Gå til innhold

Tusvik & Tønne


Viking-girl

Anbefalte innlegg

Licorne skrev (5 timer siden):

«Om man skal tro artikkelforfatteren» er greit å understreke ganske heftig her.
Jeg må si at denne "anmeldelsen" i aftenposten er veldig overraskende å lese fordi det er ikke slik jeg (og tilsynelatende resten av salen på det showet jeg var på) opplevde dette tiårsjubileums-showet. 

Det er en uting at kvinnelige standupkomikere skal få kritikk og spørsmålstegn ved deres moral så fort et show er "drøyt".
Forfatteren av nevnte innlegg påstår de er dårlige feminister fordi de sier ordet "fitte". Altså, really? Dag Sørås kalte en 16 år gammel for "ei ufølsom fitte" på scenen og hu får beskjed om at det er "humor" og at "såpass må man tåle". Andre mannlige komikere er ute og tafser, trakasserer eller er voldelige rasister og får full støtte i kommentarfeltene. Men Lisa og Sigrid sier ordet "fitte" og får skrevet saker i aftenposten om det. 

Ja, de viste to humoristiske bilder av både hemoroider og underlivsproblematikk, noe de har gjort før i ulike liveshows og som de har vært kjent for å snakke høyt om i podcasten. Det er kvinnehelse, og det er morsomt. Bortsett fra for henne, tydeligvis.

I tillegg får de liksom kritikk for å ikke snakke mer om psykisk helse og "medmenneskelighet" fordi forfatteren fikk det for seg at det var det showet skulle handle om. Hun blir altså skuffet over at noe hun selv har funnet på ikke har skjedd. Har hun dratt på et standupshow og forventet en TED-talk om "medmenneskelighet"? Ikke opplevde jeg at de "hengte" ut noen heller, de gjorde narr av noen morsomme "motivasjons-videoer" fra tiktok. Hvor hårsåre skal man være på andres vegne, egentlig?

Kvinnelige komikere skal liksom alltid måtte ha noe dypere og viktigere tematikk i sine show, hvis ikke er de dårlige mennesker. For meg virker det åpenbart at denne personen ikke vet hva Sigrid og Lisa er kjent for og hva de har snakket om før. Nevnte "gørr" som blir tatt opp som handler om eksmannen til Sigrid er helt fair og noe som har vært kjent for de fleste som har fulgt saken i sosiale medier. Det er gjort med glimt i øyet men også en sårbarhet jeg tror mange setter pris på. Å kalle Sigrid for en "bitter" kvinne som er hevngjerrig mot eksmannen er nedlatende og skammelig. Det eksmannen hennes har gjort er sjokkerende. Ærligheten til Sigrid om hvordan denne livskrisen gikk utover henne både fysisk og psykisk er slående og rørende. Good for her.
 

Ingen mannlige komikere NOENSINNE har hatt det som sin identitet å utlevere familiære forhold. Verken i USA eller Norge, og jeg er stor fan av formatet stand up. Men det har altså Tønne og Tusvik.

Når det er sagt, disse damene har ikke injurierende kraft lenger. De fleste skjønner at eks-mannen til Sigrid, rasshøl som han er, har det bedre nå.

Som noen skriver på Twitter: Har ikke barna felles barn en reservasjonsrett? Særlig når hun ripper opp i gamle forhold blir det bare dumt ift. barna.

peace out

Endret av totti_1
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så har du meg, som syns Tussemus og Tønnefar har blitt for snille med årene. 

Gikk dessverre glipp av showadin denne gang, men er trofast phung for livet. 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, totti_1 said:

De fleste skjønner at eks-mannen til Sigrid, rasshøl som han er, har det bedre nå.

Kvalmt. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Gulvplanke said:

Blir innmari nysgjerrig på hva hun faktisk deler om bruddet.

Det står litt på jodel om det, under emneknaggen "phungfolket". 

Vil ikke si at det er noe spennende, men detaljer om utroskapen. Ikke noe sjokkerende eller voldsomme greier. Men ganske standard utroskap, gjøre alt for å skjule at man gjør noe dumt mot partner-opplegg. 

Endret av anon01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ebbeliten skrev (11 timer siden):

Og så har du meg, som syns Tussemus og Tønnefar har blitt for snille med årene. 

Gikk dessverre glipp av showadin denne gang, men er trofast phung for livet. 

 

Enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 time siden):

Hvorfor heter det Phungfolket?

Fordi Lisa ikke klarte å uttale PUNG da hun var lammefjes i starten og sa PHUNG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plusskatten
Licorne skrev (16 timer siden):

 

Tror du oppriktig at barna deres vil lide over at mødrene deres viste frem et humoristisk bilde på et tiårsjubileums-show? Jeg synes det er unødvendig å dra barna inn i dette på denne måten hvor man later som man er bekymret for barna. Jeg tenker ofte på barna til Ørjan Burøe, Louis CK, Trond Giske, osv osv - men jeg går ikke rundt og bruker de på denne måten i diskusjoner om oppførselen til foreldrene deres.

Så å vise nærbilde av rasshølet og fitta er din definsjon av et «humoristisk bilde»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, plusskatten said:

Så å vise nærbilde av rasshølet og fitta er din definsjon av et «humoristisk bilde»?

For noen, ja. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne artikkelen innrømmer meningsforfatteren fra Aftenposten-innlegget at hun ikke er T&T-fan og bare ble med en venninne på show.

Må være litt slitsomt å be med seg en venninne på standup også ender hun opp med å skrive kjip og nedlatende kronikk fordi hu er jesusfrelst og følte en «fitte» var for mye. 😅

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Licorne skrev (7 minutter siden):

I denne artikkelen innrømmer meningsforfatteren fra Aftenposten-innlegget at hun ikke er T&T-fan og bare ble med en venninne på show.

Må være litt slitsomt å be med seg en venninne på standup også ender hun opp med å skrive kjip og nedlatende kronikk fordi hu er jesusfrelst og følte en «fitte» var for mye. 😅

Tenkte akkurat det samme da jeg leste artikkelen i Dagbladet😂

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ledd meg skakk av disse to damene, det er mye vås men de har også sylskarp brodd som gjør at summen appellerer til meg, i hvert fall 😇

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Licorne skrev (5 timer siden):

I denne artikkelen innrømmer meningsforfatteren fra Aftenposten-innlegget at hun ikke er T&T-fan og bare ble med en venninne på show.

Må være litt slitsomt å be med seg en venninne på standup også ender hun opp med å skrive kjip og nedlatende kronikk fordi hu er jesusfrelst og følte en «fitte» var for mye. 😅

Det er helt greit å bli sjokkert. Det er også greit å bli støtt og krenket. Jeg ble feks litt støtt av den siste sangen til Tuss og Tønn. Jeg kjenner at den bikker over til bare å bli vulgær, etter min smak. Men det står jeg i. Jeg lar bare vær å høre på den. 

Går det ikke lenger an å stå i å være krenket på egne eller andres vegne uten at det skal publiseres stort i riksmedia? Eller hva med å sende en helt grei kritikk direkte til dem via feks instagram? Si at "hei hei, nå syns jeg dere er litt høye på dere selv, og dette var å gå over streken. Dette bør dere kanskje revurdere til en annen gang?" 

Jeg fikk dessverre ikke sett showet, men jeg håper det blir andre show og nye muligheter. Og da jeg så heks on the Beach, bare uker etter bruddet og den store livskrisen startet, var ikke Sigrid helt nådig når hun omtalte sin eks. Det var frydefullt å se henne balansere ytterst på kanten av utlevering. Det lå like mye i hva hun IKKE sa, som det hun faktisk sa. Hun er så god på det der. ❤️ 

 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MissWoodville

Jeg lurer på om dere blodfans hadde tenkt det samme om en kvinne som var utro ble hengt så til de grader ut? At det alltid er synt på den som blir bedratt? Det er en vanvittig svart hvitt holdning dere har, ikke et tegn på intelligens i hvert fall.

Som jeg skrev i den andre tråden, barna til Sigrid er 9-10 og 7 år. I hvert fall den eldste (en jente) er stor nok til å få med seg alt som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
sicario skrev (6 timer siden):

Norges 2 minst morsomme komikere. Og det var før siste ukens «kontrovers».

Jeg synes de var morsomme før. Men tenker at man bør modnes litt som person og ta ansvar, etter man får barn. Og tenke mer på barnas velvære enn eget behov for bitter hevn og lavmåls humor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MissWoodville said:

Jeg lurer på om dere blodfans hadde tenkt det samme om en kvinne som var utro ble hengt så til de grader ut? At det alltid er synt på den som blir bedratt? Det er en vanvittig svart hvitt holdning dere har, ikke et tegn på intelligens i hvert fall.

Som jeg skrev i den andre tråden, barna til Sigrid er 9-10 og 7 år. I hvert fall den eldste (en jente) er stor nok til å få med seg alt som skjer.

Man trenger ikke være «blodfans» for å være uenig i nevnte meningsinnlegg i Aftenposten. 

Jeg hadde heller ikke hatt noe problem med at en mannlig komiker fortalte om en liknende situasjon når oppførselen fra den utro parten er så forjævlig. Mannlige komikere lager shows om slike ting hele tiden. De har podcasts som snakker om ekskjærester og ekskoner. Louis CK lagde et helt show om at han hadde MeToo’et hele verden. Ingen sa noe på at han hadde døtre og at ofrene kanskje ikke ville høre dette. Han vant et par Grammys i stedet. Chris Rock sto på scenen og fortalte om ekskona og at han hadde vært utro mot henne med tre forskjellige kvinner, to av de andre kjendiser. Å gjøre dette til en «hvis en mann hadde…» blir litt meningsløst, fordi det skjer hele tiden.

Du kan være uenig med andre, men å si at det er «ikke tegn på intelligens» legger ikke opp til en redelig diskusjon. 

Og som jeg skrev i den andre tråden. Barna til Sigrid er ikke i en alder hvor de leser Aftenpostens meninger, og derfra får de uansett ikke noen konkret informasjon. Jeg tipper det de faktisk vil huske fra denne tiden når de blir eldre,  er at de skilte seg og at det ble en annen hverdag. Jeg nekter å tro at Sigrid snakker nedlatende og slemt om Martin direkte til barna, for hun virker som en veldig god og hardtarbeidende mor. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
Licorne skrev (29 minutter siden):

Man trenger ikke være «blodfans» for å være uenig i nevnte meningsinnlegg i Aftenposten. 

Jeg hadde heller ikke hatt noe problem med at en mannlig komiker fortalte om en liknende situasjon når oppførselen fra den utro parten er så forjævlig. Mannlige komikere lager shows om slike ting hele tiden. De har podcasts som snakker om ekskjærester og ekskoner. Louis CK lagde et helt show om at han hadde MeToo’et hele verden. Ingen sa noe på at han hadde døtre og at ofrene kanskje ikke ville høre dette. Han vant et par Grammys i stedet. Chris Rock sto på scenen og fortalte om ekskona og at han hadde vært utro mot henne med tre forskjellige kvinner, to av de andre kjendiser. Å gjøre dette til en «hvis en mann hadde…» blir litt meningsløst, fordi det skjer hele tiden.

Du kan være uenig med andre, men å si at det er «ikke tegn på intelligens» legger ikke opp til en redelig diskusjon. 

Og som jeg skrev i den andre tråden. Barna til Sigrid er ikke i en alder hvor de leser Aftenpostens meninger, og derfra får de uansett ikke noen konkret informasjon. Jeg tipper det de faktisk vil huske fra denne tiden når de blir eldre,  er at de skilte seg og at det ble en annen hverdag. Jeg nekter å tro at Sigrid snakker nedlatende og slemt om Martin direkte til barna, for hun virker som en veldig god og hardtarbeidende mor. 

Nå er ikke jeg bevandret når det gjelder komikere generelt. Men er ikke greit at en mann kan holde på sånn og ikke en dame, det skal være likt ja.

Ellers håper jeg du har rett om S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...