Gå til innhold

Barnehage ferie/fridager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det  var mye. Her har de så og si aldri stengt, kun ved planleggingsdager :) 

Anonymkode: d5ecd...5d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal de små bhg overleve så er det normalt ja. De går konkurs om de har helårsåpent. De ansatte har rett på 5 uker ferie og avspaseringer etter kurs og personalmøter. Da er det greit å ta dette i høytider når de vet det kommer mindre barn. Har de åpent 2 voksne med 3-4 barn i 14 dager så koster det bhg mye. Husk når barna begynner på skolen så har sfo stengt i 4 uker. Jeg skulle ønske alle bhg også haddr det. Mindre konflikter angående ferier til ansatte og foreldre lærer at slik er det bare. Har skolen stengt ja så har de stengt.

Anonymkode: aa83d...967

syns det er idiotisk at det er helt stengt i 4 uker. Det er ikke alle som får lov av jobben å ta ferie akkuratt disse ukene. 

Anonymkode: d5ecd...5d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Privat barnehage, stengt helligdager, julaften, nyttårsaften og onsdag i påsken, og 5 planleggingsdager. Har heldigvis "lærerferie" selv, så mini har en del fri likevel.

Anonymkode: a899d...68a

AnonymBruker
Skrevet

Her er det likt din bhg, TS. Stengt i påsken og i romjula, div. andre skoleferiedager, og barna må ha minst 1 mnd sommerferie. (Man kan velge seg 4 sammenhengende uker i løpet av fellesferien).

Småen har blitt med meg på jobben ganske mange dager, for å si det sånn.Sitter musestille med ipad. Han koser seg der, men jeg har dårlig samvittighet. Samtidig kan jeg ikke ta ferie uten lønn så mange dager, heller.

Verre synes jeg det er blitt på SFO nå. I starten var det et tilbud til de minste skolebarna når det var skoleferie, f.eks. i høstferien og vinterferien. Men nå det siste året har de begynt å holde stengt samtidig som skolen, og i tillegg på alle skolens planleggingsdager. Jeg synes dette er ganske merkelig. SFO er åpen en time om morgenen (08:30 til skolestart 08:30) og tre timer om ettermiddagen (13:30 - 16:30). Kunne de ikke planlagt ting i løpet av vanlige arbeidsdager?

Anonymkode: dedb5...dd3

Skrevet

Min skal begynne i kommunal barnehage. De har 5 planleggingsdager i året, stengt hele romjulen og påsken.  I tillegg må alle ta ut 3 uker sammenhengende om sommeren. Jeg synes dette er veldig greit. Gruer meg mer til hun begynner på skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal de små bhg overleve så er det normalt ja. De går konkurs om de har helårsåpent. De ansatte har rett på 5 uker ferie og avspaseringer etter kurs og personalmøter. Da er det greit å ta dette i høytider når de vet det kommer mindre barn. Har de åpent 2 voksne med 3-4 barn i 14 dager så koster det bhg mye. Husk når barna begynner på skolen så har sfo stengt i 4 uker. Jeg skulle ønske alle bhg også haddr det. Mindre konflikter angående ferier til ansatte og foreldre lærer at slik er det bare. Har skolen stengt ja så har de stengt.

Nå er det faktisk forskjell på bhg, sfo og skole, skole er et læringssted for barn i mens bhg og sfo i bunn og grunn er oppbevaringssted når forelderene jobber, så det er passe idiotisk å ha så mye stengt og mere sengt enn det arbeidsfolk faktisk har krav på selv. Det er ingen som har krav på 4 uker fri midt på sommeren.

Anonymkode: 16adb...e7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

vi har ikke valgt denne barnehagen, stort press på barnehagene her i bydelen, så må nesten bare ta den plassen man får. Tror det er 28 barn i barnehagen, så liten i grunn, så kan på en måte forstå dette med at ansatte skal ha ferie også, gjør det bare litt vanskelig for oss foreldre....... Virker veldig bra på alle andre måter da!

Anonymkode: da794...a9e

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er det vanlig at barnehagene holder stengt? Vi har en som skal begynne til høsten, har hatt et møte allerede nå pga spesielle behov. Fikk bla med oss en liste over barnehageåret 18/19. I tillegg til noen planleggingsdager så er det to dager høstferie, stengt HELE romjulen, to dager vinterferie, stengt påskeuka og stengt hele juli.... Dette er jo mer en en vanlig person har ferie, så vi må jo dele ferien opp jeg og mannen..... Er dette normalen i barnehagene? 

Det kan jo umulig være betaling i mer enn 10 mnd når barnehagen er stengt så mye?

Anonymkode: 6b8b7...439

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo umulig være betaling i mer enn 10 mnd når barnehagen er stengt så mye?

Hm..... Det har jeg ikke tenkt på en gang.... 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2018 den 7.20, AnonymBruker skrev:

Utfordringen er jo at foreldrene gjerne har ungene i barnehage for at de skal kunne gå på jobben. Da blir det jo litt kinkig om barnehagen er så mye stengt at det blir vanskelig å ha en normal arbeidstid på siden. Ikke er det noen menneskerett å velge ferien sin heller. I verste fall kan man risikere at ingen av foreldrene får ferie de ukene det passer BHG/SFO å være stengt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt barn i kommunal barnehage. Stengt på røde dager, noen planleggingsdager (3 eller 4), julaften, og 3 uker i juli. :) 

Skrevet
På 25.4.2018 den 7.20, AnonymBruker skrev:

Men sommerskolen er åpent en uke i juli. :nigo: Så da blir det bare uke 28, 29, 30 + 2 dager i 31 som står igjen! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2018 den 14.07, AnonymBruker skrev:

Her er det likt din bhg, TS. Stengt i påsken og i romjula, div. andre skoleferiedager, og barna må ha minst 1 mnd sommerferie. (Man kan velge seg 4 sammenhengende uker i løpet av fellesferien).

Småen har blitt med meg på jobben ganske mange dager, for å si det sånn.Sitter musestille med ipad. Han koser seg der, men jeg har dårlig samvittighet. Samtidig kan jeg ikke ta ferie uten lønn så mange dager, heller.

Verre synes jeg det er blitt på SFO nå. I starten var det et tilbud til de minste skolebarna når det var skoleferie, f.eks. i høstferien og vinterferien. Men nå det siste året har de begynt å holde stengt samtidig som skolen, og i tillegg på alle skolens planleggingsdager. Jeg synes dette er ganske merkelig. SFO er åpen en time om morgenen (08:30 til skolestart 08:30) og tre timer om ettermiddagen (13:30 - 16:30). Kunne de ikke planlagt ting i løpet av vanlige arbeidsdager?

Anonymkode: dedb5...dd3

Dette er jo litt på siden av tråden, men veldig mange ansatte på SFO jobber også i skolen, som fagarbeidere eller assistenter. Så de har ofte svært lite planleggingstid i løpet av en uke, min erfaring er ca en time i løpet av en uke. Så at de trenger planleggingsdager forstår jeg godt. At det skaper vansker for foreldre (deriblant meg selv) forstår jeg også, men jeg ønsker gode tilbud til barna mine og ikke bare «oppbevaring». Det samme gjelder jo planleggingsdager for barnehagen. 

Anonymkode: 98b99...d7f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2018 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Er en privat barnehage. Er jo over syv uker med fri totalt, så blir nødt å fordele mellom meg og mannen. Begge jobber skift, så vi har ikke fri alle røde dager slik som de fleste.....

takk for svar alle sammen, ser ut som det er mer fri enn en gjennomsnittlig barnehage ja

Det er vel for at eierne skal kunne hente ut mest mulig profitt. Da er bemanningen et minimum, og det holdes stengt i stedet for å hente inn ferievikarer (for det er det ikke rom til i driftsbudsjettet som eierne har godkjent).

Anonymkode: c2e59...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 25.4.2018 at 7:20 AM, AnonymBruker said:

Ikke alle steder sfo er stengt 4 uker 

Anonymkode: bfced...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert kjempedumt spørsmål, men hva gjør man når barnehagen har planleggingsdag? Har man rett på fri fra arbeidsgiver da? Jeg jobber som lærer, så jeg Jan ikke bare ta ut ferie når det passer. Hva gjør man? 

Anonymkode: a9f57...a4e

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert kjempedumt spørsmål, men hva gjør man når barnehagen har planleggingsdag? Har man rett på fri fra arbeidsgiver da? Jeg jobber som lærer, så jeg Jan ikke bare ta ut ferie når det passer. Hva gjør man? 

Anonymkode: a9f57...a4e

Nei, man har ikke rett på fri. Jeg er også lærer, og fikk klar beskjed om det da jeg luftet at jeg kanskje måtte ta fri én eller to av planleggingsdagene, og spurte hvilke som passet best. Mannen min har heldigvis mulighet til å avspasere en dag. Ellers må vi benytte oss av familie og venner.

Anonymkode: cdf3a...122

Gjest GoldenLioness
Skrevet
På 24.4.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er det vanlig at barnehagene holder stengt? Vi har en som skal begynne til høsten, har hatt et møte allerede nå pga spesielle behov. Fikk bla med oss en liste over barnehageåret 18/19. I tillegg til noen planleggingsdager så er det to dager høstferie, stengt HELE romjulen, to dager vinterferie, stengt påskeuka og stengt hele juli.... Dette er jo mer en en vanlig person har ferie, så vi må jo dele ferien opp jeg og mannen..... Er dette normalen i barnehagene? 

Hos oss er det 3 uker i juli, planleggingsdager og alle røde dager. 

Men vi får alternativ sommerbarnehage.

AnonymBruker
Skrevet
På ‎24‎.‎04‎.‎2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Vår barnehage har 5 planleggingsdager, stengt påskeuka (man, tir og ons,) Stengt romjula og stengt 2 uker i juli. det blir til sammen 5 uker i løpet av et barnehageår. Barna må ha tre uker sammenhengende ferie om sommeren. Så i praksis er de borte til sammen 6 uker løpet av ett barnehageår.

Om du synes barnehagen din har alt for mye stengt så bør du vel finne en annen barnehage. 

Anonymkode: b807e...bad

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2018 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Er en privat barnehage. Er jo over syv uker med fri totalt, så blir nødt å fordele mellom meg og mannen. Begge jobber skift, så vi har ikke fri alle røde dager slik som de fleste.....

takk for svar alle sammen, ser ut som det er mer fri enn en gjennomsnittlig barnehage ja

Når de starter på skolen er det like mye fri, sånn er det bare. 

Anonymkode: 9a1d9...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...