Gå til innhold

Ville dere tvunget 16-åringen deres til å bruke sykkelhjelm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Han velger selv å bruke hjelm. Har vært vant siden han lærte å sykle, så han føler noe mangler om han ikke har den på. (a la bilbelte). Han er kanskje en av to i klassen som bruker hjelm, men det driter han i. Han driver aktivt med idrett, og sykler både til trening og skole og som trening... Så for han er det naturlig. Men nå er han bare 15,5 år, så hvem vet, kanskje han endrer mening neste år!? 😂

Anonymkode: cb6fc...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må le litt av alle de som tror ungdommen sukker med hjelm. Vi tippe ca 60%. Har hjelpen dinglende på styret når de er utenfor synsrekkevidden deres. 

Man bruker hjelm av samme årsak til bilbelte. Det KAN redde liv når ulykken først har skjedd. 

Anonymkode: 32f32...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Enten bruker ungen hjelm eller så kan h*n gå. Jeg vet om folk som fått store hjerneskader pga de ikke brukte hjelm. Her i huset bruker man hjelm. Det fins ikke noe annet alternativ. 

Du sier at ikke vil pga hun har betalt sykkelen selv. Er det da greit om 2 år når hun har kjøpt seg bil at hun ikke bruker bilbelte?

Anonymkode: 941a6...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tvunget, men prøvd å overbevise. Ingen hjelm = ingen sykkel fører bare til at hjelmen tas av uansett. Men jeg ville mast om sikkerhet og prøvd å prente inn før tenårene at sykkelhjelm er like viktig og naturlig som bilbelte. 

Håper at jeg får fornuftige tenåringer, de finnes jo de og 😂

Men jeg husker jo fra jeg var 11-13 år, da var det ikke mye vett i skallen, i hvert fall ikke når det kom til risikovurdering. Jeg tror det er naturlig å føle seg litt udødelig i den alderen. Høy fart, brå svinger, triksing uten hjelm. Da jeg var 16 visste jeg bedre og heldigvis slapp jeg unna uten ulykker.

Anonymkode: 5ad0f...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lammelåret skrev:

På hvilken måte beskytter refleks mot hodeskade? 

Fordi det gjør at en bil som ellers ville kjørt deg ned, ser deg og svinger unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde fortalt om risikoen og faren for varig hjerneskade, lammelser og fremtid som ufør han kunne fått om han kærsjet uten. Om han fortsatte sykle uten hjelm så hadde han vært såpass dum at en hjerneskade sikkert ikke hadde gjort så mye fra eller til. 

Anonymkode: a9a25...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si at det er for sent hvis man må tvinge en 16 åring til å bruke hjelm... Min erfaring er at hvis man er oppdratt til å ALLTID bruke hjelm, helt fra man begynte å sykle, så er det helt naturlig og aldri et spørsmål, selv når man blir voksen. Slik har det i hvert fall vært med våre unger.

Anonymkode: 23790...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke hjelm er en billig forsikring på det som kan skille mellom liv og død..  Jeg vet om en som falt stygt på sykkel en gang. Heldigvis hadde han hjelm! Hjelmen knuste, så det sier litt om hvordan det ville gått med hodet hans dersom hjelmen ikke hadde vært på plass. 
Jeg husker da jeg gikk på barneskolen. Jeg var vel den eneste som brukte hjelm. Fikk streng beskjed hjemmefra at enten brukte jeg hjelm, eller så fikk jeg gå. Husker en av de "tøffe" gutta i klassen min skulle "disse" meg (håper noen forstår hva det betyr, fant ikke noe bedre ord :ler: ), og spurte hvorfor jeg brukte hjelm, for det så jo så teit ut. Heldigvis hadde jeg mot nok til å si at det var bedre å se teit ut, enn å ende opp som hjerneskadet. 

Her tror jeg du bare som forelder må kjøre den "harde" linje. Ingen hjelm, ingen sykkel. Mange tenker nok at det skjer ikke meg, men det kan like gjerne skje med meg som med alle andre. Dra paralleller til hvorfor man bruker sikkerhetsbelte i bil når man kjører. Er jo i prinsippet det samme; det redder liv! :) 

Anonymkode: 8cf58...d70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det da greit om 2 år når hun har kjøpt seg bil at hun ikke bruker bilbelte?

Anonymkode: 941a6...33d

Jeg vet ikke om du har fått det med deg men andre mennesker er faktisk frie individer som tar egne valg. Selvfølgelig vil man mislike om ungen ikke bruker belte, men det er fint lite du kan gjøre for å tvinge ungen til både belt- og hjelm bruk.

Anonymkode: 82ed3...395

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 21.53, TheGirlWhoWaited skrev:

Hvordan ville du ha tvunget? Sånn rent praktisk, mener jeg??

SÅnn rent praktisk hadde jeg sagt at det ble A) sykkelhjelm eller B) ingen sykkel. Som i at sykkelen blir solgt. 

Så hadde jeg vist til artikelr/lesestoff som forklarer hvorfor hjelm er så viktig, og spurt om 16åringen synes hjerneskade eller kjip sveis er viktigst.

Jeg begynte ikke å bruke hjelm før jeg fikk barn, og det var jo selvsagt helt idiotisk. Kunne gått galt flere ganger.

Anonymkode: e6bea...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Om barnet ikke vil bruke hjelm, så blir det tv-tid med nærbilder av hodeskader på unge personer. Etterpå blir det filmklipp av rehabiliteringsprosessen, men lammelser i halve kroppen, sikling, skjevt ansikt, talevansker, svelgvansker og derfor ventrikkelsonde osv. 

Hodeskader er farlig, og unge er mer utsatt fordi de tenker at det er uovervinnelige. Frontallappen er heller ikke ferdig utviklet og man tar oftere dårlige valg. Om vedkommende ikke ønsker hjelm, så trenger ikke vedkommende å sykle o.l. Da blir det heller ikke støtte til lappen osv. 

Anonymkode: ffdda...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.4.2018 den 22.33, King in the North skrev:

Hva gjør du om barnet ditt ikke tar på seg setebeltet i bilen? 

Siden vedkommende er over 15, er vedkommende selv ansvarlig ved en trafikkkotroll. Til info.

Anonymkode: 9c419...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden vedkommende er over 15, er vedkommende selv ansvarlig ved en trafikkkotroll. Til info.

Anonymkode: 9c419...45b

Hadde du som forelder godtatt det altså? Helt fjernt for meg i hvertfall, uavhengig av hvem som må betale boten. Som om det var det som ble diskutert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker ikke å sykle når jeg har hjelm. Så jeg sykler uten. Går foran som et godt eksempel som sykler. Og som et dårlig eksempel som ikke bruker hjelm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde en gutt i klassen som ble skikkelig skadet etter at han falt av sykkelen på vei til skolen. Han havnet på sykehus og fikk lettere hjerneskade. Så her må alle som sykler bruke hjelm. Også vi voksne som nærmer oss 40 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...