Gå til innhold

Partner tør ikke vise at han er lykkelig i forholdet for han vil være solidarisk med sin single kompis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det slår ikke feil. Hver gang min partner har vært på besøk hos sin single kompis så blir han smittet av den" sure syken", som jeg har valgt å kalle det. Det er iallefall slik jeg føler og oppfatter det. Den store endring som skjer.

For fra å ha det harmonisk sammen ,vi har vært sammen i mange år,så endrer kjæresten min seg til å bli kald ,avvisende  distansert og begynner å prate på en helt annen måte akkurat som en annen sjel skulle tatt bo i han. Han begynner å snakke mer som kompisen.Tonefall,bemerkninger om stort og smått. Innskytelser jeg forbløffet registrerer er uvante til å være han. Han endrer adferd fullstendig. Og han blir irritert da jeg etter en lang lang stund tok mot til meg og bemerket det.Men hvis han 14 dager ikke har vært sammen med denne kompisen er han sitt gilde harmoniske seg igjen.

Så fikk jeg lirket litt utav han. Kompisen var så deprimert etter bruddet med sin ex at min mann tenkte han kunne kompensere litt med være en ekstra god venn og samtalepartner. Nei han er ikke homofil sa han. Men aberet er at han sympatiserer så mye med kompisen , han tar på seg hans tristhet og rollen som singel bitter mann, at han kan finne på å si til han at han har det ikke så bra med meg for da er han redd for å såre kompisen, å vise at han  er glad og ikke kompisen vil såre han mener han.

Han nikker og er enig i absolutt ALT når kompisen gir uttrykk for sitt kvinnesyn for han kan jo  i det minste gjøre såpass for å lindre kompisens smerte! Det han ikke skjønner er at han i samme slengen ofrer meg på alteret!

Og når han kommer hjem fra kompisen er han en grinebiter. Farget av kompisens oppfatninger. 

Siden vi har det fint sammen ellers vil jeg ikke gjøre det slutt. Jeg bare lurer på om noen har erfart liknende av selvutslettende vennskap?

Alt kompisen sier er rett og nåde meg om jeg bemerker det. Med de andre kompisene, mangeårige flere av dem, er det ikke slik med og  har heller aldri vært noe problem.

Jeg begynner å lure på om denne kompisen er psykopat og han ringer hele tiden min kjæreste når han er her og sikkert ellers. Og spør "Hva gjør du?" Osv En gang ringte han uten å vite at jeg satt ved siden og forloveden min sa  da med oppløftet stemme at han var hos meg. Da ble han brennkvikt avvisende og kunne ikke få sagt fort nok adjø og la på. Hele adferden endret seg fra en ytterkant til påfallende kort og kontant kunne jeg høre. 

 

Puh dette sliter meg i filler, når det skjer vel å merke. det er så slitsomt å forholde seg til men min partner vil liksom ikke innrømme at det er noe problem heller. Dermed får det passere. År etter år. Ja det har vært slik i et par år.

Det var godt å få skrevet det ned i det minste og er glad for alle innspill og evt andres erfaringer omkring lignende. Og beklager rotete formulert.

 

Anonymkode: 72485...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får si til han at han får slutte å være så lettpåvirkelig og at du aksepterer ikke oppførselen hans. 

Anonymkode: 205f2...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får si til han at han får slutte å være så lettpåvirkelig og at du aksepterer ikke oppførselen hans. 

Anonymkode: 205f2...42c

TS har vel gjort det? Men partneren benekter/bagatelliserer. Jeg reagerer på at dette har holdt på så lenge; et par år. Denne kompisen skulle forlengst ha kommet seg gjennom sorgen etter samlivsbrudd, men har dessverre valgt å holde seg fast i bitterhet. Det er dessverre en del som havner der, mens de klager og klager til den som gidder å høre på.

Bitterhet er en utrivelig tilstand, spesielt når man sitter og ruger i den alene. Derfor drar han inn sin kompis - TS' partner - for å ha noen å være bitter sammen med. Heller enn å gjøre noe aktivt med seg selv og egen situasjon. Han minner om en alkis som skal ha drikkekamerater for å slippe å drikke alene.

Det kommer ikke noe godt ut av dette i det hele tatt. Kompisen trenger å komme seg videre. Din partner, TS, gjør sin venn en bjørnetjeneste når han jatter med og bidrar til å holde bitterheten ved like. I tillegg går det ut over forholdet han har til deg. Jeg skjønner godt at du blir frustrert over situasjonen, for den er ikke bra for noen. Partneren din kan tenke over hva han egentlig foretrekker - være i et forhold med deg, eller være singel og forbitret sammen med sin kompis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig å si "okei da snakkes vi bare seinere, hadet" når man ringer noen som sier at de er hos kjæresten sin. Det er ganske uhøflig av en kjæreste å prate lenge i telefonen når man har kjærestetid og som venn så føler man også at man ikke kan snakke helt fritt, selvom manikke skal snakke om noe "ulovlig", når kjæresten er i rommet med den man ringer.

Fra det og over til noe annet: Helt ærlig jeg tror typen din er akuratt som kompisen sin , bare at han spiller en annen til deg. Han kan ikke "jatte med" på dårlig kvinnesyn bare for å være en god kompis, da har han faktisk dårlig kvinnesyn og siden kompisen hans føler han kan snakke sånt med din kjæreste så har de sannsynligvis alltid hatt det kvinnesynet og alltid snakka om kvinner sånn begge to. Men typen din vet at det ikke er akseptabelt og derfor later han som ovenfor deg at han egentlig ikke mener det, men det gjør han jo når han ikke greier å stå opp for seg selv å si til kompisen sin "hei, yo , det er ikke fair at du snakker sånn om alle damer, du ble såra av 1 og kvinner er jævlig bra mennesker, ta tak i deg sjæl og få opp øya, opp med humøret mann, vi kjenner jo masse bra kvinnemennesker og jeg finner meg ikke i å sitte her å høre på hvordan du snakker om dem"

At han går rundt hjemme og oppfører seg som en dust og skylder på at det er fordi han har vært med kompisen som han er "solidarisk" med er også bare tull. Du får si det samme da, gå rundt hjemme å snakke med single gutter og komme hjem fra byen og si at du har dansa med masse menn, må jo gjøre det i soldaritet pga venninda di er singel! Ehhh nei, da er man en tøs innerst inne og bare fraskriver seg ansvar og skylder på en annen. Akuratt som han gjør, han er en dust innerst inne o gbare fraskriver seg ansvar og skylder på aen annen. Du burde virkelig revurdereom du vil fortsette å være sammen med han. Spesielt holdningen hans , du vil ikke ha en datter som vokser opp med far med sånn holdning til kvinner? eller en sønn som oppdras til å ha samme holdninger vel? Og oppførselen hans når han går i dagevis å ersur og grinete på deg fordi kompisen var det, nei en billig unnskyldning for å ikke avsløre seg selv som en dust. Når han anstrenger seg for deg i blandt er han kanskje hyggelig og god, men det er jo ikke den han er når han ikke klarer å være det når han er sliten og vært med venner .

Anonymkode: 5c170...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ichiko skrev:

TS har vel gjort det? Men partneren benekter/bagatelliserer. Jeg reagerer på at dette har holdt på så lenge; et par år. Denne kompisen skulle forlengst ha kommet seg gjennom sorgen etter samlivsbrudd, men har dessverre valgt å holde seg fast i bitterhet. Det er dessverre en del som havner der, mens de klager og klager til den som gidder å høre på.

Bitterhet er en utrivelig tilstand, spesielt når man sitter og ruger i den alene. Derfor drar han inn sin kompis - TS' partner - for å ha noen å være bitter sammen med. Heller enn å gjøre noe aktivt med seg selv og egen situasjon. Han minner om en alkis som skal ha drikkekamerater for å slippe å drikke alene.

Det kommer ikke noe godt ut av dette i det hele tatt. Kompisen trenger å komme seg videre. Din partner, TS, gjør sin venn en bjørnetjeneste når han jatter med og bidrar til å holde bitterheten ved like. I tillegg går det ut over forholdet han har til deg. Jeg skjønner godt at du blir frustrert over situasjonen, for den er ikke bra for noen. Partneren din kan tenke over hva han egentlig foretrekker - være i et forhold med deg, eller være singel og forbitret sammen med sin kompis.

Dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre kjæresten din om han ønsker å bli like singel og bitter som kompisen sin, neste gang han kommer hjem med dette negative kvinnesynet. Kanskje han våkner.

Anonymkode: 6135b...467

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...