Gå til innhold

Brennpunkt: De gale i kjelleren på Ila fengsel


Pipaluk

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de begått lovbrudd og/eller regnes som farlige, hører de hjemme i fengsel.

Innsatte har ingenting å klage over

Anonymkode: 58cc8...67e

En fange som til vanlig soner ved Ila kan bli lagt inn på sykehus om helsesituasjonen tilsier det. Da har de med vakter hele døgnet. Om de er for syke til å sone så blir de vel overført til et annet sted?

Om vedkommende blir psykotisk er det ikke like gode rutiner på.  Ut fra dok så kan det bero på at psykiatrien vil ha pasienter med behandlingspotensiale.  Disse kan i følge dem ikke kureres og er for ressurskrevende.

Skal de derfor forbli i kjelleren?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.4.2018 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo ofte sånn at flertallet av kriminelle har hatt en vanskelig barndom, og de har muligens PTSD eller andre diagnoser. Og da og skulle bli sperret inne på den måten, er helt grusomt, og gjør de bare mye sykere.

Jeg har selv hatt en jævlig barndom, har PTSD, og jeg hadde selv blitt gal hadde noen sperret meg inne på den måten. Jeg er fullstendig avhengig av å ha friheten min, det er vel noe av det viktigste, for at jeg skal fungere best mulig. 

Anonymkode: a9feb...1d5

Kloke ord 

Anonymkode: 0be9a...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vondt i hjertet av å se dette programmet. Har selv sett hvordan psykisk syke blir alvorlig nedbrutt av å være på lukket avd over tid, og dette er folk som får gå fritt rundt på avdeling og evt ut med følge.

Hvordan må det da være for personer som sitter i isolat i måneds og åresvis pga de ikke kan fungere i vanlig celle eller på vanlig fengselsavdeling!? Klart de blir alvorlig skadet av dette!! Dette er tortur!

Typisk Norske politikere å bygge ned ting som fungerer, og så toe sine hender når det blir satt søkelyset på. Det var helt forkastelig hvordan de to fraskrev seg ansvar og bare gav svadasvar på konkrete spørsmål.

Vi har hverken dødsstraff eller livsstraff i Norge. Men grusomme forbrytelser og farlige fanger til tross, alle skal ha verdige soningsforhold. Og dette er mildt sagt UVERDIG!

Det burde absolutt være en smal sak å få til soningsforhold som PASSER for disse FÅ fangene det faktisk er snakk om. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blackbird skrev:

Fikk vondt i hjertet av å se dette programmet. Har selv sett hvordan psykisk syke blir alvorlig nedbrutt av å være på lukket avd over tid, og dette er folk som får gå fritt rundt på avdeling og evt ut med følge.

Hvordan må det da være for personer som sitter i isolat i måneds og åresvis pga de ikke kan fungere i vanlig celle eller på vanlig fengselsavdeling!? Klart de blir alvorlig skadet av dette!! Dette er tortur!

Typisk Norske politikere å bygge ned ting som fungerer, og så toe sine hender når det blir satt søkelyset på. Det var helt forkastelig hvordan de to fraskrev seg ansvar og bare gav svadasvar på konkrete spørsmål.

Vi har hverken dødsstraff eller livsstraff i Norge. Men grusomme forbrytelser og farlige fanger til tross, alle skal ha verdige soningsforhold. Og dette er mildt sagt UVERDIG!

Det burde absolutt være en smal sak å få til soningsforhold som PASSER for disse FÅ fangene det faktisk er snakk om. 

Når man er redd for fengsel, må man jo klare å holde seg på den riktige siden av loven

Anonymkode: 58cc8...67e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2018 den 21.14, FactsOverFeelings skrev:

Jeg er på samme spor. Det er brutalt, og veldig surrealistisk å tenke slik, men man kan jo undre på hvilken livskvalitet disse folkene faktisk har.
Men, dette er jo ikke en diskusjon de fleste mennesker er "modne" nok til å ta, når det blir ramaskrik når dette nevnes selv for pasienter som er dødssyke og lever i konstant smerte.
Smerte er ikke bare fysisk, den er og psykisk, og den ene er ikke verre enn den andre. 

Disse menneskene er syke, og kan ikke ta en avgjørelse om dødshjelp. aktiv dødshjelp krever der det er lovlig at man er mentalt frisk og oppegående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Disse menneskene er syke, og kan ikke ta en avgjørelse om dødshjelp. aktiv dødshjelp krever der det er lovlig at man er mentalt frisk og oppegående. 

Smerte er ikke bare fysisk, den er og psykisk, og den ene er ikke verre enn den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tragisk, men tenker at det er mer lønnsomt og rettferdig at pengene går til forebygging i psykiatrien. Det gir ikke bra signaleffekt om man må drepe noen for å få psykisk hjelp i landet.

På den måten vil kanskje også ofrene for kriminalitet også få noe støtte.

 

Anonymkode: d4cda...007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå "fritt" under strengt tilsyn, evt vakthold ja. Om alternativet er at de blir ennå farligere som følge av sykdom der de er innesperret 24/7 så er det bedre at de bor i omsorgsboliger ja. Men kriminalomsorgen burde selvsagt ha blitt oppbemannet for å kunne ta en større del av arbeidet i disse omsorgsboligene. Det bør ikke være en jobb for miljøterapeuter, som i utgangspunktet ikke har utdannelse og erfaring innen kriminalomsorg. 

Anonymkode: 3607d...1fa

Men det er jo derfor de ikke sitter i fengsel, fordi kriminalomsorgen ikke er kvalifiserte til å ta seg av syke mennesker... kommunene har heller ingen kapasatitet så omsorgen for disse menneske blir outsourcet til private aktører/instutisjoner. Og det koster enormt! I ett av tilfellene jeg vet om så fakturerer selskapet kommunen 15 millioner i året, for 1 bolig... altså én mentalt tilbakestående og utagerende pedofil drapsmann koster 15 mill i året å holde styr på. Denne løsningen er jo heller ikke god? 

av det jeg vet så pleier det å jobbe en helsefagarbeider på hver bolig, men ofte er det kun miljøterapeuter/assistenter uten noen utdanning på jobb. 

Til informasjon så synes også jeg at å sette syke mennesker i isolasjon er forkastelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at dette er lov i Norge og at ikke Amnesty griper inn. Dokumentaren var grusom, de blir behandlet som dyr.  Jeg skjønner godt at de uttagerer, ødelegger cella, smører avføring inn overalt, kutter seg selv opp.  Det er helt logisk og majoriteten av den norske befolkning ville gjort det samme hvis de var låst inne på et rom uten sosial omgang og annen stimuli i åresvis.  Noe MÅ gjøres!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Folk kan være kronisk psykotiske og sprøyte-gale, men trenger ikke nødvendigvis å være farlige.

Er dette mennesker som har begått grusomme handling som drap eller voldtekt? Synes ingenting om å sperre psykisk syke inne for livstid uten frihet med mindre de har vært skikkelige monstre

Ja, i tillegg til overgrep mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Jeg fatter ikke at dette er lov i Norge og at ikke Amnesty griper inn. Dokumentaren var grusom, de blir behandlet som dyr.  Jeg skjønner godt at de uttagerer, ødelegger cella, smører avføring inn overalt, kutter seg selv opp.  Det er helt logisk og majoriteten av den norske befolkning ville gjort det samme hvis de var låst inne på et rom uten sosial omgang og annen stimuli i åresvis.  Noe MÅ gjøres!

Blir dyr behandlet slik?

Anonymkode: 292e5...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir dyr behandlet slik?

Anonymkode: 292e5...d0d

I Norge ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

De var drapsmannen og pedofile ja. Men tenker hard skogsarbeid kunne vært straff nok. De skal ikke sage, men rydde vekk trærne som erfarne sager ned. Tung fysisk jobb burde gjort 9 timer daglig. Da er de også trette og slitne til kvelden og sover bedre. De måtte selvsagt jobbet i fotlenker. Hva andre ting kunne de gjort utenom å sitte isolert?

Anonymkode: a99d1...75d

Du har ikke mye innsikt i psykiatri når du tror så syke mennesker har det funksjonsnivået der.

Anonymkode: 4fa63...888

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Smerte er ikke bare fysisk, den er og psykisk, og den ene er ikke verre enn den andre. 

Nei, men det er kun den ene som kvalifiserer til dødshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Nei, men det er kun den ene som kvalifiserer til dødshjelp.

Mener du, jeg er åpen for debatt om det.
Men det er et veldig sårt tema, forståelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Mener du, jeg er åpen for debatt om det.
Men det er et veldig sårt tema, forståelig nok.

Jeg bare forklarer hva reglene for dødshjelp er. Og de er bl.a at man må være mentalt frisk. Altså kan ikke disse menneskene på Ila få dødshjelp.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Anonymus Notarius said:

Jeg bare forklarer hva reglene for dødshjelp er. Og de er bl.a at man må være mentalt frisk.

Jeg er fullstendig klar over reglene, det var på ingen måte poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 16.38, Occulta skrev:

Men skal farlige folk få gå fritt? 

Men jeg vet at mange blir dømt til tvungen omsorg og bor da i omsorgsboliger med 2 miljøterapeuter som fotfølger dem 24/7. Disse har begått fæle forbrytelser mot andre mennesker men regnes ikke som sonedyktige, de går fritt rundt i landet (men med ansatte som skygger dem og følger med på alt de gjør). De går på kino, på byen og på butikken som alle andre. Det koster mangfoldige millioner i året å ha omsorg for disse. Og det er snakk om mennesker som aldri kan rehabiliteres eller bli friske, og de vil alltid være farlige for samfunnet. Det er ekkelt å tenke på hvor mye penger det koster samfunnet men hva skal vi ellers gjøre med dem? 

De som blir dømt til tvungen omsorg er psykisk utviklingshemmede. 

Om de ikke har PU men er psykotiske eller bevisstløse på gjerningsøyeblikket kan bli dømt til tvungen psykisk helsevern. Om behandlingen fungerer kan de også bli boende hjemme. 

De som blir dømt til forvaring og blir  psykotiske underveis finnes det ikke noe eget tilbud til bortsett fra det lille teamet på ila fengsel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...