Gå til innhold

Flere som opplever dette? Folk på Finn.no

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
På 24.4.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Er det flere som opplever dette? Hva tenker dere om slik oppførsel? 

Flere ganger nå har jeg lagt ut noe for salg til en allerede lav pris, la oss si 100 kr. I utgangspunktet er det gjerne en pris som er veldig lav i forhold til hva det ble kjøpt for. Så er det noen som kommer på at Det er helt greit å sende melding der de skriver f.eks: "jeg byr *sum* for denne" altså selv om det ikke står noenting om å gi bud i annonsen, så tar de seg retten til å tenke at dette er helt greit.. og ikke nok med det, enkelte er frekke nok til å forlange at jeg skal betale porto i tillegg!! Hva faen.

Er det bare meg eller er dette veldig frekt? Er jo bare å ignorere vedkommende selvsagt, men blir jo passe provosert.. 

Anonymkode: 3be9f...499

Mange legger ut annonser for salg til heilt ublue priser.     Folk flest er idag nokså prisbeviste,og rimleg oppdaterte på  hvilken pris en kan forvente å gji for en vare.   Er man usikker på hva man kan forvente å få for en vare,så kanskje bedre å legge til "pris kan diskuteres" v/ besiktelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.7.2018 den 0.16, Anonym Bruker skrev:

Mange legger ut annonser for salg til heilt ublue priser.     Folk flest er idag nokså prisbeviste,og rimleg oppdaterte på  hvilken pris en kan forvente å gji for en vare.   Er man usikker på hva man kan forvente å få for en vare,så kanskje bedre å legge til "pris kan diskuteres" v/ besiktelse.  

Det forsvarer allikevel ikke skambud og usaklig oppførsel.

Jeg vurderer sterkt å slette finnbrukeren min for det er bare mer og mer av useriøse finnbrukere der nå. Vil heller gi ting bort til naboer og enkelte hjelpeorganisasjoner enn å få flere usaklige henvendelser på finn.

Anonymkode: 9d722...183

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 0.16, Anonym Bruker skrev:

Ts nevner jo ting som allerede er priset lavt i forhold til verdi. Helt Ok å gi bud, men skambud er ikke greit uansett. En normal oppegående person klarer også å se selv hva som er priset Ok og hva som kan gies bud på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
3 timer siden, Frøken_fjong1 skrev:

Ts nevner jo ting som allerede er priset lavt i forhold til verdi. Helt Ok å gi bud, men skambud er ikke greit uansett. En normal oppegående person klarer også å se selv hva som er priset Ok og hva som kan gies bud på. 

Det er selvsagt lov å prøve seg.     Reiste for en tid sidan nokså  langt for å se på en bil som tilsynelatende så pen  og velholdt ut.   Etter å ha jobbet på bilverkst. i mange år så mener eg å ha litt kompetanse og kan m/ selvsyn vurdere en  bil sin tekniske tilstand  i forhold til verkstedhistorikk,kjørelengde, og hvordan den er blitt behandlet.o.s.v.   Mange tar bilder av bilene på lang avstand "bevist handling" for da blir selvsagt ikkje riper og skrammer avslørt på bildene.   Skinnet kan bedra "

En vare kan deles inn i 3 forskjellige   kategorier  .  God -Middels -dårleg.   Idag er det ofte markedsprisen  som blir lagt til grunn for en vare som blir solgt.   Kjøpte forleden eit videocamera  på finn.no som "tilsynelatende" skulle funke heilt greitt.  Hadde eg skulle betalt prisforlangende,så hadde eg tapt mye penger + fraktkostnader.         

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bruksting, de kan jo ikke priser utifra «men jeg betalte så mye for denne». Jeg har flere eksempler, la oss si du kjøpe sofa fra Bolia til full pris, på tross av at Bolia kjører 40% kampanje på sine sofaer i ny og ned. Så ønsker du selge sofa di om 5 års og da spør du om halv pris. Men denne sofa koster nå halvpris ny hos Bolia, fordi det er kampanje. Da har du priset brukt vare for høyt, sel om du tok utganspunktet i det du betalte for det.

Klær er en annen eksempel. La oss si du kjøpte en dyr dunjakke til 6000 kr, og nå, fire år etter, ønsker du å selge den, og vil ha kanskje halvpris. Men dette er klær, det er også mote, og den merke du har, er kanskje ikke like populær og ettertraktet nå. Igjen, varen priset for høyt, når ingen vil kjøpe den. Selv om innkjøpsprisen var nye høyre.

Anonymkode: 13818...fb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Det er selvsagt lov å prøve seg.     Reiste for en tid sidan nokså  langt for å se på en bil som tilsynelatende så pen  og velholdt ut.   Etter å ha jobbet på bilverkst. i mange år så mener eg å ha litt kompetanse og kan m/ selvsyn vurdere en  bil sin tekniske tilstand  i forhold til verkstedhistorikk,kjørelengde, og hvordan den er blitt behandlet.o.s.v.   Mange tar bilder av bilene på lang avstand "bevist handling" for da blir selvsagt ikkje riper og skrammer avslørt på bildene.   Skinnet kan bedra "

En vare kan deles inn i 3 forskjellige   kategorier  .  God -Middels -dårleg.   Idag er det ofte markedsprisen  som blir lagt til grunn for en vare som blir solgt.   Kjøpte forleden eit videocamera  på finn.no som "tilsynelatende" skulle funke heilt greitt.  Hadde eg skulle betalt prisforlangende,så hadde eg tapt mye penger + fraktkostnader.         

De folkene som tar slike bilder og bevisst går inn for å skjule feil og skader er noen tullinger. Jeg selger en del via Finn, men jeg kjøper svært skjeldent noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo billigere varer man annonserer på finn, jo fattigere folk, jo mer strev og pruting for småflis.

Etterhvert er jeg mer erfaren, og bryr meg ikke om frekkaser. Vil jeg selge til dem, så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frøken_fjong1 skrev:

De folkene som tar slike bilder og bevisst går inn for å skjule feil og skader er noen tullinger. Jeg selger en del via Finn, men jeg kjøper svært skjeldent noe. 

De risikerer i hvert fall dårlig rating.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Gammel tråd, men jeg hiver meg på. Det har alltid vært mye tullinger på Finn, men jeg synes det har blitt merkbart verre de par siste årene, dvs. en økning i frekke folk og skambud. Nå er det veldig mange useriøse henvendelser man må gjennom før man får en henvendelse fra en "normal" kjøper. Finn som markedsplass er på god vei til å bli ødelagt pga. dette, for selgerne tvinges til å øke prisen for å legge inn prutemonn. Det er i ferd med å oppstå en forventning på kjøpersiden om at det skal gis prisavslag, og da må selgerne forholde seg til det. Veldig synd, det er jo mange nordmenn som verken liker å prute eller bli prutet til, deriblant meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner forsøker å selge en del ting (som regel bøker) gjennom Finn, og hun skriver for eksempel "femti kroner for boken, pluss frakt" eller noe sånn. Men hun tar ikke bryet med å faktisk regne ut frakt (+ skrive dette i annonsene) fordi det ikke er all verdens aktivitet på FINN nå for tiden. Hva er poenget med å regne ut frakt på hver eneste bok, og nevne dette i hver annonse, når bøkene sannsynligvis ikke blir solgt uansett. Hvis det dukker opp en og annen potensiell kjøper, så regner hun selvfølgelig ut frakt på den spesifikke boken som noen muligens er Interesserte i.    

Problemet er at ved større bøker eller bok-serier, så kan det bli en god del i frakt. Så prisen hun ønsker seg, pluss denne ekstra kostnaden, kan dessverre bli litt i drøyeste laget for en eventuell kjøper. Men hvorfor sier ikke folk fra at de ikke er interessert likevel da? Slik dette foregår nå, så sender mulig kjøper beskjed om at de er interessert - og deres navn og adresse som hun skal sende til. Men når hun jeg kjenner sender en beskjed tilbake om at bok pluss frakt kommer på en viss sum (og disse pengene skal sendes til hennes bankkonto eller VIPPS-nummer) så blir det plutselig helt stille fra den mulige kjøperen.  

Det kan hende at de finner den totale prisen litt for stiv, og derfor ikke var særlig interessert likevel. Men da kunne vel kjøper ha sendt en beskjed om at de faktisk ikke var villig til å kjøpe disse bøkene lenger. Slik dette som regel foregår nåå blir det bare taushet etter at hun har kommet med hva tingene koster. Så hun blir bare sittende og vente på videre respons (eller at pengene skal dukke opp på konto) men som dessverre aldri skjer.               

Anonymkode: a7ff7...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Er det flere som opplever dette? Hva tenker dere om slik oppførsel? 

Flere ganger nå har jeg lagt ut noe for salg til en allerede lav pris, la oss si 100 kr. I utgangspunktet er det gjerne en pris som er veldig lav i forhold til hva det ble kjøpt for. Så er det noen som kommer på at Det er helt greit å sende melding der de skriver f.eks: "jeg byr *sum* for denne" altså selv om det ikke står noenting om å gi bud i annonsen, så tar de seg retten til å tenke at dette er helt greit.. og ikke nok med det, enkelte er frekke nok til å forlange at jeg skal betale porto i tillegg!! Hva faen.

Er det bare meg eller er dette veldig frekt? Er jo bare å ignorere vedkommende selvsagt, men blir jo passe provosert.. 

Mange gjør dette. Jeg skriver i annonsene, ønsker ikke bud. 

Enda mer irriterende er det med folk som sender melding, har du den enda? / solgt? Når du så svarer at den ikke er solgt, så hører du ikke ett pip mer. 

Anonymkode: acf1e...a01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en mann som ville ha sofaen vår. Når han kom, var den ikke helt bra nok... På en måte. Men dersom vi gikk ned i pris, så var den bra nok. 

Mannen min sa han kunne dra på bohus og betale for en ny sofa, dersom det var det han ville ha. Men utrolig irriterende at han ikke prutet før han kom, for da hadde vi sluppet besøket hans og solgt den til en av de 20 andre som var interessert (noe vi gjorde, men man blir litt låst når man venter på noen som skal komme i 18 tiden). 

Endret av Sokkar
Formulert meg dårlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Du kan få svare på spørsmålet ditt selv: hva er det verste som kan skje om folk opptrer frekt uten folkeskikk og manerer?

:klo: 

Hvordan mener du denne utvekslingen er frekk:

Person 1: jeg selger gjenstand y som koster kr x ny for kr z. 

Det går 4 uker. Folk på Internett driter i hva ny-pris var. Du har priset varen din helt borti natta høyt (nei, en ting er ikke verdt halvparten av nypris i 1980 når den er «brukt 2 ganger») 

Person 2: byr en ok sum og tenker at da blir i det minste person 1 kvitt tingen sin. Og realitetsorientert. 

Person 1: blir fornærma fordi tingen hens ikke er verdt penger og furter og nekter svare. 

Anonymkode: 9a6dc...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner forsøker å selge en del ting (som regel bøker) gjennom Finn, og hun skriver for eksempel "femti kroner for boken, pluss frakt" eller noe sånn. Men hun tar ikke bryet med å faktisk regne ut frakt (+ skrive dette i annonsene) fordi det ikke er all verdens aktivitet på FINN nå for tiden. Hva er poenget med å regne ut frakt på hver eneste bok, og nevne dette i hver annonse, når bøkene sannsynligvis ikke blir solgt uansett. Hvis det dukker opp en og annen potensiell kjøper, så regner hun selvfølgelig ut frakt på den spesifikke boken som noen muligens er Interesserte i.    

Problemet er at ved større bøker eller bok-serier, så kan det bli en god del i frakt. Så prisen hun ønsker seg, pluss denne ekstra kostnaden, kan dessverre bli litt i drøyeste laget for en eventuell kjøper. Men hvorfor sier ikke folk fra at de ikke er interessert likevel da? Slik dette foregår nå, så sender mulig kjøper beskjed om at de er interessert - og deres navn og adresse som hun skal sende til. Men når hun jeg kjenner sender en beskjed tilbake om at bok pluss frakt kommer på en viss sum (og disse pengene skal sendes til hennes bankkonto eller VIPPS-nummer) så blir det plutselig helt stille fra den mulige kjøperen.  

Det kan hende at de finner den totale prisen litt for stiv, og derfor ikke var særlig interessert likevel. Men da kunne vel kjøper ha sendt en beskjed om at de faktisk ikke var villig til å kjøpe disse bøkene lenger. Slik dette som regel foregår nåå blir det bare taushet etter at hun har kommet med hva tingene koster. Så hun blir bare sittende og vente på videre respons (eller at pengene skal dukke opp på konto) men som dessverre aldri skjer.               

Du virker å ha påfallende mye detaljkunnskaper om denne saken til at det skal være bare "en du kjenner". Blir litt sånn "spør for en venn" - hvorfor ikke bare si at det handler om deg selv 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sokkar skrev:

Hadde en mann som ville ha sofaen vår. Når han kom, var den ikke helt bra nok... På en måte. Men dersom vi gikk ned i pris, så var den bra nok. 

Mannen min sa han kunne dra på bohus og betale for en ny sofa, dersom det var det han ville ha. Men utrolig irriterende at han ikke prutet før han kom, for da hadde vi sluppet besøket hans og solgt den til en av de 20 andre som var interessert (noe vi gjorde, men man blir litt låst når man venter på noen som skal komme i 18 tiden). 

Du må si første mann til mølla.

Anonymkode: 79fea...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever med brukte ting at folk setter veldig høye priser. Ofte får man bedre deal i butikken hvor varen er gjerne på salg. Hvorfor betale 5000 for en brukt sofa når den kan koste 2999 i butikken? 

Feks min sønn på 7 tok sine bursdagspenger og skulle kjøpe spill. Vi dro i butikken og skulle kjøpe brukt. Spillet kostet 500 kr brukt og 100 ny på playstation shop. Forstå det den som kan. Mannen i kassa sa at de ville ha den prisen for å kunne tjene penger på brukt spill. Dette var på gunerus i oslo i den spillshappa der. Kjøper sjeldent brukt mer nå, da må jeg passe godt på for å ikke bli lurt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest førstedamen

Barnevogner er et kapittel for seg selv. Så på en nylig, priser i høyeste laget. Stod i annonsen at pris kunne diskuteres, men skambud ble ikke godtatt. Se for deg at den kostet 10.000, jeg byr da 1500 under den satte skyhøye prisen. 

Dama ble sur! For hun hadde allerede satt ned prisen. Jeg spurte hvorfor det stod at pris kunne diskuteres, men hun svarte meg ikke engang. 

Om man setter ned prisen og ikke godtar noe lavere, så skriver man ikke at pris kan diskuteres! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker å ha påfallende mye detaljkunnskaper om denne saken til at det skal være bare "en du kjenner". Blir litt sånn "spør for en venn" - hvorfor ikke bare si at det handler om deg selv 🙂

Jeg gidder selvfølgelig ikke å kjøpe / selge noe over Internett. Man risikerer å møte så mange merkelige skapninger. 

Men hun jeg kjenner klager jo støtt og stadig over andre folk som holder på sånn. Jeg har ikke peiling på hvor mange det egentlig er som plutselig blir stille på denne måten. Men ettersom hun har en del saker og ting liggende ute, så kan det jo være en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må si første mann til mølla.

Mannen kunne komme forholdsvis fort han, det var ikke problemet. Problemet var jo at vi var hjemme, fordi han skulle hente den. Så ble den ikke hentet likevel, fordi han egentlig aldri hadde tenkt å betale den prisen for sofaen. 

Sikkert prutetriks fra hans side. Men for oss ble det prinsipp siden han ikke prutet før han kom 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...