Gå til innhold

"Gul lapp" med hjem fra skolen, sa til lærer at han kjønnsdiskriminerte


Trollmora

Anbefalte innlegg

Min datter er 12 år, og går I 7 klasse på barneskolen. I dag etter skolen ringer hun meg som vanlig og sier at hun har en god nyhet (som var flotte prøveresultater fra forige uke) og en dårlig nyhet (Som da er denne gul lappen fra skolen)

Jeg spør hvorfor hun har fått dette brevet med hjem, og hun sa at det sto at hun ikke hadde vært særlig hyggelig mot læreren sin. Jeg ba henne om å gi meg eksempler på denne kjønnsdiskrimineringen og hun hadde eksempler I fleng, som hvis to jenter sitter sammen og snakker (I timen) blir de flyttet frahverandre, hvis det er to gutter så får de holde på, han reagerer forskjellig på hvis en gutt og en jente ikke har gjort lekser etc.

Jeg har prøvd hele mine barns liv å forstå at de skal si fra hvis noen forskjellsbehandler, om dette er på skole eller fritid har ikke spilt noen rolle, for vi liker ikke urettferdigheter, og dette får jeg nå tilbake I form av noe negativt (brev med hjem)

Har læreren overreagert her? Kunne han ikke heller faktisk hørt på jenta (og de som sa seg enige I det hun sa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på hvordan hun sa i fra da. 

Anonymkode: 09aed...6ce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tipper jeg jenta har bråket i timen og så kommet med en tynnslitt unnskyldning for å slippe ansvar.

Alternativt scenario, at en norsk lærer skulle forskjellsbehandle jenter i vår tid, høres meget usannsynlig ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på hvordan hun sa i fra da. 

Anonymkode: 09aed...6ce

Dette mener jeg også. Dersom datteren til ts brukte "kjønnsdiskriminering" for å høres smart ut på en spydig måte eller ble sur for å ha blitt flyttet vekk fra venninnen så skjønner jeg jo læreren litt.

Dersom hun derimot alltid er grei, ikke får med gule lapper hjem, og har forsøkt å formidle på en rolig måte at hun synes det virker urettferdig så har læreren uten tvil overreagert. 

Anonymkode: 951e6...107

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Dersom datterens fremstilling av saken er objektivt sett korrekt, hadde jeg bare støttet henne. Kanskje jeg hadde forsøkt å prate med henne om hva man kan gjøre med saken for dersom hun har rett, er det ikke korrekt at hun skal ha en "gul lapp" bare fordi hun tar opp et problem hun ser rundt seg. Men kanskje du kan hjelpe henne litt med hvordan hun ordlegger seg/hvem hun bør gå til for å ta opp ting osv. Alt til sin tid, som det heter.

Alternativt scenario, at en norsk lærer skulle forskjellsbehandle jenter i vår tid, høres meget usannsynlig ut.

Det er ikke i det hele tatt usannsynlig. Faktisk stikk motsatt.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Overrasket skrev:

Dersom datterens fremstilling av saken er objektivt sett korrekt, hadde jeg bare støttet henne. Kanskje jeg hadde forsøkt å prate med henne om hva man kan gjøre med saken for dersom hun har rett, er det ikke korrekt at hun skal ha en "gul lapp" bare fordi hun tar opp et problem hun ser rundt seg. Men kanskje du kan hjelpe henne litt med hvordan hun ordlegger seg/hvem hun bør gå til for å ta opp ting osv. Alt til sin tid, som det heter.

Det er ikke i det hele tatt usannsynlig. Faktisk stikk motsatt.

Hvis meg den mannen som ikke går på hevet tå når det gjelder diskriminering idag, og jeg skal vise deg en mann uten jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette mener jeg også. Dersom datteren til ts brukte "kjønnsdiskriminering" for å høres smart ut på en spydig måte eller ble sur for å ha blitt flyttet vekk fra venninnen så skjønner jeg jo læreren litt.

Dersom hun derimot alltid er grei, ikke får med gule lapper hjem, og har forsøkt å formidle på en rolig måte at hun synes det virker urettferdig så har læreren uten tvil overreagert. 

Anonymkode: 951e6...107

TS her.

Jeg har faktisk hørt henne si dette flere ganger I løpet av skoleåret til oss voksne hjemme.

Hun er ikke kjent for å være overlegen og spydig hverken hjemme eller på skolen, det er hvertfall ikke sånne tilbakemeldinger vi får på samtalene.

 

Anonymkode: 9d269...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Overrasket skrev:

Dersom datterens fremstilling av saken er objektivt sett korrekt, hadde jeg bare støttet henne. Kanskje jeg hadde forsøkt å prate med henne om hva man kan gjøre med saken for dersom hun har rett, er det ikke korrekt at hun skal ha en "gul lapp" bare fordi hun tar opp et problem hun ser rundt seg. Men kanskje du kan hjelpe henne litt med hvordan hun ordlegger seg/hvem hun bør gå til for å ta opp ting osv. Alt til sin tid, som det heter.

Det er ikke i det hele tatt usannsynlig. Faktisk stikk motsatt.

Takk for konstruktivt svar. Vi får ta en prat når jeg er hjemme fra jobb.

Hun fikk også støtte fra andre jenter I klassen som har fått med samme lappen hjem.

 

Anonymkode: 9d269...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg har faktisk hørt henne si dette flere ganger I løpet av skoleåret til oss voksne hjemme.

Hun er ikke kjent for å være overlegen og spydig hverken hjemme eller på skolen, det er hvertfall ikke sånne tilbakemeldinger vi får på samtalene.

 

Anonymkode: 9d269...85a

Da synes jeg at du bør ta det opp med læreren det gjelder og få hans versjon :) Eventuelt finne en løsning på konflikten 

Anonymkode: 951e6...107

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt til datteren min at jeg skulle prate med lærer og hørt hans versjon.

Anonymkode: eed00...19a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for konstruktivt svar. Vi får ta en prat når jeg er hjemme fra jobb.

Hun fikk også støtte fra andre jenter I klassen som har fått med samme lappen hjem.

 

Anonymkode: 9d269...85a

Ja! Se på det som en ypperlig sjanse til å lære henne om konflikthåndtering. I blant er det ikke nok å ha rett, man må også kunne takt og tone for å få gjennomslag for sine synspunkter. Så jeg ville fokusert på å vise henne hvordan man går frem for å legge frem synspunktene sine, snarere enn å fokusere på hvorvidt hun gjorde noe som bør straffes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med læreren. Kan være noe mer som ligger bak. Ofte som lærer må man forskjellsbehandle, siden elevene ikke har like forutsetninger i utgangspunktet. Kan være at læreren jobber med noe helt annet med disse guttene (feks konflikter i friminuttet) og dermed heller slakker litt på andre regler i klasserommet. 

En ting er sikkert, en 12åring kan ha en helt annen oppfatning av situasjonen enn læreren, så jeg ville hvertfall ikke tatt noe parti før alle kortene var på bordet. 

 

 

Anonymkode: 4680e...b5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...