Gå til innhold

Bruker barn hjelm når de sitter i sykkelvogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her jeg svart på fler ganger. For å se om det finnes noen gode argumenter sikkerhetsmessig, bortsett fra normen om at sykkel=hjelm. Det har jeg ikke fått...

 

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Har ikkje sett deg kome med GODE GRUNNER for å ikkje bruke hjelm...

Igjen; Kva har du å tape på å bruke hjelm?

Endret av Amantheia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her jeg svart på fler ganger. For å se om det finnes noen gode argumenter sikkerhetsmessig, bortsett fra normen om at sykkel=hjelm. Det har jeg ikke fått...

 

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Her har du forskning, er det bra nok for deg?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10768671/ 

Sitat: «When compared with bicycle-mounted child seats, there were fewer reported injuries to children associated with the use of bicycle-towed trailers. Motor vehicle involvement and need for hospital admission were similar among injured children in both groups, and the head or face was the most common site of injury. These data imply that ongoing surveillance efforts to identify injuries associated with use of bicycle-towed child trailers are warranted and that bicycle helmets should be worn by children riding in bicycle-towed child trailers and in bicycle-mounted child seats.»

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeligste tråden noensinne.. Dere må bare slutte å svare TS, hun er jo åpenbart helt fullstendig blåst. Ingen voksne mennesker sitter i fullt alvor å diskuterer om en baby skal ha hjelm eller ikke ved sykling. At TS ikke forstår at hjelm er det sikreste får vi ikke gjort noe med, her må det nok andre virkemidler til.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å sykle i gangfart er jo en risiko i seg selv, sykkelen blir vinglete og ustabil. Bedre kontroll på sykkelen får du hvis du får opp farten litt bedre enn det, dersom forholdene ellers tillater det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor lar du barna dine gå på fortauet uten hjelm? Du vet at biler kan komne ut av kontroll og kjøre bed barnet?

ts

Anonymkode: d9b60...f96

Men hallo! En sykkelvogn har vel LITT høyere fart enn et barn i gangfart? Risikoen for en alvorlig ulykke øker så snart sykkelvognen har fått litt fart på seg, uavhengig av om en bil kjører deg ned. . Dette ser du vel...? 

Anonymkode: 7e0c7...fd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hallo! En sykkelvogn har vel LITT høyere fart enn et barn i gangfart? Risikoen for en alvorlig ulykke øker så snart sykkelvognen har fått litt fart på seg, uavhengig av om en bil kjører deg ned. . Dette ser du vel...? 

Anonymkode: 7e0c7...fd0

Nei, for hverken hun eller noen andre på sykkelstien skal sykle fortere enn gangfarten til et lite barn. 😅

Anonymkode: 4e390...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hallo! En sykkelvogn har vel LITT høyere fart enn et barn i gangfart? Risikoen for en alvorlig ulykke øker så snart sykkelvognen har fått litt fart på seg, uavhengig av om en bil kjører deg ned. . Dette ser du vel...? 

Anonymkode: 7e0c7...fd0

Nei, TS ser ikke dette. Dssuten skal TS, som en av svært få, kun sykle i gangfart sier hun. Nytter ikke å svare henne, hun har bestemt seg. Jeg tror det er dypere issues enn en sykkelhjelm som plager TS...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Amantheia said:

Har ikkje sett deg kome med GODE GRUNNER for å ikkje bruke hjelm...

Igjen; Kva har du å tape på å bruke hjelm?

Frisyren muligens?

Anonymkode: 7e0c7...fd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gillians

Litt morsomt, i går gikk jeg faktisk forbi en barn og mor på fortauet hvor barnet åpenbart ville at moren også skulle sykle. (Hun gikk, han hadde balansesykkel.) Da sa moren: Nei, for jeg kan ikke sykle så sakte, det går ikke på en voksensykkel. Og det er jo helt sant, du kan faktisk ikke sykle så sakte som et barn går uten å vingle kraftig med sykkelen, noe som i seg selv er en risiko. Det virker ikke som om TS har noen innsikt i hvordan sykling faktisk fungerer. Eller så er hun et troll, jeg håper på det siste. Gudene vet hun har klart å irritere meg, i hvert fall. God kandidat på verste posting her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Det virker som om du har bestemt deg TS. Krysser fingrene for at barnet ditt ikke får noen skader hvis det skulle skje noe, bare fordi du er sta og ikke vil bruke hjelm. Og at barnet ditt likevel, til tross for at du tidlig lærer barnet at hjelm ikke er viktig, blir fornuftig å bruker hjelm når barnet begynner å sykle selv. For du kan virkelig ikke kreve at han eller hun skal bruke hjelm når du selv ikke bruker det. Barn tar etter foreldrene sine.

Hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom datteren min fikk alvorlige hodeskader som kunne vært unngått om jeg bare ikke var så sta. Uhell skjer uansett hvor forsiktig man er. Uansett hvor mye du nekter for det så har du fått masse gode argumenter for hvorfor både du og barnet ditt bør bruke hjelm, jeg synes du skal ta de til deg og være litt fornuftig. 

Biler er ikke den eneste faren, det er lettere å hoppe unna en sykkel dersom man går, man kan miste kontrollen over en sykkel, og selv om du påstår du ikke skal sykle fortere enn dere går, så vil det skje. Dere sykler kanskje ikke i drit fart bortover, men noe høyere hastighet vil du ha, hvis ikke vil man jo vingle noe voldsomt på sykkel (og da kan jo uhell også skje), og jo høyere fart, jo større blir skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest
5 minutter siden, Gillians skrev:

Litt morsomt, i går gikk jeg faktisk forbi en barn og mor på fortauet hvor barnet åpenbart ville at moren også skulle sykle. (Hun gikk, han hadde balansesykkel.) Da sa moren: Nei, for jeg kan ikke sykle så sakte, det går ikke på en voksensykkel. Og det er jo helt sant, du kan faktisk ikke sykle så sakte som et barn går uten å vingle kraftig med sykkelen, noe som i seg selv er en risiko. Det virker ikke som om TS har noen innsikt i hvordan sykling faktisk fungerer. Eller så er hun et troll, jeg håper på det siste. Gudene vet hun har klart å irritere meg, i hvert fall. God kandidat på verste posting her inne.

Uff, ja det er jo sant. Så her om dagen en familie der alle gikk bortsett fra yngste jenta. Det var en tohjulssykkel og hun prøvde å sykle i samme fart som resten av familien gikk, men hun vinglet veldig frem og tilbake og måtte til slutt gi opp.

Klarer på en måte ikke skjønne at dette kan være en seriøs tråd heller, så mye greier bare for å få argumenter for å IKKE bruke hjelm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke lov å sykle fortere enn gangfart på gang og sykkelsti. Da hadde jeg måttet sykle på bilveien. Man skal ta hensyn til fotgjengere også. 

Andre folks fordømminger er jeg ikke spesielt opptatt av.

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Det du skriver er feil. Det er lov å sykle over gangfart på fortau. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff

Du har et lite barn på 10 mnd og spør om du skal bruke hjelm på barnet i sykkelvogn? Det er jo en selvfølge at du skal det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Viktualia skrev:

Det å sykle i gangfart er jo en risiko i seg selv, sykkelen blir vinglete og ustabil. Bedre kontroll på sykkelen får du hvis du får opp farten litt bedre enn det, dersom forholdene ellers tillater det.

å sykle med vogn bak er som å sykle med 3 hjuls sykkel. 

Forholdene tillater ikke det da det er mange fotgjengere å ta hensyn til. 

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hallo! En sykkelvogn har vel LITT høyere fart enn et barn i gangfart? Risikoen for en alvorlig ulykke øker så snart sykkelvognen har fått litt fart på seg, uavhengig av om en bil kjører deg ned. . Dette ser du vel...? 

Anonymkode: 7e0c7...fd0

Jeg sykler ikke fortere enn vanlig voksen gangfart, alternativet er ikke at barnet skal gå, alternativet er å trille i vogn, og det er den farten jeg holder på sykkelen. Det er mange fotgjengere på veien, så farten må tilpasses deretter. 

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gillians skrev:

Litt morsomt, i går gikk jeg faktisk forbi en barn og mor på fortauet hvor barnet åpenbart ville at moren også skulle sykle. (Hun gikk, han hadde balansesykkel.) Da sa moren: Nei, for jeg kan ikke sykle så sakte, det går ikke på en voksensykkel. Og det er jo helt sant, du kan faktisk ikke sykle så sakte som et barn går uten å vingle kraftig med sykkelen, noe som i seg selv er en risiko. Det virker ikke som om TS har noen innsikt i hvordan sykling faktisk fungerer. Eller så er hun et troll, jeg håper på det siste. Gudene vet hun har klart å irritere meg, i hvert fall. God kandidat på verste posting her inne.

Jeg har aldri sagt at jeg skal sykle like sakte som et barn går. Barnet er 10 mnd. og går ikke i det hele tatt. Jeg sier jeg sykler så fort som vanlig gangfart, med sykkelvogn kan man sykle så sakte du bare vil for du har i praksis 2 støttehjul. 

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, fruktfest skrev:

Det virker som om du har bestemt deg TS. Krysser fingrene for at barnet ditt ikke får noen skader hvis det skulle skje noe, bare fordi du er sta og ikke vil bruke hjelm. Og at barnet ditt likevel, til tross for at du tidlig lærer barnet at hjelm ikke er viktig, blir fornuftig å bruker hjelm når barnet begynner å sykle selv. For du kan virkelig ikke kreve at han eller hun skal bruke hjelm når du selv ikke bruker det. Barn tar etter foreldrene sine.

Hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom datteren min fikk alvorlige hodeskader som kunne vært unngått om jeg bare ikke var så sta. Uhell skjer uansett hvor forsiktig man er. Uansett hvor mye du nekter for det så har du fått masse gode argumenter for hvorfor både du og barnet ditt bør bruke hjelm, jeg synes du skal ta de til deg og være litt fornuftig. 

Biler er ikke den eneste faren, det er lettere å hoppe unna en sykkel dersom man går, man kan miste kontrollen over en sykkel, og selv om du påstår du ikke skal sykle fortere enn dere går, så vil det skje. Dere sykler kanskje ikke i drit fart bortover, men noe høyere hastighet vil du ha, hvis ikke vil man jo vingle noe voldsomt på sykkel (og da kan jo uhell også skje), og jo høyere fart, jo større blir skaden.

Da får jeg krysse fingrene for at ditt barn ikke får en istapp i hodet, blir meid ned av trikken etc. eller alle andre helt utrolig lite sannsynlige senarioer der hjelmbruk ville hjulpet. 

Så da regner jeg med hjelmen er på fra morgen til kveld, eller kanskje det er lurt å sove med hjelm også, tenk om han/hun faller ut av sengen :P hadde du greid å tilgitt deg selv da? 

TS

Anonymkode: d9b60...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på ein god grunn til å ikkje bruke hjelm i sykkelvogn (eller på sykkel). At du ikkje brukar hjelm når du går, er ingen god grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kjøpt oss sykkelvogn til vårt barn på 10 mnd. Ser at noen bruker hjelm og andre ikke i slike vogner. Hva bør man gjøre? Jo mer hjelm jo bedre? Tenker at det er jo minimalt med trafikkulykker man kan bli utsatt for i slike vogner, som man ikke også blir utsatt for som fotgjenger, eller er jeg helt på jordet nå? 

Vi skal bruke vognen til og fra barnehage der vi sykler på sykkelsti. 

Anonymkode: d9b60...f96

Kjør på uten hjelm og blir jo kjedelig om de blir skadet...

 

jeg har stor sykkelvogn men aldri i verden skal jeg la barna sitte uten hjelm! Hva hvis jeg velter i grøfta så ? Hva vis hva hvis... du vet aldri om hodet treffer noe hardt mot side - også kanskje en annen syklist / bilist / mopedist +++ treffer deg.. jaja  barna er ikke så viktig .. 

Anonymkode: 15b88...2c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg spør for endte gang, hva vil du med denne tråden? Du har jo åpenbart funnet ut at staheten din er viktigere enn sikkerheten til barnet ditt? 

 

Anonymkode: b76a1...e45

Det heter n'te gang. Ikke endte.

Mange her som ikke skjønner seg på argumentasjon... Ts er ute etter å vurdere faktisk risiko, og ber om faktaargumenter.  Fakta som "sykkelvogner velter gjennomsnittlig på hver 10. tur" eller "barn i sykkelvogn uten hjelm har 30% høyere sjanse for å bli mobbet på skolen" hadde f eks vært relevante opplysninger å ta med i vurderingen.

"Omg, elsker du ikke barnet ditt!!"-utbrudd er ikke fullt så relevante...

Anonymkode: a7f3c...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...