Gå til innhold

Ikke en eneste russ dukket opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 hours ago, AnonymBruker said:

Russepresidenten for Oslo og Akershus, Johannes Uthaug (19), bekrefter at han har vært i dialog med Oslo Sanitetsforening. Han forteller også at han aktivt ikke tok ordet videre til russen.

– Jeg mener at kampanjen deres skapte misforståelser og forvirring. Da både Russeservice og Russedress har en egen avtale med Amnesty, og samarbeider med dem om kampanjen «Nei er nei», valgte vi å fronte den, sier han til TV 2.

https://www.tv2.no/underholdning/9810760/

Spesielt dette å mene at russen blir forvirret om det er flere enn Amnesty som har kampanje mot voldtekt.  Er det virkelig noen som tenker "Jeg går så lett i surr med når det er to kampanjer mot voldtekt.. Var regelen bare nei er nei eller var det nei betyr  ja?"

 

Anonymkode: f5817...1e5

"nei er nei" og "bare ja er ja" er to VELDIG forskjellige ting. Mener du virkelig at hver eneste gang noen skal feks kysse deg så må du si "ja, du kan kysse meg" først?

Anonymkode: 9f63b...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke russen sin feil at de skulle ha dette arrangementet når russen hadde russebusskåring. Dessuten virker det ikke som de har hatt noe kommunikasjon med selve russen om dette.

To ting de kunne gjort annerledes:

1) Valgt en annen dato som de visste passet bedre for russen

2) Hatt mye bedre kommunikasjon med russen. De kunne for eksempel laget en Facebook invitasjon slik at de fikk en oversikt over hvor mange som hadde tenkt å dra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"nei er nei" og "bare ja er ja" er to VELDIG forskjellige ting. Mener du virkelig at hver eneste gang noen skal feks kysse deg så må du si "ja, du kan kysse meg" først?

Anonymkode: 9f63b...d16

Enig. For et tåpelig slagord "bare ja er ja". 

Amnesty's "Nei er nei" er mer riktig, slagkraftig og bedre.

Anonymkode: 0702f...b96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"nei er nei" og "bare ja er ja" er to VELDIG forskjellige ting. Mener du virkelig at hver eneste gang noen skal feks kysse deg så må du si "ja, du kan kysse meg" først?

Anonymkode: 9f63b...d16

Er du en sånn som mener taushet betyr samtykke? «Hun sa jo ikke nei, hvordan kunne jeg vite at han var bevisstløs og ikke ville?»

Anonymkode: e675f...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en sånn som mener taushet betyr samtykke? «Hun sa jo ikke nei, hvordan kunne jeg vite at han var bevisstløs og ikke ville?»

Anonymkode: e675f...3d8

Please, ikke dra det så langt ved å trekke inn bevisstløshet. Ta deg sammen. 

Et nei er et nei, det er vi enig om. Nei, stopp, slutt, gå vekk er grenser som må respekteres. Men "bare ja er ja" blir feil slagord fordi romantikk er mer enn å si "ja, nå kan du kysse meg".

Anonymkode: 0702f...b96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Please, ikke dra det så langt ved å trekke inn bevisstløshet. Ta deg sammen. 

Et nei er et nei, det er vi enig om. Nei, stopp, slutt, gå vekk er grenser som må respekteres. Men "bare ja er ja" blir feil slagord fordi romantikk er mer enn å si "ja, nå kan du kysse meg".

Anonymkode: 0702f...b96

Det er ikke å dra det langt. Ikke alle kan si hverken nei, stopp, slutt eller gå vekk. Bevisstløshet er en grunn, men det finnes mange flere. Man er ikke fritt vilt selv om man ikke sier/kan si nei. 

Å snakke sammen/kommunisere på annet vis og få høre noen si at de vil ha deg og har lyst på deg burde være både romantisk og tennende, ikke det motsatte. De som synes denslags er uromantisk og avtennende har kanskje enda mer behov for disse kampanjene enn det alle vi andre har også. 

Anonymkode: e675f...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at grunnen til at så få møtte opp kan være at i russetida sier de aller fleste jenter "æ vil ha kar" - og får det.

Endret av A_nanas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

"nei er nei" og "bare ja er ja" er to VELDIG forskjellige ting. Mener du virkelig at hver eneste gang noen skal feks kysse deg, så må du si "ja, du kan kysse meg" først?

Anonymkode: 9f63b...d16

Både "nei er nei" og "bare ja er ja" er gode slagord, selv om "bare ja er ja" er et sterkere utsagn. Problemet er at mange menn lever etter ønsketenkningen at "bare nei er nei", og dette vil naturligvis føre til voldtekter.

Det er derfor kun slagordet "bare ja er ja" bør anvendes. En hver seksuell handling som det ikke eksplisitt er gitt aksept for, er voldtekt og må straffeforfølges som sådan. Det må bli overgripers ansvar å dokumentere at eksplisitt og upresset samtykke er gitt i hvert enkelt tilfelle.

Før et kyss må selvsagt aksept for dette innhentes. Det samme bør gjelde all annen kroppskontakt ut over håndhilsing, for eksempel en klem eller et klapp på kinnet eller på skulderen. Krav om innhenting av aksept for øyekontakt eller verbal tilnærming i form av flørt er vanskeligere å kreve, da et slikt krav kan ødelegge flørtens natur. I slike tilfeller bør offerets opplevelse av tilnærmingen avgjøre om flørten er lovlig eller straffbar.

Anonymkode: dc4e4...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. For et tåpelig slagord "bare ja er ja". 

Amnesty's "Nei er nei" er mer riktig, slagkraftig og bedre.

Anonymkode: 0702f...b96

Problemet er jo at "nei er nei" ikke er sant, og det finner de fleste menn ut ganske kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist for arrangøren og hvis russen ikke var interessert i kampanjen burde de sagt det når de var i kontakt med sanitetskvinnene.

Merkelig at de synes dette er forrvirrende dette er 18-19 åringer som kan stemme og kjøre bil. Da burde de klare å holde styr på ja eller nei.

Anonymkode: 8172a...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både "nei er nei" og "bare ja er ja" er gode slagord, selv om "bare ja er ja" er et sterkere utsagn. Problemet er at mange menn lever etter ønsketenkningen at "bare nei er nei", og dette vil naturligvis føre til voldtekter.

Det er derfor kun slagordet "bare ja er ja" bør anvendes. En hver seksuell handling som det ikke eksplisitt er gitt aksept for, er voldtekt og må straffeforfølges som sådan. Det må bli overgripers ansvar å dokumentere at eksplisitt og upresset samtykke er gitt i hvert enkelt tilfelle.

Før et kyss må selvsagt aksept for dette innhentes. Det samme bør gjelde all annen kroppskontakt ut over håndhilsing, for eksempel en klem eller et klapp på kinnet eller på skulderen. Krav om innhenting av aksept for øyekontakt eller verbal tilnærming i form av flørt er vanskeligere å kreve, da et slikt krav kan ødelegge flørtens natur. I slike tilfeller bør offerets opplevelse av tilnærmingen avgjøre om flørten er lovlig eller straffbar.

Anonymkode: dc4e4...c8b

Her synes jeg du er ukledelig lite puritansk. Det er klart at både øyekontakt og blikk forutsetter skriftlig aksept, signert i lammeblod, med to geistlige som vitner. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Både "nei er nei" og "bare ja er ja" er gode slagord, selv om "bare ja er ja" er et sterkere utsagn. Problemet er at mange menn lever etter ønsketenkningen at "bare nei er nei", og dette vil naturligvis føre til voldtekter.

Det er derfor kun slagordet "bare ja er ja" bør anvendes. En hver seksuell handling som det ikke eksplisitt er gitt aksept for, er voldtekt og må straffeforfølges som sådan. Det må bli overgripers ansvar å dokumentere at eksplisitt og upresset samtykke er gitt i hvert enkelt tilfelle.

Før et kyss må selvsagt aksept for dette innhentes. Det samme bør gjelde all annen kroppskontakt ut over håndhilsing, for eksempel en klem eller et klapp på kinnet eller på skulderen. Krav om innhenting av aksept for øyekontakt eller verbal tilnærming i form av flørt er vanskeligere å kreve, da et slikt krav kan ødelegge flørtens natur. I slike tilfeller bør offerets opplevelse av tilnærmingen avgjøre om flørten er lovlig eller straffbar.

Anonymkode: dc4e4...c8b

Så du mener altså at når en kvinne kommer og tar på meg med hånden sin så skal ikke det være straffbart?! Hvor sexistisk er du?! Det er klart at kvinner ikke skal få gå rundt og ta folk i hånden ved mindre de eksplisitt har sagt at "ja, du får lov til å ta meg i hånden". Å bare gripe hånden til noen uten at de har sagt ja er overgrep. At noen holder ut armen betyr ikke at du ønsker at du skal gripe den!!

Anonymkode: 7cbe4...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var en veldig trist sak å lese, og får helt vondt av å tenke på de som har stått på hvordan dette må ha føltes for de som arrangere dette. Håper de tok det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener altså at når en kvinne kommer og tar på meg med hånden sin så skal ikke det være straffbart?! Hvor sexistisk er du?! Det er klart at kvinner ikke skal få gå rundt og ta folk i hånden ved mindre de eksplisitt har sagt at "ja, du får lov til å ta meg i hånden". Å bare gripe hånden til noen uten at de har sagt ja er overgrep. At noen holder ut armen betyr ikke at du ønsker at du skal gripe den!!

Anonymkode: 7cbe4...9dc

Å gripe en fremstrakt hånd for å hilse, er et grep men intet overgrep. Dersom en mann legger hånda si på en kvinnes hånd uten at hun har signalisert at hun ønsker dette, er det derimot et overgrep.

Anonymkode: dc4e4...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...