til :) 

Tusen takk for svar :-) Har vært hos gynekolog, hun sier alt ser normalt ut og "det vil gå seg til, mensen vil dukke opp etterhvert" Ble ikke spurt om noen ting om når jeg hadde hatt mensen sist, hvor i syklus jeg er osv.. følte det var bortkastet å gå til gynekolog. Jeg har jo sagt at ting virkelig ikke er som det skal. Har liksom ikke mens engang ellers så hadde jeg brun utflod i flere mnd før den "forsvant" og da må det nå være ett eller annet 😂 Fikk egentlig bare beskjed om at jeg ikke hadde hatt eggløsning når jeg var hos gynekolog og at jeg fikser dette selv. Kom tilbake om et år liksom.. gu timen tok 10 minutter... 

Har funnet ut at jeg må mase og spørre og grave for å få vite ting og for å få svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kaktuss skrev:

Tusen takk for svar :-) Har vært hos gynekolog, hun sier alt ser normalt ut og "det vil gå seg til, mensen vil dukke opp etterhvert" Ble ikke spurt om noen ting om når jeg hadde hatt mensen sist, hvor i syklus jeg er osv.. følte det var bortkastet å gå til gynekolog. Jeg har jo sagt at ting virkelig ikke er som det skal. Har liksom ikke mens engang ellers så hadde jeg brun utflod i flere mnd før den "forsvant" og da må det nå være ett eller annet 😂 Fikk egentlig bare beskjed om at jeg ikke hadde hatt eggløsning når jeg var hos gynekolog og at jeg fikser dette selv. Kom tilbake om et år liksom.. gu timen tok 10 minutter... 

Har funnet ut at jeg må mase og spørre og grave for å få vite ting og for å få svar. 

Det hørtes ikke ut som du fikk en veldig god gynekolog. De fleste vet, også uten å være gynekolog, at uregelmessig menstruasjon indikerer trøbbel med eggløsning. Ble det ikke tatt noen blodprøver? 

Syns det er hårreisende å høre opplevelsene enkelte har, kan forstå at fastlegen ikke kan allverden om dette, men en gynekolog bør da virkelig ha litt mer peiling. Kjenner jeg blir irritert på dine vegne! 

Hvis du ikke har mens og EL skulle man jo tro at du kunne få Provera og Letrozol.

Håper det går bedre hos den neste gynekologen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Aryamili skrev:

Det hørtes ikke ut som du fikk en veldig god gynekolog. De fleste vet, også uten å være gynekolog, at uregelmessig menstruasjon indikerer trøbbel med eggløsning. Ble det ikke tatt noen blodprøver? 

Syns det er hårreisende å høre opplevelsene enkelte har, kan forstå at fastlegen ikke kan allverden om dette, men en gynekolog bør da virkelig ha litt mer peiling. Kjenner jeg blir irritert på dine vegne! 

Hvis du ikke har mens og EL skulle man jo tro at du kunne få Provera og Letrozol.

Håper det går bedre hos den neste gynekologen!

Hun har vel vært borti så mange som sliter med å få barn så hun tenker vel det ordner seg på et eller annet vis. 

Har fått tatt en blodprøve og den ble tatt på ca dag 18 i syklus. Den kom jo seff tilbake som normal da jeg var "midt" i syklus 😂 ikke så mye en får ut av en blodprøve når den ikke blir tatt til riktig tid. Hadde ikke hatt eggløsning. Fikk ikke beskjed om å komme tilbake for ny prøve.

Er ikke meningen å rakke ned på leger og det offentlige. Men jeg har ikke fått den hjelpen jeg ønsket denne gang. Håper den private legen er hakket mer medhjelpelig :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2018 den 18.20, Kaktuss skrev:

Hei. Jeg har nå tatt steget og bestilt meg time hos volvat da det offentlige utsetter "meg" hele tiden. 

Jeg lurer på hva kan jeg forvente skal skje? Får man oppfølgingstimer? Er de seriøse? Vil jeg få medisiner som er nødvendig? 

Jeg og mannen har nå prøvd i 1 år. Jeg har hatt en abort i juli. Og kaaanskje en gang til i oktober, det er usikkert den siste. Jeg har ikke hatt noe skikkelig mens på mange mnd, jeg har hatt brun utflod over lengre tid. Jeg får ikke positive eggløsningstester og ikke noe utslag på temp. Syklusene mine nå er på over 50 dager. 

Jeg får beskjed fra fastlegen min at det ikke vil bli gjort noe tiltak før oktober. Som da er om 5 mnd! Uansett at alt tyder på manglende eggløsning men ikke pco/pcos.  

Jeg er bare redd for at jeg vil få samme beskjed som hos fastlegen. At det er ikke noe de kan gjøre og at jeg bare må vente. 

 

Noen som har vært i noenlunde samme situasjon og som har fått noe form for resultat? 

Har ikke vært i akkurat samme situasjon, men fikk blødningsforstyrrelse etter prevensjon. Etter 6mnd hadde det fortsatt ikke stabilisert seg. Orket ikke vente 6mnd til på det offentlige, så dro til privat gyn. Hun spurte om hva problemet var, hvordan syklusen min og hvor lenge siden prevensjonsslutt. Tok en innvendig UL og celleprøve (sistnevnte fordi det var et par år siden sist jeg tok). Siden jeg har passer 30 fortalte jeg legen at jeg ikke ønsket å vente lenge på at syklusen skulle bli normal, og det passet best med et barn til nå. Fikk forskrevet Provera for å framprovosere blødning og så fikk jeg Letrozol for å stimulere til EL og så måtte jeg inn å ta blodprøve på syklusdag 21/22 for å se om jeg hadde hatt EL og hvordan hormonnivåerene mine var.

Er utrolig glad for at jeg dro til privat, føler jeg har fått god hjelp og oppfølging.

Lykke til :)

Endret av MammaLita87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-) 

Gleder meg bare mer og mer til å jeg har time 😁 spent på hva som skjer. Ville vært fantasisk å få en normal syklus igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...