Gå til innhold

Trenger oppskrift på verdens beste tomatsaus/bolognese


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er på utkikk etter verdens beste tomatsaus til pasta. Jeg skriver ikke spaghetti bolognese, for da får jeg typisk oppskrift på stekt kjøttdeig med løk og en boks tomatpuré. Det jeg leter etter er en sinnsykt god tomatsaus som skal kokes både lenge og vel, og som smaker slik en italiener ville laget den. Jeg håper noen snille, søte KG-damer har en slik oppskrift å dele med meg!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager tomatsaus til lazagne ol. som skal koke lenge og vel. Tar det litt på feelingen, etter hvor mange jeg lager til.

2 stilker selleri

1-2 gulrøtter

1 løk

litt purre

hvitløk og chili etter smak

Kjøttdeig, eller rent hakket kjøtt

1 boks hakket tomat

litt tomatpure

1 glass rød eller hvitvin

1 stjerneanis

1-3 nellik

1/2 ts malt kanel

1/2 buljongterning( ikke alltid nødvendig)

vann

Salt og pepper

finhakk alle grønnsakene og hvitløken og chilien. Brun kjøttdeigen , ha i grønnsakene og stek til de er blanke, ha i tomatpure hakket tomat, vin, vann og krydder.

La dette koke så lenge du gidder minst 30 -45 min, gjerne lenger den blir bare bedre, men fisk da ut nelliken og stjerneanisen. Smak til med salt og pepper og muligene en ts sukker (sukker runder av tomatsmaken).

Fyll på med litt mer vann hvis den står i fare for å koke for tørr, så den ikke svir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale bolognese-sausen fra Jamie Olivers siste bok. Trikset der er bacon. Brun litt bacon i gryten/pannen du lager pastasausen i før du tilsetter løk, hvitløk, kjøttdeig, oregano, tomatpuré og hermetisk tomat. Den røkte baconsmaken gjør underverker for tomatsaus, synes jeg! :P (det samme gjelder minestronesuppe, der jeg ofte også bruker kjøtt og kraft av røkt svineknoke).

I Jamies oppskrift står det forresten soltørkede tomater istedet for tomatpuré, og en skvett rødvin, hvis jeg husker rett.

Ang. tomatpuré: Smart å la den steke litt i panna med løken etc. før man tilsetter væske, dette tar bort den "rå" tomatsmaken.

Denne sausen skal også koke lenge, ca. 1 1/2 time, tror jeg, men jeg nøyer meg iblant med 1/2 time, og resultatet blir ikke så verst da heller.

Pastaen blandes i sausen før servering, og spises med masse nyrevet parmesan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta Bolognese (4 pers.)

400 g mørbrad, finhakket

50-100 g hakket bacon

1 finhakket løk

2-4 hakkede hvitløksfedd

2 laurbærblader

10 pepperkorn

1 finhakkede selleristenger

100 g hakket champignon

3-4 dl rødvin

1 dl buljong

1 boks hakkede tomater

1 hakket tomat

400-500 g spaghetti

Finhakk kjøttet med den skarpeste kniven du har. Det er umulig å få det helt jevnt, noe blir fint som kjøttdeig, noe blir merkbare biter - og det er slik det skal være, men forsøk å sørge for at ingen biter er større enn et fyrstikkhode.

Stek bacon på middels varme til det begynner å bli sprøtt. Ha i løk og skru ned varmen litt. Stek videre til løken er myk. Ha i kjøttdeig, hvitløk, laurbærblad, pepper, selleri, sopp og vin og kok over middels lav varme til mesteparten av vinen har fordampet. Spe på med litt kraft eller vann eller mer vin. Ha i tomatene. La småputre i 15-20 minutter, eller mer, hvis du har tid. Fem minutter før du skal servere, ha i den friske tomaten.

Kok spagetti i iltert kokende lettsaltet vann i 10 minutters tid.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg fått fra min italienske svigermor og blir veldig bra! Og vi lager alltid av 1.5-2 kg kjøtt av gangen og fryser ned.

2 kg kjøttdeig (bruker å blande kjøttdeig, svinekjøttdeig o.l.)

2 gulerøtter (revet)

2 stk løk

2 stilker stangselleri i små biter

"tomatsaus" i flaske (polpo di pomodoro), ca 0,5 flaske

tomatpure

1-2 terninger kyllingbuljong (!)

salt

pepper

bittelitt sukker

2-3 ss olivenolje

vann

Har ikke eksakt mengde på tomatpure o.l., må smakes til etterhvert.

Stek kjøttdeig, løk, selleri og gulrot til alt vann har fordampet og det er helt tørt. Bland inn tomat, tomatpure, krydder, vann, buljong, olivenolje.. La det småkoke i 5-6 timer (minst, jo lengre jo bedre) og smak til med krydder og tomatpure etterhvert.

Når kjøttsausen blir kokt så lenge, får den en helt annen konsistens enn den vi koker i en liten time. Min svigermor lar den stå på komfyren en hel dag når hun lager (så dette passer vel kanskje best å gjøre en regnfull søndag)

Dette tar laaang tid å lage, men blir til gjengjeld supergodt!

For å lage en liten avveksling innimellom er sausen kjempegod å blande med litt bechamelsaus. (Kalles Pastichata i Italia) God og mektig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantastisk! Dette er helt supre forslag, og jeg gleder meg til å prøve. Jeg får tydeligvis noe å bryne meg på her, så dette skal bli spennende.

(Og koking av saus i 5-6 timer er kein problem. Det er jo perfekt for helgemat!)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonchild i.i.

Jeg testet ut Bolognese-oppskriften til Arkana i går, og den ble utrolig god og fyldig. Jeg drikker ikke rødvin for tiden, og ville derfor ikke åpne en hel flaske bare for å la resten gå til spille (mannen er sympati-avholds på hjemmebane, når det bare er oss to). Jeg byttet derfor ut rødvinen med tilsvarende mengder buljong (brukte til sammen 5 dl. kyllingbuljong), to ss god Balsamico-eddik + en dæsj sukker. Etter at jeg hadde i de hermetiske tomatene lot jeg sausen koke seg ”tørr” i ca. 35-40 minutter. Selv om den sikkert hadde blitt enda bedre med rødvin, ble smaken helt nydelig og rund. Så denne kan altså anbefales hvis man ”bare” har en liten time til middagslaging, og ikke har tid til å la sausen koke i 4-6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg tomater

olivenolje

5 dl vann

1 bx tomatpure

1-2 løk

hvitløk etter smak (fersk!)

oregano

basilikum

grovt havsalt

grovmalt pepper

1 liten ts sukker

Skjær tomatene grovt,og sleng de i en gryte sammen med et par ss olje,og la de koke opp.Hell på tomatpure og vann,rør godt og la koke en times tid. Ha i grovhakket løk og presset hvitløk.Tilsett salt,pepper og oregano,samt sukkeret, og la koke en time eller to til, til det er passe konsistens. Ha i strekt kjøttdeig,bacon eller hva annet du måtte ønske eller bruk den som den er, bare med litt revet ost til de som vil ha det.

Lag fersk pasta til,og server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gjest_Jaja_*

Her er en oppskrift som er god, http://ordentligmat.no/2009/02/verdens-bes...este-tomatsaus/

Fordelen med den er at den er veldig basis, sløik at man kan bruke den til hva som helst:

Du kan ha kjøttdeig i og lage bolognese, du kan legge den på pizza, eller du kan spice den opp med Bacon.

Dermed kan du lage mye i slengen, fryse ned, og når som helst ta opp verden beste tomatsaus til det du trenger den til.

Jeg har alltid noe på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske da jeg forsket på bolognesesauer i min ungdom, at sellerirot lagde en veldig god smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...