Gå til innhold

NSB-konduktøren hadde ikke tid til å vente på at Emil (8) kom seg av toget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Camlon skrev:

 

Det er ikke konduktøren sin skyld, men det er definitivt NSB sin skyld at de bare har 20 sekunder på hvert platform. Det er fullstendig uforsvarlig, det sier seg selv. Hva om 3 personer i rullestol skal av, toget vil med en gang bli forsinket.

På visse steder så er det kanskje for trangt om plassen, men dette var i Bø ikke i Oslo-gryta. Og selv i Oslo så bør ikke dette skje.

Dersom tog i Oslo skulle hatt flere minutter stopp på hver stasjon, ville antallet tog måtte synke drastisk og folk ville ikke ha kommet seg på jobb. Det er enorme mengder tog i Oslo, kapasiteten er sprengt. 

Det er ikke bare NSB's skyld at de har korte stasjonsopphold. NSB sender inn bestilling på hvor mange tog de vil kjøre og når. Så er det Bane NOR's ruteplanleggere som tilrettelegger så godt de kan - og bestemmer stasjonsopphold, etter hvor fort de må ha toget til neste stasjon, der det kanskje skal krysse med et annet tog, som også skal holde ruta. Det er et stort puslespill. Lengre stsjonsopphold betyr færre tog. 

Endret av RedRobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, RedRobin said:

OK, da skjønte jeg hva du mente - at tog generelt kanskje er for dårlig bemannet. (Beklager, jeg trodde du spurte hvor de andre konduktørene på toget befant seg.)

Jeg tror faktisk persontogselskap presser på for å få lov til å kjøre tog uten konduktører i det hele tatt, i hvert fall i Oslo, men det har de ikke fått lov til så langt. Det er lov i noen andre land, tror jeg. Og jeg er redd for at det skal bli slik her også til slutt. 

Med privatiseringen av jernbanen er jeg redd for at vi går for en penger over sikkerhet - tankegang. Det er såpass dyrt å kjøre tog, spesielt med den nye togveisavgiften, at det nesten ikke er mulig å tjene penger på tog som ikke er stappfulle. Og hvor skal man kutte da? I lønninger, pensjon, og antall ansatte. 

Her så har hver vogn en konduktør.

Men det må være fryktelig dyrt? Nei, egentlig ikke. La oss si en vogn har 100 passasjerer som skal kjøre 1 time. Å ansette noen for en time koster ca 150 kroner for staten (mye av lønnen går tilbake til staten). Det betyr at hver passasjer betaler 1.5 kroner per time for konduktøren. Jeg forstår at det ikke alltid vil være 100 passasjeer, men kostnaden er ikke høy.

Det har heller ingenting med privatisering. Det er myndighetene som kutter i antall ansatte for å spare penger. Om de forteller private selskaper at de må ha en ansatt per vogn, så vil de ha det. 

Men da må vi øke skattene? Nei igjen, dette handler om prioriteringer. Å øke antall ansatte med 1 er småpenger i forhold til andre ting vi bruker penger på.

 

4 minutter siden, RedRobin said:

Dersom tog i Oslo skulle hatt flere minutter stopp på hver stasjon, ville antallet tog måtte synke drastisk og folk ville ikke ha kommet seg på jobb. Det er enorme mengder tog i Oslo, kapasiteten er sprengt. 

 Det er ikke bare NSB's skyld at de har korte stasjonsopphold. NSB sender inn bestilling på hvor mange tog de vil kjøre og når. Så er det Bane NOR's ruteplanleggere som tilrettelegger så godt de kan - og bestemmer stasjonsopphold, etter hvor fort de må ha toget til neste stasjon, der det kanskje skal krysse med et annet tog, som også skal holde ruta. Det er et stort puslespill. Lengre stsjonsopphold betyr færre tog. 

 

Da får de ha færre tog og enten øke prisene eller begrense antall biletter. Så kan de utvide antall perronger og på den måten løse problemet. 

Det er uforsvarlig å drive på slik, og de sparer definitivt ikke tid om det skjer noen problemer. Det er allerede dager hvor folk ikke kan ta tog, på grunn av ulike problemer. 

Og som nevnt tidligere, dette var i Bø ikke i Oslo.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Camlon skrev:

Her så har hver vogn en konduktør.

Men det må være fryktelig dyrt? Nei, egentlig ikke. La oss si en vogn har 100 passasjerer som skal kjøre 1 time. Å ansette noen for en time koster ca 150 kroner for staten (mye av lønnen går tilbake til staten). Det betyr at hver passasjer betaler 1.5 kroner per time for konduktøren. Jeg forstår at det ikke alltid vil være 100 passasjeer, men kostnaden er ikke høy.

Det har heller ingenting med privatisering. Det er myndighetene som kutter i antall ansatte for å spare penger. Om de forteller private selskaper at de må ha en ansatt per vogn, så vil de ha det. 

Men da må vi øke skattene? Nei igjen, dette handler om prioriteringer. Å øke antall ansatte med 1 er småpenger i forhold til andre ting vi bruker penger på.

Konduktørenes lønn er ikke den eneste utgiften de har.

NSB leier inn tog fra Norske Tog. Lokføreren skal også ha lønn, de tjener mye. NSB må også betale togveisavgift for hver kilometer de kjører. Togene skal vaskes om natta. Og vedlikeholdes av selskaper som NSB betaler for denne tjenesten, som Mantena. NSB betaler også for stalling/hensettig på Bane NOR's spor. Tagging skal vaskes vekk, det skjer ofte og er svært tidkrevende. Og forsinkelser som forårsakes av NSBs tog fører til utbetalinger til andre togselskaper som rammes av forsinkelsene. Buss for tog er enormt dyr å organisere (busser er dyre å leie inn, og ettersom en buss tar ca. 50 passasjerer, skal det mange busser til for å erstatte ett eneste tog).

Jeg kom på mer: Husk at det tar lang tid å klargjøre ett tog. Et tog som har stått i ro i mer enn to timer må man ta fullt uttak og bremseprøve på (altså sjekke at alle togets systemer fungerer som det skal). Det ar 40 minutter hver gang. Personalet må ofte møte opp en time eller lenger tid før toget skal gå, fordi vogner må dele/settes sammen, eller flyttes på. Noen tog trenger også tilsyn av personale om natta, når de står parkert. Dette er mange, mange arbeidstimer hvert døgn over hele landet, der man ikke har noen bilettinntekter.

NSB må spare inn disse pengene nå som de privatiseres og ikke sitter med hånda ned i statskassa lengre, og da går det fort utover bemanningen, samt lønn og pensjon. De har ikke så mye annet de kan kutte i.  

Endret av RedRobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har snakket meg langt nok vekk fra emnet nå, så nå gir jeg meg på det som handler generelt om hvordan tog fungerer.

Endret av RedRobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i tråden var det noen som skrev at de ikke kunne skjønne at toget ikke kunne være litt mer fleksibelt, sånn som bussen er. Det er vel enkelt og greit fordi toget deler skinnegangen med mange andre tog og må holde ruta for at ikke de andre togene også skal bli forsinket. Blir et tog forsinket forplanter det seg og blir et tog stående litt ekstra på hver stasjon blir etterhvert konsekvensene store og forplanter seg utover i nettverket. 

Når det gjelder sammenligningen med å reise med fly blir det også feil. Flyselskapene har eget opplegg for å assistere barn som reiser alene. De blir fulgt av en ansatt fra de sjekker inn til de er ombord og overlatt til kabinbesetningen. Ombord har kabinbesetningen oversikt og vet hvor barn(a) som reiser alene sitter og de passer under reisen. Etter landing passer kabinpersonalet på at barna kommer av og at de blir møtt av en ansatt som følger dem til de møter de som skal hente dem i ankomsthallen.

NSB tilbyr ikke noe tilsvarende og det står klart og tydelig på hjemmesiden at de ikke tar ansvar for barn som reiser alene og at foreldrene må vurdere om barna er modne nok og forberede dem før turen.

"NSB tilbyr ikke reiseassistanse til barn som reiser alene. NSBs personale om bord på togene har dessverre ikke anledning til å ta seg av barn som reiser alene, derfor er det viktig at barn som reiser alene med toget er modne nok til å klare seg på egenhånd. Ombordpersonalet har heller ingen lovpålagt plikt til å ta spesielt vare på ditt barn under reisen."

Klippet herfra: https://www.nsb.no/tilbud-om-bord/nsb-familie/barn-som-reiser-alene

Det er gjerne en konduktør pr. togsett, mens på et passasjerfly av typen Boeing 737 eller Airbus A320, som er vanlige flytyper om man ikke skal reise langt, består kabinbesetningen av fire personer og det er plass til i underkant av 200 passasjerer.  I et Flirt-togsett er det plass til 265 eller 295 passasjerer. En konduktør kan altså ha ansvaret for nesten 300 passasjerer, mens kabinpersonalet har ansvaret for maks 50 personer hver (ikke at de deler på den måten, men for å sette det litt i perspektiv) og det sier seg selv at det er lettere for dem å passe på spesifikke passasjerer enn det er for en konduktør på toget. Særlig når man også husker på at flyet går fra A til B uten stopp, alle ombord skal av på samme sted, mens toget stopper mange steder på sin vei fra A til B for å slippe av og ta på passasjerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christiane_W skrev:

Tidligere i tråden var det noen som skrev at de ikke kunne skjønne at toget ikke kunne være litt mer fleksibelt, sånn som bussen er. Det er vel enkelt og greit fordi toget deler skinnegangen med mange andre tog og må holde ruta for at ikke de andre togene også skal bli forsinket. Blir et tog forsinket forplanter det seg og blir et tog stående litt ekstra på hver stasjon blir etterhvert konsekvensene store og forplanter seg utover i nettverket. 

Når det gjelder sammenligningen med å reise med fly blir det også feil. Flyselskapene har eget opplegg for å assistere barn som reiser alene. De blir fulgt av en ansatt fra de sjekker inn til de er ombord og overlatt til kabinbesetningen. Ombord har kabinbesetningen oversikt og vet hvor barn(a) som reiser alene sitter og de passer under reisen. Etter landing passer kabinpersonalet på at barna kommer av og at de blir møtt av en ansatt som følger dem til de møter de som skal hente dem i ankomsthallen.

NSB tilbyr ikke noe tilsvarende og det står klart og tydelig på hjemmesiden at de ikke tar ansvar for barn som reiser alene og at foreldrene må vurdere om barna er modne nok og forberede dem før turen.

"NSB tilbyr ikke reiseassistanse til barn som reiser alene. NSBs personale om bord på togene har dessverre ikke anledning til å ta seg av barn som reiser alene, derfor er det viktig at barn som reiser alene med toget er modne nok til å klare seg på egenhånd. Ombordpersonalet har heller ingen lovpålagt plikt til å ta spesielt vare på ditt barn under reisen."

Klippet herfra: https://www.nsb.no/tilbud-om-bord/nsb-familie/barn-som-reiser-alene

Det er gjerne en konduktør pr. togsett, mens på et passasjerfly av typen Boeing 737 eller Airbus A320, som er vanlige flytyper om man ikke skal reise langt, består kabinbesetningen av fire personer og det er plass til i underkant av 200 passasjerer.  I et Flirt-togsett er det plass til 265 eller 295 passasjerer. En konduktør kan altså ha ansvaret for nesten 300 passasjerer, mens kabinpersonalet har ansvaret for maks 50 personer hver (ikke at de deler på den måten, men for å sette det litt i perspektiv) og det sier seg selv at det er lettere for dem å passe på spesifikke passasjerer enn det er for en konduktør på toget. Særlig når man også husker på at flyet går fra A til B uten stopp, alle ombord skal av på samme sted, mens toget stopper mange steder på sin vei fra A til B for å slippe av og ta på passasjerer.

Bra skrevet! De FLIRT-settene vi har der jeg jobber, har faktisk plass til 360 passasjerer hver, og det er ikke inkludert ståplasser. Så det er mange passasjerer pr. konduktør ja. 

Endret av RedRobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, RedRobin skrev:

Jeg tror gutten stod klar ved døren, men ble presset inn igjen på toget av reisende som skulle gå på?

Mye mulig jeg misforsto artikkelen og om det stemmer så er det jo så klart høyst kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overkonduktør og har vert det de siste 13 årene. Jeg kjører forskjellig materiell og har kurs i det meste av det vi har. Jeg anser meg selv som en god konduktør som gjør jobben min skikkelig. 

Så her er en liten historie fra min hverdag. Mor kommer på stasjonen og sier at den lille ungen hennes på 9 år skal være med toget tre stopp. H*n klarer seg selv og gjort det før. Ja vel sier jeg jeg skal følge med at h*n går av. Jeg ser at barnet setter seg, og vi kjører. Til neste stasjon kommer. Jeg er ansvarlig for de over 300! Reisende i dette toget. Hadde en assistanse ellers kun meg. Jeg gikk lenger bak ut på neste stasjon for å følge med på jobben min. Mange reisende inn og ut, dette var dagen før en eller annen stor ferie påske ? Kanskje. Så mange ferie reisende. Har koblet opp telefonen min og skulle gi avgang da jeg skimter en liten flekk lengst unna på enden av perrongen nesten inne på parkeringsplassene. Syntes det var noe kjent med den genseren. Jeg gikk bort for å se og der stod barnet nesten 50 meter utenfor plattformen (altså mot bilene ikke mot toget) og hylgråt. Fordi h*n hadde gått av på feil stasjon. Barnet var for liten til å forstå ag det bare var å gå på igjen og h*n lette etter far ved bilene!! Det som var mest skummelt med dette var at sekken til det barnet lå igjen. Senere viste det seg at h*n hadde en meget alvorlig sykdom hvor medisiner og sprøytene lå i sekken!! Jeg har lært av den historien! Jeg lar aldri små barn reise alene på slike regiontog med store avstander lenger. Jeg har ansvaret for alle reisende og ikke bare det ne barnet. Jeg hadde flaks det var såvidt at vi ikke kjørt og det kunne ha endt skikkelig ille. Vi er veldig få ombord og vi som den dagen er sjefene på togene har så mye å passe på at vi ikke kan stå ansvarlige for slike hendelser!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har ca 1 minutt på å komme seg ut døren og ikke klarer det, så bør man jammen santen meg ikke kjøre med tog. Toget følger tider, og kan ikke ta hensyn til en 8-åring, en 4-åring, og en 5-åring med ulike ønsker på ulike stopp. Nei, de har en bestemt måte å gjøre det på og må holde seg til tiden. Så klart skal toget gjøre unntak hvis det ser at behovet er viktig for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla

Dette er storm i et vannglass. Det er da ingen katastrofe at gutten ikke kom seg av toget. Jeg er enig i at NSB hvis de hadde visst at et barn skulle av toget burde ha ventet. Men konduktøren missforsto dette.

Uansett, Far har kontakt med barnet sitt på telefon, ber barnet gå av på neste perrong, og kjører for å hente barnet der. Hvor er katastrofen? Hvorfor ber far politiet om hjelp til dette? 

Jeg forstår virkelig ikke at dette er en så stor greie at man må gå ut i pressen med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...