Gå til innhold

Ny bil - Bensin, diesel eller el?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som flere av dere nevner så er jeg også litt skeptisk til el-bil på grunn av bruksområdet og ladesituasjonen pr i dag. Slitsomt å måtte lade 1 -2 ganger pr. døgn.

Anonymkode: d0b74...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kjører stor avstander ville jeg kjøpt en dieselbil. Høres ikke ut som elbil passer bruken. Har en far som har begge deler, og om han kjører elbil så er det mye styr med lading. 

Anonymkode: 2bbdf...907

Nettopp slik ting kommer ikke fram, fra de som har driti seg ut og kjøpt batteribil. Er alt for tidlig å hoppe på, og de blir dyrere når moms og avgift tilkommer. For enn så lenge har Norge fått en tillatelse fra EØS/ESA om å ikke kreve inn de ovennevte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen "grense" for hva kilometerstanden bør være på bruktbil?

Anonymkode: d0b74...dc9

Veldig variabelt: Alfa Romeo - 10 km; Toyota - 200000 km; Volvo 500000 km.

Kjører selv eldre Honda og Toyota kjøpt for hhv. 50000 og 35000 kr. Førstnevnte koster 1kr/km i drivstoff og akkurat like mye i vedlikehold (deler+arbeid). Toyotaen bruker mer drivstoff, men er nesten aldri på verksted, så den er billigere. Med alle kostnader, inkl. verditap, forsikringer osv koster bilene 3,20kr/km og 2,85kr/km. Ny bil koster 7-9kr/km.

 

Anonymkode: 0caec...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, tdm900 skrev:

Nettopp slik ting kommer ikke fram, fra de som har driti seg ut og kjøpt batteribil. Er alt for tidlig å hoppe på, og de blir dyrere når moms og avgift tilkommer. For enn så lenge har Norge fått en tillatelse fra EØS/ESA om å ikke kreve inn de ovennevte. 

Nei det jeg tenker også. Men de som har elbil vil gjerne ikke innrømme det heller da. Såklart, om man bor midt i byn og jobber i nærheten og har lader i garasjen så er det kanskje en annen sak. Men når man må stoppe på veien og planlegge hvor man kjører så blir det bare dumt. 

 

Jeg tørr ikke å hoppe på «trenden» av fare for at bilen synker veldig i verdi, siden det stadig utvikles. Og godene blir borte. Jeg kjører dieselbil og det passer meg utmerket da jeg kjører landevei ca en time hver vei til jobb

Anonymkode: 2bbdf...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De sier vel at når bilen har gått over 100.000 så kan det bli dyrt. Men er jo også dyrt å kjøpe nyere. Vi kjøpte ikke så veldig gammel som hadde gått en del, og har brukt en del på den nå. Men så har vi planer om å han den ganske mange år til også. Tilslutt kanskje som en bil nr 2. 

Anonymkode: 2bbdf...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville kanskje gått for ladbar hybrid. Slik jeg bor i forhold til jobb hadde jeg vel akkurat kommet meg til og fra uten å bruke bensin.  Jeg kunne hatt diesel, men kjøpte nettopp ny brukt bensinbil. Syntes ikke tilsvarende diesel var billig nok. 

Anonymkode: b1069...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen "grense" for hva kilometerstanden bør være på bruktbil?

Anonymkode: d0b74...dc9

Det varierer. Om bilen fra før er kortkjørt holder den seg ikke så lenge som en langkjørt bil for eksempel. Jeg vil uansett si at det sannsynligvis ikke er de aller største påkostningene når bilen har gått under 150.000 km. Jeg personlig ville ikke kjøpt en bil som har gått lengre enn 200.000. Man får biler som er i grei stand for mellom 70.000 og 100.000 kroner altså. 

Anonymkode: 596f3...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sier vel at når bilen har gått over 100.000 så kan det bli dyrt. Men er jo også dyrt å kjøpe nyere. Vi kjøpte ikke så veldig gammel som hadde gått en del, og har brukt en del på den nå. Men så har vi planer om å han den ganske mange år til også. Tilslutt kanskje som en bil nr 2. 

Anonymkode: 2bbdf...907

Dette sa man på 90-tallet. Ting er annerledes i dag! I tillegg får du nok en del vedlikehold mellom 150-200000 (klutsj og eksos kommer ofte her), men når det er tatt, så er bilen ofte mekanisk god igjen i mange, mange år til.

Anonymkode: 0caec...ac9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det jeg tenker også. Men de som har elbil vil gjerne ikke innrømme det heller da. Såklart, om man bor midt i byn og jobber i nærheten og har lader i garasjen så er det kanskje en annen sak. Men når man må stoppe på veien og planlegge hvor man kjører så blir det bare dumt. 

 

Jeg tørr ikke å hoppe på «trenden» av fare for at bilen synker veldig i verdi, siden det stadig utvikles. Og godene blir borte. Jeg kjører dieselbil og det passer meg utmerket da jeg kjører landevei ca en time hver vei til jobb

Anonymkode: 2bbdf...907

De to er i motstrid. Kommer det plutselig nye biler på markedet med mye lengre rekkevidde vil bruktprisene synke. Motsatt når moms blir innført på elbil.

Anonymkode: 7d147...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva som skjer med bruktverdien til Dieselbiler når de blir ulovlige å kjøre i byen eller bomavgiften blir mangedoblet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg ny bil. Gikk fra diesel til ren el-bil som eneste bil i familien.
Pendler 5 mil hver vei til jobb daglig+ en tur i uka til en by som er 17 mil herfra (da lader jeg på vanlig nett om natten). Lader kun hjemme om natten og har sjelden behov for å lade på hurtigladere. Bilen har nå på sommeren en rekkevidde på nesten 30 mil, som skulle være mer enn nok for de fleste jobbpendlere. I vinter var rekkevidden noe kortere, men selv med ned mot -30 holdt den i nesten 20 mil.
Det spås prishopp på el-biler i fremtiden og bare det i seg selv er jo et godt argument for å kjøpe nå. Allerede nå vet jeg at bilen jeg har kjøpt har høyere verdi om jeg skulle solgt den nå enn det jeg kjøpte den for.
Utviklingen når det gjelder el-bil går kjempefort, så rekkeviddangst er snart et utdødd ord.

Selv ville jeg vært veldig skeptisk til å kjøpe diesel-bil, i alle fall. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få solgt, da etterspørselen er liten og antall biler til salgs veldig høyt. Vi fikk veldig lite igjen for vår diesel-bil, selv om den var i tipp topp stand og kun 5 år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Har nettopp kjøpt meg ny bil. Gikk fra diesel til ren el-bil som eneste bil i familien.
Pendler 5 mil hver vei til jobb daglig+ en tur i uka til en by som er 17 mil herfra (da lader jeg på vanlig nett om natten). Lader kun hjemme om natten og har sjelden behov for å lade på hurtigladere. Bilen har nå på sommeren en rekkevidde på nesten 30 mil, som skulle være mer enn nok for de fleste jobbpendlere. I vinter var rekkevidden noe kortere, men selv med ned mot -30 holdt den i nesten 20 mil.
Det spås prishopp på el-biler i fremtiden og bare det i seg selv er jo et godt argument for å kjøpe nå. Allerede nå vet jeg at bilen jeg har kjøpt har høyere verdi om jeg skulle solgt den nå enn det jeg kjøpte den for.
Utviklingen når det gjelder el-bil går kjempefort, så rekkeviddangst er snart et utdødd ord.

Selv ville jeg vært veldig skeptisk til å kjøpe diesel-bil, i alle fall. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få solgt, da etterspørselen er liten og antall biler til salgs veldig høyt. Vi fikk veldig lite igjen for vår diesel-bil, selv om den var i tipp topp stand og kun 5 år gammel.

Enig i at det ikke er lurt å kjøpe diesel-bil nå, og at det nok vil bli mindre og mindre lurt etter hvert som tiden går. Men akkurat nå kan man fortsatt få greit igjen for en pent brukt diesel-bil, og spesielt om man selger den utenfor de største byene.

Vi har akkurat bestilt ny hybrid-bil, og fikk 210.000 i innbytte for vår 5 år gamle diesel Ford S-Max. Den kostet 480.000 ny, så jeg synes ikke innbytteprisen var spesielt dårlig etter fem år. Men vi byttet inn bilen i en mindre by på Østlandet (selv om vi selv bor i Oslo), og der er markedet for diesel-biler markant bedre enn inne i hovedstaden.

Anonymkode: a5317...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tdm900 skrev:

Nettopp slik ting kommer ikke fram, fra de som har driti seg ut og kjøpt batteribil. Er alt for tidlig å hoppe på, og de blir dyrere når moms og avgift tilkommer. For enn så lenge har Norge fått en tillatelse fra EØS/ESA om å ikke kreve inn de ovennevte. 

Har kjøpt batteribil som du omtaler det som og har da ingen problemer med lading. Kjører 1,5 time hver dag og har aldri hatt problemer. 

Om prisene går opp som du skriver er det jo kjempeargument å kjøpe nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Illuminatum skrev:

Har kjøpt batteribil som du omtaler det som og har da ingen problemer med lading. Kjører 1,5 time hver dag og har aldri hatt problemer. 

Om prisene går opp som du skriver er det jo kjempeargument å kjøpe nå

Det er ikke snakk om, om prisene går opp, de gjør dèt! Og det er moms og engangsavgift som påløper da. Men, jeg har ikke noe behov for å kjøre gratis i bommer, eller på ferger. Det jeg derimot har behov for, er hengerfeste, og det er det kun èn modell som har enda, og den må jo restartes rett som det er for at alt skal fungere! 

Nei, dere får bare kjøpe dere som vil! Jeg vil se dette slår an her ETTER at avgifter er innført for fullt. Så får vi se da om regnestykket ser så bra ut. Ikke sikkert det blir så lett å selge batteribilen heller da, siden Norge har innført en sæordning som ingen andre land har å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tdm900 skrev:

Det er ikke snakk om, om prisene går opp, de gjør dèt! Og det er moms og engangsavgift som påløper da. Men, jeg har ikke noe behov for å kjøre gratis i bommer, eller på ferger. Det jeg derimot har behov for, er hengerfeste, og det er det kun èn modell som har enda, og den må jo restartes rett som det er for at alt skal fungere! 

Nei, dere får bare kjøpe dere som vil! Jeg vil se dette slår an her ETTER at avgifter er innført for fullt. Så får vi se da om regnestykket ser så bra ut. Ikke sikkert det blir så lett å selge batteribilen heller da, siden Norge har innført en sæordning som ingen andre land har å tilby.

Om prisene går opp er det bare en fordel for oss som har elbil.

Ellers sparer jeg på fire år 100000 i drivstoff så regnestykket blir nok ikke så ille ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville helt klart kjøpt diesel igjen.

Bor langt nord i landet, med forholdsvis store avstander. I tillegg er fjellovergangene ganske ofte kolonnekjørt på vinteren, og jeg hadde ikke tatt sjangsen på å kjøre i kolonne med el.

I tillegg ønsker vi en bil med høy hengervekt. Da utgår el og mange bensinbiler.

 

Anonymkode: 1c367...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Illuminatum skrev:

Om prisene går opp er det bare en fordel for oss som har elbil.

Ellers sparer jeg på fire år 100000 i drivstoff så regnestykket blir nok ikke så ille ;-)

Men fortsatt uten hengerfeste, og elendig rekkevidde😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Kjenner noen med elbil som kjører like langt som deg daglig. Han må stoppe og lade på veien hjem hver dag... Frem til rekkevidden er større ville jeg fortsatt hatt fossilbil om jeg var deg. 

Anonymkode: 596f3...02b

Man får da elbiler nå til under 300k som går 20 mil vinterstid og 25 mil sommerstid. Med så lang pendlervei er det MYE å spare på å kjøre elbil.  Jeg ville nok heller regnet på månedskostnad på de forskjellige alternativene fremfor å se på innkjøpskostnad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Om du kjører stor avstander ville jeg kjøpt en dieselbil. Høres ikke ut som elbil passer bruken. Har en far som har begge deler, og om han kjører elbil så er det mye styr med lading. 

Anonymkode: 2bbdf...907

Har man lading hjemme er det null styr. Tar 3 sekunder å plugge i. Har man ikke lading hjemme blir det mye styr, uansett bruksområde og kjørelengde. 

Man bør kjøpe elbil som klarer den daglige distansen uten ekstra lading, også vintertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...