Gå til innhold

Barnehage ferie/fridager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye er det vanlig at barnehagene holder stengt? Vi har en som skal begynne til høsten, har hatt et møte allerede nå pga spesielle behov. Fikk bla med oss en liste over barnehageåret 18/19. I tillegg til noen planleggingsdager så er det to dager høstferie, stengt HELE romjulen, to dager vinterferie, stengt påskeuka og stengt hele juli.... Dette er jo mer en en vanlig person har ferie, så vi må jo dele ferien opp jeg og mannen..... Er dette normalen i barnehagene? 

Anonymkode: da794...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer fra barnehage til barnehage.

Har hatt mine i to forskjellige barnehager. den ene(privat) har aldri stengt, dvs kun stengt når folk vanligvis har fri. Åpen hele romjulen og påskeuken(stenger 12 onsdagen) Åpen hele sommeren, høstferien og vinterferien,

To el tre planleggingsdager pr halvår

Den andre(kommunal) har stengt i påsken og romjulen, men åpen hele sommeren, høstferien og vinterferien. To el tre planleggingsdager pr halvår der også.

Man må bare gjøre seg fleksibel og finne løsninger for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: 21fd2...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes mye ut!

I nåværende bhg er det stengt fire planleggingsdager i året, og helligdager. I den tidligere bhg var det tre uker i juli i tillegg. Har aldri hørt om at det er stengt i høstferie, romjul osv, utover helligdagene. 

Edit: nåværende er privat, den tidligere var kommunal 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun opplevd at kommunale barnehager er stengt på den måten. Har kun hatt barn i privat barnehage, og samtlige av dem (3 stk) har kun hatt stengt på planleggingsdagene, og de røde dagene da.

Anonymkode: 36865...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har barn i offentlig barnehage og der er det stengt når alle andre som jobber har fri, og noen planleggingsdager. Hørtes mye ut slik du beskriver det 😳

Anonymkode: 48f4a...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye er det vanlig at barnehagene holder stengt? Vi har en som skal begynne til høsten, har hatt et møte allerede nå pga spesielle behov. Fikk bla med oss en liste over barnehageåret 18/19. I tillegg til noen planleggingsdager så er det to dager høstferie, stengt HELE romjulen, to dager vinterferie, stengt påskeuka og stengt hele juli.... Dette er jo mer en en vanlig person har ferie, så vi må jo dele ferien opp jeg og mannen..... Er dette normalen i barnehagene? 

Anonymkode: da794...a9e

Jeg har inntrykk av at det er normalen i private barnhager. Ser ikke at det byr på noen problemer feriemessig. Kankej med untak av høst/vibterferie som jeg ikke vil bli velddig populær om jeg skl ta alle år

Anonymkode: bfced...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at det er normalen i private barnhager. Ser ikke at det byr på noen problemer feriemessig. Kankej med untak av høst/vibterferie som jeg ikke vil bli velddig populær om jeg skl ta alle år

Anonymkode: bfced...a7d

Er en privat barnehage. Er jo over syv uker med fri totalt, så blir nødt å fordele mellom meg og mannen. Begge jobber skift, så vi har ikke fri alle røde dager slik som de fleste.....

takk for svar alle sammen, ser ut som det er mer fri enn en gjennomsnittlig barnehage ja

Anonymkode: da794...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det i første bhg barna våre var i også. 

Det var en liten, privat småbarnsbarnehage (0-3 år). 10 barn.

Foreldregruppa ble på foreldremøte på høsten enige om hvilke uker i sommerferien det skulle være stengt.

Nå er barna i stor, offentlig barnehage. Stengt i romjula + 2 planleggingsdager i halvåret.

Anonymkode: 6a401...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår går i privat bhg. 5 planleggingsdager i året hvor det er stent, stengt julaften, nyttårsaften, røde dager og stengt onsdagen før påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommunale barnehagene her har 5 planleggingsdager i året, likt som skolen. Stengt 3 uker i fellesferien, stengt julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag.

barnet må ha 25 dager ferie i løpet av året. 5 dager går til pma leggingsdagene, 15 dager i sommerferien og de siste 5 dagene kan foreldrene velge selv.

Endret av Nyepoke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med å velge privat barnehage desverre. 

Anonymkode: f6e4b...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er det vanlig at barnehagene holder stengt? Vi har en som skal begynne til høsten, har hatt et møte allerede nå pga spesielle behov. Fikk bla med oss en liste over barnehageåret 18/19. I tillegg til noen planleggingsdager så er det to dager høstferie, stengt HELE romjulen, to dager vinterferie, stengt påskeuka og stengt hele juli.... Dette er jo mer en en vanlig person har ferie, så vi må jo dele ferien opp jeg og mannen..... Er dette normalen i barnehagene? 

Anonymkode: da794...a9e

Samme i vår bh, men vi er heldige og har mulighet til å jobbe når det passer oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage har de kun stengt røde dager, stenger tidlig 22.desember og onsdag i stille uke. Om det er inneklemte dager vil de gjerne ha beskjed i tilfelle mange tar fri og ansatte kan avspasere. Og fire-fem planleggingsdager i året.

Privat barnehage med prioriterte plasser til blant annet sykehusansatte.

Anonymkode: 0deeb...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en liten privat bhg med 20 barn. Stengt fire uker på sommeren, fem planleggingsdager, hele jula (ca 21. des-3. jan avh av ukedag), hele påskeuka. Visste det da vi søkte, men synes det er i overkant, og mange må jo rett og slett bare droppe slike barnehager siden jobben ikke er fleksibel nok. 

Anonymkode: bb073...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store variasjoner. Vår kommunale barnehage er åpen alle hverdager hele året unntatt julaften og to planleggingsdager. Stenger kl. 12 askeonsdag (onsdag før skjærtorsdag i påsken).

Anonymkode: 3c6a0...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gi innspill til barnehagen ang alle disse dagene. Ofte legges det planleggingsdager på dager hvor de har erfaring med at det kommer svært få barn men det kan endre seg ettersom barn slutter og nye kommer til. Si ifra, spør hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på barnehagen, i min datters barnehage har dem åpent i romjula dersom det er behovog nok barn som trenger å være i bhg, det samme gjelder for de 3 dagene i påskeuka. Også har dem stengt 2 uker i juli. Også er det 5 plan-dager ila året.

Anonymkode: 041b4...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan handle om størrelsen på barnehagen. Små barnehager har oftere stengt enn store, fordi det er vanskeligere å dekke opp personale i mindre barnehager, de skal jo få tatt ut sine ferieuker også, hvor en viss andel er sammenhengende.

Vår barnehage har også stengt påske og jul, samt hele juli pluss noen planleggingsdager i vinter/høstferie. Den større nabobarnehagen har åpent juli men stengt påske, jul og noe i vinter/høstferie.

Jeg opplever at det er ganske vanlig blant småbarnsforeldre jeg kjenner å dele opp deler av ferien for å gi barna mest mulig fri i løpet av året. I barnehage og SFO. Men forstår at det er et krevende puslespill å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulempen med å velge privat barnehage desverre. 

Anonymkode: f6e4b...7cb

Kommer nok ann på hvor i landet man bor. Vår går i årivst bhg og de har besre betingelser enn de komunale

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de små bhg overleve så er det normalt ja. De går konkurs om de har helårsåpent. De ansatte har rett på 5 uker ferie og avspaseringer etter kurs og personalmøter. Da er det greit å ta dette i høytider når de vet det kommer mindre barn. Har de åpent 2 voksne med 3-4 barn i 14 dager så koster det bhg mye. Husk når barna begynner på skolen så har sfo stengt i 4 uker. Jeg skulle ønske alle bhg også haddr det. Mindre konflikter angående ferier til ansatte og foreldre lærer at slik er det bare. Har skolen stengt ja så har de stengt.

Anonymkode: aa83d...967

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...