Gå til innhold

Flere som opplever dette? Folk på Finn.no


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest fruktfest
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan  jo hende at den personen ikke vet hvor mye den hyllen egentlig koster med mindre du skrev det i annonsen. Så da puter han ned på den prisen som du har satt. 

Anonymkode: 7e7e9...3eb

Pleier å skrive nypris, og det hadde dessuten vært noe helt annet om personen spurte om prisen kunne diskuteres eller om jeg var interessert i å selge den til 100kr isteden dersom h*n kom den ettermiddagen. Ikke bare si at h*n tar den for 400kr mindre og kommer om pen timer liksom og bare anta at jeg godtar prisen😊

Generelt legger jeg ut ting som er i veldig god stand til en veldig lav pris, men jeg har som oftest gått ned i pris dersom noen har spurt om jeg er villig til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, fruktfest skrev:

Pleier å skrive nypris, og det hadde dessuten vært noe helt annet om personen spurte om prisen kunne diskuteres eller om jeg var interessert i å selge den til 100kr isteden dersom h*n kom den ettermiddagen. Ikke bare si at h*n tar den for 400kr mindre og kommer om pen timer liksom og bare anta at jeg godtar prisen😊

Generelt legger jeg ut ting som er i veldig god stand til en veldig lav pris, men jeg har som oftest gått ned i pris dersom noen har spurt om jeg er villig til det.

Helt enig. Det går fint an å spørre om man er villig til å gå ned i pris, men å bare skrive "gir *sum*, henter nå" eller "byr *sum*" og evt "inkl. porto" slik hun siste hos meg skrev. Det er FREKT å bare anta at selger er villig til det, ferdig snakka! :)

Anonymkode: 3be9f...499

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!! Vært borti mange på Finn som er sånn. Jeg skulle selge en ganske ny mobil i fjor pga at jeg bare skulle ha den midlertidig. Satte ned prisen for å få solgt den raskt. Prisen jeg satt var 2000. Og det er billig for den mobilen. Men tror du jammen meg ikke at folk prøvde seg uansett...

Det var en som skrev: "Jeg tar den for 1000 kroner. Inkludert porto". Jeg orket ikke skrive tilbake egang. :fnise: Makan til frekkhet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden solgte jeg et smykkesett. Prisen var fast, så kom en person og bød 1/3 av prisen. Jeg avslo. Så kom hun tilbake pottesur og spurte hva jeg skulle ha for hovedsmyttet fordi hun skulle kjøpe bare det. Ga beskjed tilbake at dette var et sett og ble solgt samlet, hun fortsatte å kverne på at hun skulle ha en pris på bare det ene og kjøpe bare det ene. 

Jeg googlet dama og hun var ingen fattiglem og heller ikke en person fra de lavere sosiale lag, for å si det slik. Men hun fremstod som om hun hadde veldig lite mellom ørene. 

Historien endte med at to stykker bød over hverandre og prisen ble høy. Langt høyere enn det den vanskelige dama ville gi. Is i magen er viktig på finn.

Anonymkode: 45b84...93c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke litt smart. Vil jeg ha 100 kr for en vare. Så skriver jeg 150kr i annonsen. De pruter da gjerne ned til 100 kr og jeg sier "OK", fikk de pengene jeg i utgangspunktet tenkte meg.  Er det større summer så blir det mye enklere. F.eks du ønsker 500 kr men skriver 800 kr i annonsen og de pruter ned til 500 kr. Noen ganger så kan du også faktisk få det til den høye summen du la ut for. Det ser jeg på som en hyggelig bonus. 

Selv så pruter jeg aldri på noe under 200 kr. Som oftest, kommer litt an på varen. 
Du vil også alltid ha de gjerrignarkene som ikke eier folkeskikk og byr 20 kr for noe som er lagt ut og verdt 400 kr. Solgte nettopp en ny mobil, bare 1 mnd gammel. Før pris: 4000 kr. Jeg la den ut til 2500 kr. Var med kvittering som bevis. Fikk en ny mobil av foreldrene mine i gave, derfor solgte jeg den gamle. Var en som bydde 50 kr for den, og da ble jeg litt irritert. 
Målet var å få halvparten igjen, altså 2000 kr. Fikk solgt den for 2500 kr, var en som bydde 2000 kr akkurat i det en annen sendte melding. Og han godtok prisen som sto i annonsen. 

Anonymkode: 8decb...545

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp finn. Har laget annonser som ser omtrent slik ut:

"Pris på gjenstand: HØYSTBYDENDE OVER 200"

SENDER IKKE. MÅ KUNNE MØTE MEG I "nærliggende område"

 

Summer er gjerne flere hundrelapper under det folk vanligvis legger tilsvarende varer ut for. 

"Kan jeg får den for 100?"

" Kan du sende den?"

"Er varen gratis?"


Eller min personlige favoritt da jeg solgte brukte skolebøker. Da slettet jeg fortløpende bilder av bøkene som var solgt og skrev i annonseteksten (Legg merke til at jeg bruker mye caps lock i håp om at det skal få det til å synke inn... gjorde ikke det i begynnelsen, men det virker tydeligvis ikke selv med caps lock)

"BOK SKOLE5678 ER SOLGT"

Fjorten mennesker dagen etter:

"Har du fortsatt skole5678?"

"Jeg vil gjerne kjøpe skole5678"

"Jeg skal ha skole5678"

 

Hvorpå jeg høflig svarer 

"Dessverre. Som annonseteksten sier, så er den solgt"

Kunde "Åh.... har du ikke flere? "

Ja... Da jeg kjøpte skolebøker passet jeg på å kjøpe flere av hver bok sånn i tilfelle 

:sukk:

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye rart når man selger på finn nå! Jeg har solgt (og kjøpt) på finn i mange år, og før var det knapt tull. Nå pruter folk direkte ufint, de møter ikke opp etter avtale, og flere ganger har folk ville kjøpe ting som tilfeldigvis er med på bildet, men ikke er til salgs. Det står jo i annonsen hva som er til salgs. At dette står på et bord, eller foran et speil, så betyr ikke det at andre ting enn det som annonseres er til salgs! 

Var en fyr som ikke ga seg da jeg påpekte at et speil i bakgrunnen ikke var til salgs. Sendte minst 10 meldinger med skambud på speilet (som er verdt mange tusen), mens det var skjenken under som var til salgs. Den kunne han ta på kjøpet, skrev han. :dry:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut et hundebur til 300 kr (under halv pris). Ble oppringt umiddelbart av en fyr som skulle ha det og som ville hente det samme kveld. Da han kom ville han bare gi 250, for resten skulle dekke bensinen. Han bodde 3 mil unna. Jeg fikk meg en god latter og ba han kjøpe seg ny bil, for den han hadde hadde han åpenbart ikke økonomi til å ha.

Anonymkode: a68b2...d7d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det hun som skulle kjøpe en jakke av meg. Jeg sjekket den godt før jeg solgte, og vi så sammen over den da hun hentet og betalte. 5 minutter etter kom hun på døren min og hadde oppdaget et stort hull sa hun. Det var bekmørk vinter ute, og hullet hun viste frem var stort. Det hadde liksom ikke jeg oppdaget da jeg sjekket jakken, og heller ikke vi sammen da vi sjekket sammen, men hun hadde oppdaget det i bekmørke ute? No way! 

Hun ville ha jakken likevel, men til halve prisen. Ville ikke koste henne mye å fikse i sitt hjemland... 

Jeg tok jakken tilbake. Tapte heller de pengene enn å gå på slikt lureri! Så fikk i det minste hun en bomtur for å ha forsøkt seg på svindel. :angry:

Endret av Trolltunge
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke svare på slike bud engang. Enkelte folk har frekkhetens nådegave

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt lov å prute på finn, er jo bare å si nei til skambud eller ikke svare dem.

Mer irriterende med folk som forventer at jeg skal reise og møte dem for ting jeg gir bort. Jeg gir jo bort mot henting fordi jeg ikke gidder å ta med tingene til feks Fretex men tenker jeg vil være miljøvennlig og ikke kaste brukbare ting, ikke fordi jeg har så sjukt lyst til at noen skal få tingen at jeg drar byen rundt for å gi deg en bok eller en pute...

Har også opplevd noen som prutet på varen jeg hadde lagt ut for 150 og foreslo 100kr. Jeg sa ok, han kom for å hente. for det første var han 1 time for sent selv om jeg sa jeg ikke kom til å være hjemme da (var tilfeldigvis forsinket selv så var hjemme likevel, flaks for han fyren). Så når han skulle betale så ville han ikke ha det likevel fordi det var bare 1 av 2 ting på bildet. Jeg hadde skrevet tydlig i annonsen på norsk og engelsk at ting 2 (som bare syntes på 1 bilde) var solgt og at annonsen bare gjaldt ting 1 (som det var flere bilder av). Ting 2 hadde jeg solgt tidligere for 200kr liksom.

Anonymkode: ebeb0...0bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er helt håpløse på Finn. De skjønner ikke hva høystbydende betyr eller at kjøper betaler frakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I annonser på ting jeg ikke sender står det følgende:

  • Prisen er fast. Bud ønskes ikke og blir ikke besvart.
  • Sender ikke. Kjøper må møte meg i XXX område.
  • Foretrekker oppgjør via Vipps. 

Om det er ting jeg kan sende skriver jeg følgende:

  • Prisen er fast. Bud ønskes ikke og blir ikke besvart.
  • Kjøper betaler frakt/porto.
  • Forhåndsbetaling via Vipps eller bankoverføring (sender så snart pengene er på kontoen min). 
  • Sender kun i oppkrav om kjøper forhåndsbetaler porto og oppkravsgebyr via Vipps eller bankoverføring.

Jeg prøver alltid å prise de tingene jeg legger ut på Finn realistisk, men det skjer jo at jeg bommer og jeg har solgt for under prisen jeg har satt flere ganger. Opplever at jeg får færre "tullehenvendelser" etter at jeg begynte å skrive disse tingene i annonsene, men noen folk klarer jo ikke å dy seg og byr en brøkdel av prisen.

Det frekkeste jeg har opplevd var da jeg la ut diverse møbler som "gis bort" da jeg flyttet for noen år siden og flere ble sure for at jeg ikke kunne levere tingene til dem siden jeg sikkert skulle leie varebil eller henger uansett i forbindelse med flyttingen.

Anonymkode: 0f002...056

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg skal flytte snart, og har derfor en del interiør og møbler lagt ut for en billig penge. Noe av det gir jeg til og med bort, bare så jeg skal være sikker på å bli kvitt det før avreisedato. Jeg blir stadig overrasket over disse menneskene som tror at de gjør meg en ultrastor tjeneste ved å hente ting jeg gir bort eller selger billig. Altså halloooo det er DU som sparer penger. Blæh.

Kunde: Vil gjerne ha xxx
Meg: Den er grei, når har du mulighet til å hente?
Kunde: Kan komme ca. etter 18.00 (HVA BETYR DET???)
Meg: Flott! Adressa er xxx, da ses vi. 

19.30 samme dag:
Meg: Hei, kommer du og henter xxx?
Kunde: Kom noe i veien beklager. Mulig å hente i morgen?
Meg: Ja, men det er flere interesserte, så den går til noen andre dersom du ikke kan hente den til avtalt tid. Hva med klokka 12?
Kunde: Må få til det da :tommelopp:
 

11:30 neste dag:
Kunde: Jeg kjører fra xxx (halvtimes tid unna) ca. 12:30 hvis det går bra.

ALTSÅ HALLO. Jeg tjener INGENTING på at du henter tingen, kunne like greit gått 100 meter og hivd den i en container for å bli kvitt den. Jeg prøver å være snill og miljøvennlig. Har full forståelse for at ting oppstår, men ha i det minste folkeskikk nok til å varsle den du har en avtale med, da. Hjelpes.

Anonymkode: e908e...a75

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke tåler dette, som selvsagt er helt vanlig, så bør du ikke annonsere på Finn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte snart, og har derfor en del interiør og møbler lagt ut for en billig penge. Noe av det gir jeg til og med bort, bare så jeg skal være sikker på å bli kvitt det før avreisedato. Jeg blir stadig overrasket over disse menneskene som tror at de gjør meg en ultrastor tjeneste ved å hente ting jeg gir bort eller selger billig. Altså halloooo det er DU som sparer penger. Blæh.

Kunde: Vil gjerne ha xxx
Meg: Den er grei, når har du mulighet til å hente?
Kunde: Kan komme ca. etter 18.00 (HVA BETYR DET???)
Meg: Flott! Adressa er xxx, da ses vi. 

19.30 samme dag:
Meg: Hei, kommer du og henter xxx?
Kunde: Kom noe i veien beklager. Mulig å hente i morgen?
Meg: Ja, men det er flere interesserte, så den går til noen andre dersom du ikke kan hente den til avtalt tid. Hva med klokka 12?
Kunde: Må få til det da :tommelopp:
 

11:30 neste dag:
Kunde: Jeg kjører fra xxx (halvtimes tid unna) ca. 12:30 hvis det går bra.

ALTSÅ HALLO. Jeg tjener INGENTING på at du henter tingen, kunne like greit gått 100 meter og hivd den i en container for å bli kvitt den. Jeg prøver å være snill og miljøvennlig. Har full forståelse for at ting oppstår, men ha i det minste folkeskikk nok til å varsle den du har en avtale med, da. Hjelpes.

Anonymkode: e908e...a75

Jeg har sluttet med første mann til mølla. De første er slike som trykker vil ha, tar den osv før de får tenkt seg om. 

Nå ser jeg hva folk svarer. I det siste er det faktisk den siste etter flere timer som har fått på gis bort. Grunnen er høflige spørsmål, forslag til tidspunkt de kan hente på, de skriver på forståelig norsk og når jeg undersøker profilen deres så ser jeg på profilen deres at vurderinger fra andre er god. De uten vurderinger eller med over 40 - 50 vurderinger og mengder tilsalgs selv, hopper jeg galant over. 

Høflige og greie les presise mennesker gir jeg gode vurderinger til. 

Du må nesten bli mye strengere med dem du gir bort. Dukker de ikke opp til avtalt tid, og gir heller ikke beskjed, så gå videre til en annen interessent. Noe dikterer tiden og sier hentes klokken 20 -21 ellers går det videre til noen andre. Når vil du hente spørsmål gir den andre for mye slingringsmon dersom personen er en "sullekopp". 

Slik har mine vurderinger blitt etter mye aktivitet med både salgmog gis bort på finm.no

Anonymkode: 45b84...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Leifern skrev:

Om du ikke tåler dette, som selvsagt er helt vanlig, så bør du ikke annonsere på Finn.

Tull og tøys.

Anonymkode: 3be9f...499

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leifern skrev:

Om du ikke tåler dette, som selvsagt er helt vanlig, så bør du ikke annonsere på Finn.

Hun skal ikke tåle den typen sullekopper, og sullekoppene får finne seg et annet sted hvor de kan fortsette å opptre useriøst og mend manglende respekt dor andres tid og gavmildhet. Mange gir bort mye fint på finn, mens andre gir bort søppel. Men hva som er søppel for meg kan være store skatter for andre. 

Anonymkode: 45b84...93c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt helt vanlig på finn og andre steder å prute på pris. Selv gjør jeg det svært sjelden, og betaler den summen som står der.
Selger jeg selv, avslår jeg hvis budet er for lavt, eller ignorer hvis det er skambud. Det må vi nok bare lære oss å leve med, prutekulturen har kommet for fult til Norge også.

Det jeg derimot har merket meg som jeg synes er mye verre og på grensen til kjeltringstreker er når folk kjøper en vare jeg vet er i orden, men at de i ettertid klager på feil ved varen og ønsker å få refundert en del av pengesummen. Dette sier jeg konsekvent nei til og forlanger å få varen tilbake. Jeg tilbyr meg å hente varen, eller betale frakten og det vedkommende gav for å få varen tilbake. Dette har skjedd meg kanskje 3-4 ganger og uten unntak beholder vedkommende varen og jeg hører ikke noe mer. Det betyr at varen var helt fin, de bare prøver seg. Og det er frekt, virkelig frekt.

Anonymkode: 608f5...ee3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner tidene da det kostet penger å legge ut ting på finn.no. Nå setter jeg prisen høyere enn jeg forventer, fordi alle skal prute. Skjønner at folk ønsker seg tingene og ikke vil betale, men de får i det minste la være å bli sure fordi man sier nei til skambud. 

Anonymkode: 2d04c...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...