Gå til innhold

Hvilket kamera til fotografering av baby, barn andre ting


lael

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og min samboer venter en liten baby nå i oktober, og vi vil derfor investere i et kamera for å forevige øyeblikkene som kommer. Vi har begge vært interesserte i fotografering da vi var yngre, men vi har ikke fulgt med så nøye i det siste. Jeg har blant annet et canon D450 speilrefleks, men er på utkikk etter enten et systemkamera eller kompakt kamera. 

De vi har tittet på er:

- Olympus pen E-pl 8

- Olympus E M10 Mark III

- Sony cybershot RX100 IV

- Canon powershot G7 MARK II

Er det noen av dere som har erfaring med noen av disse?

Vi har et budsjett på maks 10.000,- og er åpne for alle forslag. Det er som sagt fotografering av barnet, og litt feriebilder osv som er hovedpoenget med dette.

Håper noen kan hjelpe oss :)

Endret av lael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

D450 er et helt greit apparat for privatbruk. Personlig ville jeg heller tittet på nye objektiver til det kamerahuset, heller enn å kjøpe et nytt kamerahus. For å fotografere babien og typisk portrettfotografi vil jeg nok se for meg at et 50 mm normalobjektiv kan fungere bra. Legg til et nytt, superraskt lagringskort så skal du se at ditt nåværende apparat får nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Olympus E M10 (altså en eldre modell av det kamera du spør om) og er kjempefornøyd. Det er veldig enkelt å bruke og jeg foretrekker det foran speilrefleks kameraet jeg har. Det tar gode bilder, er lett å få med seg og noe av det jeg liker best med det er at man kan trykke på skjermen for å ta bilde og fokuset blir der man trykker, veldig praktisk. Men det er jo så klart en del større enn Sony og Canon kameraet du nevner, men personlig ville jeg gått for E M10 med mindre det er viktig for deg å ha ett kompaktkamera.

Anonymkode: 51083...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Overrasket skrev:

D450 er et helt greit apparat for privatbruk. Personlig ville jeg heller tittet på nye objektiver til det kamerahuset, heller enn å kjøpe et nytt kamerahus. For å fotografere babien og typisk portrettfotografi vil jeg nok se for meg at et 50 mm normalobjektiv kan fungere bra. Legg til et nytt, superraskt lagringskort så skal du se at ditt nåværende apparat får nytt liv.

Helt enig. Kameraet du har er mer enn bra nok til ditt bruk. Invester i et par gode objektiver og du kommer til å få et "nytt" kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi selvfølgelig vurdere det å kjøpe et nytt objektiv, og veldig bra dere kommer med forslag på hvilket objektiver. Det som er poenget er at vi vil ha et som er "lettere" å ta med seg. Men absolutt kom med forslag! Vi er åpne for alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
14 minutter siden, lael said:

Da skal vi selvfølgelig vurdere det å kjøpe et nytt objektiv, og veldig bra dere kommer med forslag på hvilket objektiver. Det som er poenget er at vi vil ha et som er "lettere" å ta med seg. Men absolutt kom med forslag! Vi er åpne for alt :)

Det som er flott med et 50 mm normalobjektiv er at det er som regel et lite og lett objektiv. Altså blir kamerahuset og objektivet sammen et snertent lite kamera med mye kraft. Når jeg ikke "gidder" å drasse med meg hele fotoutstyret mitt, tar jeg kun kamerahuset og 50 mm-ern nettopp fordi det blir en lett og praktisk størrelse. 

50 mm er flott for å ta portretter, men jeg liker også å fotografere landskap med det. Det fungerer ikke spesielt bra for bygninger og arkitektur på nært hold (altså gater, hus og typiske bybilder).

Her er f.eks. et 50 mm fotografier (ikke mine): 

5eff4c1d09785719ff4527b7849f7f72.jpg 

50mm-lens.jpg?resize=600,400&ssl=1

På det øverste bildet ser du hvordan 50 mm-ern skiller ut båten i forgrunnen og utydeliggjør naturen i bakgrunnen. Dette er nydelig for portretter, fordi babyen dere skal fotografere trer mer frem når bakgrunnen er utydelig. Denne funksjonen oppnår du når det er stor avstand mellom det du fokuserer på i forgrunnen i bildet og bakgrunnen. På det nederste bildet ser du hvordan 50 mm f 1.8 rammer inn og fanger landskap. Denne nydelige virkningen oppnår du når alt det som er viktig i bildet (hus, trær, strand, skyer osv) er mer eller mindre på samme avstand, litt lengre unna. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Ricoh gr 2. Et kanon bra kamera og jpg kvaliteten er veldig god (skyter vanligvis i RAW). Enkle menyer og instillinger. Ergonomisk ligger det veldig godt i hånda og det er lite og lett. Det er et kamera med fast objektiv (28mm) og mange som driver med "Street" fotografi bruker det fordi det er lite, men en sylskarp linse som fargemessig også gir litt analog film følelse hvis man finner riktig eksponering. At linsen er fast gjør selvfølgelig at man må flytte seg fysisk for å zoome, men den begrensningen gjør at bildene kan bli mer spennende fordi man får et mer reflektert forhold til det man holder på med. Funker utmerket både til nær og fjernbilder.

Anonymkode: 3b8cd...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg heller et Leica

Anonymkode: d326d...748

Hvorfor og evt hvilket? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...